Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

DAMEN MARINE COMPONENTS TO SUPPLY CHILEAN NAVY FOR ANTARCTIC I PROJECT



Damen Marine Components has won a contract to supply steering gear, rudders and stern tube parts for an Antarctic Research vessel of the Chilean Navy, under LRS -Polar 5 Class notation. The contract was awarded by ASMAR Talcahuano Shipyard, Chile. Design of the vessel was done in collaboration with VARD Canada. Damen Marine Components will be supplying twin COMMANDER™ Ram-Type electro-hydraulic steering gear units, twin ATLANTIC semi-spade rudders and twin stern tube casting parts. The vessel will be capable of speeds up to 15 knots. This level of performance for a shaft-propeller-rudder lay out brings with it particular challenges, which will be met in full by the equipment supplied. The ATLANTIC semi-spade rudders are specially designed to ensuring first-class manoeuvrability and course-keeping. Their water-lubricated synthetic bearings are long-lasting and require little maintenance.

The COMMANDER steering gear is designed in accordance to LRS Class notation. The versatile design can be manually controlled from the steering room, crow's nest station, central console and wings, using follow up and non-follow up levers. They can also be operated both independently or synchronised. A stern tube casting parts contract was recorded for the same ANTARCTIC I project after the order for rudders and steering gear was signed. Wim Knoester, Director Sales & Marketing at Damen Marine Components, said, "With this project, the Chilean Navy and DMC strengthen the cooperation. The state of the art manoeuvring system allows the new vessel to navigate safely in challenging and icy conditions".

Once built, the 111-metre vessel will undertake roles that include Logistic Support, Search and Rescue (SAR) and Scientific Research, south from the Antarctic Polar Circle. The operation period shall be at least eight months per year in the vicinity of Alejandro I Island. The vessel will be capable of operating in icy waters, navigating continuously at a constant speed of 3 knots over a 500 kPa flexural strength ice of 1 metre thickness and covered with a 20 centimetre layer of snow. Damen Marine Components will deliver the equipment for the new polar ship in 2020. The vessel is scheduled to set sail on its maiden voyage to Antarctic Polar Circle in 2023.

[Source: Damen Shipyards ]

Lex

Wat heeft dit te maken met de titel van dit topic?

Parera

Citaat van: Ace1 op 31/07/2018 | 22:23 uur
Misschien kunnen wij bij Pitch Black 2020 wat F16's of F35's sturen?

https://www.defensenews.com/training-sim/2018/07/27/pitch-black-australia-hosts-multinational-air-power-exercise-with-a-number-of-aircraft-debuts/
Zulke oefeningen zijn natuurlijk ook ideaal om aan deel te nemen al is het met 2-4 toestellen. Het gaat daarbij om het samenwerken met partners waar weinig mee geoefend kan worden en natuurlijk ook om het laten zien van onze banden. Daarnaast is het vliegen boven Australië voor de vliegers een unieke ervaring en zeker haalbaar i.c.m. het leveren van 1 KDC-10 / A330.

Ace1

Citaat van: Parera op 30/07/2018 | 22:24 uur
En nog steeds vaart Indonesië zonder VLS en 35 mm op hun 1e SIGMA 10514 rond ook heeft men slechts 3 van de 8 Exocets geladen. Mooi natuurlijk een grote vloot maar als je niet het geld hebt om de bewapening te kopen heb je er niets aan en kan je net zo goed 1000 Rhibs kopen. De foto is genomen tijdens RIMPAC 2018, verder blijft het natuurlijk een mooi korvet.
Misschien kunnen wij bij RIMPAC 2019 / 2020 wel een LCF sturen en een walrus, een beetje spelevaren in de Pacific en misschien zelfs nog wel een live mk48 afschieten. :silent:

Misschien kunnen wij bij Pitch Black 2020 wat F16's of F35's sturen?

https://www.defensenews.com/training-sim/2018/07/27/pitch-black-australia-hosts-multinational-air-power-exercise-with-a-number-of-aircraft-debuts/

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 30/07/2018 | 23:49 uur
Van Belgie verwacht ik dan iets in de vorm van staff + 1 NH90, een schip zou mooi zijn maar verwacht ik niet.
Met slechts twee fregatten zou ik ook geen schip verwachten.
Een NH90 dan weer wel...  Eentje zullen ze wel kunnen meesturen op een LCF.
De Alouette III's zijn tegen dan vast uitgefaseerd.
Citaat van: Parera op 30/07/2018 | 23:49 uur
Van de Duitsers verwacht ik minimaal 1 fregat en als hun OZB's zo geweldig zijn voor wereldwijde inzet kunnen ze dat natuurlijk bewijzen :cute-smile:.
Een fregat zie ik ook wel gaan... Mss zelfs een van hun 125's indien ze alles op een rijtje krijgen tegen dan...
Een OZB zou ook leuk zijn... of de bemanning dat ook vindt is wat anders...

Parera

#834
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/07/2018 | 23:19 uur
Een Fairwind 202?, het zou natuurlijk geweldig zijn en als we dit kunnen combineren met RIMPAC maar dan wel graag als een NL aangelegenheid, goed voor vele aspecten zowel militair, economisch als voor personeelsmotivatie en werving.

Het zou dan een NL eskader moeten zijn, bij voorbeeld 2 LCF's, 2 MFF en het JSS uiteraard allen voorzien van NH-90. Een Walrusklasse zal separaat kunnen deelnemen en zich in een later stadium aan RIMPAC toevoegen.

Of we dat op dit moment nog kunnen? Ik vrees van niet, tenzij kosten nog moeite gespaard worden.

Een scenario waarbij 1, misschien 2, LCF en een Walrusklasse participeren in RIMPAC naar wat West vlagvertoon zou ik wel als optie zien, zeker om onze BMD te testen en onder de aandacht te brengen.

De Walrusklasse kan in tussentijd weer een US carrier te grazen nemen, goed voor publiciteit zeker als straks het startschot wordt gegeven voor haar opvolger met in het achterhoofd, Canada als potentiële klant.

Waarmee we voor een deel weer terug zijn bij het onderwerp  :angel:
Juist omdat we het zelfstandig niet kunnen dacht ik aan bijvoorbeeld nog een eskader reis met de Belgen en Duitsers erbij. 1 LCF, 1 OZB en het JSS vanuit Nederland, waarbij wij het commando voeren over deze taakgroep. Van Belgie verwacht ik dan iets in de vorm van staff + 1 NH90, een schip zou mooi zijn maar verwacht ik niet. Van de Duitsers verwacht ik minimaal 1 fregat en als hun OZB's zo geweldig zijn voor wereldwijde inzet kunnen ze dat natuurlijk bewijzen :cute-smile:.

En inderdaad een FairWinds 2020 met vervolg in 2025 zou natuurlijk geweldig zijn om dit eens per 5 jaar te kunnen doen en dit in stand te houden. Details heb ik natuurlijk niet uitgewerkt maar het idee zou ik geweldig vinden dat onze KM weer zo iets opzet. Misschien zelfs het afvuren van 1 SM-3 als proef vanuit een LCF om zo te kijken voor de vervangers of de systemen allemaal samenwerken.

Minimaal 1 LCF op reis naar RIMPAC 2020 moet haalbaar zijn, een onderzeeboot erbij zou prachtig zijn. Maar een eskaderreis zou natuurlijk helemaal het einde zijn, niet alleen goed voor de KM maar ook goed voor onze capaciteiten te laten zien aan onze partners. In 2020 moet er 1 LCF geupgrade zijn compleet met nieuw kanon en BMD capaciteit, dat moeten we natuurlijk bewijzen wat we daarmee kunnen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#833
Citaat van: Parera op 30/07/2018 | 22:58 uur
Ik noem het spelevaren maar het is natuurlijk een serieuze oefening. En wat kunnen we bieden? BMD en sterke onderzeeboot capaciteit. Daarnaast is het een kans voor een show of the flag missie.
In combinatie met meerdere oefeningen in de regio bijvoorbeeld onderweg met andere landen ook nog, de Tromp is al eens eerder naar Hawa geweest voor BMD oefeningen.
Ik zat te denken aan iets van een Route vanaf Den Helder naar de VS (Norfolk), vervolgens een vloot bezoek aan de West, via panama naar San Diego / Hawaï,  daarna via Australië / Azië naar de Golf van Aden naar de Middellandse Zee en vervolgens terug naar Den Helder.

Dit zou dan groter moeten dan slechts 1 fregat en 1 onderzeeboot maar misschien kunnen we dit met andere landen doen bijvoorbeeld de Duitsers en Belgen. Het zou natuurlijk een geweldige mogelijkheid zijn om onze capaciteiten in de wereld te laten zien en dat over x aantal jaar later met een geheel vernieuwde vloot opnieuw te doen. Pak je slechts RIMPAC mee is het makkelijk met 2 schepen of zelfs 1 schip te doen. En hoe vaak krijgen we nou de kans om echt mee te doen met een hele grote oefening? BMD kunnen we onze capaciteit laten zien samen met de VS, Japan & Duitsland. En met een mk48 die kans krijgen we slechts 1 keer om een schip tot zinken te brengen als we dat voor elkaar kunnen krijgen.

Ik zie het als een unieke kans voor de marine om haar capaciteiten te laten zien aan de ''wereld'' en daarnaast een mooie kans voor de Nederlandse Industrie om mee te reizen naar een regio die minder vaak bezocht word dan de andere regio's.

Een Fairwind 202?, het zou natuurlijk geweldig zijn en als we dit kunnen combineren met RIMPAC maar dan wel graag als een NL aangelegenheid, goed voor vele aspecten zowel militair, economisch als voor personeelsmotivatie en werving.

Het zou dan een NL eskader moeten zijn, bij voorbeeld 2 LCF's, 2 MFF en het JSS uiteraard allen voorzien van NH-90. Een Walrusklasse zal separaat kunnen deelnemen en zich in een later stadium aan RIMPAC toevoegen.

Of we dat op dit moment nog kunnen? Ik vrees van niet, tenzij kosten nog moeite gespaard worden.

Een scenario waarbij 1, misschien 2, LCF en een Walrusklasse participeren in RIMPAC naar wat West vlagvertoon zou ik wel als optie zien, zeker om onze BMD te testen en onder de aandacht te brengen.

De Walrusklasse kan in tussentijd weer een US carrier te grazen nemen, goed voor publiciteit zeker als straks het startschot wordt gegeven voor haar opvolger met in het achterhoofd, Canada als potentiële klant.

Waarmee we voor een deel weer terug zijn bij het onderwerp  :angel:

Parera

#832
Citaat van: Lex op 30/07/2018 | 22:45 uur
Je schrijft zelf reeds 'spelevaren', dus wat is het nut van het deelnemen aan RIMPAC?
De kosten zullen wellicht groter zijn dat de opbrengst.

Ik noem het spelevaren maar het is natuurlijk een serieuze oefening. En wat kunnen we bieden? BMD en sterke onderzeeboot capaciteit. Daarnaast is het een kans voor een show of the flag missie.
In combinatie met meerdere oefeningen in de regio bijvoorbeeld onderweg met andere landen ook nog, de Tromp is al eens eerder naar Hawa geweest voor BMD oefeningen.
Ik zat te denken aan iets van een Route vanaf Den Helder naar de VS (Norfolk), vervolgens een vloot bezoek aan de West, via panama naar San Diego / Hawaï,  daarna via Australië / Azië naar de Golf van Aden naar de Middellandse Zee en vervolgens terug naar Den Helder.

Dit zou dan groter moeten dan slechts 1 fregat en 1 onderzeeboot maar misschien kunnen we dit met andere landen doen bijvoorbeeld de Duitsers en Belgen. Het zou natuurlijk een geweldige mogelijkheid zijn om onze capaciteiten in de wereld te laten zien en dat over x aantal jaar later met een geheel vernieuwde vloot opnieuw te doen. Pak je slechts RIMPAC mee is het makkelijk met 2 schepen of zelfs 1 schip te doen. En hoe vaak krijgen we nou de kans om echt mee te doen met een hele grote oefening? BMD kunnen we onze capaciteit laten zien samen met de VS, Japan & Duitsland. En met een mk48 die kans krijgen we slechts 1 keer om een schip tot zinken te brengen als we dat voor elkaar kunnen krijgen.

Ik zie het als een unieke kans voor de marine om haar capaciteiten te laten zien aan de ''wereld'' en daarnaast een mooie kans voor de Nederlandse Industrie om mee te reizen naar een regio die minder vaak bezocht word dan de andere regio's.

Lex

Citaat van: Parera op 30/07/2018 | 22:24 uur
Misschien kunnen wij bij RIMPAC 2019 / 2020 wel een LCF sturen en een walrus, een beetje spelevaren in de Pacific en misschien zelfs nog wel een live mk48 afschieten. :silent:
Je schrijft zelf reeds 'spelevaren', dus wat is het nut van het deelnemen aan RIMPAC?
De kosten zullen wellicht groter zijn dat de opbrengst.




Parera

En nog steeds vaart Indonesië zonder VLS en 35 mm op hun 1e SIGMA 10514 rond ook heeft men slechts 3 van de 8 Exocets geladen. Mooi natuurlijk een grote vloot maar als je niet het geld hebt om de bewapening te kopen heb je er niets aan en kan je net zo goed 1000 Rhibs kopen. De foto is genomen tijdens RIMPAC 2018, verder blijft het natuurlijk een mooi korvet.
Misschien kunnen wij bij RIMPAC 2019 / 2020 wel een LCF sturen en een walrus, een beetje spelevaren in de Pacific en misschien zelfs nog wel een live mk48 afschieten. :silent:







Via https://twitter.com/CavasShips & https://twitter.com/RimofthePacific

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Een bezoek van Navy Recognition aan Thales Hengelo, interessant.


Lynxian

Citaat van: Parera op 13/07/2018 | 01:05 uur
Ik vermoed i.v.m. de kosten, verder zie ik geen logische reden om dat systeem van het schip te halen. Nu is het niets meer dan een simpele patrolboat die wij in gebruik hebben bij het KLPD.
Ah, ook daar dus geldgebrek. Jammer, want zo zonder kanon, nog los van de effectieve gevolgen, maakt zo'n marineschip toch een stuk minder indruk. Is toch wel handig als je bijvoorbeeld piraten wilt afschrikken.

Parera

Citaat van: Lynxian op 13/07/2018 | 00:18 uur
Ik heb hier toen nog naar gezocht, maar niks gevonden en vergeten hier te vragen; weet iemand waarom het 76 mm kanon is verwijderd van het schip na een refit?
Ik vermoed i.v.m. de kosten, verder zie ik geen logische reden om dat systeem van het schip te halen. Nu is het niets meer dan een simpele patrolboat die wij in gebruik hebben bij het KLPD.

Lynxian

Citaat van: Parera op 04/07/2018 | 18:37 uur
Kenyan patrol ship returns after refit

The Kenyan patrol ship KNS Shujaa has returned from a 21-month midlife refit and training voyage, the Kenya Defence Forces (KDF) announced on 3 July.
The refit was carried out in the Netherlands by Damen Shipyards, the KDF said. It released a photograph showing the ship's 76 mm main gun had been removed.

[Source: Janes.com ]





[Photo source: https://www.facebook.com/OfficialKDF/ ]
Ik heb hier toen nog naar gezocht, maar niks gevonden en vergeten hier te vragen; weet iemand waarom het 76 mm kanon is verwijderd van het schip na een refit?