Verregaande samenwerking Dld-Nl defensie

Gestart door Ace1, 06/11/2011 | 14:56 uur

A.J.

Citaat van: Rheinische Post op 22/05/2013 | 15:54 uur
Nederlandse luchtbrigade wordt onderdeel Duits leger

Duitslandweb,
22-mei-2013


De Nederlandse 11e Luchtmobiele Brigade, die uit 4500 man bestaat, wordt vanaf januari 2014 deel van de Duitse legerbrigade Schnelle Kräfte. De nieuwe brigade moet een multi-inzetbare strijdkracht worden die qua grootte en structuur alleen vergelijkbaar is met brigades in de VS en Groot-Brittannië. Voor zowel Nederland als Duitsland zijn er voordelen: de Nederlandse strijdkrachten kunnen gebruik maken van de Duitse opleidingsmogelijkheden en de Duitsers krijgen er onderdelen bij die ze nog niet of nauwelijks hadden, zoals pioniers en luchtafweerafweertroepen.

Dat is nou jammer, hebben we net de luverdcie wegbezuinigd....

Lex

Citaat van: Thomasen op 22/05/2013 | 15:56 uur
Wat een extreem vreemd nieuwsbericht.
Wordt dat een brigade van 9.000 man? Hoe moeten we dit zien? Wat betekend dit voor inzet, kan de NL LMB nog ingezet worden los van de Duitsers?
Samenwerking juich ik toe trouwens, maar ben erg benieuwd wat hier precies mee bedoeld gaat worden.
Ik ben het helemaal met je eens. Vreemd dat dit enkel in die krant staat en dat in NL het betrokken personeel niet door de organisatie is ingelicht.

dudge

Wat een extreem vreemd nieuwsbericht.
Wordt dat een brigade van 9.000 man? Hoe moeten we dit zien? Wat betekend dit voor inzet, kan de NL LMB nog ingezet worden los van de Duitsers?

Samenwerking juich ik toe trouwens, maar ben erg benieuwd wat hier precies mee bedoeld gaat worden.

Lex

Nederlandse luchtbrigade wordt onderdeel Duits leger

Duitslandweb,
22-mei-2013


De Nederlandse 11e Luchtmobiele Brigade, die uit 4500 man bestaat, wordt vanaf januari 2014 deel van de Duitse legerbrigade Schnelle Kräfte. De nieuwe brigade moet een multi-inzetbare strijdkracht worden die qua grootte en structuur alleen vergelijkbaar is met brigades in de VS en Groot-Brittannië. Voor zowel Nederland als Duitsland zijn er voordelen: de Nederlandse strijdkrachten kunnen gebruik maken van de Duitse opleidingsmogelijkheden en de Duitsers krijgen er onderdelen bij die ze nog niet of nauwelijks hadden, zoals pioniers en luchtafweerafweertroepen.

Het artikel in de Rheinische Post.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 13/03/2013 | 22:24 uur
Ons land loopt inderdaad "ver voor andere landen uit" als het gaat om de afbraak van haar krijgsmacht.... en pogingen dit te verbloemen door nu opeens wel gewenste verregaande samenwerking met buurlanden...

Dat is helaas ook mijn conclusie.

De kans van slagen is aanzienlijk, niet door een (na verhouding) gelijkwaardige inbreng van mens en middelen maar omdat het pluche een marketing technisch verantwoorde manier heeft gevonden om "meer met nog minder" te doen.

Het HCSS rapport van vandaag spreekt weer eens boekdelen over de wereld aan de rand van Europa, de heren en dames politici, iets wat ook geldt voor de burgers, moeten hun kop uit het zand halen en niet met een blik van, mij kan niets gebeuren, de wereld bekijken.

Elzenga

Ons land loopt inderdaad "ver voor andere landen uit" als het gaat om de afbraak van haar krijgsmacht.... en pogingen dit te verbloemen door nu opeens wel gewenste verregaande samenwerking met buurlanden...

Harald

Citaat van: Jah op 13/03/2013 | 18:46 uur
Meer militaire samenwerking met Duitsers

AMSTERDAM - Nederland en Duitsland gaan de samenwerking op militair gebied verder uitbreiden. Dat zei minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie woensdag in de Tweede Kamer. Ze tekent hiervoor volgende maand een intentieverklaring.

Beide landen werken onder meer al samen in het Duits-Nederlandse Legerkorps. Ook in de Noord-Afghaanse provincie Kunduz hebben beide landen de handen ineen geslagen. De Duitsers zorgen daar voor bescherming van de Nederlandse politietrainingsmissie.

Hennis verklaarde al eerder dat ze de komende jaren wil inzetten op verbreding en verdieping van de internationale samenwerking. Maar het staat nog in de kinderschoenen en zal een proces van jaren zijn, aldus de bewindsvrouw. Ons land loopt op dit terrein ver voor andere landen uit, maar die willen volgens haar hierover nu wel een debat.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21382632/__Meer_militaire_cooperatie_Duitsers__.html

Is dit de handtekening waar Huzaar op zit te wachten ??...  ;) ..

Jah

Meer militaire samenwerking met Duitsers

AMSTERDAM - Nederland en Duitsland gaan de samenwerking op militair gebied verder uitbreiden. Dat zei minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie woensdag in de Tweede Kamer. Ze tekent hiervoor volgende maand een intentieverklaring.

Beide landen werken onder meer al samen in het Duits-Nederlandse Legerkorps. Ook in de Noord-Afghaanse provincie Kunduz hebben beide landen de handen ineen geslagen. De Duitsers zorgen daar voor bescherming van de Nederlandse politietrainingsmissie.

Hennis verklaarde al eerder dat ze de komende jaren wil inzetten op verbreding en verdieping van de internationale samenwerking. Maar het staat nog in de kinderschoenen en zal een proces van jaren zijn, aldus de bewindsvrouw. Ons land loopt op dit terrein ver voor andere landen uit, maar die willen volgens haar hierover nu wel een debat.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21382632/__Meer_militaire_cooperatie_Duitsers__.html

Flyguy

Citaat van: Zeewier op 14/02/2013 | 00:30 uur
Volgens mij staat het er echt: 45.000 ton. Een Charles de Gaulle-achtige waterverplaatsing.
http://www.fsg-ship.de/102-1-Joint-Support-Ship.html
En net zo groot als de Doorman van 'maar' 28.000t full load.

dudge

Citaat van: Zeewier op 14/02/2013 | 00:34 uur
Zouden de Chinezen echt in paniek raken van onze badkuipen? Politiek spel.

Als de Taiwanezen alles krijgen wat ze willen, zijn de Chinezen niet blij. Daarbij is de verkoop een indirecte erkenning van de onafhankelijkheid. Daarbij zijn de mogelijkheden van de Chinezen de afgelopen 20 jaar enorm gegroeid. Voor die tijd hadden ze minder mogelijkheden, en had Taiwan militair gezien nog werkelijk een kans. Nu is het enige waar ze op kunnen hopen fouten van de Communisten en dat de prijs die ze de Chinezen laten betalen te hoog is. En uiteraard Amerikaanse hulp.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/02/2013 | 18:49 uur
Lijkt op een JLOS/JSS met wat aanpassingen. Misschien willen de Duitsers die wel aanschaffen....Hr. Ms. Rotterdam erbij voor leuke prijs....en doen wij in ruil mee met het ontwerpen en bouwen van vier type 216 onderzeeboten...

Hier kan ik me dus helemaal in vinden. (al blijft een LHD ook op mijn lijstje staan)

Elzenga

Citaat van: Zeewier op 14/02/2013 | 00:30 uur
Duitsland had wel behoefte aan extra AOR's, 2 van de 4 Berlin klasse zijn gebouwd. Voor de keuze van een JSS blijft het heel stil. Het Duitse ontwerp voor hun JSS wat ik gevonden had is héél groot, bijna een vliegdekschip in tonnage. Vermoedelijk laten ze het amfibische gedeelte over aan Nederland (sharing).

Volgens mij staat het er echt: 45.000 ton. Een Charles de Gaulle-achtige waterverplaatsing.
http://www.fsg-ship.de/102-1-Joint-Support-Ship.html
Lijkt op een JLOS/JSS met wat aanpassingen. Misschien willen de Duitsers die wel aanschaffen....Hr. Ms. Rotterdam erbij voor leuke prijs....en doen wij in ruil mee met het ontwerpen en bouwen van vier type 216 onderzeeboten...

Zeewier

Citaat van: jurrien visser op 13/02/2013 | 16:40 uur
Citaat van: Thomasen op 13/02/2013 | 16:35 uur
Zelfs de Amerikanen leveren ze niet alles, al heeft dat waarschijnlijk met een 'Perzië' scenario te maken. We durfden het niet aan om ze de subs te verkopen, we durfden het niet aan om Indonesie wat tanks te verkopen, en ik denk dus dat de kans dat we (als in b.v. Nederland) het aandurven om ze een JSS danwel LPD te verkopen, vrij klein is.

Helaas vrees ik dat je gelijk hebt. China roep"t: "spring" en na wat gepruttel van het pluche is de Nederlandse vraag: "hoe hoog"  :sick:
Zouden de Chinezen echt in paniek raken van onze badkuipen? Politiek spel.

Zeewier

Duitsland had wel behoefte aan extra AOR's, 2 van de 4 Berlin klasse zijn gebouwd. Voor de keuze van een JSS blijft het heel stil. Het Duitse ontwerp voor hun JSS wat ik gevonden had is héél groot, bijna een vliegdekschip in tonnage. Vermoedelijk laten ze het amfibische gedeelte over aan Nederland (sharing).

Volgens mij staat het er echt: 45.000 ton. Een Charles de Gaulle-achtige waterverplaatsing.
http://www.fsg-ship.de/102-1-Joint-Support-Ship.html