Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Master Mack

Ik vind het nu toch echt tijd worden dat iemand bij de CLAS opstaat en zegt dat als de tanks eruit gaan.
Het misschien slim is om een 40 tal CV90-120s te kopen. Besparingen in onderhoud en training door het zelfde onderstel als de CV90-35.
Een 120mm kanon waardoor we het gat tussen de gemechaniseerde 35mm en 155mm dichten. En nee het is geen tank zoals onze LEO maar we moeten nu bezuinigen. En dan als er weer geinvesteerd mag worden is dit een aardig alternatief. En als Launch customer valt er misschien nog wat te bedingen in de prijs of zelfs geheel of gedeeltelijke bouw in Nederland. En mensen die roepen dat de apache een goed alternatief is voor de tank of gemechaniseerd geschut. Die moeten hun ogen eens open doen en bv naar de VS kijken.

IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

boekje_pienter

Requiem voor een luipaard

"De cavalerie zorgt voor de slagkracht. Vroeger met paarden, nu met hypermoderne gevechtstanks. Zo'n Leopard 2 A6-tank bijvoorbeeld heeft een gewicht van 70 ton. Zelfs in ruig terrein haalt deze tank een snelheid van wel 80 kilometer per uur! En bij die snelheid kan je nog steeds snel en zuiver vuren met het kanon." (Uit de folder 'Kan jij de landmacht aan' uit 2004.)

Na de langverwachte Beleidsbrief 2011 van Minister van Defensie Hans Hillen zal het niet lang meer duren voordat de laatste Nederlandse gevechtstank aan de slagkracht van de Nederlandse krijgsmacht zal worden onttrokken. Zonder twijfel zal nog een exemplaar worden tentoongesteld in het Cavaleriemuseum op de Bernhardkazerne in Amersfoort, 'home of the cavalery'. Maar daarna is het definitief 'einde oefening' voor de gevechtstank Leopard 2A6, de drager van het gepantserde gevecht in het Nederlandse leger.

Eind jaren '70 wilde Nederland zijn verouderde Centurions vervangen door een nieuwere tank. Deze Britse tank, die 600.000 gulden kostte, reed al sinds 1953 op de Nederlandse oefenterreinen rond. Nederland was na Groot-Brittannië en Israël de grootste gebruiker van de Centurion.

Hoewel de Britse Challenger-1 en de Amerikaanse M1 Abrams in de race waren, werd het toch de Leopard-1, Kampfpanzer mit Deutsche gründlichkeit. In de latere 2A5-versie heeft die tank het onvoorstelbare motorvermogen van ruim 1.500 paardenkrachten. Het was cavalerie in de meest nieuwerwetse verschijningsvorm, met een boordkanon kaliber 120 mm en een keramisch 'Chobham' pantser dat bescherming bood tegen de toenmalige generatie antitankprojectielen.

Op het hoogtepunt van de Koude Oorlog telde de Koninklijke Landmacht bijna duizend main battle tanks. In die tijd waren ze ook keihard nodig, mochten de Sowjet-Unie en haar satellietstaten van het Warschaupact een oorlog ontketenen tegen het 'vrije Westen'. Om doorbraken te forceren of een tegenstander verrassend in de flank aan te vallen.

Daartoe had Nederland zelfs decennialang een complete pantser-, lichte of gemechaniseerde brigade gestationeerd op de Noord-Duitse laagvlakte. Afgaand op rapportages van de inlichtingendiensten zou het Rode Gevaar zich manifesteren met tanks, meer specifiek de T-62 en later de T-72. Niet zomaar met een paar tankbataljons maar met een overweldigende hoeveelheid aan tankbrigades en heuse –divisies.

Zoals het nu geformuleerd is, moeten alle Leopards – intussen in de versie 2A6 – het veld ruimen en zijn de laatste tankbataljons van het Nederlandse leger voorlopig (?) voorgoed historie. Bedenk daarbij dat het gemakkelijk is om tanks uit de bewapening te halen: voordat je in de toekomst opnieuw tanks deel wil laten uitmaken van 's lands gevechtskracht, dan ben je al gauw een decennium verder.

Een leger zonder tanks klinkt absurd. Zeker met in het achterhoofd dat de eerste inzet van tanks als nieuw wapen nog niet eens een eeuw geleden plaatsvond (tijdens de Slag aan de Somme in 1916), de tankslagen uit de Tweede Wereldoorlog (Ardennenoffensief, El Alamein, Koersk) en het fenomenale aantal van duizend tanks dat Nederland ooit telde.

Maar de positie van de Leopard 2A6 na de Koude Oorlog veranderde snel. Tijdens de nasleep van de burgeroorlogen in voormalig Joegoslavië werd de Leopard-tank voor het laatst door Nederland ingezet. Tijdens de missies IFOR en SFOR patrouilleerden de afschrikwekkende Leopards voor onmiddellijk gebruik bij geweldsescalatie door de straten van onder andere het Bosnische stadje Novi Travnik.

Ook die inzet was mosterd na de maaltijd. Toen het echt nodig was qua imponerende gevechtskracht, tijdens de periode UNPROFOR toen ook Dutchbat was ontplooid, zette alleen het Scandinavische bataljon Leopard-tanks op de Balkan in. Met succes.

Tegenwoordig is voor escalatiedominantie de 'vliegende tank', de Apache-gevechtshelikopter, blijkbaar afdoende. Daarnaast heeft Nederland een hele riedel aan gevechtsvoertuigen waarmee de manoeuvre-eenheden daadwerkelijk het gevecht kunnen aangaan, van Bushmaster tot CV-90. Zowel de genoemde pantserwiel- en rupsvoertuigen als de Apache kunnen de taak van de traditionele gevechtstank prima overnemen – zo luidt het aan Plein 4 in Den Haag.

Tanks zijn eerder rijdende doodskisten geworden dan serieuze wapensystemen voor het huidige type oorlogvoering. Er worden immers nergens ter wereld tanks vervaardigd die bestand zijn tegen Hellfire-raketten, ook tanks met een reactief pantser niet.

Met het verdwijnen van de laatste tachtig Nederlandse tanks verdwijnen automatisch de laatste twee tankbataljons: 42 Tankbataljon Regiment Huzaren Prins van Oranje (RHPO), onderdeel van 43 Gemechaniseerde Brigade in Havelte, en 11 Tankbataljon Regiment Huzaren van Sytzama (RHvS) dat deel uitmaakt van 13 Gemechaniseerde Brigade in Oirschot.

Defensie heeft ongecompliceerd geredeneerd: de tanks worden amper ingezet bij missies in het buitenland (want ze komen, vooral bij vredesmissies, nogal agressief over); aangezien de tanks niet worden ingezet zijn ze schijnbaar niet nodig; door de draconische bezuinigingen zijn de tankbataljons niet meer operationeel te houden. Dus wordt het ultieme statussymbool van elk zichzelf respecterend leger wegbezuinigd.

Nu is de inzet van alles wat bij Defensie ademt en rondrijdt een politieke aangelegenheid. Zo besliste de politiek indertijd niet tot inzet van Nederlandse tanks in Afghanistan, terwijl andere landen, zoals Canada, Denemarken en de Verenigde Staten (sinds 2010), dit wel deden en doen. Feitelijk was dit de opmaat naar het einde van de Leopard, omdat het bestrijden van opstandelingen in een counter-insurgency zoals in Irak of Afghanistan primair nu eenmaal niet een dagtaak is voor artillerie, gevechtsvliegtuigen en... tanks. Het ontmoedigingseffect van een afschrikwekkend grote tank kon voor de politiek onvoldoende worden gemotiveerd om de inzet van de Leopard 2A6 in Uruzgan voor elkaar te krijgen.

Alle modificaties en midlife updates door de jaren heen aan het kostbare wapensysteem ten spijt, kan de Koninklijke Landmacht mede daarom vanaf 8 april 2011 afscheid nemen van haar peperdure Leopards. Opnieuw, omdat in de jaren 1992 tot en met '94 al achtereenvolgens 43 Tankbataljon (Langemannshof), 59 Tankbataljon ('t Harde) en 41 Tankbataljon (Bergen-Hohne) werden opgeheven. En in 2005 volgde dan nog, als laatste, 101 Tankbataljon met het sluiten van de laatste legerplaats, Seedorf, op de Noord-Duitse laagvlakte.

Defensie is, zo wordt het in elk geval door het loyale Defensiepersoneel gezien, altijd het sluitstuk van begrotingen. In de Defensienota van 2000 volgde wederom een finale klap: het afdanken van 136 Leopard 2A6-tanks. En nog in 2007/'08 verdwenen in het kader van de Prinsjesdag-beleidsbrief  'Wereldwijd dienstbaar' bij beide overgebleven tankbataljons een tankeskadron met in totaal 28 Leopard-2 tanks. Toen heette het "ruimte te scheppen voor noodzakelijke investeringen".

Het laatste paradepaardje van een goed geoutilleerde landmacht verdwijnt dus. Een enorme kapitaalvernietiging, want zo'n hightech tank kost al gauw een paar miljoen euro. Terwijl de moderne tank – en de Leopard is modern – een wapensysteem pur sang is. Een precisiemiddel wat bescherming en vuurkracht betreft dat met geavanceerde sensoren de commandant te velde continu escalatiedominantie biedt. Niet voor niets behoort de Nederlandse Leopard 2A6, samen met de Amerikaanse Abrams-tank, tot de modernste tanks ter wereld.

Ook daarom blijft het strategisch gezien onverklaarbaar. Niemand kan immers voorspellen hoe een volgende oorlog, dus na de counter-insurgencies, eruit ziet. Niemand weet of bij een volgende krijg tanks een reële inzetoptie zullen zijn. Toch gebiedt de realiteit dat het aanpassingsvermogen van een tank op het gevechtsveld minimaal is. Sterker nog: de inzetbaarheid is beperkt binnen zowel het nabijgevecht als het gevecht op de langere afstand.

Toen de politiek vervolgens, vanaf de Balkan-troebelen, haar rol in crisisbeheersingsoperaties heeft uitgesloten, is de inzetbaarheid van de Nederlandse tankbataljons al gauw afhankelijk gemaakt van het ambitieniveau. Zoals dat geldt voor alle personeel en materieel bij Defensie.

Iedere Defensie-watcher kon het zien aankomen: zwaar materieel, zoals de tank en de houwitser, heeft zijn langste tijd gehad. Volgens de politieke en militaire planners is de grootschalige inzet van tanks niet langer een realistisch scenario, dus streeft de politiek niet langer naar het behoud van geldverslindende tankeenheden. De erfenis uit de Koude Oorlog kan verdwijnen.

Achteraf gezien heeft het luipaard te weinig haar tanden (kunnen) laten zien. Daarna is ze genadeloos de nek omgedraaid en helemaal uitgeroeid...

Rest in peace!

Bron: http://www.boekje-pienter.nl/

Elzenga

Citaat van: IPA op 08/04/2011 | 20:18 uur
Met een beetje geluk komen ze er nog eens op terug, net zoals de Canadezen en net zoals de Belgen dat leken/lijken te doen.
Niet met deze politici...want die op de rechtervleugel vinden zich de beste leerlingen van de klas....weten het klaarblijkelijk beter dan de Canadezen (want ja die hebben geen Apaches...)..... of hebben op de linkervleugel sowieso niets op met defensie...en zijn wat blij dat zij deze stappen niet hoeven te nemen....rechts breekt defensie al voor ze af...

onderofficier

Citaat van: Tanker op 08/04/2011 | 20:37 uur
Ja natuurlijk, als je op een tank zit wil je ineens admeur worden of logistiekeling.
Bij de volgende bezuinigingsronde kan je weer op zoek naar iets anders.
Ben toch zeker gekke Henkie niet, je moet wel behoorlijk desperate zijn om dat te doen.

Je bent je baan toch al kwijt, ze kunnen van mij dan gelijk de t****g krijgen.

Zou mij ziek melden zo lang mogelijk en lekker een beetje gaan studeren / freewheelen op zoek naar iets anders.....

Dus wel iets anders buiten defensie maar niets anders binnen defensie.........tja 

Okee,  dan zoek je een baan buiten defensie  daar liggen de banen (voor op een tank) voor het oprapen    :devil: 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 08/04/2011 | 20:46 uur
we kunnen natuurlijk ook het zusje van de Amos gebruiken  de Nemo voor de CV90, ik begrijp dat de Amos nogal duur is?

Waarom kom je nu met allerlei indirect vurende systemen aan? Het gaat hier over de Leopard.
Dit zijn totaal andere wapensystemen.

Ace1

we kunnen natuurlijk ook het zusje van de Amos gebruiken  de Nemo voor de CV90, ik begrijp dat de Amos nogal duur is?

http://defense-update.com/products/a/amos.htm

http://defense-update.com/products/n/nemo-mortar.htm

Zelfs voor de Nemo zie ik mogelijkheden om deze op een LCVP te plaatsen voor een amfibisch landing of om deze te gebruiken om somalische piraten te bestrijden.





Nikehercules

Citaat van: Tanker op 08/04/2011 | 20:18 uur
Ik zou als ik nog bij een tankbataljon zat, mijzelf lekker ziek melden......

Ben overspannen, doei.....

Ik zou nog even van de gelegenheid gebruik maken om de hei over te knallen met die 1500pk, pfff wat zal ik ze missen.

Tanker

Citaat van: onderofficier op 08/04/2011 | 20:20 uur
Citaat van: Tanker op 08/04/2011 | 20:18 uur
Ik zou als ik nog bij een tankbataljon zat, mijzelf lekker ziek melden......

Ben overspannen, doei.....

Lekker slim:  je kan beter gaan solliciteren naar een andere functie.

Ja natuurlijk, als je op een tank zit wil je ineens admeur worden of logistiekeling.
Bij de volgende bezuinigingsronde kan je weer op zoek naar iets anders.
Ben toch zeker gekke Henkie niet, je moet wel behoorlijk desperate zijn om dat te doen.

Je bent je baan toch al kwijt, ze kunnen van mij dan gelijk de t****g krijgen.

Zou mij ziek melden zo lang mogelijk en lekker een beetje gaan studeren / freewheelen op zoek naar iets anders.....

Enforcer

Citaat van: IPA op 08/04/2011 | 20:18 uur
Met een beetje geluk komen ze er nog eens op terug, net zoals de Canadezen en net zoals de Belgen dat leken/lijken te doen.

In 4 weken tijd?!

onderofficier

Citaat van: Tanker op 08/04/2011 | 20:18 uur
Ik zou als ik nog bij een tankbataljon zat, mijzelf lekker ziek melden......

Ben overspannen, doei.....

Lekker slim:  je kan beter gaan solliciteren naar een andere functie.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

IPA NG

Met een beetje geluk komen ze er nog eens op terug, net zoals de Canadezen en net zoals de Belgen dat leken/lijken te doen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Tanker

Ik zou als ik nog bij een tankbataljon zat, mijzelf lekker ziek melden......

Ben overspannen, doei.....

Nikehercules

Citaat van: IPA op 08/04/2011 | 20:12 uur
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Ook de CV90 was nooit bedoeld om de Leopard te vervangen.

Hahaha, nee dat klopt. :'(
Althans, binnen de krijgsmacht zelf dan...

IPA NG

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Ook de CV90 was nooit bedoeld om de Leopard te vervangen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu