Ongewenst gedrag bij Defensie

Gestart door Zeewier, 02/11/2017 | 16:54 uur

Poleme

#153
Citaat van: MasterChief1971 op 19/07/2020 | 15:16 uur
Sorry, Poleme. Maar wat een achterhaalde BS....
Ach, ideeen kunnen funest zijn voor de cognitieve vaardigheden.  Het idee, het ideaal dat mannen en vrouwen dezelfde rechten moeten hebben is goed.  Maar vervolgens ontstond een volledig misplaatste beeldvorming dat mannen en vrouwen ook gelijk of hetzelfde zijn.  Dat is echter helemaal niet waar, biologisch en psychologisch zitten zij structureel anders in elkaar.  Heeft niets, maar dan ook niets met achterhaald of ouderwets denken te maken, maar hoe Moeder Natuur in elkaar steekt.  En daar maken jij, je pa en ma, je vrouw, ik ook deel van uit.

Zie de ervaringen van de Amerikaanse strijdkrachten met gemengde eenheden in Irak en Afghanistan.  Hun gevechtskracht was veel lager dan die van niet gemengde eenheden. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Citaat van: mikemans op 18/07/2020 | 23:51 uur
Maar dat er hier sprake is van schennispleging is gewoon maar een aanname.

Het is een aanname tot het tot een uitspraak komt zoals in iedere zaak. En hoeft niet via Google, staat gewoon in het Wetboek van Strafrecht Artikel 239. En daarom kan het niet door een commandant afgedaan worden met een 'goed gesprek'.

Huzaar1

Het gaat nergens over. Je hebt geen raketgeleerden in dienst, met je pik zwaaien kan prima professioneel. Wat relativeringsvermogen is op zijn plek.
de BA is de aangewezen dude om een gesprekje aan te gaan, maak hem soldaatvandienst voor een week en daarmee klaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: MasterChief1971 op 19/07/2020 | 15:16 uur
Sorry, Poleme. Maar wat een achterhaalde BS....

Ik sluit me hierbij aan.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

MasterChief1971

Sorry, Poleme. Maar wat een achterhaalde BS....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Poleme

#148
Citaat van: bergd op 18/07/2020 | 18:14 uur
Ik hoor steeds een beetje de redenatie in door, ja maar als je hier niet tegen kan dan moet je maar een andere baan gaan zoeken dan is dit niks voor jou.
Ik draai het om als jij jezelf niet onder controle kan houden maakt dat jou een goede militair?
Het krijgsbedrijf is van oudsher een mannen wereld, veel jongens tussen de 18 en 21.  Want de meesten mensen zijn geestelijk gezien voor hun 21ste nog steeds niet volwassen en uiteraard veel jonge mannen.  Geen types die een discussie hebben over hun postzegel of theezakjes verzameling.  Je leeft samen in een kleine wereld op een kazerne of schip en bivak.  Dus niet elke avond thuis op bank bij vriendin of vrouw, of moeders pappot.   Ik weet uit ervaring dat zulke thuisblijvers een grotere kans hebben op vreemd gaan, of avances maken naar de andere sexe.  Dat zelfde geldt voor de militair die uit huis op een kazerne en vooral voor degenen die op uitzending zijn.  Daarin verschillen zij niet van civiele mensen die bijvoorbeeld in de scheepvaart, baggerij, visserij of off-shore werken.

In het krijgsgebeuren is kameraadschap/ Corps d'Esprit / het wij-gevoel onontbeerlijk.  Mannen hebben dan ook zoiets als male-bonding, dat is vele tienduizenden jaren geleden al in ons DNA geetst.  Want bij de jacht of verdediging / aanvallen van je stam is een goede samenwerking essentieel.  Je moet op elkaar aan kunnen en voor elkaar door het vuur gaan. De grote spanning, adrenaline, grote angsten, probeer je samen te doorstaan.  Je gaat maten verliezen, rouwen doe je niet in je eentje, je zoekt steun.  Raak je gewond, verminkt, of sta je appelig voor je uit te staren door shell-shock, dan heb je die maten weer nodig om afgevoerd, verzorgd en gesteund te worden.   Kortom, in je eentje overleef je een oorlog niet.

Sinds de jaren 60 hebben wij een maatschappelijke ontwikkeling die "emancipatie" heet.   Gelijke rechten voor mannen en vrouwen, uitstekend idee.  Alleen vraag ik mij dan altijd af: waar blijft het streven naar gelijke plichten ?   De voorvechtsters van die gelijke rechten, deden en doen het ook voorkomen of de traditionele vrouw maar een "sloof" is, die alleen maar goed is om kinderen te baren, hen op te voeden, schoon te maken en het eten klaar te maken.
In werkelijkheid zorgen zij net als de jagende en vechtende mannen voor het voortbestaan van de familie / clan / stam / volk / soort.  Maar dan op een geheel andere manier natuurlijk.  Ook dat zit al vele tienduizenden jaren in hun DNA geslepen.   Andere rollen, andere mentaliteit, andere wereld.

Stap je dan over naar die totaal andere wereld, dan moet je er rekening mee houden dat die wereld zich niet zal aanpassen aan jou, of je kleine minderheid.
Dat kan ook helemaal niet, want het gaat uiteindelijk om leven en dood.

Aanranding, verkrachting en mishandeling zijn en blijven natuurlijk misdrijven.

Ik heb zelf een mannelijke collega gehad, die stond bijna dagelijks met zijn gulp open, of deed zijn broek iets naar beneden en liet dan zijn piemel zien.
Niemand haar daar problemen mee en vaak lachten we er om.   En enkele malen heb ik collega's gehad, die als bavianen of chimpansee's van achter tegen elkaar aan rijden, nou ja daar werd ook om gelachen.  Op Vlb. Gilze-Rijen heb ik het een keer meegemaakt dat iemand druk stond te praten, waarbij hij zijn glas bier op kruis hoogte hield.  Zijn maat hing zijn leuter in dat glas.   ;D  En vervolgens lachte iedereen zijn 'ballen uit zijn broek'.

Daar waar de mannen en vrouwen werelden bij elkaar komen, zal altijd wel frictie kunnen ontstaan.  Zaak is om dat niet uit de hand te laten lopen. 

Maar men moet ook wat van elkaar kunnen hebben.  Gisterenavond, za. 18 juli was er in Hart van Nederland nog een item over de toegenomen preutsheid.  Er was kritiek op de filmmaker Paul Verhoeven dat hij zich in zijn nieuwste film teveel op in dit geval lesbische seks zou richten.
Vervolgens werden er een aantal film fragmenten , waaronder Turks Fruits, uit de jaren 70, 80 en eerste helft van de nineties getoond.  Zulk soort bloot scenes en vooral mannelijk naakt zie je heden niet meer door de verpreutsing van vooral de millenials.   ;)

Ga je in die preutsheid mee, dan moet je niet aanmonsteren in een organisatie waar veel mensen nou eenmaal dicht op elkaar werken EN leven.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

mikemans

Citaat van: Ros op 18/07/2020 | 22:39 uur
En per saldo is schennispleging  gewoon strafbaar, ook in een niet openbare ruimte. Geen geval dat er 'steeds meer' als misdrijf word aangemerkt.

Maar dat er hier sprake is van schennispleging is gewoon maar een aanname. Alle gevolgen worden alvast in werking gezet, inclusief de landelijke media en jouw mening. Maar het feit is nog niet eens vastgesteld. Google eens op schennispleging. En stel dan je mening van ontslag voorlopig even bij. Zo makkelijk blijkt dat eigenlijk niet te zijn.

bergd

Citaat van: Lex op 18/07/2020 | 23:16 uur
Dan zijn we er toch en behoeft het geen verdere discussie.
eens

Ros

Citaat van: Lex op 18/07/2020 | 23:16 uur
Dan zijn we er toch en behoeft het geen verdere discussie.

Over deze actie niet meer  :cute-smile:

Lex

Citaat van: Ros op 18/07/2020 | 22:45 uur
In dit geval is er geen sprake van opzet of bewust kiezen voor het laten zien van het lichaam.
Dan zijn we er toch en behoeft het geen verdere discussie.

Ros

Citaat van: MasterChief1971 op 18/07/2020 | 18:34 uur
Verder zou ik zeggen: óf een vaderlijk gesprek óf parade commandant. Meer niet.

Deze staan niet boven de wet dus gaat niet op. De commandant in kwestie zal ongetwijfeld bij de KMAR hebben aangeklopt om te vragen hoe hij moet handelen.

Ros

Citaat van: A.J. op 18/07/2020 | 18:30 uur
Als jij je in je eigen legeringsgebouw waar alleen kerels liggen gaat omkleden voor het raam en ze zien je vanaf de buitenkant/ ander legeringsgebouw zie ik dat niet als onfatsoenlijk gedragen. Ik zou het nog eerder andersom stellen, dat er gewoon een stel gluurders in het andere gebouw zitten...

In dit geval is er geen sprake van opzet of bewust kiezen voor het laten zien van het lichaam.

Ros

Citaat van: mikemans op 18/07/2020 | 18:29 uur
Nergens wordt gesuggereerd dat de klager maar met ontslag moet gaan.

Nee, maar in al je reacties geef je aan dat het  allemaal niet zo erg is en dat een klacht indienen bij de commandant niet nodig was geweest. Valt mij nog mee dat de commandant nog niet is aangevallen omdat deze de KMAR heeft ingeschakeld.

En per saldo is schennispleging  gewoon strafbaar, ook in een niet openbare ruimte. Geen geval dat er 'steeds meer' als misdrijf word aangemerkt.

mikemans

Citaat van: MasterChief1971 op 18/07/2020 | 18:34 uur
Helaas houd dat geen stand bij de rechter.
Verder zou ik zeggen: óf een vaderlijk gesprek óf parade commandant. Meer niet.

Thank you!

A.J.

Citaat van: MasterChief1971 op 18/07/2020 | 18:34 uur
Helaas houd dat geen stand bij de rechter.
Verder zou ik zeggen: óf een vaderlijk gesprek óf parade commandant. Meer niet.

Natuurlijk houdt dat geen stand dat snap ik ook wel.