Irak / Syrië / IS - deel 1

Gestart door Elzenga, 18/01/2010 | 12:25 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 18/01/2010 | 20:01 uur
Ik heb dat rapport niet gelezen. Staat er trouwens in dat rapport dat Balkenende een oorlogsmisdadiger is? En wat nu als het Britse rapport een andere uitkomst heeft dan het Nederlandse? Want Davids heeft natuurlijk gelijk..... Ik vraag me overigens af hoeveel deskundigen er op deze aardkloot rondlopen die de hele toedracht rond Irak wel een wettelijke basis kunnen geven. Zou zomaar mogelijk zijn.....
Tja je kan in de ontkennende fase blijven..je goed recht..de feiten liggen echter duidelijk. Ook voor de Britten zo meteen. De Commissie Davids heeft namelijk al die deskundigen opgezocht en daar dus blijkbaar een eenduidig antwoord gekregen. Wat dus heel wat anders is dan wat meneer Davids er zelf van vindt. Natuurlijk zal er een verdwaalde of door de Amerikanen of Britten ingehuurde deskundige zijn die er wel een leuke draai aan kan geven. Maar dat heeft niks met feiten te maken maar is meer het werk waar spin doctors ook wel goed in zijn. En ja...als Balkenende enthousiast akkoord is gegaan indertijd met de invasie is hij wat mij betreft ook mede-verantwoordelijk voor oorlogsmisdaden. Al was het maar omdat Nederland zeer nadrukkelijk werd genoemd als bondgenoot van de Amerikanen en Britten indertijd. Dit doet verder niks af aan de ernstige misdaden die het Saddam Hoessein op zijn geweten heeft (en waarvoor hij ter dood is veroordeeld en gebracht). Dat kan immers binnen het recht nimmer een excuus zijn om zelf dan ook maar over de schreef te gaan.

KapiteinRob

Ik heb dat rapport niet gelezen. Staat er trouwens in dat rapport dat Balkenende een oorlogsmisdadiger is? En wat nu als het Britse rapport een andere uitkomst heeft dan het Nederlandse? Want Davids heeft natuurlijk gelijk..... Ik vraag me overigens af hoeveel deskundigen er op deze aardkloot rondlopen die de hele toedracht rond Irak wel een wettelijke basis kunnen geven. Zou zomaar mogelijk zijn.....

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 18/01/2010 | 18:42 uur
Citaat van: Elzenga op 18/01/2010 | 18:38 uur
niet alleen weten veel Britten nog niet exact hoe de zaken zitten...
Dat kun je dan ook precies andersom uitleggen; dat het kwart van de Britten in ieder geval (voor een deel) daar onder valt.
Citaat van: Elzenga op 18/01/2010 | 18:38 uur
dat zal de komende maanden duidelijker worden...dus dan zou dat percentage zo nog maar eens kunnen oplopen....
Of kunnen dalen. Je loopt vooruit op de uitkomst.
Citaat van: Elzenga op 18/01/2010 | 18:38 uur
maar het feit alleen al dat nu al bijna een kwart het woord oorlogsmisdadiger in de mond neemt...
Tja, er wordt, ook in onze westerse wereld, wel meer in de mond genomen zonder verder onderzoek of onderbouwing.
blijkbaar het rapport Davids ook nog niet gelezen en in de ontkennende fase nog ;-)...dat de invasie van Irak illegaal was en geen volkenrechtelijke mandaat kende is geen mening maar een feit. Dat beweer ik met anderen al jaren en is nu wederom bevestigd. Waarbij ook Davids nog even benadrukte dat dit feit onder deskundigen ter zake geen discussiepunt meer is. Als dit ook zo meteen bij de Britten beter doordringt zal de mening over Blair denk ik aardig verharden...

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 18/01/2010 | 18:38 uur
niet alleen weten veel Britten nog niet exact hoe de zaken zitten...

Dat kun je dan ook precies andersom uitleggen; dat het kwart van de Britten in ieder geval (voor een deel) daar onder valt.

Citaat van: Elzenga op 18/01/2010 | 18:38 uur
dat zal de komende maanden duidelijker worden...dus dan zou dat percentage zo nog maar eens kunnen oplopen....

Of kunnen dalen. Je loopt vooruit op de uitkomst.

Citaat van: Elzenga op 18/01/2010 | 18:38 uur
maar het feit alleen al dat nu al bijna een kwart het woord oorlogsmisdadiger in de mond neemt...

Tja, er wordt, ook in onze westerse wereld, wel meer in de mond genomen zonder verder onderzoek of onderbouwing.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 18/01/2010 | 14:22 uur
Ik kan wel zien wat je invalshoek is: "bezetting Irak" en "kwart Britten vindt Blair oorlogsmisdadiger" had ook kunnen zijn "inval Irak" en "driekwart Britten vindt Blair geen oorlogsmisdadiger"....... ;)
ik denk dat je dit toch iets genuanceerder moet bekijken....niet alleen weten veel Britten nog niet exact hoe de zaken zitten...dat zal de komende maanden duidelijker worden...dus dan zou dat percentage zo nog maar eens kunnen oplopen....maar het feit alleen al dat nu al bijna een kwart het woord oorlogsmisdadiger in de mond neemt...en te weten dat Blair ooit een zeer populaire politicus en premier was...vind ik tekenend.

KapiteinRob

Ik kan wel zien wat je invalshoek is: "bezetting Irak" en "kwart Britten vindt Blair oorlogsmisdadiger" had ook kunnen zijn "inval Irak" en "driekwart Britten vindt Blair geen oorlogsmisdadiger"....... ;)

Elzenga

(om ook het buitenlands nieuws betreffende de nasleep nog te kunnen plaatsen het topic weer heropend hier)..

Kwart Britten vindt Blair oorlogsmisdadiger
ANP op 17 januari '10, 14:13, bijgewerkt 17 januari '10, 14:18
Tony Blair (AP)

LONDEN - Oud-premier Tony Blair van Groot-Brittannië heeft de bevolking en het parlement bewust misleid in de aanloop naar de Irak-oorlog. Hij moet strafrechtelijk worden vervolgd wegens het plegen van oorlogsmisdaden. Dat vindt 23 procent van de Britten, zo blijkt uit een opinieonderzoek dat is uitgevoerd door The Sunday Times.

De krant publiceerde zondag de resultaten van de peiling onder ruim tweeduizend volwassenen, die donderdag en vrijdag werd uitgevoerd. Van de respondenten meent 18 procent dat Blair zich weliswaar schuldig heeft gemaakt aan bewuste misleiding, maar dat het land verder moet en dat actie tegen de voormalige regeringsleider niet nodig is.

Anderen oordelen positiever over Blair. Drie op de tien Britten vinden dat hij terecht waarschuwde voor het gevaar van Saddam Hussein, ook als er op detailniveau fouten zijn gemaakt. Blair verschijnt binnenkort voor de Chilcot-commissie, die onderzoek doet naar het Britse beleid rond de invasie in Irak in maart 2003.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1338811.ece/Kwart_Britten_vindt_Blair_oorlogsmisdadiger