'Laserwapen ook geschikt voor Nederlandse marine'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 30/12/2014 | 15:47 uur

Poleme

1924,  Duitsland heeft de beschikking over wapen met dodelijke straling, die in staat is om vliegtuigen neer te halen.

In Nederland schrikt men en men besluit om fundamenteel onderzoek te gaan verrichten naar elektro-magnetische straling en toepassingen hiervoor.
Al snel blijkt dan, dat het bericht over de 'dodelijke Duitse straalwapens' een gerucht is.

Het fundamentele onderzoek in de Haagse duinen naar elektro-magnetische straling leid er gelukkig wel toe, dat Nederland zich kan ontwikkelen tot een wereldleider op het gebied van radars.
De Amerikanen waren onder de indruk van de 'Broomstick' radar op de Geleide Wapen fregatten.  Maar zij zijn ook onder de indruk van Active Electronically Scanning Aray (AESA) radars zoals de APAR en SMART-L.

2004.  Thales Nederland beschikt al over de technologie om een AESA radar in te zetten als zogenaamd "Directed Energy Weapon" of High Power Microwave (HPM) wapen.
Northrop Grummam kreeg in 2006 al een opdracht om het Vigilant Eagle systeem te ontwikkelen.
IN 2009 werd dit voor het eerst getest.  Twee microgolf radar antennes ter grote van een Thales SEASTAR X-band radar, zoals gebruikt op de Holland OPV klasse en 4 masten met infra-rood camera's a la Thales Gatekeeper, die ook op de iMast van de Holland klasse zit.
Vigilant Eagle is bedoeld om van de schouder afgevuurde infra-rood geleide raketten neer te halen en heeft een effectief bereik van ca. 5 kilometer.
Waarom hebben LCF's niet 2 maar slechts 1 Goalkeeper?  ;)
De F-35A LightningII  kan  zijn AESA APG-81 ook als High Power Microwave wapen inzetten en heeft dan een effectief bereik van ongeveer 10 nautical miles / 18,5 kilometer.   De F-22A Raptor heeft ook een vergelijkbare capaciteit.
En er is in ieder geval 1 anti schip raket type op de markt, die een schip niet aanvalt met een oorlogskop gevuld met explosieven.
Maar eentje die zijn doel probeert uit te schakelen door alles wat electrisch werkt door te branden.

Israel heeft in 1996 in het Nautilus programma al geexperimenteerd met een laser wapen om inkomende raketten te vernietigen.
Maar dit systeem bleek veel te groot (ca. 6 containers) te zwaar en een te kort bereik te hebben.
Recente ontwikkelingen maken laser wapens veel compacter, maar laser licht blijft gevoelig voor atmosferische omstandigheden.
Zie de Amerikaanse ervaringen met het YAL-1 Air Born Laser kanon ingebouwd in een Boeing 747 Jumbo Jet.  Welke bedoeld was om inkomende ballistische raketten op honderden kilometers afstand neer te schieten.
Het YAL-1 prototype staat nu werkloos geparkeerd in een woestijn.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Volgens mij is er hierover reeds een opmerking van het lid Poleme in het topic over lasers.

Zander

Maak het de vijand maar zo moeilijk en duur mogelijk!!
People are sheep

Nikehercules

Citaat van: Oorlogsvis op 30/12/2014 | 16:38 uur
Volgens mij is een eskader altijd kansloos als er vanuit meerdere hoeken meerdere raketten worden afgevuurd...er breekt er altijd wel een door en weg is je boot.

En daarom kun je beter niets doen..?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 30/12/2014 | 16:38 uur
Volgens mij is een eskader altijd kansloos als er vanuit meerdere hoeken meerdere raketten worden afgevuurd...er breekt er altijd wel een door en weg is je boot.

Wat als een Eskader door 100 toestellen wordt bestookt met dat soort wapens ?

Overkill... dat dan weer wel, in dat geval : verlaatrol op post.


Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2014 | 16:17 uur
Het lijkt me voor de KM een ontwikkeling die zeker met warme belangstelling gevolgd moet worden en dan niet alleen voor de in het artikel vermelde OPV's en relatief simpele doelen maar voor alle bewapende oppervlakte schepen.

Een doorontwikkeling zou zelfs wel eens de toekomst in CIWS kunnen zijn, want met de huidige systemen heb ik grote twijfels of deze het gaan redden tegen hypersone aanvalssystemen (mach 6+)
Volgens mij is een eskader altijd kansloos als er vanuit meerdere hoeken meerdere raketten worden afgevuurd...er breekt er altijd wel een door en weg is je boot.

Wat als een Eskader door 100 toestellen wordt bestookt met dat soort wapens ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2
Citaat van: www.noordhollandsdagblad.nl Vandaag om 03:47  
'Laserwapen ook geschikt voor Nederlandse marine'

Het lijkt me voor de KM een ontwikkeling die zeker met warme belangstelling gevolgd moet worden en dan niet alleen voor de in het artikel vermelde OPV's en relatief simpele doelen maar voor alle bewapende oppervlakte schepen.

Een doorontwikkeling zou zelfs wel eens de toekomst in CIWS kunnen zijn, want met de huidige systemen heb ik grote twijfels of deze het gaan redden tegen hypersone aanvalssystemen (mach 6+)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Laserwapen ook geschikt voor Nederlandse marine'

Door Redactie Helderse Courant - 30-12-2014

DEN HELDER - Het laserwapen dat de Amerikaanse marine met succes heeft  getest is ook geschikt voor de Koninklijke Marine. Het blijkt uiterst effectief tegen kleine boten en vliegende drones. Precies de gevaren die vrij licht bewapende Nederlandse patrouilleboten bedreigen.

,,Ik vind het laserwapen ook een goed product voor de Koninklijke Marine en de Gouden Driehoek met Defensie, onderzoekers en industrie'', zegt voorzitter Marc de Natris van de belangenvereniging van marineofficieren.
De laser is geïnstalleerd op de Ponce, een schip dat nabij het Midden-Oosten vaart. Hoewel er veel geld in de ontwikkeling van het wapen is geïnvesteerd, kost een schot met de laser volgens de US Navy slechts één dollar. De vraag aan de Koninklijke Marine of laserwapens in de toekomst ook op schepen van de Nederlandse oorlogsvloot worden toegepast, wacht nog op een antwoord. De voor wapensystemen verantwoordelijke kapitein-ter-zee kon op dit moment niet inhoudelijk reageren.
Voorman De Natris van de KVMO ziet er wel brood in: ,,De Chinezen hebben het wapen ook succesvol getest op UAV's (drones). Defensie is vaak leidend als het gaat om technologie. Het zou mooi zijn als de Gouden Driehoek op dit gebied stappen gaat zetten. De technologie kan daarna in civiele producten worden verwerkt. Op deze wijze kan de technologische investering weer te gelde worden gemaakt door de Nederlandse Defensie-industrie.''
Op demonstratiebeelden van het laserwapen is te zien hoe snelle bootjes door een laserstraal vanaf de Ponce geraakt worden. De objecten vliegen in brand en slaan daarna uiteen op het water. Ook aanvallende onbemande vliegtuigjes worden uit de lucht 'gezapt'.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article27270806.ece/Laserwapen-ook-geschikt-voor-Nederlandse-marine_?lref=r_regionaal