Maritieme Visie 2030 Commando Zeestrijdkrachten

Gestart door Dennis123, 22/09/2010 | 12:43 uur

Ros

Citaat van: Zander op 31/01/2015 | 10:55 uur
Ben ik het helemaal mee eens.
Velen zullen wederom tegen zijn vanwege de "traditionele"band die de marns met de marine hebben. Echter ik ben van mening dat de operationele inzetbaarheid voor traditie gaat. Dit betekend niet dat de marns geen band meer met de marine hebben. De samenwerking moet je blijven behouden evenals de warme contacten tussen vloot en mariniers.

Het traditioneel denken en doen moet je radicaal aan de kant schuiven. Puur en alleen kijken naar effectiviteit, capaciteit en uiteraard de kosten. Voor mijn part alle KMD's opdoeken en er een organisatie van maken. 100 % PAARS. Een centrale logistieke organisatie opzetten dat alles wat met de krijgsmacht te maken heeft op dit gebied uitvoert en controleert, en het liefst met een management met ervaring en kennis vanuit de burgermaatschappij. Taken en diensten, waar verantwoord mogelijk, zo veel mogelijk uitbesteden.

Zo maar een insteek hoe ik er over denk en jammer vele lange tenen en schenen te hebben geraakt  :cute-smile:

Zou in ieder geval een goed begin zijn

Zander

Ben ik het helemaal mee eens.
Velen zullen wederom tegen zijn vanwege de "traditionele"band die de marns met de marine hebben. Echter ik ben van mening dat de operationele inzetbaarheid voor traditie gaat. Dit betekend niet dat de marns geen band meer met de marine hebben. De samenwerking moet je blijven behouden evenals de warme contacten tussen vloot en mariniers.
People are sheep

Master Mack

De positie die je heb bepaald het uitzicht dat je krijgt. Wat logischer zou zijn is het anderhalve bataljon Marns. onderbrengen bij CLAS dan komt het CLAS weer op sterkte en de verschillende Staven opheffen. DMO en CDC samenvoegen. Met geld dat vrijkomt 6x vervanger M fregat bouwen. De vervanging van de SUBS komt volgens mij wel goed. EN 10 Nieuwe mijnenvegers. Voor het CLAS hoef je alleen de zware wapens die nog in de verkoop staan terug te halem

Zander

Citaat van: Ros op 30/01/2015 | 23:42 uur
Zeker, maar of de heren en dames politici dat ook vinden  :cute-smile:

Die snappen het waarschijnlijk niet want nijntje staat namelijk niet in het blad........................................
People are sheep

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/01/2015 | 20:46 uur
Interessant leesvoer!

marineblad nummer 1 | februari 2015

Zeker, maar of de heren en dames politici dat ook vinden  :cute-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Interessant leesvoer!

marineblad nummer 1 | februari 2015

Thema 'Gouden Driehoek'
• Naar een toekomstbestendige zeemacht
• Investeringsmodel voor Defensie
• Marinebouw en innovatie

http://www.kvmo.nl/pdf/marineblad_feb15.pdf

andré herc

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 25/07/2013 | 00:26 uur
Inderdaad, weg met de pantservoertuigen en het luchtmobiel optreden, allemaal mariniers!  ?
Indien onderdeel van fiks investeringsplan, ok, maar wacht voor we straks een JSF krijgsmacht hebben, waar allerhande taken in hetzelfde jasje gepropt moeten worden...
die voertuigen blijven als ook de vaardigheden...maar dan toch een meer maritieme orientatie..

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 25/07/2013 | 12:13 uur
Ja natuurlijk, daar heb je gelijk in...dan is de Kon Landmacht helemaal exit

Gezien het feit dat de politiek landsverdediging niet van belang acht en dus de krijgsmacht expeditionair moet zijn, is de relatief statische landmacht in huidige opzet m.i. grotendeels overbodig. Schaf derhalve alle OPCO's af en voeg de componenten onder 1 commando, de defensiestaf. Krijgsmacht maritiem inrichten met samengevoegd KMARNS/LMB/KCT. Natuurlijk blijven gevechtsvliegtuigen, bij voorkeur vanaf zee opererend van dan maar 1-2 grotere carreir(s). Ik denk dat, als we dan toch de Haagsche mores volgen dat landsverdediging niet meer van belang is, dit de meest logische richting zou kunnen zijn. De huidige landmacht beslaat ongeveer de helft van huidig defensie-apparaat; dat zie ik niet terug in buitenlandse missies.

Let wel: ik ben voor sterke KL, KLu en KM. Maar gerelateerd aan de huidige politiek krijg je dat niet voor elkaar. Ga dan maar elementaire keuzes maken. Bovenstaande richting lijkt mij dan de meest voor de hand liggende keuze.

Oorlogsvis

Citaat van: Kapitein Rob op 25/07/2013 | 11:53 uur
KCT lijkt me prima inpasbaar in het korps mariniers. Net zoals LMB m.I. gewoon daarin op kan gaan.
Ja natuurlijk, daar heb je gelijk in...dan is de Kon Landmacht helemaal exit

Ros

Even logisch nadenkend, mag je verwachten dat de te presenteren toekomstvisie heel veel van deze 'inelkaarschuiven'  aspecten zal bevatten ?.

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 25/07/2013 | 11:37 uur
Dan hou je alleen nog een landmacht over met het KCT

KCT lijkt me prima inpasbaar in het korps mariniers. Net zoals LMB m.I. gewoon daarin op kan gaan.

Oorlogsvis

#496
Citaat van: Thomasen op 25/07/2013 | 00:26 uur
Inderdaad, weg met de pantservoertuigen en het luchtmobiel optreden, allemaal mariniers!  ?
Indien onderdeel van fiks investeringsplan, ok, maar wacht voor we straks een JSF krijgsmacht hebben, waar allerhande taken in hetzelfde jasje gepropt moeten worden...
Nee niet op die manier, maar naar Amerikaans model...dus een Korps Mariniers op volle  sterkte waarin ook plaats is voor bataljons met pantervoertuigen en tanks+artillerie. Dan heb je binnen het korps de beschikking over lichte bataljons zoals nu, en zware gemech bataljons die allemaal vanuit zee kunnen opereren met behulp van de LPD'S en JSS.
Dan hou je alleen nog een landmacht over met het KCT

dudge

Citaat van: Elzenga op 24/07/2013 | 23:10 uur
en stukje standaardisatie krijgsmachtbreed...bij meer maritieme krijgsmacht en dus ook landmacht...lijkt me hier wenselijk...vraagt wel hele verandering en andere manier van denken bij bepaalde eenheden..

Inderdaad, weg met de pantservoertuigen en het luchtmobiel optreden, allemaal mariniers!  ?
Indien onderdeel van fiks investeringsplan, ok, maar wacht voor we straks een JSF krijgsmacht hebben, waar allerhande taken in hetzelfde jasje gepropt moeten worden...

Elzenga

#494
en stukje standaardisatie krijgsmachtbreed...bij meer maritieme krijgsmacht en dus ook landmacht...lijkt me hier wenselijk...vraagt wel hele verandering en andere manier van denken bij bepaalde eenheden..