De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Huzaar1

2 verkenningsbataljons? In godsnaam...waarom?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

mandaje

Citaat van: Mourning op 17/07/2015 | 11:16 uur
Ik heb daar in het verleden ook voor gepleit. Gewoon van die 2 mini-brigades een enkele zeer volwaardige maken. Maar ben daar toch weer van afgestapt.

Op dit moment zou ik liever zien dat de 13e wielerbrigade een kleine maar wel dedicated verkenningsbrigade/regiment/battlegroup zou worden met twee verkenningsbataljons, een staf compagnie met extra comms, en een support bataljon met o.a. middelen, zoals een batterij PH-2000, SHORAD en genie middelen op compagnies niveau. Geschikt als de voornaamste toegeweide verkenningseenheid op divisieniveau. Kan evt. ook laag in het spectrum optreden in bijv. Afrika (een argument waar linkse en bepaalde christelijke partijen ongetwijfeld week van zullen worden).

Deze eenheid samen met 43e Gemechaniseerd (welke er een klein tank bataljon, een gemotoriseerd - Boxers - bataljon, alle PH2000's welke weer operationeel worden gesteld op een batterij na voor het 13e, SHORAD, pantsergenie en staff middelen bijkrijgt) koppelen aan de 1e Ger Panzer Division en voila. Pipedream? Mogelijk, maar ik denk redelijk makkelijk te realiseren en je houdt alle eenheden van de KL, sans het 11e en het KCT wel bij elkaar onder dezelfde paraplu. Bovendien zal die verkenningseenheid minder ondersteunende compagnien hebben dan het 13e licht dat nu heeft, waardoor je ook weer bepaalde investeringen mogelijk maakt.

Dat klinkt als de "light cavelry" van het Australische leger.

Op zich wel opmerkelijk dat NL nu naar de oude Australische structuur gaat, waarin iedere brigade zijn eigen specialiteit heeft. Australië is daar met Plan Beersheba nu juist vanafgestapt omdat het te lang duurt om parate eenheden te krijgen en brigades moeilijk in te zetten zijn.

Mourning

Citaat van: Thomasen op 17/07/2015 | 04:48 uur
Ook mijn idee, ongeveer, stap je af van de drieslag, maar dat hebben we toch al gedaan. En als je kijkt naar het orbat van een Russische brigade, die beschikken over 5 gevechtsbataljons.

Ik heb daar in het verleden ook voor gepleit. Gewoon van die 2 mini-brigades een enkele zeer volwaardige maken. Maar ben daar toch weer van afgestapt.

Op dit moment zou ik liever zien dat de 13e wielerbrigade een kleine maar wel dedicated verkenningsbrigade/regiment/battlegroup zou worden met twee verkenningsbataljons, een staf compagnie met extra comms, en een support bataljon met o.a. middelen, zoals een batterij PH-2000, SHORAD en genie middelen op compagnies niveau. Geschikt als de voornaamste toegeweide verkenningseenheid op divisieniveau. Kan evt. ook laag in het spectrum optreden in bijv. Afrika (een argument waar linkse en bepaalde christelijke partijen ongetwijfeld week van zullen worden).

Deze eenheid samen met 43e Gemechaniseerd (welke er een klein tank bataljon, een gemotoriseerd - Boxers - bataljon, alle PH2000's welke weer operationeel worden gesteld op een batterij na voor het 13e, SHORAD, pantsergenie en staff middelen bijkrijgt) koppelen aan de 1e Ger Panzer Division en voila. Pipedream? Mogelijk, maar ik denk redelijk makkelijk te realiseren en je houdt alle eenheden van de KL, sans het 11e en het KCT wel bij elkaar onder dezelfde paraplu. Bovendien zal die verkenningseenheid minder ondersteunende compagnien hebben dan het 13e licht dat nu heeft, waardoor je ook weer bepaalde investeringen mogelijk maakt.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

JdL

Citaat van: Reinier op 16/07/2015 | 23:31 uur
over 15 jaar eerste bestelling....   :annoyed:
Ik hoop dat je dat cynisch bedoeld.
Dan heb je ze rond tuffen in 2040? Lekker handig als je het nu zou kunnen gebruiken.

Zullen we de rest van de wereld even vragen om geen stomme dingen te doen tot 2040? Dan is het gierig landje ook weer bij met 28 tanks.......
Zelfs f#cking Tsjaad heeft meer tanks dan wij  :mad:

Natuurlijk wil ook ik dat we weer een stukof 14 leo 2 in dienst nemen tot die tijd

Citaat van: Thomasen op 17/07/2015 | 04:45 uur
Doen we eigenlijk al sinds we bestaan, en hebben daar regelmatig een hoge prijs voor betaald.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/07/2015 | 06:41 uur
Dom en hardleers...  wanneer dringt het, in de Lage landen, eens door dat de wereld geen Utopia is en dat economische macht hand in hand loopt met militaire kracht.
Geen van onze politici wil van de geschiedenis leren
In 40 hadden we ook geen tanks(op 1FT uit WWI na dan)
En toen hitler het rijnland innam dacht iedereen dat het wel zou loslopen net als nu met de krim
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 17/07/2015 | 04:45 uur
Doen we eigenlijk al sinds we bestaan, en hebben daar regelmatig een hoge prijs voor betaald.

Dom en hardleers...  wanneer dringt het, in de Lage landen, eens door dat de wereld geen Utopia is en dat economische macht hand in hand loopt met militaire kracht.

dudge

Citaat van: Oorlogsvis op 16/07/2015 | 20:58 uur
De beste anti-tank is een tank...

Wat als we nou de 43ste Brigade om zouden bouwen tot een super-brigade :

1 Tankbataljon 40 Tanks + 16 reserve/opleiding
3 Pantserinfbataljons met ieder 50 CV90
1 Artilleriebataljon met 24 Pantserhouwitsers
1 luchtdoel artillerie bataljon
1 pantser-genie bataljon

Voor deze eenheid moeten alleen dus nog 41 tanks te worden gekocht (want 15 hebben we er al)
en de CV90'S 150 stuks hebben we volgens mij ook nog, 6 extra pantserhouwitsers uit de opslag en klaar is kees !

Voor een minimale inverstering hebben we weer de beschikking over tenminste 1 volwaardige brigade die mee kan doen op alle fronten.



De LMB zou ik opheffen als Brigade en de 2 bataljons bij het Korps Mariniers indelen, zo komt het Korps mariniers op 4 bataljons.
Licht 155mm geschut voor de Mariniers dat door de lucht te vervoeren is en herinvoer van de 120mm mortier compangie.



De lichte pantserwiel brigade :

3 pantserwiel bataljons Boxer/Rosomak/patria/ of de VBCI
1 Artillerie bataljon 18 ARCHER
1 genie bataljon

Voor de hele krijgsmacht het HIMARS systeem ter ondersteuning vuurkracht.





Ook mijn idee, ongeveer, stap je af van de drieslag, maar dat hebben we toch al gedaan. En als je kijkt naar het orbat van een Russische brigade, die beschikken over 5 gevechtsbataljons.

dudge

Citaat van: Lex op 16/07/2015 | 22:47 uur
En vefder? Wel een "grootmacht" die veiligheid een ondergeschoven belang vindt.

Doen we eigenlijk al sinds we bestaan, en hebben daar regelmatig een hoge prijs voor betaald.

Reinier

Citaat van: johandeleeuw2002 op 16/07/2015 | 22:50 uur
Maar hopelijk zet de nieuwe trent voort en gaan we rond 2030 een eerste bestelling van 28 leo 3 doen
over 15 jaar eerste bestelling....   :annoyed:
Ik hoop dat je dat cynisch bedoeld.
Dan heb je ze rond tuffen in 2040? Lekker handig als je het nu zou kunnen gebruiken.

Zullen we de rest van de wereld even vragen om geen stomme dingen te doen tot 2040? Dan is het gierig landje ook weer bij met 28 tanks.......
Zelfs f#cking Tsjaad heeft meer tanks dan wij  :mad:

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/07/2015 | 22:45 uur
Met een aanzienlijk aantal meer in de depots.... eigenlijk is het een vreselijk zielig discussie, 16-40-60-100... we zijn (nog steeds) een financiële grootmacht.
Een gierige financiele grootmacht
Die te bang is om poetin echt de les te lezen
Rutte heeft de onderste steen nog steeds niet boven een jasr na de ramp....
Maar hopelijk zet de nieuwe trent voort en gaan we rond 2030 een eerste bestelling van 28 leo 3 doen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/07/2015 | 22:45 uur
Met een aanzienlijk aantal meer in de depots.... eigenlijk is het een vreselijk zielig discussie, 16-40-60-100... we zijn (nog steeds) een financiële grootmacht.
En vefder? Wel een "grootmacht" die veiligheid een ondergeschoven belang vindt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: johandeleeuw2002 op 16/07/2015 | 22:18 uur
4 jaar geleden hadden we tov de rest van onze krijgsmacht een nog acceptable 60..

Met een aanzienlijk aantal meer in de depots.... eigenlijk is het een vreselijk zielig discussie, 16-40-60-100... we zijn (nog steeds) een financiële grootmacht.

JdL

4 jaar geleden hadden we tov de rest van onze krijgsmacht een nog acceptable 60..
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: johandeleeuw2002 op 16/07/2015 | 21:49 uur
Maar 41 tanks erbij zie ik niet gebeuren


Ik ook niet... maar hoe meer ik er over nadenk.... te belachelijk voor woorden van bijna 1.000 naar enkele tientallen (if ever) en dan nog discussie over het budget.

JdL

Citaat van: Oorlogsvis op 16/07/2015 | 20:58 uur
De beste anti-tank is een tank...

Wat als we nou de 43ste Brigade om zouden bouwen tot een super-brigade :

1 Tankbataljon 40 Tanks + 16 reserve/opleiding
3 Pantserinfbataljons met ieder 50 CV90
1 Artilleriebataljon met 24 Pantserhouwitsers
1 luchtdoel artillerie bataljon
1 pantser-genie bataljon

Voor deze eenheid moeten alleen dus nog 41 tanks te worden gekocht (want 15 hebben we er al)
en de CV90'S 150 stuks hebben we volgens mij ook nog, 6 extra pantserhouwitsers uit de opslag en klaar is kees !

Voor een minimale inverstering hebben we weer de beschikking over tenminste 1 volwaardige brigade die mee kan doen op alle fronten.



De LMB zou ik opheffen als Brigade en de 2 bataljons bij het Korps Mariniers indelen, zo komt het Korps mariniers op 4 bataljons.
Licht 155mm geschut voor de Mariniers dat door de lucht te vervoeren is en herinvoer van de 120mm mortier compangie.



De lichte pantserwiel brigade :

3 pantserwiel bataljons Boxer/Rosomak/patria/ of de VBCI
1 Artillerie bataljon 18 ARCHER
1 genie bataljon

Voor de hele krijgsmacht het HIMARS systeem ter ondersteuning vuurkracht.




Alleen ff  41 tanks kopen is niet waar
Je moet CV90's over houden voor opleiding en nu we nog kinderziektes en onderdelentekort hebben heb je ook nog logistieke reserve nodig
Maar 3 painfbat met 44 CV90 zoals in nu ben ik wel voor
Het vuursteuncommando is net opgericht dus daar ga je de pzh's niet vandaan halen
Maar uitbreiden naar een volledig bataljon binnen het vucom ben ik wel voor
11lumob is de enigste brigde die op peil is en heeft unieke capaciteiten die we met de huidige manier van opereren heel hard nodig hebben dus die moet je nier opheffen
Mariniers zijn goed zoals ze zijn en hoeven niet uitgebreid worden behalve dat ze weer mortieren zouden moeten krijgen(binnen het vucom?)
En idd is de beste anti-tank een tank
Maar 41 tanks erbij zie ik niet gebeuren
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Ik ben het er wel mee eens.
Dat hele luchtmobiel is een goedmakertje geweest voor de KL na de koude oorlog.
Wat moeten we in hemelsnaam met een Korps Mariniers en een Luchtmobiele brigade die in principe exact hetzelfde (willen) doen.
Uit een boot het strand op rennen kan iedereen trouwens,

6 juni 1944,
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"