Vragen omtrent verkorte officiersopleiding

Gestart door Valentijn88, 08/06/2014 | 12:21 uur

Wardaddy

Beste @Valentijn88,

Mag ik jou vragen of jij nog steeds werkzaam bent bij defensie en of je tevreden bent met je keuze?
Zou ik hier eventueel met je over mogen sparren via de email of even een belletje aan wagen?

Ik zit ongeveer in hetzelfde pakket.
Ben 26, heb HBO civiele techniek gedaan, rond nu me master af, maar wil avontuur, en wel in de vorm van de POTOM.

Ben echter niet door de AAC gekomen jammer genoeg en overweeg het volgend jaar weer te proberen... alleen wil ik dan alles 110% op een rijtje hebben.

Ik hoor het graag van je!

Mvg. Xavier

Valentijn88

Dank voor je antwoord!
Was het niveau van de theorie een beetje te doen aan de KMA? En weet je wat voor voorlichting ik bij moet wonen? Voor zover ik begrepen had doen de marechaussee en de landmacht de voorlichting samen?


nmgn

Citaat van: Valentijn88 op 08/06/2014 | 12:21 uur
Hallo allemaal,

Ik ben Valentijn en word in september 26 jr. Vanaf kleins af aan interesseerde politiewerk mij al enorm. Na voorlichtingen bijgewoond te hebben, ben ik er achter gekomen dat het politie zijn in burger mij te weinig avontuur en uitdaging bood, dus ben ik een HBO studie (communicatie) gaan doen. Na mijn hbo studie ben ik even een WO studie (communicatie- en informatiewetenschappen) gaan doen. Tijdens deze studie ben ik er achter gekomen dat ik graag wilde werken. Nu werk ik sinds een half jaar als recruiter bij een IT-bedrijf, waar ik IT- ers kwalificeer en plaats bij bedrijven.

Steeds als ik weer aan het werk ben vraag ik mezelf af: waar doe ik het voor en wat draag ik bij aan de samenleving? Bovendien mis ik het avontuur, de beweging en de spanning
Ik ging op zoek naar uitdagende politietaken en kwam uit bij de marechaussee. Omdat ik een HBO studie heb afgerond, vond ik het zonde om te starten aan een opleiding als wachtmeester, dus ben ik me in de verkorte officiersopleiding gaan verdiepen.

Ik krijg het nu niet meer uit mn hoofd en ben haast verzekerd om me aan te melden voor de keuring. Echter heb ik nog een paar vragen:

- Is er iets te zeggen hoe vaak per jaar je wordt uitgezonden na en tijdens de studie?
- Kun je aangeven dat je liever niet gestationeerd wil worden in het Caribisch gebied?
- Kun je tijdens de studie in Breda in het weekend naar huis?
- Krijg je net zo veel doorgroeimogelijkheden en kansen bij de verkorte officiersopleiding, als bij de lange versie?
- Wat is je salaris tijdens de studie?
- Als 26 jarige kun je je nog aanmelden, maar zijn er wel leeftijdsgenoten?
- Maak ik als 26 jarige niet minder kans dan een 22 of 23 jarige die net van de opleiding komt?

Thanks voor de antwoorden alvast.

Ik heb zojuist de Korte officiers opleiding doorlopen dus kan wel een aantal vragen beantwoorden. Ik zit echter bij de KL(infanterie) dus de specifieke vragen m.b.t. marechaussee zal ik niet beantwoorden.
Tijdens studie in het weekend naar huis: Ja, met name de eerste weken ben je een aantal weekenden binnen. Ik had vrijstelling van een gedeelte van de opleiding omdat ik doorstromer was dus dat gedeelte heb ik gemist. Maar dat zijn de eerste paar weken om het weekend zo'n beetje. Je zal nog een keer een enkel weekend werkzaamheden hebben en de eindoefening duurt 2 weken, voor de rest kan je gewoon naar huis. Ook door de weeks kan je naar huis later in de opleiding. Doorgroeimogelijkheden bij marechaussee zal ik even in het midden laten al had ik begrepen dat dat wel prima was.
Salaris hangt af van leeftijd/rang dat is vast wel terug te vinden op de site. In ieder geval is het in het begin als burger geen vetpot, maar je gaat redelijk rap van niks naar kpl naar vaandrig en dan maak je wel wat sprongetjes.
Ik zat in een lichting waarbij de gemiddelde leeftijd achterin de 20 lag, maar wij hadden een redelijk ervaren klas. Dus voor hetzelfde geld ligt dat een stuk lager.
Kans die je maakt hangt bij mijn weten niet af van leeftijd. Zorg dat je je goed voorbereid op je gesprek met de AAC dan moet het goed komen.

Valentijn88

Hallo allemaal,

Ik ben Valentijn en word in september 26 jr. Vanaf kleins af aan interesseerde politiewerk mij al enorm. Na voorlichtingen bijgewoond te hebben, ben ik er achter gekomen dat het politie zijn in burger mij te weinig avontuur en uitdaging bood, dus ben ik een HBO studie (communicatie) gaan doen. Na mijn hbo studie ben ik even een WO studie (communicatie- en informatiewetenschappen) gaan doen. Tijdens deze studie ben ik er achter gekomen dat ik graag wilde werken. Nu werk ik sinds een half jaar als recruiter bij een IT-bedrijf, waar ik IT- ers kwalificeer en plaats bij bedrijven.

Steeds als ik weer aan het werk ben vraag ik mezelf af: waar doe ik het voor en wat draag ik bij aan de samenleving? Bovendien mis ik het avontuur, de beweging en de spanning
Ik ging op zoek naar uitdagende politietaken en kwam uit bij de marechaussee. Omdat ik een HBO studie heb afgerond, vond ik het zonde om te starten aan een opleiding als wachtmeester, dus ben ik me in de verkorte officiersopleiding gaan verdiepen.

Ik krijg het nu niet meer uit mn hoofd en ben haast verzekerd om me aan te melden voor de keuring. Echter heb ik nog een paar vragen:

- Is er iets te zeggen hoe vaak per jaar je wordt uitgezonden na en tijdens de studie?
- Kun je aangeven dat je liever niet gestationeerd wil worden in het Caribisch gebied?
- Kun je tijdens de studie in Breda in het weekend naar huis?
- Krijg je net zo veel doorgroeimogelijkheden en kansen bij de verkorte officiersopleiding, als bij de lange versie?
- Wat is je salaris tijdens de studie?
- Als 26 jarige kun je je nog aanmelden, maar zijn er wel leeftijdsgenoten?
- Maak ik als 26 jarige niet minder kans dan een 22 of 23 jarige die net van de opleiding komt?

Thanks voor de antwoorden alvast.