Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 19/09/2014 | 09:12 uur
Tweede Kamer vraag om toekomstige ambitie kabinet betreffende defensie. Daarmee geeft de TK w.m.b. aan niet te begrijpen dat defensie helemaal geen ambities zou moeten hebben/kennen. De taken waar defensie voor is, zijn m.i. op noodzaak gebaseerd. Ambitie insinueert n.m.m. de mogelijkheid tot "winkelen", daar waar je v,w.b. je veiligheid en belangenbescherming gewoon vastomlijnde kaders dient te hebben. Er mag niet gemarchandeerd worden met veiligheid en belangenbescherming; iets wat je niet dient te koppelen aan ambitie. Als militair wil ik onze veiligheid en belangenbescherming niet "op basis van ambitie" verdedigen maar omdat ik het een fundementele noodzaak acht. Ambitie kun je hooguit gebruiken voor wat extra taken, bv. op humanitair vlak. Op veiligheidsgebied en beschermingsvlak kun en moet je minder, nee niet, vrijblijvend zijn!

Het geeft maar aan hoe ontzettend ze de weg kwijt zijn.

KapiteinRob

Tweede Kamer vraag om toekomstige ambitie kabinet betreffende defensie. Daarmee geeft de TK w.m.b. aan niet te begrijpen dat defensie helemaal geen ambities zou moeten hebben/kennen. De taken waar defensie voor is, zijn m.i. op noodzaak gebaseerd. Ambitie insinueert n.m.m. de mogelijkheid tot "winkelen", daar waar je v,w.b. je veiligheid en belangenbescherming gewoon vastomlijnde kaders dient te hebben. Er mag niet gemarchandeerd worden met veiligheid en belangenbescherming; iets wat je niet dient te koppelen aan ambitie. Als militair wil ik onze veiligheid en belangenbescherming niet "op basis van ambitie" verdedigen maar omdat ik het een fundementele noodzaak acht. Ambitie kun je hooguit gebruiken voor wat extra taken, bv. op humanitair vlak. Op veiligheidsgebied en beschermingsvlak kun en moet je minder, nee niet, vrijblijvend zijn!

Zeewier

#5624
Citaat van: Lex op 18/09/2014 | 22:01 uur
Kamer wil extra geld voor Defensie  

DEN HAAG -
Defensie krijgt er de komende jaren mogelijk extra geld bij. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft het kabinet donderdagavond opgeroepen eerst de toekomstige ambities van de krijgsmacht in kaart te brengen en dan aan te geven welk budget daarvoor nodig is.
Dat moet het kabinet niet meteen inwilligen. Onze economie kent een minimale plus van een half procent, te weinig om de krijgsmacht op te expanderen. Bekijk het per kwartaal. Als we 1 januari economisch doorzetten kunnen we conservatief begroot steeds +50 miljoen bij zetten, mits de besteding aan een visie en een doel gekoppeld is. Ik zeg dat want naast de F-35 hebben we ook in relatieve stilte voor 250 miljoen 4 MQ-9 Reaper drones aangekocht. Ja hele mooie geavanceerde dingen, maar is 4 voor 250 mil niet wat weinig plof voor onze euro? En waarom? Waar gaan ze ingezet worden? Dat had ik er wel graag bij gekregen.

N.B. Ik ben voor de aanschaf van de Reaper. Maar hoop dat ze niet gebruikt gaan worden ter aanvulling op opvulling van door Amerika georganiseerde missies. We moeten daar zélf een visie bij schrijven wanneer we ze willen inzetten. Mali: surveillance, cartografie, communicatieve inlichtingen voor eigen eenheden? Prima! Ze boven Syrië uit de lucht laten schieten is mij even te duur.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 18/09/2014 | 22:17 uur
Als het uitganspunt zal zijn de notitie "In het belang van Nederland", dan aandacht voor het volgende:

Nederland is niet in staat op eigen kracht zijn veiligheid te garanderen. Onze veiligheidsbelangen zijn verknoopt met de wereld om ons heen. De NAVO blijft dan ook de hoeksteen van ons veiligheidsbeleid. Een verdere verdieping van militaire samenwerking, met gelijkgezinde landen en in multinationaal verband, is nadrukkelijk het streven. Een sterke Europese Unie is in het belang van de NAVO. (Pagina 9)

Afgezet tegen:

De drie hoofdtaken van de krijgsmacht zijn:
1.
Bescherming van het eigen en het bondgenootschappelijk grondgebied, met inbegrip van het Koninkrijk in het Caribisch gebied.
2.
Bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit.
3.
Ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel nationaal als internationaal.
(Pagina 12)

Je zou hieruit dus het gevolg kunnen trekken, dat NL niet kan voldoen aan artikel 97 van de Grondwet, ingevolge de notitie.  8)

;D Prima conclusie, tijd voor een parlementaire enquete of, als de kamer met alle boter op het hoofd dit niet wil, een aanzienlijk verhoging van het defensiebudget richting (of naar) 2% van het BNP.

Lex

Citaat van: Telegraaf op 18/09/2014 | 22:01 uur
Defensie krijgt er de komende jaren mogelijk extra geld bij. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft het kabinet donderdagavond opgeroepen eerst de toekomstige ambities van de krijgsmacht in kaart te brengen en dan aan te geven welk budget daarvoor nodig is.
Als het uitganspunt zal zijn de notitie "In het belang van Nederland", dan aandacht voor het volgende:

Nederland is niet in staat op eigen kracht zijn veiligheid te garanderen. Onze veiligheidsbelangen zijn verknoopt met de wereld om ons heen. De NAVO blijft dan ook de hoeksteen van ons veiligheidsbeleid. Een verdere verdieping van militaire samenwerking, met gelijkgezinde landen en in multinationaal verband, is nadrukkelijk het streven. Een sterke Europese Unie is in het belang van de NAVO. (Pagina 9)

Afgezet tegen:

De drie hoofdtaken van de krijgsmacht zijn:
1.
Bescherming van het eigen en het bondgenootschappelijk grondgebied, met inbegrip van het Koninkrijk in het Caribisch gebied.
2.
Bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit.
3.
Ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel nationaal als internationaal.
(Pagina 12)

Je zou hieruit dus het gevolg kunnen trekken, dat NL niet kan voldoen aan artikel 97 van de Grondwet, ingevolge de notitie.  8)

Lex

#5621
Kamer wil extra geld voor Defensie  

DEN HAAG -
Defensie krijgt er de komende jaren mogelijk extra geld bij. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft het kabinet donderdagavond opgeroepen eerst de toekomstige ambities van de krijgsmacht in kaart te brengen en dan aan te geven welk budget daarvoor nodig is.
   
De veranderde internationale verhoudingen, zoals de oorlog in Oekraïne en het geweld van Islamitische Staat in Syrië en Irak, hebben geleid tot een einde aan twee decennia bezuinigingen op de Defensiebegroting. Voor het eerst komt er structureel 100 miljoen euro bij. Een flink deel van de Kamer vindt echter dat er de komende jaren nog meer moet worden geïnvesteerd in Defensie.

Het kabinet moet het budget bijstellen door aan te geven wat het noodzakelijke ambitieniveau na 2015 is, mede in het licht van de internationale veiligheidssituatie. Een motie van die strekking van de SGP, VVD, ChristenUnie en CDA kreeg donderdagavond ook steun van de PVV, D66, de groep Bontes/Van Klaveren, Van Vliet en de twee 50PLUS-fracties.

Premier Mark Rutte (VVD) vond het een sympathieke motie, die wat hem betreft echter niet mag worden uitgelegd als een claim voor toekomstig geld. VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra zei dat het geen claim is, maar hij spoorde zijn partijgenoot wel aan vooruit te kijken, recht te doen aan het Kamerdebat over de krijgsmacht en dus te kijken of een en ander gevolgen moet hebben voor het defensieapparaat.

Telegraaf, do 18 sep 2014, 21:53

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2014 | 21:48 uur
Oke...dit is apart.
Dit is echt een trendbreuk.
Vooral mooi symboliek beeld. Staaij, buma en zijlstra bij elkaar voor een groter defensie.

Laat ze het maar waarmaken... (wel zaak om de druk op de ketel te houden)

Huzaar1

Oke...dit is apart.
Dit is echt een trendbreuk.
Vooral mooi symboliek beeld. Staaij, buma en zijlstra bij elkaar voor een groter defensie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zijlstra: Rutte te zuinig over Defensie

donderdag 18 september 2014

VIDEO duur: 03:37

Video Over de motie van SGP-leider Van der Staaij of het kabinet wil komen met een toekomstvisie op Defensie en welk budget daarvoor nodig is, ontstaat er een uitgebreide discussie. Premier Rutte wil zeker weten dat deze motie niet een claim is op meer geld, maar dat er echt alleen om een toekomstvisie wordt gevraagd. Van der Staaij wil dat niet echt zeggen, maar houdt de motie overeind. Zijlstra, Slob en Buma steunen deze motie ook. Rutte en Zijlstra, beiden VVD, komen zelfs tegenover elkaar te staan. Zijlstra: "Het is geen claim, maar we moeten niet te zuinig zijn en anderhalve dag debat terzijde schuiven."

http://nos.nl/video/700059-zijlstra-rutte-te-zuinig-over-defensie.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

CDA moet Rutte helpen met extra geld voor Defensie

18 september 2014

Premier Rutte wil ook de komende jaren meer geld voor Defensie vrijmaken. Hij heeft ook al een oplossing bedacht, voor het geval het kabinet en de 'bevriende oppositie' geen meerderheid meer hebben.

Als de VVD, PvdA, D66, ChristenUnie en SGP volgend jaar geen meerderheid in de Eerste Kamer haalt, wil Rutte steun zoeken bij het CDA. Rutte gaf dit antwoord aan Van der Staaij (SGP), die wilde weten of de bezuinigingen op Defensie nu voorgoed van de baan zijn.

Extra investeren
"Dan helpt het CDA ons", zei Rutte. "Maar dat zal niet nodig zijn", voegde hij eraan toe. "Het standpunt van VVD en CDA over defensie ligt vast. En dat zijn grote partijen - althans de VVD."

Volgens premier Mark Rutte heeft het kabinet 'de ambitie' om extra te investeren in Defensie. Maar hij wilde niets hards toezeggen. "Het is afhankelijk van de ruimte" op de begroting, zei hij tijdens de Algemene Beschouwingen.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/cda-moet-rutte-helpen-met-extra-geld-voor-defensie

Lex

Beantwoording Kamervragen over de personeelsrapportage 2013

Antwoorden van minister Hennis-Plasschaert (Def) op vragen van de vaste commissie voor Defensie over de personeelsrapportage 2013.

Kamerstuk: Kamerbrief | 18-09-2014

dudge

Citaat van: jurrien visser op 18/09/2014 | 07:31 uur
Ik verwacht ook geen wonderen maar stap één is erkenning... en ja dat kan morgen weer vergeten zijn, het hosanna gebrul rondom een "tredbreuk" neem ik pas serieus als ik zie dat de "min" wordt omgebogen naar een plus en men serieus werk maakt, of een poging daar toe doet, om internationale (NAVO) doelstelling te realiseren.

Precies. We kunnen in 2015 nog steeds minder doen dan in 2014.
Het trotse geroep dat dit de eerste keer is dat er geld bij komt klopt dus ook niet. Het is niet eens een inflatiecorrectie, de laatste keer dat defensie er echt geld bij kreeg was tijdens Balkende IV, en ook dat betrof maar net een inflatiecorrectie, en was ook nodig om Uruzgan op te vangen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 17/09/2014 | 23:50 uur
De goede kant op  :confused: Een verklaring dat de partijen ingestemd hebben met de bezuiningingsplannen zou schuldgevoelens tot gevolg hebben en dat zou moeten leiden tot het "goedmaken" wat er is aangericht ? Wat er nu is uitgesproken is morgen al weer vergeten. Ik verwacht in ieder geval geen wonderen. Wat er sinds dinsdag bekend is geworden is het recept voor verdere afbraak. In de loop van 2015 zal duidelijk worden dat ondanks de extra injectie de organisatie nog steeds aan alle kanten rammelt, geld verdwijnt zonder resultaat te kunnen laten zien en het budget word overschreden.

Ik verwacht ook geen wonderen maar stap één is erkenning... en ja dat kan morgen weer vergeten zijn, het hosanna gebrul rondom een "tredbreuk" neem ik pas serieus als ik zie dat de "min" wordt omgebogen naar een plus en men serieus werk maakt, of een poging daar toe doet, om internationale (NAVO) doelstelling te realiseren.

Ros

#5613
Citaat van: Zeewier op 17/09/2014 | 23:09 uur
Het lijstje bestaat nu uit PvdA, CU, CDA en VVD. Van de PVV verwacht ik geen inkeer na hun afwijzing voor deelname aan Mali en Syrië/Irak..

En wat heeft de afwijzing van deelname van doen met de slooppraktijken ? Dat de PVV er niet mee instemde is puur en alleen een politieke stellingname tegen het voornemen in in te grijpen in de genoemde landen.

Citaat van: jurrien visser op 17/09/2014 | 23:34 uur
Langzaam maar zeker gaat het de goed kant op... wel zaak om het vast te houden want voordat je het weet is het weer "vergeten"

De goede kant op  :confused: Een verklaring dat de partijen ingestemd hebben met de bezuiningingsplannen zou schuldgevoelens tot gevolg hebben en dat zou moeten leiden tot het "goedmaken" wat er is aangericht ? Wat er nu is uitgesproken is morgen al weer vergeten. Ik verwacht in ieder geval geen wonderen. Wat er sinds dinsdag bekend is geworden is het recept voor verdere afbraak. In de loop van 2015 zal duidelijk worden dat ondanks de extra injectie de organisatie nog steeds aan alle kanten rammelt, geld verdwijnt zonder resultaat te kunnen laten zien en het budget word overschreden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 17/09/2014 | 23:09 uur
Zo juist heeft ook Arie SLob namens CU zijn mea culpa uitgesproken voor haar aandeel in de bezuinigingen op defensie onder Balkenende IV. Het lijstje bestaat nu uit PvdA, CU, CDA en VVD. Van de PVV verwacht ik geen inkeer na hun afwijzing voor deelname aan Mali en Syrië/Irak. Al mag vrijbuiter Bontes het zich als ex-PVV'er ook aanrekenen.

Langzaam maar zeker gaat het de goed kant op... wel zaak om het vast te houden want voordat je het weet is het weer "vergeten"