Militaire boeken

Gestart door Harald, 16/10/2018 | 08:43 uur

Sparkplug

Wiel en Rups toont rijdende geschiedenis landmacht

Nieuwsbericht | 30-07-2020 | 12:03

Jeeps, vrachtauto's, motorfietsen, autobussen, pantservoertuigen, geschut, bouwmachines, opleggers en aanhangwagens. Alles wat kon en kan rijden passeert de revue in 'Wiel en Rups'. Het boek is een rijk geïllustreerd standaardwerk over de voertuigen van de Koninklijke Landmacht. Commandant Landstrijdkrachten luitenant-generaal Martin Wijnen ontving gisteren het 1e exemplaar van schrijver Sander Ruys.

Wiel en Rups is de nieuwste publicatie van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie. Het geeft een overzicht van de wiel- en rupsvoertuigen die sinds de Tweede Wereldoorlog bij de landmacht in gebruik zijn geweest.

Soms moeizaam

Het is het verhaal van de soms moeizame uitbreiding en modernisering van een wagenpark dat op zijn hoogtepunt meer dan 50.000 voertuigen telde. Na de Tweede Wereldoorlog vormde mobiliteit een van de speerpunten bij de opbouw van de Koninklijke Landmacht. Dit proces verliep geleidelijk. In de jaren '40 en '50 was bij een infanteriedivisie nog in beperkte mate sprake van mobiliteit. Vanaf de jaren zestig veranderde dit. Met als voorlopig sluitstuk de gemechaniseerde brigade en luchtmobiele brigade van de jaren '90.

Voertuigen waren in dat proces essentieel, zowel bij de gevechtseenheden als bij de ondersteunende eenheden. Ook voor de dagelijkse bedrijfsvoering in vredestijd was de (vracht)auto onmisbaar.

'Wiel en Rups. Voertuigen van de landmacht, 1945-2015' is verkrijgbaar in de (online) boekhandel voor €59,95 (ISBN: 9789082471762 – Uitgeverij JEA)

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/07/30/wiel-en-rups-toont-rijdende-geschiedenis-landmacht
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Slobberin' Wolfhounds

Boek over geschiedenis Amerikaans luchtmachtsquadron Soesterberg


25 jaar geleden kwam er een einde aan een bijzondere periode in de Nederlandse militaire luchtvaart. In september 1994 vertrokken namelijk de laatste Amerikaanse luchtmachtmilitairen van Camp New Amsterdam, het Amerikaanse deel van de Vliegbasis Soesterberg. Bijna 40 jaar lang vormde het 32nd Fighter Squadron, in verschillende aanduidingen en gedaantes, onderdeel van de Koninklijke Luchtmacht. Over die eenheid stelde Mario Warnaar een zeer compleet boek samen.

Mario Warnaar is midden jaren '80 hondengeleider bij de Koninklijke Luchtmacht en komt in die hoedanigheid dagelijks in contact met zijn Amerikaanse vakgenoten op de Vliegbasis Soesterberg. Daar ontstaat zijn interesse voor het 32nd Tactical Fighter Squadron, zoals het dan heet. Maar zo is de eenheid niet begonnen.
Op verzoek van Nederland komt in oktober 1954 een Amerikaans jachtvliegsquadron naar Soesterberg. Het is het 512th Fighter Day Squadron (FDS) vanuit RAF Manston in Engeland. Met die eenheid heeft ons land echter geen enkele historische band. Zoekwerk levert het 32nd Pursuit Squadron op dat in WOII vanuit de Nederlandse Antillen Duitse onderzeeboten bestrijdt. Die worden Wolfpacks genoemd en de eenheid die ze op de huid zit, Wolfhounds. Op 8 september 1955 wordt 512 omgedoopt in het 32nd Fighter Day Squadron.

Niet kwijt kunnen

Vanuit zijn interesse start Warnaar eind jaren '90 een website over de Wolfhounds. Via internet komt hij in contact met voormalig '32'-personeel en historians van de US Air Force. In Nederland zijn bijvoorbeeld Henk Scharinga en Gerard Casius belangrijke informatiebronnen over de WOII-tijd, net als de Amerikaan Dan Hagdorn. Van een spotter van het eerste uur Hans Ragay krijgt hij bijvoorbeeld het hele archief over de F-102, een type waarmee het 32nd Fighter Interceptor Squadron vliegt. En zo groeit het steeds verder. Maar door zijn vele contacten blijft ook veel informatie liggen die hij niet direct op zijn site kwijt kan. "Daar wilde ik wat mee doen. Eerst dacht ik aan een boek in app-vorm, maar dat bleek lastiger met licenties van updates van app stores." En zo ontstaat het idee van een écht boek. De titel daarvan komt overigens van zijn contact met WOII-vlieger Paul Prass. "Die had het altijd over de 'Slobberin Wolfhouds'."

Verdeeld

De inhoud van het boek groeit gestaag, maar ook vraagt Warnaar zich af of alle periodes erin thuis horen. Na het opheffen van het 32ste op Soesterberg, gaat de nalatenschap over naar het nieuw opgerichte 32nd Air Operations Squadron op Ramstein Air Base in Duitsland. Daar wordt het later weer omgedoopt tot 603 Air Operations Center (AOC). "De meningen of dat wel of niet in het boek hoort, zijn verdeeld, maar ik vind van wel", zegt Warnaar. "In Nederland vinden veel – spotters – van niet, in Amerika – voormalig personeel – juist weer wel. Het is dan wel geen vliegend squadron meer, maar ze houden op Ramstein de eer van het 32ste hoog. Ze gebruiken de naam Wolfhounds met trots en bewaren alles wat van het 32ste van Soesterberg is overgekomen. Hun slogan is dan ook 'Wolfhounds lead the pack', wat ze onder meer uitspreken bij commando-overdrachten."

Hobby

Bijzonder vindt Warnaar onder meer het persoonlijke relaas van F-15 vlieger captain Don Watrous die in de Golfoorlog van 1991 een Iraakse MiG-23 neerschoot. Achteraf gezien vond hij het maken van het boek niet makkelijk. "Ik dacht eerst, even m'n website aanpassen en wat fact checking. Dan ben ik er wel. Nou, niet dus. Als ik een feit niet exact heb kunnen achterhalen, dan heb ik het niet gepubliceerd. Dat geldt ook voor de foto's. Van alle opnames in het boek, heb ik het copyright geregeld. Ik heb er nog veel meer, maar weet niet wie de eigenaar is. Helaas."

Bijzonder

Maar leuk was het ook om het boek te maken. "De contacten die je opdoet, uitnodigingen die je krijgt. Zelfs bij het 603 ben ik geweest, want ik word daar gezien al hun historian. Maar ik bén geen Wolfhound. Daar moet je ook niet om vragen hè?", zegt hij met een glimlach.
Het blijft wat hem betreft bij dit ene boek. "Ik ben zeer tevreden met het resultaat en hoe het is ontvangen. Er zijn er al honderden van verkocht. Ik zou ook niet weten wat ik nog meer over het 32ste zou moeten schrijven. Ook al krijg ik nog steeds prachtige foto's binnen, ik ga niet in een volgende druk foto's vervangen. Uiteraard heb ik keuzes gemaakt, maar in dit boek staat alle informatie over het squadron en de bijzondere positie in Nederland. Want dat maakte het 32ste zo bijzonder."

'Slobberin' Wolfhounds – History of the 32nd Wolfhounds United States Air Force' is geschreven en uitgegeven door Mario Warnaar. De soft cover telt 240 pagina's, is geschreven in het Engels en is voorzien van meer dan 500 kleuren- en zwart-wit foto's. Het boek kost € 35,00 (exclusief verzendkosten) en is te bestellen via slobberinwolfhounds.com. Daar vindt u ook meer info over het boek.

Tekst: Arno Marchand

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2019/08/09_slobbering-wolfhounds

http://slobberinwolfhounds.com/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: Harald op 17/10/2018 | 07:31 uur
Dat was mijn gedachte erachter.... zijn er mooie, interessante boeken... dan kun je ze hier delen.
Heel goed! Dan bij dezen wat aanraders uit mijn boekenkast. Het zijn bekende boeken, dus wellicht dat iedereen ze al heeft gelezen. Maar zo niet, dan zijn het leuke boeken om je avond of vakantie mee te vullen. Ik heb deze boeken gelezen naar aanleiding van de series Band of Brothers en The Pacific, dus ik deel ze op die manier dan ook even in. (Weet je ook meteen in welke oorlog, wereld- en krijgsmachtdeel ze zich afspelen.)

Band of Brothers

  • Band of Brothers (Stephen E. Ambrose): Waarschijnlijk het bekenste boek, alleen van alle boeken op deze lijst vond ik het eigenlijk de minste. (Tegenstrijdig, want van alle boeken die ik hier opnoem is dit degen met de hoogtste verkoopcijfers.) Komt waarschijnlijk door de manier van vertellen; alle andere boeken zijn memoires geschreven vanuit de hoofdpersoon waardoor ze je in het verhaal zuigen en dit boek leest wat meer als een spannend geschreven historisch naslagwerk.
  • Parachute Infrantry (David Keyon Webster): Ook een paratrooper van Easy company die, als ik het me goed herinner, vindt dat hij eigenlijk niet zoveel heeft meegemaakt. Desondanks toch een goed boek en vooral interessant om zijn observaties te lezen van hoe mensen omgaan met oorlog.

The Pacific

  • Helmet for my pillow (Robert Leckie): Al meteen een stuk spannender dan de bovenstaande twee boeken omdat de actie al meteen een stuk persoonlijker en gedetailleerder wordt verteld. Ook verteld dit boek de ervaringen tijdens verlof, wat ook enorm helpt om een beeld te scheppen hoe de oorlog wordt ervaren tussen nietsvermoedende burgers en de militairen die even behoefte hebben aan een verzetje, na alle hel. Ook wordt het verhaal op zo'n manier verteld alsof de schrijver veel van de ontberingen alleen heeft moeten doorstaan. Is natuurlijk niet zo, maar het maakt het een beklemmend verhaal om te lezen.
  • With the old breed (E.B. Sledge): Wederom persoonlijk geschreven en met een eerlijk beeld van alle gevechtshandelingen en ontberingen. Soms gaan je nekharen overeind staan. Het verhaal wordt zowel inhoudelijk goed verteld, her en der met kaartjes en foto's (zwart/wit, natuurlijk) evenals erg persoonlijk. Persoonlijk vond ik het fijn dat de auteur ook erg open en eerlijk was over zijn emoties gedurende en na afloop van de gevechten. Dit is iets wat veteranen immers zelden met niet-veteranen delen en het is voor mij daarom erg interessant.
  • China Marine (E.B. Sledge): Dit verteld het vervolgverhaal van Eugene Sledge na zijn deelname aan de oorlog in de Pacific. Na de capitulatie van de Japanners was China eindelijk bevrijd van de aggressor en begon de interne strijd voor de macht in het land. Gedurende een relatief korte periode hebben de Amerikaanse mariniers toegezien op de veiligheid in Bejing. Een relatief onbekende periode en daarom leuk om te lezen, voor een groot deel omdat veel van het verhaal gaat over de observaties van Sledge van de Chinezen. Ook gaat het beknopt over zijn thuiskomst, de (onwetende) reacties en omgaan met het trauma.

Harald

Citaat van: Lynxian op 17/10/2018 | 01:35 uur
Is het nut van dit topic om......  of om militaire boeken in hun algemeenheid als aanraders te delen?
Dat was mijn gedachte erachter.... zijn er mooie, interessante boeken... dan kun je ze hier delen.

Lynxian

Is het nut van dit topic om de door jou geplaatste boeken te bespreken of om militaire boeken in hun algemeenheid als aanraders te delen?

Harald

US Army Large Scale Combat Operations Book Set

Een 7-tal boeken te downloaden in PDF (gratis) over diverse onderwerpen van actie's uit WW1 tot en met Desert Storm


https://www.armyupress.army.mil/Books/Large-Scale-Combat-Operations-Book-Set/