Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Master Mack

Hier ben ik het met Huzaar 1 eens. Schuif de OPV's maar door naar de antillen. 2 op 2 af. En bouw gewoon een paar Sigma's met genoeg provisions for. Doe er dan ook gewoon maar Four😁 Dan hebben we straks een vloot met 4 korvetten 4 fregatten en 4 Destroyers. En de OPV's blijven in bedrijf bij de KM maar vallen onder de kustwacht CARIB. Genoeg eenheden inzetbaar in het hoog geweld spectrum en geen van deze eenheden hoeft meer voor kustwacht taken te worden ingezet.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/02/2021 | 09:42 uur
Omdat onze huidige OPV's simpelweg niet meer passen in de toekomst visie van de marine, ook binnen de andere KMD worden systemen geupgrade maar zo slim als dat men was bij het ontwerp van de OPV's zijn uitbreidingsmogelijkheden niet mee genomen in het ontwerp. De OPV's kunnen dus niet uitgerust worden met nieuwe (extra) wapens en daarom moeten ze vervangen worden.

En zoals ik al schreef, ik verwacht dat de politiek makkelijker instemt met een Europees samenwerkings bootje dan met een eigen ontwerp. Want samen is helemaal geweldig vind men in Den Haag. Ik zie ook veel liever een 100% NLD ontwerp op de stapel liggen bij Damen dan dit maar ik vind het nog helemaal geen slecht idee op voorwaarde dat NLD haar eigen aanpassingen mag doen en haar eigen systemen mag kiezen.

Eigenlijk moet je het zo zien: Je koopt een gezamelijke romp, deels dezelfde systemen maar per land kan je zelf je eigen systemen selecteren. Zo zal Frankrijk kiezen voor Aster-15 raketten en Nederland voor ESSM's om maar een klein voorbeeld te noemen.

Natuurlijk kunnen ook de OPV's zo worden aangepast dat er van alles mogelijk word maar dat is een enorm ingrijpende verbouwing waarbij nieuwbouw niet veel duurder is.

Ontwikkelen we toch nieuwe OPV's? Alsof we dit niet kunnen. Snap  werkelijk niets van je voorstel.

Na alle aandacht over voor NL..made in NL..damen dit damen dat en dan kom jij aan met iets van navantia. Gaat ie lekker?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1349
Citaat van: Huzaar1 op 13/02/2021 | 09:38 uur
Nu dit weer, en waarom niet onze eigen OPV's?

Omdat onze huidige OPV's simpelweg niet meer passen in de toekomst visie van de marine, ook binnen de andere KMD worden systemen geupgrade maar zo slim als dat men was bij het ontwerp van de OPV's zijn uitbreidingsmogelijkheden niet mee genomen in het ontwerp. De OPV's kunnen dus niet uitgerust worden met nieuwe (extra) wapens en daarom moeten ze vervangen worden.

En zoals ik al schreef, ik verwacht dat de politiek makkelijker instemt met een Europees samenwerkings bootje dan met een eigen ontwerp. Want samen is helemaal geweldig vind men in Den Haag. Ik zie ook veel liever een 100% NLD ontwerp op de stapel liggen bij Damen dan dit maar ik vind het nog helemaal geen slecht idee op voorwaarde dat NLD haar eigen aanpassingen mag doen en haar eigen systemen mag kiezen.

Eigenlijk moet je het zo zien: Je koopt een gezamelijke romp, deels dezelfde systemen maar per land kan je zelf je eigen systemen selecteren. Zo zal Frankrijk kiezen voor Aster-15 raketten en Nederland voor ESSM's om maar een klein voorbeeld te noemen.

Natuurlijk kunnen ook de OPV's zo worden aangepast dat er van alles mogelijk word maar dat is een enorm ingrijpende verbouwing waarbij nieuwbouw niet veel duurder is.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/02/2021 | 07:47 uur
NAVIRIS And NAVANTIA Sign MoU For The European Patrol Corvette Program



https://www.navalnews.com/naval-news/2021/02/naviris-and-navantia-sign-mou-for-the-european-patrol-corvette-program/


Ja, ik moet toegeven dat ik het wel wat vind dat EPC! Als we dan toch ergens een EU project moeten invoegen binnen de KM doe dan maar dit project als vOPV.
De geschikte variant voor NL is wat mij betreft de ''Long Range Multi Mission'' maar uiteraard wel aangepast met onze eigen systemen (iets dat binnen het project past). Qua bewapening mag het van mij ook wel iets meer zijn dan in onderstaande afbeelding staat (+ torpedo's & CIWS's).

De verschillende varianten van het EPC:






https://global-strategy.org/la-eda-y-el-programa-de-la-corbeta-europea/

Nu dit weer, en waarom niet onze eigen OPV's?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/02/2021 | 09:00 uur
Dit soort schepen zou ik pas in ogenschouw willen nemen als alternatief voor de Holland klasse als 100% duidelijk is dat gemaakt misrekeningen, fregatten ruilen voor OPV's, onomkeerbaar blijken.

De weg naar beneden is gemakkelijk (voor politici), acteren wegens voortschrijdend inzicht, fouten erkennen en herstellen is dan weer een ander verhaal.

Als Nederland weer over een minimum van 8 (bij voorkeur 12) fregatten zou beschikken, dan zou ik een serie van 4 van dit soort schepen, zeker voor in de west en op de Noordzee een prima alternatief vinden.

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik ben bang dat we de weg naar 12 fregatten voorlopig nog niet in kunnen slaan. Het aantal van 8 stuks is al iets waar de KM hard voor zal moeten vechten om voor elkaar te krijgen. En Ik denk dat de politiek best wel eens gevoellig kan zijn voor dit Eurpopese project, en ja dan zal er moeten worden toegegeven dat het OPV project niet zo is uitgepakt als dat men hoopte (past niet meer in de huidige dreiging).

Maar als we eenmaal op het punt zijn dat er vanuit de marine word aangegeven dat de OPV's eigenlijk niet meer passen binnen de toekomst visie dan is het in mijn ogen heel erg verstandig om als alternatief een breed Europees geproduceerd schip als voorstel neer te leggen. Daar zijn veel partijen erg gevoellig voor en zeker omdat de schepen ook gewoon door de eigen industrie gebouwd kunnen worden zoals we zien bij Frankrijk, Italie en nu ook Spanje.

Deze LRMM variant is relatief gelijk aan bemanning als je kijkt naar onze OPV's maar kan wel uitgebreid worden, al is een totale bemanning van 180 koppen wel wat hoog voor ons in volledige bezetting. Of zou het concept hieronder spreken over totaal 100 koppen en standaard 80 koppen? Dan is het nog haalbaar en wij zijn altijd van grote automatisering dus kan het misschien met iets minder.

Ik denk dat de KM het eerder voor elkaar krijgt om de OPV's vroegtijdig te vervangen met een goed verhaal en een Europees project dan met een eigen nieuw ontwerp.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1346
Citaat van: Parera op 13/02/2021 | 07:47 uur

Ja, ik moet toegeven dat ik het wel wat vind dat EPC! Als we dan toch ergens een EU project moeten invoegen binnen de KM doe dan maar dit project als vOPV.
De geschikte variant voor NL is wat mij betreft de ''Long Range Multi Mission'' maar uiteraard wel aangepast met onze eigen systemen (iets dat binnen het project past). Qua bewapening mag het van mij ook wel iets meer zijn dan in onderstaande afbeelding staat (+ torpedo's & CIWS's).


Dit soort schepen zou ik pas in ogenschouw willen nemen als alternatief voor de Holland klasse als 100% duidelijk is dat gemaakte misrekeningen, fregatten ruilen voor OPV's, onomkeerbaar blijken.

De weg naar beneden is gemakkelijk (voor politici), acteren wegens voortschrijdend inzicht, fouten erkennen en herstellen is dan weer een ander verhaal.

Als Nederland weer over een minimum van 8 (bij voorkeur 12) fregatten zou beschikken, dan zou ik een serie van 4 van dit soort schepen, zeker voor in de west en op de Noordzee een prima alternatief vinden.

Parera

#1345
NAVIRIS And NAVANTIA Sign MoU For The European Patrol Corvette Program



https://www.navalnews.com/naval-news/2021/02/naviris-and-navantia-sign-mou-for-the-european-patrol-corvette-program/


Ja, ik moet toegeven dat ik het wel wat vind dat EPC! Als we dan toch ergens een EU project moeten invoegen binnen de KM doe dan maar dit project als vOPV.
De geschikte variant voor NL is wat mij betreft de ''Long Range Multi Mission'' maar uiteraard wel aangepast met onze eigen systemen (iets dat binnen het project past). Qua bewapening mag het van mij ook wel iets meer zijn dan in onderstaande afbeelding staat (+ torpedo's & CIWS's).

De verschillende varianten van het EPC:






https://global-strategy.org/la-eda-y-el-programa-de-la-corbeta-europea/


Parera


Kornet43

Citaat van: Sparkplug op 11/02/2021 | 12:36 uur
De KM gebruikt de .50 sinds de jaren 30. Vraag mij ook af waarom zij geen .50 hadden nog voordat zij de 7,62 mm minigun gingen gebruiken.
Omdat de Britten toen het Vickers 12.7 naval machinegun gebruikten, niet te verwarren met de British army Vickers machinegun in kaliber .303 British.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 11/02/2021 | 12:24 uur
Dit doen wij toch al even? Op minigun na?

De KM gebruikt de .50 sinds de jaren 30. Vraag mij ook af waarom zij geen .50 hadden nog voordat zij de 7,62 mm minigun gingen gebruiken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Dit doen wij toch al even? Op minigun na?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

LANCASTER LAYS DOWN THE LEAD TESTING EXTRA FIREPOWER (voor alles een eerste keer)

09 February 2021

There's an extra layer of defence around HMS Lancaster and her 200 crew to keep her foes at bay.

The Portsmouth-based warship has been fitted with heavy machine-guns to fend off small, fast-attack craft – guns tested for the first time off the South Coast this week as the 'Queen's Frigate' shakes off winter cobwebs.

After a hectic 2020, the ship began this year undergoing maintenance before resuming her place in the Fleet's order of battle having sailed on Sunday.

The .50 calibre gun has long been a favourite of the Royal Marines (on WMIK Land Rovers, for example) and aircrew – it's fitted to the Fleet Air Arm's Wildcat and Merlin helicopters when they are providing air cover or hunting down smugglers.

But for close-protection ships either rely on the lighter general purpose machine gun (GPMG), sometimes the Minigun (a manually-operated Gatling gun) and, as a last resort, standard-issue SA80 rifles.

As the name suggests the .50 heavy machine-gun – generally known as the '50 cal' or HMG (heavy machine gun) – spews out half inch/12.7mm diameter shells at 500-600 rounds per minute.

Effective at ranges up to about 2,000 metres, its bullets can penetrate light armour and will tear through plastics such as RIB speed boats.





"It didn't have as much of a kick as I thought it would, but it really came into its own with the sound of each round leaving the gun."

LS Mikey Benbow

It fell to Leading Seaman Mikey Benbow, Lancaster's close-range weapons instructor, who attended a training course with his team on the use of the gun last year... and then had to wait nearly 12 months for it to be installed.

"I was eager to get on the mount as nobody on the ship had ever fired it before and although it's within the confines of my job on board, it's a new weapon to me and has given me another challenge and weapon to train with," said Mikey.

"When it actually came to firing, to be honest it didn't have as much of a kick as I thought it would, but it really came into its own with the sound of each round leaving the gun.

"I can imagine it would be more intimidating than our current weapons for someone to hear if they were attacking the ship."

Multiple rounds were fired at various angles and in various directions from the bridge wing mountings to ensure the weapon was safe and the gunnery team can handle it – and can use it in anger if necessary.

Further shoots to hone accuracy and test efficacy are lined up, including against the Royal Navy's 'killer tomato' large inflatable target, allowing comparisons with Lancaster's existing machine and Miniguns.

In addition, the gunners also ran out the GPMGs and the ceremonial saluting gun.

As well as gunnery, Lancaster's trials this week including working with Wildcats from Yeovilton by day and night to ensure they can operate the helicopter safely in all conditions, and testing her engines.

And for good measure the ship's company will be put through their paces dealing with fire and flood – to be ready should either misfortune afflict the ship at sea.

Each member of the crew is trained to be able to deal with both and regular exercises on board ensure the ship is fully prepared for all eventualities.

https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2021/february/09/20210209-lancaster-hmg
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Ace1 op 10/02/2021 | 19:27 uur
Dit is een broodje Aap heb deze link doorgestuurd naar Marineschepen.nl

Dit is het antwoord.

Dank voor je mail nog. Ik heb contact gehad met experts die het gebeuren in Roemenië volgen, maar zij zeggen dat dit een nationalistische website is waar vaak onzin op staat. Dit verhaal zou dus absoluut niet kloppen.


Ik heb deze mail doorgestuurd naar Jurien Visser mochten jullie aan mij twijfelen wil ik deze ook doorsturen naar de webmaster van Defensieforum.

Duidelijk verhaal, ik kon er ook geen (internationale) bevestiging over vinden maar indien waar vond ik het erg interessant. Al vond ik de 3 MMSC's / LCS's ook erg ongeloofwaardig maar bij corruptie is alles mogelijk. :angel:

Ace1

Citaat van: Parera op 03/02/2021 | 08:52 uur
Het is lastig omdat het alleen vertaald is door Google Translate maar het lijkt er op dat Roemenië het contract met Naval Group voor de levering van 4 Gowind korvetten heeft geannuleerd. Wat de exacte reden is is mij niet duidelijk maar mogelijk zijn het vertragingen en/of aanwijzingen naar corruptie (beide zoals we gewend zijn van de Franse industrie). Het Roemeense oog zou nu gevallen zijn op een nog veel bijzonderdere keuze namelijk een 3 tal Lockheed Martin Multi-Mission Surface Combatants (MMSC's) voor een bedrag van 3 miljard USD.

In dit hele verhaal word ook Damen genoemd als gesprekspartner die met haar tweede werf in Mangalia de 3 schepen moet repareren en moderniseren. Dit zou duiden op niet 3 nieuwe schepen maar mogelijke aankoop van 3 schepen die nu rondvaren bij de USN wat het dus geen MMSC's maakt maar LCS's. Een interessante optie want er gaan binnen de US stemmen op om de hulls 1 t/m 4 van de Freedom klasse (LCS-1) uit dienst te nemen i.v.m. problemen met de aandrijving.

https://www.national.ro/dezvaluiri/efectul-bals-ciuca-inca-3-miliarde-pentru-lockheed-martin-710354.html

Dit is een broodje Aap heb deze link doorgestuurd naar Marineschepen.nl

Dit is het antwoord.

Dank voor je mail nog. Ik heb contact gehad met experts die het gebeuren in Roemenië volgen, maar zij zeggen dat dit een nationalistische website is waar vaak onzin op staat. Dit verhaal zou dus absoluut niet kloppen.


Ik heb deze mail doorgestuurd naar Jurien Visser mochten jullie aan mij twijfelen wil ik deze ook doorsturen naar de webmaster van Defensieforum.