GHOST

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/01/2012 | 07:51 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

This Incredible Wave-Cutting Stealth Ship Could Be The Future Of Naval Warfare

Oct 2, 2014

A private company has developed what could be the future of naval warfare - a multi-use stealth ship that cuts through waves on blade-like pontoons.

Zie link:

http://www.businessinsider.in/defense/This-Incredible-Wave-Cutting-Stealth-Ship-Could-Be-The-Future-Of-Naval-Warfare/articleshow/44137129.cms

yelloow

Bemanningen volledig rouleren. Bij de onderzeedienst werken we met verschillende bemanningen die middels een bemanningswissel van boot kunnen ruilen. Meestal gebeurt dat binnenliggend in Den Helder en duurt ongeveer 2 week inclusief aftoetsing op het nieuwe platform (alles is net een heel klein beetje anders). In die periode geven alle functionarissen hun spullen per boot over aan hun counterpart van de andere bemanning.

Dit is in 2012 in Oman uitgevoerd zodat Dolfijn toen in totaal 8 maanden van huis kon zijn. Andere bemanning had hun administratie/onderdelen ed in Den Helder achtergelaten en is compleet ingevlogen. Is best goed bevallen.

Poleme

Citaat van: jurrien visser op 23/08/2014 | 14:01 uur
Misschien een interessante gedachte gang om een aantal Ghost aan te schaffen voor de KM, indien ze ingezet kunnen worden vanaf de LPD's en het JSS...

Het levert dan zomaar een exta mogelijkheden in antipiraterij missies en tbv special ops.

Stel je voor een moederschip met 4 van dit soort exemplaren en een roulerende bemanning, waardoor een LPD/JSS een jaar op locatie kan blijven.
Zo ver ik weet, is er in de jaren 90 al eens onderzoek geweest naar dergelijke 'catamaran's met zeer slanke drijvers met een lengte / dikte verhouding van 60 : 1 tot 100 : 1.
Dergelijke vaartuigen werken goed op zeer rustig water.  Maar op zee zijn ze vaak onbruikbaar, want een zeer slechte zeegang en de maoeuvreerbaarheid is ook zeer slecht.
In het populair wetenschappelijk tijdschrift Kijk is er begin deze eeuw nog een artikel aan geweid.  Waarbij een GHOST achtig vaartuig ook van wapens voorzien was en de schrijver hypte dat dit een revolutie bij marines te weeg zou brengen.    Nooit meer iets van gehoord.

De US Navy heeft jaren geleden onderzoek gedaan naar een vervanger van de Oliver Hazzard Perry klasse, zeg maar het Standaard fregat van de US Navy.  Deze "Streetfighter" zou voornamelijk in de kustwateren (brown water) gaan opereren.  Dit snelle schip moest in de gevaarlijke 'brown waters' goed kunnen overleven, maar zou ook relatief veel goedkoper in de aanschaf zijn dan conventionele schepen zoals de OHP klasse.

Bij de US Navy is er een stroming, die zeer bezorgd is over de buiten proportionele kosten spiraal.  Die zorgt voor 'goud bedekte' oorlogsbodem die veel meer kunnen dan hun voorganger, maar relatief ook veel meer kosten.  Op een gegeven moment wordt je marine qua aantal schepen te klein, om nog effectief te kunnen zijn.   

Dus ging men op zoek naar mogelijke alternatieven.  Zo werd er onder andere gekeken naar een moederschip concept, dat een aantal kleinere vaartuigen van ruwweg 50 meter lengte zou ondersteunen.  Na onderzoek bleek echter dat een dergelijk concept niet effectief zou zijn.
(Men keek in deze studie ook naar een IKEA oplossing in de vorm van een vloot Visby korvetten.  Die kwam er uiteindelijk ook, maar dan in vergrote en bijna 5 maal zwaardere vorm.)

GHOST Busted.


Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#28
Citaat van: bergd op 23/08/2014 | 20:58 uur
Nu de rest nog ;-)
Misschien een kosten baten analyse uitvoeren?

Zou je de aflossing van personeel in etappes laten uitvoeren?

Lijkt me een prima plan, zo'n kosten baten analyse.

Als de bemanning is opgewerkt dan zou het een volledige roulatie kunnen zijn, (al vereist dat een schaduw bemanning)  zo niet in twee groepen.

bergd

Citaat van: jurrien visser op 23/08/2014 | 20:42 uur
Als ex marineman zou ik geen bezwaar hebben om na 4-6 maanden te rouleren.
Nu de rest nog ;-)
Misschien een kosten baten analyse uitvoeren?

Zou je de aflossing van personeel in etappes laten uitvoeren?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 23/08/2014 | 20:33 uur
Het rouleren van het personeel (door bv in te vliegen) naar het missiegebied lijkt mij idd ook efficienter, ik weet alleen niet hoe de mensen " met zeebenen" hierover denken?

De kwaliteiten van de GHOST bij een redelijke zeegang wat ten koste zou gaan aan de inzetbaarheid betwijfel ik.

Als ex marineman zou ik geen bezwaar hebben om na 4-6 maanden te rouleren.

Of de Ghost attractief is, (nog) geen idee... er zijn meerdere alternatieven.

bergd

Citaat van: jurrien visser op 23/08/2014 | 20:03 uur
Veel efficiënter dan 3 maal een over gekwalificeerd fregat sturen (die kunnen dan efficiënter ingezet worden), daarnaast vergroot je operatiegebied aanzienlijk, kortom meerder vliegen in één klap.
Het rouleren van het personeel (door bv in te vliegen) naar het missiegebied lijkt mij idd ook efficienter, ik weet alleen niet hoe de mensen " met zeebenen" hierover denken?

De kwaliteiten van de GHOST bij een redelijke zeegang wat ten koste zou gaan aan de inzetbaarheid betwijfel ik.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 23/08/2014 | 19:50 uur
Jurrien: Wat heeft het wapensysteem "GHOST" met het rouleren van personeel  (wat ik geen slecht idee vind)te maken?

Ik zie het in combinatie met een LPD of JSS, als deze eenheden als moederschip kunt uitrusten met een aantal snelle boten (hoeven geen Ghosts te zijn, je hebt ook andere aantrekkelijke voorbeelden) en helikopers dan kan je wat mij betreft zo'n eenheid wel 12 maanden in het  operatiegebied houden. In het kader van de die 12 maanden zie ik de roulatie van het personeel.

Veel efficiënter dan 3 maal een over gekwalificeerd fregat sturen (die kunnen dan efficiënter ingezet worden), daarnaast vergroot je operatiegebied aanzienlijk, kortom meerder vliegen in één klap.

bergd

Jurrien: Wat heeft het wapensysteem "GHOST" met het rouleren van personeel  (wat ik geen slecht idee vind)te maken?

KapiteinRob

Kunnen de hatelijkheden buiten de discussie gehouden worden?

BVD!

Rob
Forumbeheerder

Ace1

Citaat van: DvdW op 23/08/2014 | 16:55 uur
Ik zal daar weinig verschil merken met sommigen op dit forum... hallucinaties, waangedachten, verlies van realiteitsbesef... Klinkt bekend, is het niet?  :angel: En nu gaan jullie maar weer fijn verder met de dreamliner. Veel plezier!  :crazy:

Het zou wel een rustgevend idee zijn als je Diazepam voorgeschreven krijgt door een arts.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 23/08/2014 | 17:07 uur
Je gebrek aan mensenkennis is weer eens schrijnend duidelijk... En daar laat ik het bij. Discussiëren met lui zoals jij is zonde van de energie, tijd en kb's....

Ik begrijp dat jouw ego lichtelijk gekrengd is en ik zie in dat het moeilijk voor je is.

P.s. een discussie voer je met argumenten niet met  domme plaatjes.

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 23/08/2014 | 17:05 uur
Je hoeft niet te reageren....  als je niet met iets zinnigs weet te komen.

Het enige enthousiasme wat ik bij jouw proef is als we de krijgsmacht van  goedkope middelen voorzien, dat een IS achtige club inmiddels korte metten met de gehele landmacht maakt is niet zo relevant.

Hallucinaties en waangedachten kunnen heel zinvol zijn als ze maar de helft opleveren, jou voorkeur voor de Ikea krijgsmacht kent alleen maar verliezers.
Je gebrek aan mensenkennis is weer eens schrijnend duidelijk... En daar laat ik het bij. Discussiëren met lui zoals jij is zonde van de energie, tijd en kb's....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 23/08/2014 | 16:55 uur
Ik zal daar weinig verschil merken met sommigen op dit forum... hallucinaties, waangedachten, verlies van realiteitsbesef... Klinkt bekend, is het niet?  :angel: En nu gaan jullie maar weer fijn verder met de dreamliner. Veel plezier!  :crazy:

Je hoeft niet te reageren....  als je niet met iets zinnigs weet te komen.

Het enige enthousiasme wat ik bij jouw proef is als we de krijgsmacht van  goedkope middelen voorzien, dat een IS achtige club inmiddels korte metten met de gehele landmacht maakt is niet zo relevant.

Hallucinaties en waangedachten kunnen heel zinvol zijn als ze maar de helft opleveren, jou voorkeur voor de Ikea krijgsmacht kent alleen maar verliezers.

DvdW

Citaat van: Ace1 op 23/08/2014 | 16:51 uur
Misschien wel een zinvol idee van DvdW om naar het Riagg te gaan?
Ik zal daar weinig verschil merken met sommigen op dit forum... hallucinaties, waangedachten, verlies van realiteitsbesef... Klinkt bekend, is het niet?  :angel: En nu gaan jullie maar weer fijn verder met de dreamliner. Veel plezier!  :crazy:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל