Duitsland zoekt CH-53 Stallion vervanging

Gestart door Sparkplug, 03/12/2015 | 09:07 uur

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 03/12/2015 | 13:54 uur
Ze zoeken ook nog vervanging van de seakings trouwens. Een helistudie zou goed zijn.
In het NH90 topic staat al een artikel over de voortgang van de 18 Duitse NH90 NFH Sea Lions. Het is mij alleen niet duidelijk of deze ter vervanging van de Lynx of de Sea King zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

#23
Citaat van: Mourning op 03/12/2015 | 13:00 uur
Ja, waarbij ik me geen illusies over die 2-op-1 vervanging zou maken eerlijk gezegd. Zou dan eerder rekening houden met 40-45 Chinooks... toestellen moeten ook bemand en onderhouden, 1-op-1 natuurlijk een stuk goedkoper dan de CH-53K, maar of 2 Chinooks in dat opzicht goedkoper zijn als 1 CH-53K...? Verder zit ook in Duitsland Defensie al jaren in de hoek waar de zware klappen vallen en vernam ik recent dat er geld nodig is voor minimaal 1.5 miljoen nieuwe ''modelburgers''...

Ging ook meer om de verhouding, ze vliegen nu met 66 van die dingen, volgens de OP. Een 1 op 1 vervanging is natuurlijk onwaarschijnlijk, maar van een véél goedkopere heli zullen er ook meer gekocht kunnen worden.

Ze zoeken ook nog vervanging van de seakings trouwens. Een helistudie zou goed zijn.

Mourning

Citaat van: JdL op 03/12/2015 | 11:11 uur
30 CH-53K tegenover 60 CH-47F is de 2de keuze misschien nog wel beter
jammer van dat maritieme maar 60 chinooks is wel een prachtig aantal
bij een 1 staat op 2 verhouding is de keuze voor de chinook denk beter

Ja, waarbij ik me geen illusies over die 2-op-1 vervanging zou maken eerlijk gezegd. Zou dan eerder rekening houden met 40-45 Chinooks... toestellen moeten ook bemand en onderhouden, 1-op-1 natuurlijk een stuk goedkoper dan de CH-53K, maar of 2 Chinooks in dat opzicht goedkoper zijn als 1 CH-53K...? Verder zit ook in Duitsland Defensie al jaren in de hoek waar de zware klappen vallen en vernam ik recent dat er geld nodig is voor minimaal 1.5 miljoen nieuwe ''modelburgers''...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1

#21
Jammer dat het Europese Chinook programma niet meer doorgaat.


http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t18882.0.html

JdL

Citaat van: Thomasen op 03/12/2015 | 11:08 uur
Dat ene mariniersbataljon van ze is nog helemaal niks. Ik geloof niet dat maritiem optreden daar echt op de radar is.
Geld is, zoals altijd, de beperkende factor, en als je moet kiezen voor 30 CH53K of 60 CH47, dan is de tweede keuze niet persee slechter.
Daarmee kunnen de meeste missie gewoon uitgevoerd worden. Natuurlijk is de CH53K een leuke en unieke aanvulling in Europa, zeker voor H&H situaties en maritiem, maar ik denk dat de CH47 een goede kans maakt, en dat als de Duitsers daar voor gaan, dat we ook echt niet erg rouwig hoeven te zijn.
30 CH-53K tegenover 60 CH-47F is de 2de keuze misschien nog wel beter
jammer van dat maritieme maar 60 chinooks is wel een prachtig aantal
bij een 1 staat op 2 verhouding is de keuze voor de chinook denk beter
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: JdL op 03/12/2015 | 10:58 uur
het hangt er van af wat het Duitse budget gaat doen en wat de ambities zijn
zetten ze door op een sterke gezonde krijgsmacht zoals het afgelopen jaar met de patriot vervanging en 100 tanks terughalen+updaten en willen ze maritiem optreden wordt het de CH-53K
is er wat minder poen beschikbaar en gaan ze voor intensieve samenwerking dan wordt het de CH-47F
de V-22 lijkt me buiten budget en is denk ook niet nodig tov het ambitieniveau

Dat ene mariniersbataljon van ze is nog helemaal niks. Ik geloof niet dat maritiem optreden daar echt op de radar is.
Geld is, zoals altijd, de beperkende factor, en als je moet kiezen voor 30 CH53K of 60 CH47, dan is de tweede keuze niet persee slechter.
Daarmee kunnen de meeste missie gewoon uitgevoerd worden. Natuurlijk is de CH53K een leuke en unieke aanvulling in Europa, zeker voor H&H situaties en maritiem, maar ik denk dat de CH47 een goede kans maakt, en dat als de Duitsers daar voor gaan, dat we ook echt niet erg rouwig hoeven te zijn.

JdL

het hangt er van af wat het Duitse budget gaat doen en wat de ambities zijn
zetten ze door op een sterke gezonde krijgsmacht zoals het afgelopen jaar met de patriot vervanging en 100 tanks terughalen+updaten en willen ze maritiem optreden wordt het de CH-53K
is er wat minder poen beschikbaar en gaan ze voor intensieve samenwerking dan wordt het de CH-47F
de V-22 lijkt me buiten budget en is denk ook niet nodig tov het ambitieniveau
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

idd met de Chinook F sluiten ze aan bij NL, wel goedkoper in aanschaf. Maar ze gaan er dan wel op achteruit en geen zee-benen, zoals de "hengsten"



Mourning

Citaat van: Thomasen op 03/12/2015 | 10:13 uur
Het is ook iets minder nodig natuurlijk, nu ze de UH1 vervangen door de NH90 zijn ze er qua payload al op vooruitgegaan. Het zou dus ook nog kunnen dat de CH53 vervangen wordt door bijvoorbeeld een mix van NH90's en CH53K's of MV22's. Of inderdaad Chinooks, zou denk ik veruit de goedkoopste optie zijn en qua prestaties misschien minder dan de CH53K, maar redelijk vergelijkbaar met de CH53G.

Die CH53K zou natuurlijk wel het mooiste zijn, zeker maritiem, zien we misschien toch nog ooit wat zwaars aan boord van Europese schepen.

Komt bij dat ze van de Chinook met een redelijk beperkt budget, wat Duitsland tegenwoordig nu eenmaal heeft, toch nog een behoorlijk aantal toestellen kan aanschaffen, meer partners heeft waar ze mee kan samenwerken internationaal gezien (o.a. met 11 AMB in de Schnellekrafte Division en zo'n beetje 2/3 van de NATO landen) en mogelijk met groot onderhoud eveneens voordelen kan behalen in samenwerking met internationale partners. En van dergelijke woorden als samenwerking krijgen Europese, en dan m.n. Nederlandse, Belgische en Duitse, echt een KEIHARDE in de broek...

Maar we gaan het zien, zou ook zomaar een (lager) aantal CH-53K's kunnen worden.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2015 | 10:20 uur
Als men zou gaan voor een van beide of beide genoemde alternatieven, dan zou het mij dan ook niet verbazen als ze door Airbus gebouwd gaan worden.
Dit zou zo maar kunnen. Dornier heeft in het verleden ook de UH-1D/H in licentie gebouwd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 03/12/2015 | 10:17 uur
Airbus is partially Deutsch... toch? Dus reken er maar op dat ze daar noooooit genoeg van krijgen  ;).

Als men zou gaan voor een van beide of beide genoemde alternatieven, dan zou het mij dan ook niet verbazen als ze door Airbus gebouwd gaan worden.

dudge

Citaat van: Mourning op 03/12/2015 | 10:17 uur
Airbus is partially Deutsch... toch? Dus reken er maar op dat ze daar noooooit genoeg van krijgen  ;).

De problemen lijken zich ook vooral in het Duitse deel af te spelen, zou dus ook wel eens aan Duitse procedures kunnen liggen.

Mourning

Citaat van: Harald op 03/12/2015 | 10:13 uur
Zouden de Oosterburen de buik al niet vol hebben van "Airbus", gezien de problemen met de NH90, EC665 Tiger, A400M

Verandering van spijs doet eten ..  :P

Airbus is partially Deutsch... toch? Dus reken er maar op dat ze daar noooooit genoeg van krijgen  ;).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Sparkplug op 03/12/2015 | 10:04 uur
Naast het beschikbare budget hangt het ook af van de Duitse wensen. Ze kunnen natuurlijk zo aansluiten in de rij voor de CH-47F. Als zij echter wel een zwaardere payload willen kunnen dragen, dan wordt het zoiets als de CH-53K.

Airbus Helicopters was bezig met een Heavy Lift helicopter, maar daarover hoor je op het moment niets.

Het is ook iets minder nodig natuurlijk, nu ze de UH1 vervangen door de NH90 zijn ze er qua payload al op vooruitgegaan. Het zou dus ook nog kunnen dat de CH53 vervangen wordt door bijvoorbeeld een mix van NH90's en CH53K's of MV22's. Of inderdaad Chinooks, zou denk ik veruit de goedkoopste optie zijn en qua prestaties misschien minder dan de CH53K, maar redelijk vergelijkbaar met de CH53G.

Die CH53K zou natuurlijk wel het mooiste zijn, zeker maritiem, zien we misschien toch nog ooit wat zwaars aan boord van Europese schepen.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 03/12/2015 | 10:04 uur
Airbus Helicopters was bezig met een Heavy Lift helicopter, maar daarover hoor je op het moment niets.

Zouden de Oosterburen de buik al niet vol hebben van "Airbus", gezien de problemen met de NH90, EC665 Tiger, A400M

Verandering van spijs doet eten ..  :P