Opvolging Gulfstream IV

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/01/2019 | 07:43 uur

Ace1

Moet de opvolger van de Gulfstream IV  ook op een dirt strip kunnen landen?


Ace1

#92
Citaat van: RTB op 30/09/2019 | 17:52 uur
De A-brief had ik al gelezen ;) Nogmaals, die >12.000 km komt totaal niet overeen met wat de markt kan bieden binnen dit segment. Ook de huidige 737 BBJ (o.a. de PH-GOV) haalt geen 12.000 km, alleen de nieuwe BBJ's op basis van de 737 Max wel, maar ja, die staan nog allemaal aan de grond... Bovendien is de 737 veel te groot en overkill voor wat Defensie er mee gaat doen. Gewoon een COTS kist kopen van een paar jaar oud met 10-11.000 km range en zonder gekkigheid en je bent voor €25 miljoen klaar en je kan meteen vliegen.

Als je goed had gelezen heb ik naast een 737 BBJ ook een  long rang Gulfstream genoemd  heb? Daar bedoel ik een Gulfstream G650ER mee en dat vindt ik een interessante optie. Tweedehands goed verkrijgbaar op de markt. Diverse kisten van paar jaar oud op de markt met weinig vlieguren op de teller.  Een  Gulfstream G650ER  is qa grote vergelijkbaar met de Bombardier Global 7500/8000.

RTB

Citaat van: Ace1 op 30/09/2019 | 16:56 uur
Vliegbereik. Het vervangende vliegtuig moet een vliegbereik hebben van minimaal 12.000 km, tegen ongeveer 7.400 km van de huidige Gulfstream IV. Door gebruik te maken van zuinigere en efficiëntere motoren is het voor nieuwere types vliegtuigen van deze categorie mogelijk om met dezelfde hoeveelheid brandstof een groter bereik te realiseren dan de vorige generatie vliegtuigen. Het vliegbereik van de Gulfstream IV is in de praktijk te klein, omdat militaire vliegtuigen, anders dan civiele lijnvliegtuigen, regelmatig geen of niet tijdig toestemming krijgen om over een bepaald land te vliegen en daarom een omweg moeten maken. Dat maakt extra tussenstops noodzakelijk om bij te tanken en dat zorgt vaak weer voor extra reistijd, ook door de verplichte rusttijd van de bemanning. Een groter vliegbereik zorgt voor een efficiëntere uitvoering van een vlucht door minder tussenstops en daarmee voor minder reistijd en ook minder brandstofverbruik onder meer naar missiegebieden.

Deze eisen zijn gebaseerd op gebruikerservaringen van Defensie.

Ik ga ervan uit dat de eisen gebaseerd zijn op een tweedehands  B737 BBJ of een tweedehands long rang Gulfstream


De A-brief had ik al gelezen ;) Nogmaals, die >12.000 km komt totaal niet overeen met wat de markt kan bieden binnen dit segment. Ook de huidige 737 BBJ (o.a. de PH-GOV) haalt geen 12.000 km, alleen de nieuwe BBJ's op basis van de 737 Max wel, maar ja, die staan nog allemaal aan de grond... Bovendien is de 737 veel te groot en overkill voor wat Defensie er mee gaat doen. Gewoon een COTS kist kopen van een paar jaar oud met 10-11.000 km range en zonder gekkigheid en je bent voor €25 miljoen klaar en je kan meteen vliegen.

Ace1

#90
Citaat van: Harald op 30/09/2019 | 10:39 uur
zelfbescherming voor toestellen, zie het voorbeeld hieronder voor Qatari Airlines en de kosten ervan

US clears sale of IR countermeasures for Qatari BBJ 747-8Is
https://www.flightglobal.com/news/articles/us-clears-sale-of-ir-countermeasures-for-qatari-bbj-461069/


Komt neer op $ 43 miljoen voor zelfbescherming   van een toestel. nu is het de vraag blijft defensie onder de €100 miljoen?

Ace1

#89
Citaat van: RTB op 30/09/2019 | 16:00 uur
De meeste long range businessjets zitten rond de 11000 km, geen idee waarom >12000 km wordt geëist.

Vliegbereik. Het vervangende vliegtuig moet een vliegbereik hebben van minimaal 12.000 km, tegen ongeveer 7.400 km van de huidige Gulfstream IV. Door gebruik te maken van zuinigere en efficiëntere motoren is het voor nieuwere types vliegtuigen van deze categorie mogelijk om met dezelfde hoeveelheid brandstof een groter bereik te realiseren dan de vorige generatie vliegtuigen. Het vliegbereik van de Gulfstream IV is in de praktijk te klein, omdat militaire vliegtuigen, anders dan civiele lijnvliegtuigen, regelmatig geen of niet tijdig toestemming krijgen om over een bepaald land te vliegen en daarom een omweg moeten maken. Dat maakt extra tussenstops noodzakelijk om bij te tanken en dat zorgt vaak weer voor extra reistijd, ook door de verplichte rusttijd van de bemanning. Een groter vliegbereik zorgt voor een efficiëntere uitvoering van een vlucht door minder tussenstops en daarmee voor minder reistijd en ook minder brandstofverbruik onder meer naar missiegebieden.

Citaat van: RTB op 30/09/2019 | 16:00 uur
M.a.w.; rare A-brief waarvan geen van de eisen realistisch lijken te zijn.

Deze eisen zijn gebaseerd op gebruikerservaringen van Defensie.

Ik ga ervan uit dat de eisen gebaseerd zijn op een tweedehands  B737 BBJ of een tweedehands long rang Gulfstream

RTB

Citaat van: Ace1 op 29/09/2019 | 10:33 uur
Kenmerken
Aan de vervanger van de Gulfstream IV worden onderstaande eisen gesteld ten aanzien van vliegbereik, passagierscapaciteit en zelfbescherming. Deze eisen zijn gebaseerd op gebruikerservaringen van Defensie.


Vliegbereik. Het vervangende vliegtuig moet een vliegbereik hebben van minimaal 12000 km, tegen ongeveer 7.400 km van de huidige Gulfstream IV.

Het maximale bereik van een Bombardier Global 6000 is 6000 nm wat 11112 km is.

https://businessaircraft.bombardier.com/en/aircraft/global-6000#!#bba-pdp-section-5

Dan heb je minimaal een  Bombardier Global 7500 of meer nodig en deze zijn nog niet op beschikbaar op de martkt dat wordt pas 2020.

De meeste long range businessjets zitten rond de 11000 km, geen idee waarom >12000 km wordt geëist.

Citaat van: Ace1 op 28/09/2019 | 12:19 uur
Er zijn ook compacte systemen verkrijgbaar.

Bekijk even dit filmpje op 3.24 min


Dat systeem (Erieye -> Globaleye) zit inmiddels op de Global 6000 die ik vermeldde ;) Zo snel ik kan zien de enige optie als men dat zelfbeschermingssysteem wilt, maar dan wordt het dus geen simpel COTS/MOTS vliegtuig en zal die ook niet in 2021 vliegen.

M.a.w.; rare A-brief waarvan geen van de eisen realistisch lijken te zijn.

Harald

zelfbescherming voor toestellen, zie het voorbeeld hieronder voor Qatari Airlines en de kosten ervan

US clears sale of IR countermeasures for Qatari BBJ 747-8Is
https://www.flightglobal.com/news/articles/us-clears-sale-of-ir-countermeasures-for-qatari-bbj-461069/

Ace1

#86
Citaat van: Umbert op 29/09/2019 | 22:50 uur
Maar een B737 BBJ heeft een bereik van 13K hoeft toch geen extreem vip uitvoering te zijn, maar gebruik pallets is het per inzet goed te configureren.

Klopt maar de B737 BBJ heeft extra brandstof tanks in de vrachtruimte gekregen en kan daardoor minder vracht of geen vracht meenemen en is voorzien van extra winglets. En er zit een interieur in wat niet op een pallet wissel systeem kan. Wat jij wilt kan niet zonder extra brandstof tanks. Bekijk het filmpje en je krijgt daardoor een ander inzicht zodat je er achterkomt wat jij wilt niet mogelijk is zonder extra brandstof tanks. Met een BBJ 777X of een BBJ 787 is het wel mogelijk wat jij wilt maar dat heeft een ander prijskaartje.




Umbert

Citaat van: Ace1 op 29/09/2019 | 12:36 uur
De Us Airforce heeft  de Boeing C-40 Clipper wat een  militaire versie van het Boeing 737-700C Next Generation is.
Deze kun je in 3 configuratie's inzetten afhankelijk van het pallet wissel systeem.

Passagiersconfiguratie: 121 passagiers
Vrachtconfiguratie :   8 pallets vracht
Combinatieconfiguratie: 3 pallets vracht, 70 passagiers.

Maximale bereik is  5600 km

Kosten $70 miljoen

Zelf zie ik het nut van een Boeing C-40 Clipper niet in voor defensie omdat men al 2 KDC-10's heeft en in de toekomst 2 A330 MRTT die dit ook kunnen  beide toestellen hebben een groter bereik  en kunnen meer passagiers en vracht vervoeren dan de Boeing C-40 Clipper.


http://www.boeing.com/defense/c-40a/#/tech-spec

Maar een B737 BBJ heeft een bereik van 13K hoeft toch geen extreem vip uitvoering te zijn, maar gebruik pallets is het per inzet goed te configureren.

Ace1

#84
Citaat van: Umbert op 29/09/2019 | 12:14 uur
Ja kan toch makkelijk en dan kan hij voor meerdere dingen gebruikt worden voor in toestel 10-20 business seats voor de "kostbare konten", ja snap niet wat goed genoeg voor de "normale" reiziger is niet voor hun werkt, want als het de ruimte is zet ze iets verder uit elkaar, doe er ook 1 a 2 com stations bij voor de verbindingen etc. en in het achterdeel een iets groter deur zodat achterkant als extra bagage ruimte of is om te bouwen tot medi evac. Dan is iets groter toestel ook te verantwoorden als want ook te gebruiken voor andere doeleinden. 

De Us Airforce heeft  de Boeing C-40 Clipper wat een  militaire versie van het Boeing 737-700C Next Generation is.
Deze kun je in 3 configuratie's inzetten afhankelijk van het pallet wissel systeem.

Passagiersconfiguratie: 121 passagiers
Vrachtconfiguratie :   8 pallets vracht
Combinatieconfiguratie: 3 pallets vracht, 70 passagiers.

Maximale bereik is  5600 km

Kosten $70 miljoen

Zelf zie ik het nut van een Boeing C-40 Clipper niet in voor defensie omdat men al 2 KDC-10's heeft en in de toekomst 2 A330 MRTT die dit ook kunnen  beide toestellen hebben een groter bereik  en kunnen meer passagiers en vracht vervoeren dan de Boeing C-40 Clipper.


http://www.boeing.com/defense/c-40a/#/tech-spec


Umbert

Citaat van: Master Mack op 27/09/2019 | 23:55 uur
Gewoon een 737 extra en dan voor de MARPAT straks 5 737 poseidon C8 toestellen dan heb je een mooie standaard.

Ja kan toch makkelijk en dan kan hij voor meerdere dingen gebruikt worden voor in toestel 10-20 business seats voor de "kostbare konten", ja snap niet wat goed genoeg voor de "normale" reiziger is niet voor hun werkt, want als het de ruimte is zet ze iets verder uit elkaar, doe er ook 1 a 2 com stations bij voor de verbindingen etc. en in het achterdeel een iets groter deur zodat achterkant als extra bagage ruimte of is om te bouwen tot medi evac. Dan is iets groter toestel ook te verantwoorden als want ook te gebruiken voor andere doeleinden. 

Ace1

Citaat van: RTB op 28/09/2019 | 11:34 uur
Wellicht is een Bombardier Global 6000 wat, daar bestaan al meerdere militaire (AWACS, MPA) varianten van met zelfbeschermingssystemen

Citaat van: Lex op 26/09/2019 | 17:50 uur
En hierbij de A-brief.

Kenmerken
Aan de vervanger van de Gulfstream IV worden onderstaande eisen gesteld ten aanzien van vliegbereik, passagierscapaciteit en zelfbescherming. Deze eisen zijn gebaseerd op gebruikerservaringen van Defensie.


Vliegbereik. Het vervangende vliegtuig moet een vliegbereik hebben van minimaal 12000 km, tegen ongeveer 7.400 km van de huidige Gulfstream IV.

Het maximale bereik van een Bombardier Global 6000 is 6000 nm wat 11112 km is.

https://businessaircraft.bombardier.com/en/aircraft/global-6000#!#bba-pdp-section-5

Dan heb je minimaal een  Bombardier Global 7500 of meer nodig en deze zijn nog niet op beschikbaar op de martkt dat wordt pas 2020.




Ace1

#81
Citaat van: RTB op 28/09/2019 | 11:34 uur
Maar dat zijn vliegtuigen van formaatje 737 en hoger, niet een truttenschudder van 12 pax

Er zijn ook compacte systemen verkrijgbaar.

Bekijk even dit filmpje op 3.24 min



RTB

Maar dat zijn vliegtuigen van formaatje 737 en hoger, niet een truttenschudder van 12 pax

Wellicht is een Bombardier Global 6000 wat, daar bestaan al meerdere militaire (AWACS, MPA) varianten van met zelfbeschermingssystemen

Ace1

#79
Citaat van: RTB op 28/09/2019 | 10:55 uur
Een zelfbeschermingssysteem in een VIP-kist.. Ik heb even rondgezocht maar echt gebruikelijk is het niet. Willen ze er een pod onder gaan hangen of zo?

Nee de Amerikaanse luchtmacht heeft de  VIP-kisten allemaal voorzien van zelfbeschermingssysteem. Ook Saab heeft zoiets op de markt.
Alle toestellen van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El AL zijn uitgerust met een zelfbeschermingssysteem.

https://abcnews.go.com/Blotter/israeli-airline-missile-defenses-israel-us-carriers-wont/story?id=24684650