Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/10/2017 | 14:22 uur
Ik zie niet in waarom het alleen mogelijk is met de Duitsers.
Hoeft niet alleen met de Duitsers, dit kunnen we prima alleen bouwen.

We kunnen dan bijvoorbeeld een nieuw moederschip aankopen, de mercuur vervangen en ook de 2 HOV's vervangen voor een klasse van 4 nieuwe schepen bijvoorbeeld op basis van de Damen MRV  3600.  Relatief kleine bemanning (14 pers) en ruimte voor diverse taken. Zou je nog verder kijken en er totaal 6 bouwen kunnen deze makkelijk de basis taak van schip van de wacht op zich nemen voor de Noordzee, begeleiding van niet NAVO eenheden kan altijd gedaan worden door andere schepen indien nodig.

Dit zullen ook geen hele dure schepen zijn verwacht ik zeker als we er niet te veel aan veranderen. Prima schepen ook voor helicopter trainingen en zelf uit te rusten met bijvoorbeeld de S-100 camcopter voor kustwacht taken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 30/10/2017 | 13:58 uur
Wel opvallend was dat er afgelopen week bij de besprekingen over vervangingsprojecten in Den Helder zowel de Belgen als Duitsers aansloten. De Frankenthal klasse is wel iets nieuwe dan onze schepen maar zullen begin jaren 30 ook vervangen moeten worden, zou er een mogelijke aansluiting zijn van de Duitsers bij dit project? Ze hebben op dit moment 10 schepen in dienst van de Frankenthal klasse een ruime uitbreiding van het project als dit gebeurd.

Het zou toe te juichen zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 30/10/2017 | 13:58 uur
Maar een moederschip binnen de KM zou wel mogelijk zijn maar alleen samen met de Duitsers.


Ik zie niet in waarom het alleen mogelijk is met de Duitsers.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 30/10/2017 | 13:58 uur
Elk 6. Momenteel hebben wij 5 operationele mijnenjagers (De Aster wordt gebruikt als drijvende onderdelenkist).


Ok

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 30/10/2017 | 13:58 uur
De wens van de Belgen was volgens mij al dat er extra commando faciliteiten op de nieuwe mijnenjager/vegers komen.
Maar een moederschip binnen de KM zou wel mogelijk zijn maar alleen samen met de Duitsers.

Wel opvallend was dat er afgelopen week bij de besprekingen over vervangingsprojecten in Den Helder zowel de Belgen als Duitsers aansloten. De Frankenthal klasse is wel iets nieuwe dan onze schepen maar zullen begin jaren 30 ook vervangen moeten worden, zou er een mogelijke aansluiting zijn van de Duitsers bij dit project? Ze hebben op dit moment 10 schepen in dienst van de Frankenthal klasse een ruime uitbreiding van het project als dit gebeurd.

We gaan die schepen inderdaad voor veel meer gebruiken dan alleen mijnenjagen. Zie in dat kader ook het artikel uit Maritiem Nederland.

http://www.maritiemnederland.com/achtergrond/mijnen-vernietigen-op-afstand/item2038

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/10/2017 | 13:45 uur
Ik ben er ook net op tegen, geef 1 of 2 vervangers wat additionele commando faciliteiten en je bent er ook!

De wens van de Belgen was volgens mij al dat er extra commando faciliteiten op de nieuwe mijnenjager/vegers komen.
Maar een moederschip binnen de KM zou wel mogelijk zijn maar alleen samen met de Duitsers.

Wel opvallend was dat er afgelopen week bij de besprekingen over vervangingsprojecten in Den Helder zowel de Belgen als Duitsers aansloten. De Frankenthal klasse is wel iets nieuwe dan onze schepen maar zullen begin jaren 30 ook vervangen moeten worden, zou er een mogelijke aansluiting zijn van de Duitsers bij dit project? Ze hebben op dit moment 10 schepen in dienst van de Frankenthal klasse een ruime uitbreiding van het project als dit gebeurd.

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/10/2017 | 13:52 uur

Is het getal 6 correct?  Ik dacht dat dit voor NL gold (ik kan me vergissen)

Elk 6. Momenteel hebben wij 5 operationele mijnenjagers (De Aster wordt gebruikt als drijvende onderdelenkist).

http://www.knack.be/nieuws/belgie/vandeput-en-nederlandse-collega-ondertekenen-letter-of-intent-voor-aankoop-schepen/article-belga-780917.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 30/10/2017 | 13:48 uur
De Godetia wordt niet vervangen, de taak wordt overgenomen door de vMCM waarvan er 6 zullen worden aangekocht.

Is het getal 6 correct?  Ik dacht dat dit voor NL gold (ik kan me vergissen)

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/10/2017 | 13:31 uur
Zou mooi zijn, alleen heb ik niet het idee dat er bij onze zuiderburen geld voor die vervanging wordt vrijgemaakt. Als een van de 4 moederschepen als Alkmaarklasse mede hiervoor wordt ingezet c.q. ingezet kan worden, dan praten we slechts over een ordinaire bezuinigingsmaatregel.

Het verhaal wordt anders bij een 5e Belgische schip...

De Godetia wordt niet vervangen, de taak wordt overgenomen door de vMCM waarvan er 6 zullen worden aangekocht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/10/2017 | 13:40 uur
Wat op zich prima is. Als die mijnenjagers op hun gasturbines  gaan varen dan gaan ze na een paar dagen weer laden. Maar de vervanger kan makkelijk wat ruimer ontworpen worden, zal alleen diesel krijgen, en dus een groter voortzettingsvermogen. De Goda wordt daarmee gewoon overbodig. Niet vervangen lijkt me zelfs een slimme zet van de Zuiderburen.

Ik ben er ook net op tegen, geef 1 of 2 vervangers wat additionele commando faciliteiten en je bent er ook!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/10/2017 | 13:33 uur
Bij mijn  weten is dat de vAMBV meer eigen voortzettingsvermogen krijgt, en de Godetia daarmee overbodig  wordt. Van vervanging is dus ook geen sprake.

Is idd niet gebudgetteerd, de afloop is ook bekend, de Godetia vaart nog even en gaat daarna vermoedelijk naar de firma Gillette zonder dat deze vervangen wordt.

Micheltje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/10/2017 | 13:31 uur
Zou mooi zijn, alleen heb ik niet het idee dat er bij onze zuiderburen geld voor die vervanging wordt vrijgemaakt. Als een van de 4 moederschepen als Alkmaarklasse mede hiervoor wordt ingezet c.q. ingezet kan worden, dan praten we slechts over een ordinaire bezuinigingsmaatregel.

Het verhaal wordt anders bij een 5e Belgische schip...

Triest dat het zo gebeurt helaas, maar is wel waar

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Micheltje op 30/10/2017 | 13:23 uur
Vervanging van de Godetia gelijk?

Zou mooi zijn, alleen heb ik niet het idee dat er bij onze zuiderburen geld voor die vervanging wordt vrijgemaakt. Als een van de 4 moederschepen als Alkmaarklasse mede hiervoor wordt ingezet c.q. ingezet kan worden, dan praten we slechts over een ordinaire bezuinigingsmaatregel.

Het verhaal wordt anders bij een 5e Belgische schip...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 30/10/2017 | 12:25 uur
beetje onduidelijk nu wat er allemaal is voorgesteld door wie en wat nu door forumleden geopperde mogelijkheden zijn.

Ik doel op het feit dat België projectleider is in het vervangen van de Alkmaarklasse.

Micheltje