Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Harald

Als de KF51 het niet wordt, dan lijkt me die Leopard 2A-RC 3.0 een prima interim oplossing. Eigenlijk vind ik die beter dan de A8, sluit meer aan bij de toekomstige situatie en heeft meer potentieel. Misschien eerst met 120mm met autolader, maar is te upgraden naar 130mm.
En waarom niet gelijk de 130mm, voordat we tanks zullen ontvangen, dat duurt nog wel even/jaren.
Straks 130mm NAVO standaard.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 14/08/2024 | 22:38 uurDus dan 2 x 55 of is het dan nog te weinig?

Sufficient. Maargoed, er moet een HIB en dsn MIB worden gevormd. We hebben al de kodiak, leguaan, Mjolner en Pulse mogen ontvangen. Het moet ergens beginnen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 14/08/2024 | 22:35 uur2 bataljons. Tenslotte hebben we 2 reguliere gevechts brigades die afhankelijk zijn van cavalerie.

Dus dan 2 x 55 of is het dan nog te weinig?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 14/08/2024 | 22:33 uurWat is de ideale hoeveelheid?

2 bataljons. Tenslotte hebben we 2 reguliere gevechts brigades die afhankelijk zijn van cavalerie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 14/08/2024 | 22:26 uurZag dat er al wel veel rond is, moet met prinsjesdag wel het een en ander te melden zijn straks.

Helaas is 55 stuks veel te weinig.

Wat is de ideale hoeveelheid?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Dat zou dan idd 515 worden. Wel bijzonder, want dan zal 1 eskadron Duitsers bij deze club onder 43mechbrig worden ingedeeld.

Zag dat er al wel veel rond is, moet met prinsjesdag wel het een en ander te melden zijn straks.

Helaas is 55 stuks veel te weinig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 14/08/2024 | 15:41 uurIk denk dat eerlijkgezegd ook. Ik vermoed dat het een gespiegeld bataljon gaat worden van 414. Maar dan omgekeerd, ondergebracht bij 43mech.
Hoop nog steeds op 515 Prins van Oranje😃

Huzaar1

Citaat van: Parera op 14/08/2024 | 17:36 uurMaar dat duurt nog welk enige tijd, om te beginnen zou ik het houden op 120 mm geschut.
op het moment dat het er is is het kalibeer standaard NAVO kaliber.

CitaatHet meest logische is ook om vast te houden aan wat de Duitsers doen, maar we hebben ook de CV90 en niet de Puma dus een ander type voertuig moet geen probleem zijn.
ik denk dat je me niet begrijpt. Ik heb het over 414, en dat wordt gespiegeld maar dan ondergebracht bij 43 mech. Dus 2 nld esks en 1 duits.

CitaatEen groot voordeel aan de A-RC 3.0 is dat het beschikt over UxV control capaciteit. Wat dit precies inhoud dat is niet bekend gemaakt maar KNDS werkt samen met Milrem robotics en ik zie het wel gebeuren dat ze samen een Type-X UGV ontwikkelen met de A-RC 3.0 toren er op gemonteerd.

Als je natuurlijk een laag bemande MBT in het veld hebt met ieder een eigen ''wingmen'' met daarop flinke vuurkracht is dat een zeer interessante mogelijkheid. Ondanks dat je dan weinig personeel hebt waar we tegen aan lopen heb je toch de vuurkracht die je zoekt.

Ik hoop het met je mee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/08/2024 | 10:23 uur130 en 140mm zijn straks gewoon NAVO standaard.

Maar dat duurt nog welk enige tijd, om te beginnen zou ik het houden op 120 mm geschut.

Citaat van: Huzaar1 op 14/08/2024 | 15:41 uurIk denk dat eerlijkgezegd ook. Ik vermoed dat het een gespiegeld bataljon gaat worden van 414. Maar dan omgekeerd, ondergebracht bij 43mech.

Het meest logische is ook om vast te houden aan wat de Duitsers doen, maar we hebben ook de CV90 en niet de Puma dus een ander type voertuig moet geen probleem zijn.

Een groot voordeel aan de A-RC 3.0 is dat het beschikt over UxV control capaciteit. Wat dit precies inhoud dat is niet bekend gemaakt maar KNDS werkt samen met Milrem robotics en ik zie het wel gebeuren dat ze samen een Type-X UGV ontwikkelen met de A-RC 3.0 toren er op gemonteerd.

Als je natuurlijk een laag bemande MBT in het veld hebt met ieder een eigen ''wingmen'' met daarop flinke vuurkracht is dat een zeer interessante mogelijkheid. Ondanks dat je dan weinig personeel hebt waar we tegen aan lopen heb je toch de vuurkracht die je zoekt.

Huzaar1

Ik denk dat eerlijkgezegd ook. Ik vermoed dat het een gespiegeld bataljon gaat worden van 414. Maar dan omgekeerd, ondergebracht bij 43mech.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Ik denk toch dat het gewoon bij de 2a8 blijft en we zoals hier eerder al benoemd meeliften op een gezamenlijk contract. Volgensmij kan op de 2a8 ook gewoon een 130 of 140mm kanon worden geplaatst. Laten we wel wezen alle hiervoor genoemde nieuwe ontwikkelingen staan gewoon op het good old leo2 onderstel. Dus potato, potato🤣

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 14/08/2024 | 10:23 uur130 en 140mm zijn straks gewoon NAVO standaard.
Dan maar de Duitse 130mm

Huzaar1

130 en 140mm zijn straks gewoon NAVO standaard.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#7766
Citaat van: Harald op 13/08/2024 | 23:17 uurInteressant  :big-smile:
Ben benieuwd voor wat kaliber kanon Nederland dan gaat kiezen 120, 130 of 140mm. Ik denk 120mm, maar hoop op 130mm.
140mm is Franse lijn.

Totaal nieuw ontwerp, gepresenteerd als overbruggingsoplossing.
- Lichter dan de A8
- bemanning 3 stuks + 1 extra
- keuze kaliber 120, 130, 140mm
- autolader
- onbemande toren
- RWS 30x113mm
- APS Trophy

Die 130 en 140 mm kan je (voorlopig) wel vergeten denk ik. We zullen het houden bij NAVO standaard munitie type's om de beschikbaarheid in geval van een conflict zo hoog mogelijk te houden. Door een afwijkend kaliber ben je volledig afhankelijk van je eigen voorraden en productie capaciteit van je leverancier. Bij de 120 mm kan je nog munitie ontvangen van partners.

Verder zou ik de keuze voor de A-RC 3.0 wel begrijpen:
- Minder bemanning (3 i.p.v. 4 koppen)
- De bemanning is beter beschermd dan in de Leo2A8.
- De Autoloader is een hele grote gamechanger, hierdoor is je bemanning ook minder snel vermoeid.
- De toren is voorzien van allerlei moderne snufjes om de omgeving in de gaten te houden.
- Het RCWS voorziet in een bescherming tegen nieuwe dreigingen (UAV's/ Loitering muntitions ect.).
- Daarnaast is er ruimte voor 1 ATGM.

Al met al een moderne tank op basis van een zeer beproeft ontwerp waardoor we al direct een stapje de toekomst in zetten onderweg naar het MGCS of wat er dan ook van de grond gaat komen.

DATA SHEET Leopard 2 A-RC 3.0 (.pdf)

Flyguy

Was een functionaris van de Duitse industrie en die gaf ook aan dat men ook heeft gekeken naar de KF-51, maar dat die hem niet gaat worden.

De 2a8 kan ook nog ivm standaardisatie met Duitsland, maar de voorkeur ligt bij de 2a-rc kennelijk.