Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Huzaar1

#771
Citaat van: wegmann op 16/02/2012 | 19:05 uur
Citaat van: HAskHGP9 op 16/02/2012 | 18:02 uur
Citaat van: IPA NG op 16/02/2012 | 17:58 uur
Tanks HUREN terwijl er een stuk of 100/120 in opslag staan?!

Ok, 25 F-35's is niet langer het zotste plan.
Te gek voor woorden.

Hoeveel er in de opslag staan maakt geen fluit uit. Wat nou als het ouderhoud aan een tot op de draad versleten Leopard vele malen duurder is dan het leasen van een betrekkelijk jongere, modernere tank van de Duitsers? Is het dan ook een zot plan, te gek voor woorden? Ik denk dat er dan nog wel wat voor te zeggen valt.


Betrekkelijk jongere, modernere tank van de duitsers ?????  die leo's zijn welliswaar net zo als de onze opgewaardeerd qua toren maar verder zijn ze net zo, zo niet erger afgeragt als die van ons...in ieder geval staan d'r veel meer km's op de tellers en qua leeftijd : gelijk of ouder. Dus ik zie de vooruitgang niet zo.


Neen, helaas niet waar.
De duitsers deden het hele pakketje. Onderstel+toren.

Wij hadden daar niet zoveel trek in en vonden dat te duur. Kozen enkel voor de Toren en wat tweaks aan de MTU.
Daarnaast genoten de Duitsers ook van producties van latere batches...

omdat Nederland een drama had ondergaan met de Leopard1 > leopard1v en die dingen echt zo snel mogelijk moest vervangen waren we er als de kippen bij om de Leo2's te kopen. hierdoor hebben we het nadeel dat we 1 van de eerste batches hebben ontvangen. Er zijn leo's geproduceerd begin en midden jaren 90. Die Elot ligt al gelijk een decennia later.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: yelloow op 16/02/2012 | 19:23 uur
Het instandhouden van een kenniscentrum met kleinschalig gebruik van Duitse tanks snap ik nog wel en zie ik ook nog wel gebeuren, het organiek indelen van tanks bij painf bataljons lijkt me vrij sterk.

Als er meer samenwerking gaat komen en een verdere integratie met Duitse eenheden dan gaat een expeditie eventueel op safari met op elkaar afgestemde middelen. (dus incl. Duitse tanks en Duitse bemanningen).

Voorat het zo ver is zal er echter nog wel wat water onder de brug stromen.

yelloow

Het instandhouden van een kenniscentrum met kleinschalig gebruik van Duitse tanks snap ik nog wel en zie ik ook nog wel gebeuren, het organiek indelen van tanks bij painf bataljons lijkt me vrij sterk.

Nikehercules

Citaat van: Lex op 16/02/2012 | 19:10 uur
Citaat van: Nikehercules op 16/02/2012 | 18:33 uur
'De ongecoördineerde bezuinigingen op defensie zijn zeer schadelijk'
Voornoemd bericht was reeds geplaatst op het DF. Klik hier.

Dat was me ontgaan, heb e.e.a. aangepast.

Lex

Citaat van: Nikehercules op 16/02/2012 | 18:33 uur
'De ongecoördineerde bezuinigingen op defensie zijn zeer schadelijk'
Voornoemd bericht was reeds geplaatst op het DF. Klik hier.

wegmann

Citaat van: HAskHGP9 op 16/02/2012 | 18:02 uur
Citaat van: IPA NG op 16/02/2012 | 17:58 uur
Tanks HUREN terwijl er een stuk of 100/120 in opslag staan?!

Ok, 25 F-35's is niet langer het zotste plan.
Te gek voor woorden.

Hoeveel er in de opslag staan maakt geen fluit uit. Wat nou als het ouderhoud aan een tot op de draad versleten Leopard vele malen duurder is dan het leasen van een betrekkelijk jongere, modernere tank van de Duitsers? Is het dan ook een zot plan, te gek voor woorden? Ik denk dat er dan nog wel wat voor te zeggen valt.


Betrekkelijk jongere, modernere tank van de duitsers ?????  die leo's zijn welliswaar net zo als de onze opgewaardeerd qua toren maar verder zijn ze net zo, zo niet erger afgeragt als die van ons...in ieder geval staan d'r veel meer km's op de tellers en qua leeftijd : gelijk of ouder. Dus ik zie de vooruitgang niet zo.

onderofficier

Citaat van: trouw op 16/02/2012 | 18:33 uur
Luitenant-generaal Marcel Urlings (1950) was van 2002 tot 2005 Bevelhebber der Landstrijdkrachten. Hij was commandant van het Eerste Duits-Nederlandse Legerkorps te Münster. Ten tijde van de Eerste Golfoorlog had hij het bevel over een geniebataljon dat in Noord-Irak

Meneer is, volgens mij,  B.D.   waarom wordt dat niet vermeld door Trouw?  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

#764
Verkoop van tanks is een probleem
MU: "Onder meer door te kijken naar de politieke cultuur van een land, past die wel goed bij de onze. Dat is bij Duitsland bijvoorbeeld het geval. Met de Duitsers werken we al vele decennia samen, waardoor het onderling vertrouwen groot is. Dat is heel belangrijk. Wat betreft de landen waarmee Nederland wil samenwerken, moeten we het roer niet te drastisch omgooien. Voortbouwen op bestaande relaties is zinvoller."

MU: "Maar je kijkt ook naar de risicofactor van de operatie, die het grootst is bij grondgebonden optreden op laag niveau: dan wil je niet afhankelijk zijn van een ander land. Door de verkoop van onze tanks ontstaat hier een probleem. We zouden het wegvallen van die twee tankbataljons kunnen opvangen door Nederlandse bemanningen gebruik te laten maken van Duitse tanks. Dat scheelt een hoop geld, en in ruil kunnen wij ook materieel ter beschikking stellen aan de Duitsers."

Dergelijke kostenbesparingen zal de politiek als muziek in de oren klinken.

Bron: Trouw

Het volledige bericht was reeds geplaatst en is  hier te lezen.

Nikehercules

#763
Citaat van: IPA NG op 16/02/2012 | 18:06 uur
Dan moeten wij er enkele tientallen KOPEN van de opbrengst van de 2A6'en.

En toch wordt er in sommige kringen serieus over nagedacht.

Ik heb zojuist ff een artikel teruggezocht waarvan ik nog geen tijd had het op DF te plaatsen, wacht ff.

IPA NG

Wat moet ik hier nog van vinden?!? :crazy:
En dan? Ik neem aan dat een strafcompagnie toch wel enig nut heeft?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

HAskHGP9

Citaat van: IPA NG op 16/02/2012 | 17:58 uur
Maar ehh, heb ik iets gemist? Gaat men de paninf bataljons uitbreiden?!

Ja, er komen Delta-compagnieën. Zie dit nummer van Landmacht: http://www.defensie.nl/_system/handlers/generaldownloadHandler.ashx?filename=/media/Web_Landmacht%209%202011_tcm46-191385.pdf, pagina 10 links onderin.

IPA NG

Dan moeten wij er enkele tientallen KOPEN van de opbrengst van de 2A6'en.

HUREN is te debiel voor woorden. Kijk maar eens naar de C-17 pool, ook je reinste duurkoop.
Daarbij komt dat ik het hele idee van het privatiseren van Defensie maar niks vind.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

HAskHGP9

Citaat van: IPA NG op 16/02/2012 | 17:58 uur
Tanks HUREN terwijl er een stuk of 100/120 in opslag staan?!

Ok, 25 F-35's is niet langer het zotste plan.
Te gek voor woorden.

Hoeveel er in de opslag staan maakt geen fluit uit. Wat nou als het ouderhoud aan een tot op de draad versleten Leopard vele malen duurder is dan het leasen van een betrekkelijk jongere, modernere tank van de Duitsers? Is het dan ook een zot plan, te gek voor woorden? Ik denk dat er dan nog wel wat voor te zeggen valt.

Los van het kostenverhaal vind ik dat NL zelf een dergelijk wapenplatform operationeel moet houden. En vind ik leasen van tanks dus een stap te ver.

IPA NG

#758
Tanks HUREN terwijl er een stuk of 100/120 in opslag staan?!

Ok, 25 F-35's is niet langer het zotste plan.
Te gek voor woorden.


Maar ehh, heb ik iets gemist? Gaat men de paninf bataljons uitbreiden?!
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

HAskHGP9

Citaat van: Kapitein Rob op 16/02/2012 | 17:13 uur
Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2012 | 15:47 uur
Geruchten dat de eventuele Tanks die gehuurd moeten worden bij de Duitsers in de Delta compagnieën zouden komen te dien van Painf bat's.

ik snap niet dat de geruchtenverspreiders niet snappen dat defensie geen geld meer uit kan (wil) geven aan tanks. Als je tanks gaat huren, moet je volgens mij ook tankbemanningen op blijven leiden en geoefendheid op peil blijven houden. Volgens mij kost dat geld......

Maar de Delta-compagnieën kosten ook geld. En die komen er ook.

Dus, als het gerucht waar is (waar ik niks van geloof), dan zal het neerkomen op een beetje extra schuiven met geld.

Ombuigingen, noemen ze dat toch?