Conflict Afghanistan

Gestart door Elzenga, 07/05/2015 | 13:12 uur

Huzaar1

Citaat van: walter leever op 07/09/2021 | 11:29 uur
Ik zal het heel duidelijk maken dan:

Wat heeft Trump gezegd(over de terugtrekking)?

"Als er ook maar 1 amerikaan een haar gekrenkt wordt,zul je de consequenties voelen/gewaarworden"

En weet je wat het punt is,hem geloofden ze(daar in het oosten)

Hoe hij het zou hebben gedaan,weet niemand,maar ik denk(gedachte),eerst burgers,dan materieel en dan uiteindelijk de millitairen,daar hoef je geen generaal voor te zijn om zoiets te bedenken,me dunkt.

(maar ik zal het wel weer verkeerd zien  :P )

Dit was een clusterf*ck,hoe het nu gedaan is.(en nog steeds weten ze niet hoeveel burgers ze achter gelaten hebben,maar we gaan onderhandelen met de Taliban,alsof daarmee te onderhandelen valt.

Er zijn geen afspraken te maken daar die je garanderen dat gebeurt wat is afgesproken. Het is 1 groot wespenest. De taliban heeft die aanslag niet gepleegd, IS deed dat.

De fout die Trump ook heeft gemaakt is de Taliban denken te kunnen gebruiken. Amerikaanse leger heeft er verder een clowncircus van gemaakt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: walter leever op 07/09/2021 | 11:29 uur
Ik zal het heel duidelijk maken dan:

Wat heeft Trump gezegd(over de terugtrekking)?

"Als er ook maar 1 amerikaan een haar gekrenkt wordt,zul je de consequenties voelen/gewaarworden"

En weet je wat het punt is,hem geloofden ze(daar in het oosten)

De Taliban gelooft dat (misschien) wel, maar de 13 omgekomen Amerikaanse militairen zijn slachtoffer van ISIS-K. En evengoed zijn er voor deze aanslag represailles uitgevoerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

walter leever

#255
Citaat van: Huzaar1 op 07/09/2021 | 11:24 uur
Sorry maar deze redenatie kan ik niet volgen. Trump erfde afghanistan net als andere presidenten. Een terugtrekking kan daarom, hoewel anders uitgelegd en ogenschijnlijk direct in het voordeel van betrokken leger/natie, lijken alsof je van een probleem af bent.

Het tegenovergestelde is waar. Het probleem is alleen maar groter geworden. Wacht maar af. Wordt een grote hoop ellende.

Ik zal het heel duidelijk maken dan:

Wat heeft Trump gezegd(over de terugtrekking)?

"Als er ook maar 1 amerikaan een haar gekrenkt wordt,zul je de consequenties voelen/gewaarworden"

En weet je wat het punt is,hem geloofden ze(daar in het oosten)

Hoe hij het zou hebben gedaan,weet niemand,maar ik denk(gedachte),eerst burgers,dan materieel en dan uiteindelijk de millitairen,daar hoef je geen generaal voor te zijn om zoiets te bedenken,me dunkt.

(maar ik zal het wel weer verkeerd zien  :P )

Dit was een clusterf*ck,hoe het nu gedaan is.(en nog steeds weten ze niet hoeveel burgers ze achter gelaten hebben,maar we gaan onderhandelen met de Taliban,alsof daarmee te onderhandelen valt.



Huzaar1

Citaat van: walter leever op 07/09/2021 | 11:20 uur
Heb je wel gelezen,wat de afspraak was,die toen gemaakt is?

en hoe je 't ook wil draaien,laatste jaar(toen Trump er nog was)zijn er geen Amerikaanse slachtoffers gevallen.

Het excuus wat wordt aangedragen is dat ze niet anders konden omdat het zo geregeld was,dat is onzin,ook omdat je hebt gezien dat bijna alle andere dingen die Trump in gang had gezet zijn teruggedraaid en dan kun je dit niet anders doen,really?(Trouwens het is een beetje flauw/laf om het te blijven afschuiven,de beste man zit er al 8 maanden niet meer,wel eerlijk blijven)

En dan nog iets,volgens vele hier was Trump een "loose canon",klopt toch?

Maar onder hem deden ze dit niet,waarom? Juist omdat hij inderdaad wel eens onvoorspelbaar kon zijn,maar altijd vanuit het oogpunt "America First",en daar kun je het mee eens zijn of niet,maar persoonlijk denk ik dat het ook voor ons wel eens beter zou zijn als er een "The Netherlands First"premier zou komen(en zo zijn er nog wel landen die je op dat plekkie kunt invullen)

Heeft niks te maken met niet kunnen samenwerken met anderen. :P

Sorry maar deze redenatie kan ik niet volgen. Trump erfde afghanistan net als andere presidenten. Een terugtrekking kan daarom, hoewel anders uitgelegd en ogenschijnlijk direct in het voordeel van betrokken leger/natie, lijken alsof je van een probleem af bent.

Het tegenovergestelde is waar. Het probleem is alleen maar groter geworden. Wacht maar af. Wordt een grote hoop ellende.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

walter leever

#253
Citaat van: Sparkplug op 07/09/2021 | 11:07 uur
Alsof het onder Trump anders was gegaan.

Heb je wel gelezen,wat de afspraak was,die toen gemaakt is?

en hoe je 't ook wil draaien,laatste jaar(toen Trump er nog was)zijn er geen Amerikaanse slachtoffers gevallen.

Het excuus wat wordt aangedragen is dat ze niet anders konden omdat het zo geregeld was,dat is onzin,ook omdat je hebt gezien dat bijna alle andere dingen die Trump in gang had gezet zijn teruggedraaid en dan kun je dit niet anders doen,really?(Trouwens het is een beetje flauw/laf om het te blijven afschuiven,de beste man zit er al 8 maanden niet meer,wel eerlijk blijven)

En dan nog iets,volgens vele hier was Trump een "loose canon",klopt toch?

Maar onder hem deden ze dit niet,waarom? Juist omdat hij inderdaad wel eens onvoorspelbaar kon zijn,maar altijd vanuit het oogpunt "America First",en daar kun je het mee eens zijn of niet,maar persoonlijk denk ik dat het ook voor ons wel eens beter zou zijn als er een "The Netherlands First"premier zou komen(en zo zijn er nog wel landen die je op dat plekkie kunt invullen)

Heeft niks te maken met niet kunnen samenwerken met anderen. :P


Trouwens,nou niet voor het 1 of ander,denk je nou echt dat je zo weinig kritiek had gehoord in de media als de "Orange Man Bad"er nog had gezeten?

Maar ik zie het verkeerd de media heeft iedereen altijd hetzelfde behandeld,toch? :sick:

Huzaar1

#252
Citaat van: Sparkplug op 07/09/2021 | 11:07 uur
Alsof het onder Trump anders was gegaan.

Heeft niks met trump of biden te maken. Het Amerikaanse leger is enorm door de mand gevallen. Slecht gepland, slecht aangpakt en nog erger uitgevoerd.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: walter leever op 07/09/2021 | 11:02 uur
Je kan altijd nog Trump de schuld geven. :devil: :devil: :dead:

Alsof het onder Trump anders was gegaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

walter leever

Je kan altijd nog Trump de schuld geven. :devil: :devil: :dead:

Huzaar1

#249
Citaat van: Stoonbrace op 07/09/2021 | 08:41 uur
Leuk plaatje. Het blijven wrakken.

Daar gaat het helemaal niet over.  Het perspectief dat Amerikanen de vijand waar ze 20 jaar tegen hebben gestreden hebben voorzien van eigen materieel is waar het om draait. Al waren het Belgische NH90s.
Het is een enorm imago probleem, het gaat totaal niet over Chinezen en technologie, het zegt genoeg als je op zo'n schaal gebruik kan maken van het materieel van je grote tegenstander. Met name de beelden voor het thuisfront, welke ongetwijfeld bijdragen aan een nationaal nieuw trauma en negatieve beeldvorming van het Amerikaanse leger en de consequenties van ingrijpen in het buitenland.

Dat je het punt niet ziet is tekenend. Consequenties kunnen gigantisch zijn. Zulke beelden kunnen leiden tot sentiment en stigma..wat ze zullen doen.

Maargoede oude helikopter, niks aan de hand.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Thomasen op 06/09/2021 | 22:05 uur
Het is niet alleen het nieuwste van het nieuwste. Als er oude Russische fregatten langsvaren gaan wij ook even snuffelen. Denk dat de Chinezen best interesse hebben in dat spul. Niet direct om te klonen,aar ook gewoon om kennis op te doen van materialen en uitwerking van wapens te testen.

Denk aan Russische journalisten die tijdens een rondleiding een stukje van de dekcoating van een schip proberen te schrapen. Het zijn soms echt suffe technische details die ze willen. En dat is soms ook voor oude meuk.

Dat misschien wel. Maar doen alsof dit een huizenhoog probleem is? Even serieus blijven aub.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 07/09/2021 | 01:18 uur
Je snapt het punt niet. Dat is totaal niet relevant naast het feit dat je loopt te blaten dat het wrakken zijn.



Leuk plaatje. Het blijven wrakken.

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 06/09/2021 | 21:48 uur
Weet je zeker dat de CH-46's onklaar zijn gemaakt? Het lijkt mij sterk door de chaos en als ik het artikel goed lees hebben de CH-46's uitgebreide revisies ondergaan.

The State Department started getting its ex-Marine CH-46Es, which had gone through extensive overhauls to restore them to a like-new condition, in 2012. For years, for security reasons, these contractor-operated helicopters served as the primary mode of transportation for American diplomats and others between the U.S. Embassy in Kabul and nearby Hamid Karzai International Airport, among other destinations in Afghanistan, as part of a program known as Embassy Air.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/42060/the-state-department-has-abandoned-its-ch-46-helicopters-in-afghanistan

Ze zijn per 18/08 onklaar gemaakt op de manier die ik hier beschreven heb.

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 06/09/2021 | 21:27 uur
Heel simpel toen Vietnam in 1975 en Iran in 1978 vielen was China nog niet in staat om vliegtuigen, helicopters, jeeps, tanks enz te kopiëren en had China het geld nodig om de bevolking te voeden. En die Chinook A  vliegen ook nu niet meer in Vietnam en Iran, er zijn geen onderdelen van beschikbaar.

Toch wel

Huzaar1

#244
Citaat van: Stoonbrace op 06/09/2021 | 21:13 uur
Die hebben de Chinezen al gekloond. De Z-20.

Je snapt het punt niet. Dat is totaal niet relevant naast het feit dat je loopt te blaten dat het wrakken zijn.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 06/09/2021 | 11:37 uur
De CH-46's in kwestie zijn:
- Zeker 50-60 jaar oud
- Al sinds 18/08 'rendered inoperable'
- Bijgevolg volstrekt waardeloos.

Serieus, de avionics zijn verwijderd en de structurele spanten zijn doorgeslepen. Ze kunnen evengoed op zoek naar high tech bij de lokale oud ijzer handelaar in Kaboel.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/42060/the-state-department-has-abandoned-its-ch-46-helicopters-in-afghanistan

Weet je zeker dat de CH-46's onklaar zijn gemaakt? Het lijkt mij sterk door de chaos en als ik het artikel goed lees hebben de CH-46's uitgebreide revisies ondergaan.

The State Department started getting its ex-Marine CH-46Es, which had gone through extensive overhauls to restore them to a like-new condition, in 2012. For years, for security reasons, these contractor-operated helicopters served as the primary mode of transportation for American diplomats and others between the U.S. Embassy in Kabul and nearby Hamid Karzai International Airport, among other destinations in Afghanistan, as part of a program known as Embassy Air.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/42060/the-state-department-has-abandoned-its-ch-46-helicopters-in-afghanistan