Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Ace1

Citaat van: Kiteboarder88 op 10/06/2015 | 20:36 uur
Ik denk dat een PC-21 te duur is om als basic trainer te gebruiken. Een PC-7 Mk. II is in mijn ogen dan een logischere keuze. Maar zoals gezegd in post #129 hebben de Itallianen daar zelf ook een oplossing voor in de maak.  

Wellicht als alternatief een EMB 314 Super Tucano?

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 10/06/2015 | 19:00 uur
Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
25 F35As
24 F35Bs
11 T346s
11 PC-21s.
Naar mijn mening wordt de F-35B pas interessant als minimaal het dubbele aan F-35A kan worden gekocht (zoals wat Italië wil: 60 x F35A + 30 x F-35B) en er een eigen schip is (LHD of een dedicated STOVL vliegdekschip zoals de Cavour).

Ondanks de mogelijkheden van een STOVL type zie ik toch de voordelen van de F-35A. Deze heeft grotere wapenruimen en kan onder de vleugels meer dragen.


Citaat van: Kiteboarder88 op 10/06/2015 | 20:36 uur
Ik denk dat een PC-21 te duur is om als basic trainer te gebruiken. Een PC-7 Mk. II is in mijn ogen dan een logischere keuze. Maar zoals gezegd in post #129 hebben de Itallianen daar zelf ook een oplossing voor in de maak. 
Het is natuurlijk wel de vraag of in 2026, wanneer de huidige PC-7 uit dienst gaat, de PC-7 MkII nog leverbaar is. Laten ze kosten van deze met de PC-9 M en PC-21 vergelijken.


A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kiteboarder88

Citaat van: Elzenga op 10/06/2015 | 19:00 uur
Inderdaad...keuze voor de T346 lijkt me in deze verstandig. Wel zie ik graag de hele basis-opleiding vanuit de VS terugkeren naar Europa. Al was het maar omdat je zo ook de trainingstoestellen F35 beschikbaar hebt mocht het nodig zijn. Samen met andere EU lidstaten een trainingscommando en structuur opzetten en verder uitbouwen. Nederlandse bijdrage 11 PC-7 (vervangen door PC-21s) en 11 M346s. Mogelijk kunnen de Belgen kiezen voor eenzelfde opzet ter vervanging van de vele trainers die zijn wel hebben...waaronder Alpha Jets.

Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
25 F35As
24 F35Bs
11 T346s
11 PC-21s.

En dan hopelijk eenzelfde opzet bij de Belgische luchtmacht. Waarbij de trainingstoestellen desnoods samengevoegd kunnen worden tot twee volwaardige squadrons..

Ik denk dat een PC-21 te duur is om als basic trainer te gebruiken. Een PC-7 Mk. II is in mijn ogen dan een logischere keuze. Maar zoals gezegd in post #129 hebben de Itallianen daar zelf ook een oplossing voor in de maak.  

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 10/06/2015 | 19:00 uur
Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
24 F35Bs

:sick:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 10/06/2015 | 19:23 uur
Laten we in onze Micky Mouse Luchtmacht aub niet nog een extra logistieke staart gaan creëren. Laat de vliegers lekker in Italiaanse kisten vliegen en betaal daar gewoon voor. Dan heb je geen extra onderhoudspersoneel nodig welke al veel te schaars is en geen aparte opleidingen daarvoor. Geen reserve onderdelen hoeven te kopen voor miljoenen en wat binnen de logistieke keten ook nog extra geld kost en ook invloed heeft op de andere toestellen en docks waar ze al dan niet in kunnen staan. Enzovoorts.... Echt, lease gewoon de vlieguren in dat ding. 
Ik weet niet of de Italianen wel zo ruim in hun onderhoudspersoneel zitten om dit mogelijk te maken. Maar we kunnen dit soort zaken en tekorten denk ik oplossen door naar een EUropees trainingscommando over te gaan..waar Nederland dan aan bijdraagt. Zo gaan de Polen ook de T346 aanschaffen...en wie weet elders binnen de EU nog wel genoeg knappe sleutelaars...

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/06/2015 | 19:04 uur
Prima lijstje.... waarom 11?
Bij in totaal 49 F35s lijkt me dit genoeg...als Nederlandse bijdrage aan een EUropees trainingscommando. Samen met de Belgen twee squadrons trainingsvliegtuigen.

Enforcer

Laten we in onze Micky Mouse Luchtmacht aub niet nog een extra logistieke staart gaan creëren. Laat de vliegers lekker in Italiaanse kisten vliegen en betaal daar gewoon voor. Dan heb je geen extra onderhoudspersoneel nodig welke al veel te schaars is en geen aparte opleidingen daarvoor. Geen reserve onderdelen hoeven te kopen voor miljoenen en wat binnen de logistieke keten ook nog extra geld kost en ook invloed heeft op de andere toestellen en docks waar ze al dan niet in kunnen staan. Enzovoorts.... Echt, lease gewoon de vlieguren in dat ding. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 10/06/2015 | 19:00 uur
Inderdaad...keuze voor de T346 lijkt me in deze verstandig. Wel zie ik graag de hele basis-opleiding vanuit de VS terugkeren naar Europa. Al was het maar omdat je zo ook de trainingstoestellen F35 beschikbaar hebt mocht het nodig zijn. Samen met andere EU lidstaten een trainingscommando en structuur opzetten en verder uitbouwen. Nederlandse bijdrage 11 PC-7 (vervangen door PC-21s) en 11 M346s. Mogelijk kunnen de Belgen kiezen voor eenzelfde opzet ter vervanging van de vele trainers die zijn wel hebben...waaronder Alpha Jets.

Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
25 F35As
24 F35Bs
11 T346s
11 PC-21s.

En dan hopelijk eenzelfde opzet bij de Belgische luchtmacht. Waarbij de trainingstoestellen desnoods samengevoegd kunnen worden tot twee volwaardige squadrons..

Prima lijstje.... waarom 11?

Elzenga

Citaat van: Zander op 10/06/2015 | 18:23 uur
Ik denk dat dit gewoon een vuil spelletje is geweest. Dit heeft de KLU leiding al jaren geleden zo in ge calculeert.
Oh dat zal best...zou me niets verbazen. Maar goed...keuzes worden nu gemaakt..dus dan zeg ik "doorpakken"...zodat er wel iets ontstaat waarmee we een antwoord hebben op de dreigingsbeelden en ons ambitieniveau...

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 10/06/2015 | 16:30 uur
In feite gaat het om een trainer tussen de PC-7 en de F35... Nu wordt er gebruik gemaakt van gehuurde Amerikaanse jets van een jaar of 50 oud. Men kan ook gewon gaan kiezen om dat deel van de opleiding net zo in te richten.
Inderdaad...keuze voor de T346 lijkt me in deze verstandig. Wel zie ik graag de hele basis-opleiding vanuit de VS terugkeren naar Europa. Al was het maar omdat je zo ook de trainingstoestellen F35 beschikbaar hebt mocht het nodig zijn. Samen met andere EU lidstaten een trainingscommando en structuur opzetten en verder uitbouwen. Nederlandse bijdrage 11 PC-7 (vervangen door PC-21s) en 11 M346s. Mogelijk kunnen de Belgen kiezen voor eenzelfde opzet ter vervanging van de vele trainers die zijn wel hebben...waaronder Alpha Jets.

Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
25 F35As
24 F35Bs
11 T346s
11 PC-21s.

En dan hopelijk eenzelfde opzet bij de Belgische luchtmacht. Waarbij de trainingstoestellen desnoods samengevoegd kunnen worden tot twee volwaardige squadrons..

Zander

Ik denk dat dit gewoon een vuil spelletje is geweest. Dit heeft de KLU leiding al jaren geleden zo in ge calculeert.
People are sheep

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/06/2015 | 07:51 uur
wo 10 jun 2015

Luchtmacht wil extra vliegtuigen 

Door: Roy Klopper

BREDA - De Koninklijke Luchtmacht wil behalve de 37 nieuwe F-35 Joint Strike Fighters (JSF's) ook nog eens alternatieve semi-jachtvliegtuigen verwerven.
 
Het extra toestel waarop de luchtstrijdkrachten het oog hebben laten vallen, de Italiaanse M346, is een trainingskist die qua cockpit sterke gelijkenis vertoont met die van de F-35, die de huidige F-16's gaat opvolgen. De Italiaanse luchtmacht schafte eerder zes M346's aan voor een prijs van 50 miljoen euro per stuk, waarvan de eerste in 2010 is geleverd.

Bij gebrek aan voldoende JSF's moeten de door Aermacchi geproduceerde toestellen een grote rol krijgen bij de opleiding van vliegers in eigen land en het op orde houden van hun verplichte vlieguren. De fabrikant stelt nadrukkelijk dat de M346 zowel geschikt is voor training als operationele inzet. Zo is het uit te rusten met wapensystemen en de nieuwste afweertechnieken.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24139126/__Luchtmacht_wil_extra_vliegtuigen__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

Meer info op onderstaande link daarover te lezen.

http://www.pressreader.com/netherlands/de-telegraaf/20150610/281582354250008/TextView

Sparkplug

Citaat van: Lex op 10/06/2015 | 16:51 uur
Dit was toch verwachtbaar? Zie: https://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/nieuws/2015/05/13/luchtmacht-leidt-eerste-duo-vliegers-op-in-italie
Dit meldde ik ook in post #130.

"Naast beide leerlingen, levert Nederland voor 3 jaar ook een instructeur die les geeft op de T-346A. Het doel van de proef is te kijken of de Italiaanse vliegopleiding geschikt is voor de opleiding van F-35-vliegers en of de T-346 eventueel als gedeeltelijke vervanging van de opleiding in Tucson Arizona kan dienen als de F-16 wordt vervangen door de F-35."

Afwachten hoe deze proef zal verlopen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Citaat van: Telegraaf op 10/06/2015 | 07:51 uur
Luchtmacht wil extra vliegtuigen 
..... 
Het extra toestel waarop de luchtstrijdkrachten het oog hebben laten vallen, de Italiaanse M346, is een trainingskist die qua cockpit sterke gelijkenis vertoont met die van de F-35, die de huidige F-16's gaat opvolgen. De Italiaanse luchtmacht schafte eerder zes M346's aan voor een prijs van 50 miljoen euro per stuk, waarvan de eerste in 2010 is geleverd.
.....
Dit was toch verwachtbaar? Zie: https://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/nieuws/2015/05/13/luchtmacht-leidt-eerste-duo-vliegers-op-in-italie

Enforcer

In feite gaat het om een trainer tussen de PC-7 en de F35... Nu wordt er gebruik gemaakt van gehuurde Amerikaanse jets van een jaar of 50 oud. Men kan ook gewon gaan kiezen om dat deel van de opleiding net zo in te richten.