Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/06/2015 | 08:38 uur
Lijkt me een prima oplossing om te korten (op alle fronten te reduceren c.q. te compenseren)... of wordt hiermee het spel ingezet voor extra F35?

Onder het motto: jullie krijgen geen (aanname 20-24) M346 maar ter  compensatie mogen er 10-12 additionele F35 worden aangeschaft....
misschien dat zou wel beter zijn het totale F-35 aantal naar 50 stuks ...

maar los van dat begrijp ik niet wat er nou zo moeilijk is om gewoon 20 Super Tucano / tucano achtigen te kopen...voor 300 miljoen ben je dan klaar en heb je een toestel dat langzaam vliegt spotgoedkoop is in gebruik en kan opstijgen van onverharde landingsbanen.

mandaje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/06/2015 | 10:42 uur
Dan heb je ook nog zoiets als de Scorpion: aanschaf < 20 mjn US$ en vlieguur <3000 US$

Maar dat ding is niet primair als bijna F-35 trainer te gebruiken. Een m-346 gaat door tot mach 1.2.

Wat dit vooral aantoont is dat er echt wat mis is met het huidige politieke proces en de KLu. Eerst heel hard van de toren blazen dat een tweepitter te duur is en nu een tweepitter willen om de kosten te verlagen. Of het een één of twee-pitter is niet zo belangrijk, kostenbeheersing is en daar faalt de F-35 en daarmee Lockheed heel hard in. Tegelijk heeft dit een veel te lage prioriteit bij de aanschaf van nieuw materiaal bij de KLu.

Mijn alternatief: Koop of lease een batch van ongeveer 14-26 Gripens A/B die geupgrade zijn naar C/D. Dit voor ongeveer 10 jaar met meteen een optie tot koop van Gripens E/F. De F-16 zijn versleten en de onderhoudskosten stijgen hard, tegelijk hebben de Zweden een flinke voorraad opgeslagen Gripens A/B met weinig vlieguren en deze zijn snel om te bouwen naar C/D's.

Met deze noodbatch kan op zijn minst de QRA taken en NAVO airpatrols worden uitgevoerd. Tegelijk maak je duidelijk aan Lockheed dat ze moeten leveren of anders heb je een 'goed genoeg' alternatief.

Tenopzichte van het aanschaffen/leasen van M-346 en de besparingen op de F-16 vloot moet zoiets wel kostenneutraal te krijgen zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 10/06/2015 | 10:49 uur
Ook als Nederland de T-346 zou aanschaffen, dan nog zie het gebeuren dat deze puur en alleen als lead-in fighter trainer wordt gebruikt in Italië.

Dat scheelt dan alweer 21% BTW  :angel:

Sparkplug

Citaat van: Ros op 10/06/2015 | 10:37 uur
Hoeveel duurder en in welke verhouding tot de F-35,  voorzichtige schatting dat het verschil in kosten per vlieguur de kosten voor de extra apparatuur ruimschoots goed maakt ?
Met duurder bedoelde ik het verschil tussen de standaard T-346 en een aangepaste T-346. Het verschil in prijs en kosten tussen een T-346 en de F-35A weet ik niet.

Wil het wel zien of Alenia Aermacchi een all-weather T-346 kan maken met WVR (AIM-9 + gun) en BVR (AIM-120 of Meteor) mogelijkheden  ;D

Ook als Nederland de T-346 zou aanschaffen, dan nog zie het gebeuren dat deze puur en alleen als lead-in fighter trainer wordt gebruikt in Italië.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 10/06/2015 | 10:37 uur
Hoeveel duurder en in welke verhouding tot de F-35,  voorzichtige schatting dat het verschil in kosten per vlieguur de kosten voor de extra apparatuur ruimschoots goed maakt ?

Dan heb je ook nog zoiets als de Scorpion: aanschaf < 20 mjn US$ en vlieguur <3000 US$

Ros

Citaat van: Sparkplug op 10/06/2015 | 10:25 uur
Laten ze eerst de proef met de Italiaanse vliegopleiding afwachten. Dan is duidelijk wat de T-346 kan en wat voor Nederland de mogelijkheden zijn.
Voor de QRA taak zie ik liever een all-weather type (iets dat de F-16A/B destijds niet was). Een T-346 met all-weather radar maakt het wel duurder.

Hoeveel duurder en in welke verhouding tot de F-35,  voorzichtige schatting dat het verschil in kosten per vlieguur de kosten voor de extra apparatuur ruimschoots goed maakt ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 10/06/2015 | 10:25 uur
Laten ze eerst de proef met de Italiaanse vliegopleiding afwachten. Dan is duidelijk wat de T-346 kan en wat voor Nederland de mogelijkheden zijn.
Voor de QRA taak zie ik liever een all-weather type (iets dat de F-16A/B destijds niet was). Een T-346 met all-weather radar maakt het wel duurder.

Persoonlijk zou ik bij een eventuele aanschaf van een trainer nog even wachten op de winnaar van de US T/X competitie, het beloofd een clean sheet ontwerp te worden welke (vermoedelijk) ook geschikt is voor de agressor squadrons en home land security.... de winnaar zullen we spoedig weten dus ook wat er van deze kist verwacht wordt en wat de prijs zo ongeveer zal zijn/worden.

Sparkplug

Laten ze eerst de proef met de Italiaanse vliegopleiding afwachten. Dan is duidelijk wat de T-346 kan en wat voor Nederland de mogelijkheden zijn.

Citaat van: Harald op 10/06/2015 | 08:48 uur
Ik zou dan (denk ik) liever 20-24 stuks M-346 toestellen aanschaffen dan 10 stuks F-35, deze zijn prima te gebruiken voor QRA, missies zoals nu in Irak. En dat tegen lagere onderhoudskosten en met een grotere inzetcapaciteit.
Voor de QRA taak zie ik liever een all-weather type (iets dat de F-16A/B destijds niet was). Een T-346 met all-weather radar maakt het wel duurder.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: DvdW op 10/06/2015 | 10:08 uur
Aan de andere kant krijg je dan wel te maken met twee verschillende types toestellen met allebei hun eigen onderhoudslijn/onderdelen en technisch personeel...

Klopt, maar als je dat afzet tegen lagere onderhouds- en aanschafkosten, kan dat best aantrekkelijk zijn om toch 2 typen te hebben.
En tevens 2 of meer typen binnen de KLU is niet onbekend, gezien NF-5 met F-104 en later de F-16. Na de uitfasering van de NF-5 hadden we alleen de F-16. Eigenlijk met de F-16 zijn we pas overgestapt naar 1 type toestel binnen de KLU

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 10/06/2015 | 10:17 uur
Ten koste van welke eenheden gaat dit toestel aangeschaft worden?
Doe dan maar 12 F 35 en voor het resterende budget schaf je dan maar dit soort CAS / COIN toestellen aan.

Dat gaat 'm zeker niet worden.... en KL gaat vrees ik ten koste van KM en KLu.

Zander

Ten koste van welke eenheden gaat dit toestel aangeschaft worden?
Doe dan maar 12 F 35 en voor het resterende budget schaf je dan maar dit soort CAS / COIN toestellen aan.
People are sheep

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/06/2015 | 08:38 uur
Onder het motto: jullie krijgen geen (aanname 20-24) M346 maar ter  compensatie mogen er 10-12 additionele F35 worden aangeschaft....

Kunnen ze volgens mij beter inzetten op nu extra M-346 voor training en operationele toevoeging met levering 2017/18 en later in 2030 een 2de batch van de F-35
(of 2de batch in B-versie voor LHD  ;)   :crazy: )

Opzich is de keuze voor de M-346 niet zo raar, gezien Israel, Italie beide ook (gaan) vliegen met M-346 en F-35.

DvdW

Citaat van: Harald op 10/06/2015 | 08:48 uur
Ik zou dan (denk ik) liever 20-24 stuks M-346 toestellen aanschaffen dan 10 stuks F-35, deze zijn prima te gebruiken voor QRA, missies zoals nu in Irak. En dat tegen lagere onderhoudskosten en met een grotere inzetcapaciteit.
Aan de andere kant krijg je dan wel te maken met twee verschillende types toestellen met allebei hun eigen onderhoudslijn/onderdelen en technisch personeel...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

Ik zou dan (denk ik) liever 20-24 stuks M-346 toestellen aanschaffen dan 10 stuks F-35, deze zijn prima te gebruiken voor QRA, missies zoals nu in Irak. En dat tegen lagere onderhoudskosten en met een grotere inzetcapaciteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#144
Citaat van: www.telegraaf.nl Vandaag om 07:51

De Koninklijke Luchtmacht wil behalve de 37 nieuwe F-35 Joint Strike Fighters (JSF's) ook nog eens alternatieve semi-jachtvliegtuigen verwerven.
 

Lijkt me een prima oplossing om te korten (op alle fronten te reduceren c.q. te compenseren)... of wordt hiermee het spel ingezet voor extra F35?

Onder het motto: jullie krijgen geen (aanname 20-24) M346 maar ter  compensatie mogen er 10-12 additionele F35 worden aangeschaft....