Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Ace1

Citaat van: mc196 op 11/12/2017 | 15:46 uur
Nu hebben we al verschillende berichten hierover gezien maar komen er ook nog 2 asser vrachtauto's? Volgens mij heeft iedere compagnie bijvoorbeeld een viertonner met keukenaanhanger. Gaan ze die straks achter zo'n 8x8 monster hangen?

Zie video de aanhanger zal verdwijnen en deze als op de bak van de wagen komen.

mc196

Nu hebben we al verschillende berichten hierover gezien maar komen er ook nog 2 asser vrachtauto's? Volgens mij heeft iedere compagnie bijvoorbeeld een viertonner met keukenaanhanger. Gaan ze die straks achter zo'n 8x8 monster hangen?

Ace1


Ros

Defensie plaatst grote order bij vrachtwagenfabrikant Scania
 
Vrachtwagenfabrikant Scania heeft zijn grootste defensiecontract ooit binnengesleept. De Nederlandse tak van het bedrijf zal 2037 nieuwe trucks leveren aan verschillende onderdelen van de Nederlandse krijgsmacht.
Scania tekende ook voor het onderhoud van de vrachtwagens voor de komende tien jaar. Financiƫle details werden niet bekendgemaakt.

Alle vrachtwagens zullen worden geproduceerd in Zwolle. Volgens Scania betekent de opdracht een ''flinke impuls" voor de werkgelegenheid.

De voertuigen worden vanaf volgend jaar gefaseerd tot in 2022 worden geleverd. Het gaat om vrachtwagens van verschillende formaten. Er worden ook onder meer aparte gepantserde wisselcabines meegeleverd om de chauffeurs te beschermen in risicovolle gebieden.

Scania leverde in 2005 al eens 555 vrachtwagens aan defensie. Die worden nog steeds gebruikt en mede door Scania onderhouden.

www.nu.nl

Parera

Ook uit een post van NIDV een foto tijdens trails van een gepantserde Scania vrachtwagen;


[Bron: NIDV]

Parera

Citaat van: StrataNL op 06/09/2017 | 19:34 uur
DVOW 12 kN kandidaat Hawkei ondergaat down under beproevingen met de Chinook.

Check de hele serie: https://images.defence.gov.au/fotoweb/archives/5003-All%20Defence%20Imagery/?Redirecting=yyy&q=S20171595







Het Voertuig word ook aangeboden aan de Poolse defensie, voor het eerst ''in het groen'' valt toch een beetje tegen.


StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Kaaskop2 op 11/07/2017 | 14:08 uur
Was kennelijk een foutje in het artikel, zie nieuwe versie:
"De levensduur van de voertuigen is 25 jaar. Het onderhoudscontract is 10 jaar met een mogelijkheid om dit contract 2 keer met 5 jaar te verlengen. De verantwoordelijk voor de technische inzetbaarheid ligt bij de fabrikant. Het onderhoud zal gedaan worden door een combinatie van militairen en de fabrikant."

Mooi dat ze het aangepast hebben maar 10 + 2 keer 5 is nog steeds maar 20 jaar  :dead:

Ace1

Citaat van: JvW op 11/07/2017 | 16:43 uur
Probleem bij DAF is dat ze geen All Wheel Drive leveren in de civiele markt en verder niks aan militair doen. Dan wordt het erg lasting tegen concurrenten die dat wel doen. En het wordt alleen maar moeilijker met steeds verdergaande eisen voor militaire trucks die er voorheen niet waren .

Daf zou  bv een samenwerking met Ginaf aankunnen gaan die hebben wel All Wheel Drive voertuigen en gebruiken veel Daf techniek

http://www.ginaf.nl/index.php?id=596

JvW

Citaat van: ARM-WAP op 11/07/2017 | 10:42 uur
Die 10 jaar is idd maar magertjes... Dit terwijl de meeste trucks minstens dubbel zo lang draaien, op voorwaarde dat onderhoud en eventuele reparatuur netjes uitgevoerd worden.

DAF stelt het goed... is netjes bezig onder de PACCAR paraplu en heeft ook een productie-afdeling in Leyland, UK
Dus in 10 jaar bestaat DAF zeker nog...
Of het ooit nog zal (willen) mededingen naar een contract voor Mil SPec voertuigen is natuurlijk wat anders. Deze keer was het dus al njet.

Probleem bij DAF is dat ze geen All Wheel Drive leveren in de civiele markt en verder niks aan militair doen. Dan wordt het erg lasting tegen concurrenten die dat wel doen. En het wordt alleen maar moeilijker met steeds verdergaande eisen voor militaire trucks die er voorheen niet waren .

Scania is aardig succesvol de laatste tijd. In Europa hebben ze Ierland, Denemarken en nu Nederland gewonnen. Daar staat wel tegenover, dat ze hun thuiswedstrijd, gecombineerd met Noorwegen verloren hebben aan RMMV.

Kaaskop2

Citaat van: Huzaar1 op 11/07/2017 | 02:57 uur
Levensduur van 10 jaar?  :angel:

Defensie.. knappe deal joh. Echt  netjes geregeld. Wellicht was dit de enige optie voor het geld. Maar echt chapeau. Dus over 10 jaar speelt dit hele gezeik weer. Geen nood.. er wordt vast een levensduur van 30 jaar van gemaakt en tegen de tijd dat er naar nieuwe LKW's moet worden gekeken is DAF allang failliet dus hoef je daar geen rekening meer mee te houden.

Nice

Was kennelijk een foutje in het artikel, zie nieuwe versie:
"De levensduur van de voertuigen is 25 jaar. Het onderhoudscontract is 10 jaar met een mogelijkheid om dit contract 2 keer met 5 jaar te verlengen. De verantwoordelijk voor de technische inzetbaarheid ligt bij de fabrikant. Het onderhoud zal gedaan worden door een combinatie van militairen en de fabrikant."

Ronald Elzenga

Citaat van: Defensie op 10/07/2017 | 14:26 uur
.... De verantwoordelijk voor de technische inzetbaarheid ligt bij de fabrikant. Om de militaire monteurs sleutelvaardig te houden op deze voertuigen wordt een deel van het onderhoud uitgevoerd op 6 militaire werkplaatsen.
Jezelf zo afhankelijk maken van de fabrikant is niet wenselijk want betekent grote risico's bij oorlogssituaties. Maar ja, na zoveel jaren afbraakbeleid en het wegjagen van monteurs en vakmensen kun je als defensie weinig anders op dit moment. Hopelijk bij voldoende defensiebudget bij de volgende ronde weer de gebruikelijke constructie.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 11/07/2017 | 02:57 uur
Levensduur van 10 jaar?  :angel:

Defensie.. knappe deal joh. Echt  netjes geregeld. Wellicht was dit de enige optie voor het geld. Maar echt chapeau. Dus over 10 jaar speelt dit hele gezeik weer. Geen nood.. er wordt vast een levensduur van 30 jaar van gemaakt en tegen de tijd dat er naar nieuwe LKW's moet worden gekeken is DAF allang failliet dus hoef je daar geen rekening meer mee te houden.

Nice

Zoals in het artikel aangegeven is de levensverwachting 10 jaar met optie tot 10 jaar erbij, totaal kunnen deze voertuigen 20 jaar in dienst blijven.
Dat is niet vreemd want vergeet niet dat het de werkpaardjes zijn en het personeel er natuurlijk niet zo netjes mee omgaat als een eigen voertuig.

Ook vanuit Scania begrijp ik heel goed dat ze voor deze optie kiezen want binnen die 10 jaar staan alle voertuigen nog in garantie bij ze, is er iets kapot dan moet scania dat repareren (tegen kosten natuurlijk). Als een auto dealer bij personen een deal zou sluiten dat je 10 jaar na aankoop voor al het onderhoud bij ze kan aankloppen voor niks met nog een optie voor 10 jaar erbij dan is die dealer binnen 5 jaar failliet.

Ik denk dat deze deal inderdaad gesloten is onder druk van het ministerie van financien en met weinig budget. Aan de andere kant als het blijkt dat er over 10 jaar een ander voertuig nodig is dan  zit je niet vast aan de ''oude scania's''.

ARM-WAP

Die 10 jaar is idd maar magertjes... Dit terwijl de meeste trucks minstens dubbel zo lang draaien, op voorwaarde dat onderhoud en eventuele reparatuur netjes uitgevoerd worden.

DAF stelt het goed... is netjes bezig onder de PACCAR paraplu en heeft ook een productie-afdeling in Leyland, UK
Dus in 10 jaar bestaat DAF zeker nog...
Of het ooit nog zal (willen) mededingen naar een contract voor Mil SPec voertuigen is natuurlijk wat anders. Deze keer was het dus al njet.

Huzaar1

Levensduur van 10 jaar?  :angel:

Defensie.. knappe deal joh. Echt  netjes geregeld. Wellicht was dit de enige optie voor het geld. Maar echt chapeau. Dus over 10 jaar speelt dit hele gezeik weer. Geen nood.. er wordt vast een levensduur van 30 jaar van gemaakt en tegen de tijd dat er naar nieuwe LKW's moet worden gekeken is DAF allang failliet dus hoef je daar geen rekening meer mee te houden.

Nice
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"