NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

agentdreutel

Citaat van: Kapitein Rob op 11/03/2011 | 23:49 uur
Ik heb nog even verder gegoogeld, want ik kon me herinneren ergens gelezen te hebben dat er maar 7 Cougars zijn voorzien van opblaasbare drijvers. In ieder geval staat het ook op wikipedia. Dus zijn er dan minimaal 10 stuks niet geschikt voor maritieme operaties, daar waar jij stelde dat alle Cougars hiervoor geschikt zijn gemaakt. En het lijkt er op dat dit ergens in 2004-2005 is gebeurd, maar echt hard maken kan ik het niet.  ;)
Je hebt ook helemaal gelijk v.w.b. de 7 Cougar helikopters. Maar ik heb ook nooit gezegd dat ze allemaal waren voorzien van... Feit is dat de Cougars al in 2004 beschikten over de opblaasbare drijvers:

Maritieme inzet Cougar
Door middel van een eerdere aanschaf van zeven 'floatation gears' is een zevental Cougars
geschikt te maken voor het veilig opereren boven water. Hierdoor werd een voorwaarde
vervuld voor het onder beperkte condities kunnen starten en landen van/op de LPD's.
Momenteel vindt certificering plaats voor deklandingen onder 'beperkte condities'. Echter, om
dezelfde redenen als voor de Chinook, moeten langduriger en zwaardere maritieme operaties
met Cougars vanaf de LPD's/schepen worden beperkt en zijn deze niet goed mogelijk.

Bron: Studie Integrale helikoptercapaciteit uit 2004

Ik zie de Cougar dan ook niet als bedreiging voor de TNFH, maar een aanvulling op de maritieme transportcapaciteit

KapiteinRob

Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 08:44 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 11/03/2011 | 02:46 uur
Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:00 uur
De Cougars zijn al een hele tijd (meer dan 10 jaar) geschikt voor maritieme operaties.

Dat is dan in schril contrast met het feit dat volgens mijn info pas in februari 2005 aangevangen werd met qualification tests van de Cougar a/b van de RDAM. En er schijnen maar 7 van de 17 exemplaren geschikt te zijn gemaakt voor maritieme operaties, dus dat "de Cougars" hiervoor (allen) geschikt zijn, is iets wat ik nu voor het eerst hoor. Daarbij meldde toenmalig STASDEF de Vries bij de vaststelling van de defensiebegroting voor 2010 dat de Cougar in ieder geval nog niet op de JWIT mocht landen. Maar ik laat me graag door je overtuigen dat ik het verkeerd gelezen heb.  ;)
Je hebt heel goed gelezen. Maar de qualification test van de Cougar a/b van de RDAM houdt in dat de limieten worden vastgesteld voor het opereren van de Cougar aan boord van de RDAM. Dus scheepsbewegingen en windprofiel. De Cougar was zelf al gecertificeerd voor maritieme operaties. Dat staat los van vraag of ze aan boord van de RDAM of de JWIT mochten landen. Inderdaad zijn niet alle Cougar voorzien van uitrusting voor maritieme operaties. Maar dat maakt voor het principe niet uit.

Ik heb nog even verder gegoogeld, want ik kon me herinneren ergens gelezen te hebben dat er maar 7 Cougars zijn voorzien van opblaasbare drijvers. In ieder geval staat het ook op wikipedia. Dus zijn er dan minimaal 10 stuks niet geschikt voor maritieme operaties, daar waar jij stelde dat alle Cougars hiervoor geschikt zijn gemaakt. En het lijkt er op dat dit ergens in 2004-2005 is gebeurd, maar echt hard maken kan ik het niet.  ;)

agentdreutel

Citaat van: Lex op 11/03/2011 | 00:57 uur
Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:51 uur
Daar is gewoon een transitieplan voor geschreven.
Interessant. Vertel eens wat meer hierover.
Bij de vorming van het DHC is de verdeling van de functies voor de TNFH binnen 300SQ tussen KM en KLu personeel vastgesteld. Dat vormt de basis voor het transitieplan.
Het transitieplan beschrijft het traject voor het opwerken van bemanningen en het vastleggen van procedures voor het opereren van de NFH helikopters die worden ondergebracht bij 860SQ. Dit vergt capaciteit van de bemanningen die op de Lynx vliegen. Dit is ingevuld door een aantal functies tijdelijk in te zetten voor de introductie van de NFH. Daarnaast zal er ook  nog steeds nieuw instromend personeel opgeleid moeten worden. Dit kun je op de Lynx doen, maar dat is op een gegeven moment onrendabel (gezien de lengte van het traject voor vliegers) en ontbreekt de capaciteit aan instructeurs en onderhoudspersoneel. Deze moeten namelijk zo snel mogelijk het aantal NFH-bemanningen opwerken en NFH's geruststellen om de Lynx te kunnen vervangen. Nieuw instromende (T)NFH-vliegers stromen tijdelijk in bij andere helikopters, met name de AB-412. De mix van KM en KLu vliegers die je daar creëert, vormt de bron voor de vulling van de TNFH-bemanningen. De AB-412 gaat immers uitfaseren. Zodra de eerste TNFH's gaan instromen, kunnen de eerste bemanningen worden samengesteld uit de AB-412 bemanningen die vrijkomen zodra de NFH de taken van de AB-412 overneemt. En dan gaat het traject lopen voor de TFHN, zoals deze ook nu wordt doorlopen voor de NFH. En gaandeweg kunnen de opleidingen op de NFH worden gevolgd. Dan heb je over een jaar of vijf een stabiele situatie en kan de transitie worden afgesloten.

agentdreutel

Citaat van: Kapitein Rob op 11/03/2011 | 02:46 uur
Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:00 uur
De Cougars zijn al een hele tijd (meer dan 10 jaar) geschikt voor maritieme operaties.

Dat is dan in schril contrast met het feit dat volgens mijn info pas in februari 2005 aangevangen werd met qualification tests van de Cougar a/b van de RDAM. En er schijnen maar 7 van de 17 exemplaren geschikt te zijn gemaakt voor maritieme operaties, dus dat "de Cougars" hiervoor (allen) geschikt zijn, is iets wat ik nu voor het eerst hoor. Daarbij meldde toenmalig STASDEF de Vries bij de vaststelling van de defensiebegroting voor 2010 dat de Cougar in ieder geval nog niet op de JWIT mocht landen. Maar ik laat me graag door je overtuigen dat ik het verkeerd gelezen heb.  ;)
Je hebt heel goed gelezen. Maar de qualification test van de Cougar a/b van de RDAM houdt in dat de limieten worden vastgesteld voor het opereren van de Cougar aan boord van de RDAM. Dus scheepsbewegingen en windprofiel. De Cougar was zelf al gecertificeerd voor maritieme operaties. Dat staat los van vraag of ze aan boord van de RDAM of de JWIT mochten landen. Inderdaad zijn niet alle Cougar voorzien van uitrusting voor maritieme operaties. Maar dat maakt voor het principe niet uit.

KapiteinRob

Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:00 uur
De Cougars zijn al een hele tijd (meer dan 10 jaar) geschikt voor maritieme operaties.

Dat is dan in schril contrast met het feit dat volgens mijn info pas in februari 2005 aangevangen werd met qualification tests van de Cougar a/b van de RDAM. En er schijnen maar 7 van de 17 exemplaren geschikt te zijn gemaakt voor maritieme operaties, dus dat "de Cougars" hiervoor (allen) geschikt zijn, is iets wat ik nu voor het eerst hoor. Daarbij meldde toenmalig STASDEF de Vries bij de vaststelling van de defensiebegroting voor 2010 dat de Cougar in ieder geval nog niet op de JWIT mocht landen. Maar ik laat me graag door je overtuigen dat ik het verkeerd gelezen heb.  ;)

Mourning

Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:48 uur
Citaat van: Elzenga op 11/03/2011 | 00:36 uur
Citaat van: Lex op 10/03/2011 | 23:21 uur
Momenteel worden KM vliegers omgeschoold voor de NH90 NFH.
Maar wie de TNFH's gaan vliegen, tja de discussie wil je niet weten. Het is een kleuterklas.
Tja...tijd voor een regering die gewoon aankondigt dat de Cougars vervangen gaan worden door nieuwe TNFH's/THH's...staat ook ergens in de varianten van de Verkenningen trouwens...kunnen ze allemaal aan de bak.

Toraal 40-45 NH90's (in div. varianten) lijkt mij een goed idee.... dan kunnen de (17) Cougars wat mij betreft in de verkoop.

Dan bestaat, wat mij betreft, de gezamelijke helivloot in 2020 uit:

40 - 45 NH90
20 - 25 CH47
29 AH64

Volgens mij ben je momenteel hard aan slaap toe, jurrien :).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 11/03/2011 | 00:57 uur
Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:51 uur
Daar is gewoon een transitieplan voor geschreven.
Interessant. Vertel eens wat meer hierover.

Ook ik ben nieuwsgierig...

Lex

Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:51 uur
Daar is gewoon een transitieplan voor geschreven.
Interessant. Vertel eens wat meer hierover.

agentdreutel

Citaat van: Lex op 10/03/2011 | 23:21 uur
Momenteel worden KM vliegers omgeschoold voor de NH90 NFH.
Maar wie de TNFH's gaan vliegen, tja de discussie wil je niet weten. Het is een kleuterklas.
Daar is gewoon een transitieplan voor geschreven. En niet door de kleuterjuf.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#217
Citaat van: Elzenga op 11/03/2011 | 00:36 uur
Citaat van: Lex op 10/03/2011 | 23:21 uur
Momenteel worden KM vliegers omgeschoold voor de NH90 NFH.
Maar wie de TNFH's gaan vliegen, tja de discussie wil je niet weten. Het is een kleuterklas.
Tja...tijd voor een regering die gewoon aankondigt dat de Cougars vervangen gaan worden door nieuwe TNFH's/THH's...staat ook ergens in de varianten van de Verkenningen trouwens...kunnen ze allemaal aan de bak.

Toraal 40-45 NH90's (in div. varianten) lijkt mij een goed idee.... dan kunnen de (17) Cougars wat mij betreft in de verkoop.

Dan bestaat, wat mij betreft, de gezamelijke helivloot in 2020 uit:

40 - 45 NH90
20 - 25 CH47
29 AH64

Elzenga

Citaat van: Lex op 10/03/2011 | 23:21 uur
Momenteel worden KM vliegers omgeschoold voor de NH90 NFH.
Maar wie de TNFH's gaan vliegen, tja de discussie wil je niet weten. Het is een kleuterklas.
Tja...tijd voor een regering die gewoon aankondigt dat de Cougars vervangen gaan worden door nieuwe TNFH's/THH's...staat ook ergens in de varianten van de Verkenningen trouwens...kunnen ze allemaal aan de bak.

agentdreutel

Citaat van: Kapitein Rob op 10/03/2011 | 23:07 uur
Citaat van: agentdreutel op 10/03/2011 | 22:59 uur
De 8 TNFH's worden zowel ingezet voor transporttaken op het land als vanaf de LPD's. Ze worden daar ingezet waar ze op dat moment nodig zijn. Geen paniek dus. En de voorlichters bij defensie hebben het wel vaker mis.  :devil:

Ik ben zo eigenwijs er geen snars van te geloven. Je zal vaker de Cougars op de LPD's zien verschijnen, terwijl daar de 8 maritieme NH90-transportkisten voor bestemd waren. De (inmiddels vijf?) Cougars en hun bemanningen zijn niet voor tjoema daarvoor geschikt gemaakt.......
De Cougars zijn al een hele tijd (meer dan 10 jaar) geschikt voor maritieme operaties. Dat is dus geen reden om te geloven dat de Cougars de TNFH gaat vervangen. En aangezien de TNFH's gevlogen zullen worden door een mix van KM- en KLu personeel, is het heel slim om alvast ervaring op te doen. Dan kan een gedeelte van de getrainde Cougar bemanningen de kern vormen van de Klu-bemanningen op de TNFH.

Lex

Momenteel worden KM vliegers omgeschoold voor de NH90 NFH.
Maar wie de TNFH's gaan vliegen, tja de discussie wil je niet weten. Het is een kleuterklas.

KapiteinRob

Citaat van: agentdreutel op 10/03/2011 | 22:59 uur
De 8 TNFH's worden zowel ingezet voor transporttaken op het land als vanaf de LPD's. Ze worden daar ingezet waar ze op dat moment nodig zijn. Geen paniek dus. En de voorlichters bij defensie hebben het wel vaker mis.  :devil:

Ik ben zo eigenwijs er geen snars van te geloven. Je zal vaker de Cougars op de LPD's zien verschijnen, terwijl daar de 8 maritieme NH90-transportkisten voor bestemd waren. De (inmiddels vijf?) Cougars en hun bemanningen zijn niet voor tjoema daarvoor geschikt gemaakt.......

agentdreutel

Citaat van: Kapitein Rob op 10/03/2011 | 20:16 uur
Citaat van: MINDEF op 10/03/2011 | 16:49 uur
De overige 8 helikopters zijn de zogenoemde NH90 Transport NFH's (TNFH). Deze helikopters worden gestationeerd op Vliegbasis Gilze-Rijen bij het 300 Squadron van de Koninklijke Luchtmacht en worden ingezet voor transporttaken.

En zo heeft de KLu het voor elkaar; 8 helikopters die aangeschaft zouden worden t.b.v. maritieme transporttaken (denk aan de LPD's) worden "ingepikt" voor algemene transporttaken. De tactische transporttaken boven zee worden plotsklaps vervuld door de 12 "fregatuitvoeringen". Reken er maar op dat als er extra kisten benodigd zijn, de Cougar ingezet gaat worden.....
De 8 TNFH's worden zowel ingezet voor transporttaken op het land als vanaf de LPD's. Ze worden daar ingezet waar ze op dat moment nodig zijn. Geen paniek dus. En de voorlichters bij defensie hebben het wel vaker mis.  :devil: