De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Overzicht toekomstige Nederlandse marineschepen

Tussen 2025 en eind jaren '30 krijgt de Nederlandse marine zo'n 31 nieuwe schepen, ter vervanging van de huidige schepen. Op Marineschepen.nl gaan we vaak diep in op die projecten. Maar het is soms lastig om het overzicht te bewaren. Welke schepen zijn in aanbouw en welke nog niet? Daarom een overzicht.

https://marineschepen.nl/dossiers/nieuwe-marineschepen-Nederland.html

Parera

Citaat van: Harald op 22/09/2023 | 16:50 uurVoor mijn gevoel is dit een stuk groter dan een Skeldar V-200, maar is meer te vergelijken met een Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout met een Max takeoff weight van 2,721 kg.
Of de wat kleinere RQ-8B met een Max takeoff weight van 1,430 kg

Dat klopt, maar de Skeldar is natuurlijk ook nog maar de eerste stap voor de KM in de ''drone wereld''. Ik ga er gewoon vanuit dat er op termijn een grotere VTOL UAV aan boord komt. Ik weet niet precies hoe groot de hangaar op het ASWF gaat worden maar ik ga er vanuit dat er wel ruimte inzit voor groei van de UAV capaciteit.

Dit Brits-Italiaanse project is ooit begonnen op basis van de Poolse PZL SW-4, deze heli heeft een MTOW van 1800 kg. Maar als het gewicht nu is toegenomen tot 2 tot 3 ton dan is dit ontwerp mogelijk (deels) losgelaten en/of vergroot. Het is wel een eenmotorige UAV net als de SW-4.

Daarnaast is mij ook nog niet bekend of het ASWF net als de Type 26 fregatten haar hangaar gekoppeld heeft aan de mission bay. Ik dacht dat dit niet het geval was bij de ASWF, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zowel dan is er ruimte zat voor een grotere UAV.

Harald

Citaat van: Parera op 22/09/2023 | 16:28 uurEen project om in de gaten te houden o.a. voor de ASWF's: Mogelijk een interessante opvolger voor de Skeldar V-200, ASW specifieke UAV met missionbay voor sonobuoys of dipping sonar (of vracht transport capaciteit) met een gewicht van 2 a 3 ton. De Skeldar heeft een MTOW slechts een 245 kg.

Voor mijn gevoel is dit een stuk groter dan een Skeldar V-200, maar is meer te vergelijken met een Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout met een Max takeoff weight van 2,721 kg.
Of de wat kleinere RQ-8B met een Max takeoff weight van 1,430 kg

Foto's van RQ-8B



Parera

#2704
Een project om in de gaten te houden o.a. voor de ASWF's: Mogelijk een interessante opvolger voor de Skeldar V-200, ASW specifieke UAV met missionbay voor sonobuoys of dipping sonar (of vracht transport capaciteit) met een gewicht van 2 a 3 ton. De Skeldar heeft een MTOW slechts een 245 kg.

Leonardo And UK MoD Unveil Proteus VTOL UAV
https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2023/2023/09/leonardo-and-uk-mod-unveil-proteus-vtol-uav/



Proteus VTOL UAV scale model unveiled by Leonardo during DSEI 2023. Picture by Luca Peruzzi.


Three modular payloads for Proteus showcased at DSEI 2023 (from left to right): Sonobuoy dispenser, lightweight dipping sonar, cargo/logistic transfer. Picture by Luca Peruzzi.

Reinier


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 15/09/2023 | 08:51 uur3e land ter wereld met Toma's, mag gezegd worden. Knappe capaciteit, eentje die telt.
Zeg dat! Dat had ik mij ook niet gerealiseerd.
Maar ja, de tomahawk heeft ook concurrentie gekregen van o.a. SCALP/Storm Shadow die naar veel meer landen is gegaan, waar onder ook landen waar de VS, denk ik, niet graag hun state of the art wapens aan verkoopt.

Gaat de KLu ook nog de JASSM krijgen?

Lynxian

Hm, tot 2029 geen CIWS, dat is flink balen!

Harald

Meer geld voor Defensie, maar ook vertraging; nieuw bevoorradingsschip langer zonder complete zelfverdediging

De Defensiebegroting passeert voor het eerst de twintig miljard euro. Dat is significant meer dan vorig jaar, maar nog niet voldoende om op 2 procent van het BBP uit te komen, zoals was afgesproken. Uit de Prinsjesdag-stukken blijkt ook weer dat er veel nieuwe materieelsprojecten zijn. Behalve de verwachtte budgetaanpassingen in verband met onder andere inflatie, zijn ook veel vertragingen te zien. Concreet betekent dat dat het CSS toch tijdens de bouw niet voorzien wordt van alle wapens en sensoren.

.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Meer-geld-en-vertraging-nieuw-bevoorradingsschip-toch-langer-zonder-complete-zelfverdediging-200923.html

Huzaar1

3e land ter wereld met Toma's, mag gezegd worden. Knappe capaciteit, eentje die telt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

DSEI 2023: De Ruyter To Be First Dutch Tomahawk Test-Firing Platform

The Royal Netherlands Navy's (RNLN's) De Zeven Provincien-class air-defence and command frigate HNLMS De Ruyter will be the first Dutch platform to conduct a test firing of the Netherlands' new Tomahawk sea-launched cruise missile (SLCM) capability.

In April 2023, the Netherlands Ministry of Defence (MoD) announced its plan to procure the Raytheon Tomahawk SLCM from the United States. The procurement comes as part of a wider Netherlands Armed Forces programme of building conventional deterrence and warfighting capability through adding long-range strike capacity, to counter increasing insecurity across the Euro-Atlantic theatre and more widely.

According to the RNLN's All Hands magazine, the Tomahawk capability will be installed across the navy's four De Zeven Provincien-class frigates via the ships' existing Lockheed Martin strike-length Mk 41 vertical launching systems (VLSs), in a planned round of upgrades taking place in the 2025-29 period.

Prior to this, in 2024 De Ruyter will conduct the first test firing. "The planning is there that we will be the first launching unit," Lieutenant Commander Alex Haasnoot, the ship's operations officer, told a media briefing onboard, during the Defence and Security Equipment International (DSEI) 2023 exhibition, taking place at ExCel London from 12-15 September.



The ship is returning to operational service after a refit and upgrade period, and will be ready for operations in the first quarter of 2024. Work-up for and conducting of the Tomahawk test firing – which will take place at a US Navy (USN) range off San Diego, California – is scheduled for the third quarter of 2024.

Citaat"This is the first step in the whole programme to get [the Tomahawk capability],"
Commander Welmer Veenstra, De Ruyter's commanding officer

Programme development will continue after the test firing. It is not confirmed which of the four frigates will be first to receive an operational fit of the Tomahawk system.

A Tomahawk fit is one of a raft of capability upgrades the De Zeven Provincien-class frigates are receiving within a broad programme of mid-life upgrade work. This work includes additional maritime strike/anti-ship missile (ASM) capability in the form of the Kongsberg Naval Strike Missile.

The current in-service variant of Tomahawk is the Block IV Tactical Tomahawk (TacTom). The next variant arriving off Raytheon's production line is the Block V, which adds ASM capability in the form of the Maritime Strike Tomahawk (MST) concept. For the USN, initial operational capability for Block V MST is scheduled for the first quarter of fiscal year 2025.

The RNLN is set to become the third Tomahawk operator, following on from the USN and the UK Royal Navy. The Royal Australian Navy is set to follow suit, too. The Japan Maritime Self-Defense Force is also reported to be considering a procurement request.

The Dutch Tomahawk procurement is reviving a plan originally taken forward in 2005, when the Netherlands government announced the acquisition of 30 Tomahawks: however, a change of government in 2007 saw that procurement plan cancelled.

https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2023/2023/09/dsei-2023-de-ruyter-to-be-first-dutch-tomahawk-test-firing-platform/

Lex

Citaat van: Parera op 14/09/2023 | 17:11 uurIs er al wat meer info over de plannen rondom het toevoegen van de taak ''bewaking onderwater delen van de Noordzee'' aan de KM?
Wellicht verstandig om met dit soort berichten te wachten op hetgeen over een aantal dagen, ergo 'Prinsjesdag' naar buiten komt. :angel:

Huzaar1

#2695
Citaat van: Parera op 14/09/2023 | 17:38 uurDat is ook de reden dat ik zeg schakel deze nieuwe taak onder een nieuw deels civiel bemande vloot binnen de structuur van de KM.



Dat heeft niets met bemanning te maken. Lees nog eens wat ik typ. Normering, instandhouding, ondersteuning. Dat zijn alleen maar de back office functies die er MOETEN komen. Waar we niet aan kunnen komen, en weer alles lopen te verdringen. Het is echt absoluut niet goed.

Lekker bij de politie, kustwacht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2023 | 13:04 uurOverdag het panama kanaal is net zo saai helaas  :dead:  , vond de krokodillen in de sloten wel hoogtepunten.

Het naar huis gaan daar kan ik wel echt aanraden  ;D

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2023 | 17:22 uurDat betekent meteen honderd + benodigde mensen die alleen al alles moeten gaan normeren, ondersteunen en instandhouden.

Commit en dosco hebben nu al geen capaciteit voor het orderportofolio. Ik denk dat het bij CZSK ook niet ruim zit.

Zulke uitbreidingen zijn enorm ingrijpend.

Dat is ook de reden dat ik zeg schakel deze nieuwe taak onder een nieuw deels civiel bemande vloot binnen de structuur van de KM.

Eigenlijk zou het een combinatie moeten zijn van de oude witte vloot (hydrografie, onderwateronderzoek ect.), de huidige kustwacht & de nieuwe bewakingstaak van de (civiele) onderwater infra.

Een voordeel is dat je een deel van het personeel mee kan nemen vanuit de huidige kustwacht dus voor een x deel heb je al personeel om deze schepen te bemannen. Daarnaast kun je gaan werven de civiele bemanningen aan te vullen, de militairen aan boord hoeven niet permanent op zee en niet op een vast schip geplaatst te worden. Zie het als een aanvullend team dat aan boord komt afhankelijk van de missie en/of taak op dat moment.

Een eerste zet kan gegeven worden met de vervanging van de hulpvaartuigen, deze schepen kunnen mooi als nieuwe vloot voor dit nieuwe commando dienen. Daarna het vervangen van de huidige KW vaartuigen en daarna kijken of er nog meer versterking nodig is. We moeten ook niet over 5 dagen een vloot van 20 schepen hebben liggen en deze gevuld hebben. Wat mij betreft gaat het hier om maximaal 10 a 12 schepen incl. KW vaartuigen. Dat is een uitbreiding van 1 tot 3 schepen t.o.v. de huidige KW.

De grootste verandering zit hem in de structuur, deze kan naar mijn idee opgebouwd worden zoals in de Carib. Waarbij onder de CZSK een CZSK-Noordzee komt te hangen die de baas is over deze vloot structuur vergelijkbaar met de CZSK-Carib.