Info reservisten

Gestart door Cody, 27/11/2016 | 21:21 uur

peroxidetim

Citaat van: Benno1969 op 09/12/2016 | 21:46 uur
Voor het geld zeker niet doen, voor studenten wel een leuke bijverdienste ...

Momenteel wel 1 grote les "omgaan met teleurstellingen" wat ik hoor, nauwelijks uitvragen, oefeningen of uren.
Verloop is nogal groot, stond laatst ook in de krant.

Ondanks dat het reservistenbeleid speerpunt zou moeten zijn volgens DH, is daar in de praktijk nog weinig van te merken.

Ook het employer support, met de mond beleden .... Opleidingen als de ARB zijn gewoon geheel doordeweeks. Dan doet de Klu dat beter van do-av t/m za-av. Dan mis je maar 1 dag bij je werkgever.

nogal wisselend Benno!

Ik ben sinds september dit jaar in dienst bij NATRES en toch al aardig wat oefenmomenten gehad hoor. het ligt echt nogal aan je eenheid en de planner van die eenheid hoe het geld/uren verdeeld worden.
Daarnaast is het altid zo dat er een behoorlijke vertraging is tussen een beleidsbesluit en de werkelijke uitvoering van dat besluit. simpelweg omdat begrotingen per jaar worden vastgesteld. of zelfs meerjarenbegrotingen. vandaar dat 2017 ook nog wel lastig wordt..... 
Nil volentibus arduum

Bobber

Citaat van: Ros op 07/12/2016 | 00:05 uur
Nee, er zitten zelfs studenten bij die naast de studie een functie bij het Korps Nationale Reserve hebben. Voor de centen moet je het echt niet doen want er is geen garantie dat je altijd een minimum jaarinkomen zal hebben.

Een minimum jaarinkomen? Ik ben al blij als ik dit jaar de €1500 netto aantik.  :'(  ;)


Ros

Citaat van: Cody op 06/12/2016 | 15:37 uur
Ik vroeg mij af of je er verplicht een baan naast moet hebben.

Nee, er zitten zelfs studenten bij die naast de studie een functie bij het Korps Nationale Reserve hebben. Voor de centen moet je het echt niet doen want er is geen garantie dat je altijd een minimum jaarinkomen zal hebben.

Als je de kans krijgt...doen. Zelf  19 jaar NATRES en 5 jaar GLR achter de kiezen  :cute-smile:

Cody

Nee sorry, dat is zeker niet de reden! Sterker nog, wij kunnen het hier op 1 inkomen redden.
Ik vroeg mij af of je er verplicht een baan naast moet hebben.


mtchel112

Citaat van: Cody op 30/11/2016 | 17:34 uur
Ik weet dat er een minimaal aantal uur/ dagen is dat een reservist inzetbaar moet zijn. Is er ook een maximum?

Vandaag te horen gekregen dat mijn contract in januari niet verlengd word. Bedrijf is overgenomen en verhuisd de andere kant op. Omdat ik met de op kinderopvang tijden zit kan ik niet voor 6.00 beginnen wat voor hun een ramp is.

In mei gaat hij naar school. Opa's en oma's om de hoek om te brengen en te halen.

Weet niet of het mogelijk is dat een reservist 2-3 dagen per week aan het werk is?

Is mij nu al 3x gebeurd dat ik mijn benen uit mijn lijf werk voor een werkgever en puntje bij paaltje krijg je een onmenselijke schop onder je hol (2x failliet, 1x overname).

Met alle respect maar wat ik lees gaat het jou vooral om de financiële redenen. Omgaan met tegenslagen zul je ook bij defensie meemaken. En als je nu solliciteert kun je 1-1,5 jaar wachten voordat je daadwerkelijk meedraait en dus geld verdient.

Bobber

Inderdaad, wat HAskHGP9 zegt. Met name als je er net bij komt moet je er niet van uit gaan dat je direct volle bak aan alles mee kunt doen. Zelfs als dat zou kunnen zou je bij de natres eigenlijk niet consistent 20+ uur per week kunnen draaien (als soldaat).

HAskHGP9

Citaat van: Cody op 30/11/2016 | 17:34 uur
Ik weet dat er een minimaal aantal uur/ dagen is dat een reservist inzetbaar moet zijn. Is er ook een maximum?

Weet niet of het mogelijk is dat een reservist 2-3 dagen per week aan het werk is?

Is mij nu al 3x gebeurd dat ik mijn benen uit mijn lijf werk voor een werkgever en puntje bij paaltje krijg je een onmenselijke schop onder je hol (2x failliet, 1x overname).

Er is inderdaad een maximum en dat is 720 uur per jaar (geloof ik).

In sommige weken kun je wel 2-3 dagen aan het werk. Bijvoorbeeld als er een MDO (meerdaagse oefening) is of een steunverlening.

Maar er zijn ook andere perioden in het jaar, dat er maandenlang niets is (zomerperiode).

De laatste jaren is de natres 2x totaal op stop gezet voor meerdere maanden achtereen, omdat defensie geen geld meer had. Erg jammer voor de betrokken lui, heel zuur voor de lui die de centen hard nodig hebben. Dus die schop onder je hol, die krijg je bij defensie ook wel eens als het zo uitkomt.

Jouw vraag lijkt te zijn of je een gezin kunt onderhouden met natres geld, zet dat maar uit je hoofd. Dat kan niet. Als je aan alles meedoet wat voorbij komt haal je denk ik de bijstandsnorm niet eens...

Je kunt als reservemilitair wel backfill/frontfill doen, dan werk je tijdelijk op de plek van een beroepsmilitair die even afwezig is. Echter daar moet je op solliciteren, net als op iedere baan. Compleet met ervaringseisen, diploma-eisen enz. En er zijn weinig plekken.

Dus doe de natres gewoon voor de lol en niet voor het geld.

Cody

Ik weet dat er een minimaal aantal uur/ dagen is dat een reservist inzetbaar moet zijn. Is er ook een maximum?

Vandaag te horen gekregen dat mijn contract in januari niet verlengd word. Bedrijf is overgenomen en verhuisd de andere kant op. Omdat ik met de op kinderopvang tijden zit kan ik niet voor 6.00 beginnen wat voor hun een ramp is.

In mei gaat hij naar school. Opa's en oma's om de hoek om te brengen en te halen.

Weet niet of het mogelijk is dat een reservist 2-3 dagen per week aan het werk is?

Is mij nu al 3x gebeurd dat ik mijn benen uit mijn lijf werk voor een werkgever en puntje bij paaltje krijg je een onmenselijke schop onder je hol (2x failliet, 1x overname).

Benno1969

Overigens staat solliciteren bij de Klu als reservist ook weer open:

https://werkenbijdefensie.nl/vacature/luchtmacht-reservist-1-5488.html

Deze reservisten voeren beveiligingstaken uit voor de Klu. De opleiding is wellicht wat beter in te passen.
Natres is 2 weken aaneengesloten. Bij de GLR is het van do-av tot za-av en dan meen ik 10 keer in 1 jaar.

Oldenhave

Goed om ook de persoonlijke ervaring van Peroxidetim te horen, maar ik wil wel even aanhaken bij de opmerking 'in rijtje staan bij Koningsdag' : bedoel je prinsjesdag? Maar hoe dan ook: dat zijn de ''krenten uit de pap'' steunverleningen. Het is niet gezegd dat als je nooit of zeer zelden op steunverlening gaat, dat je dan wél zonder problemen gekozen wordt voor Prinsjesdag e.d. Zeker op pelotonsniveau wordt gekeken wie zich de rest van het jaar ook inzet voor de minder gewilde steunverleningen en wie zijn of haar Militaire Basisvaardigheden het meest op orde heeft.

Cody

Bedankt voor je verhaal.
Mijn vriend is int. Vrachtwagenchauffeur geweest. Hij ging op maandag weg en kwam op zaterdag terug. Als hij dat kan dan moet het mij zeker lukken om een paar dagen weg te zijn.
Ik neem dus aan dat je steeds ong 2 dagen van huis bent?

peroxidetim

Hallo hallo,

terechte vragen die les telt, en het is belangrijk voor je om ze beantwoord te krijgen.

Mijn verhaal is dat ik solliciteerde op het moment dat  ik een deeltijdbaan had dichtbij huis en geen uitzicht op meer werk Plus een vriendin die niet ontslagen was wegens faillissement.
Nu moet ik per dag 1,5 uur meer reizen en hebben we een zoontje extra plus mijn vriendin heeft een baan op 80 km afstand.
De thuissituatie is veranderd zeg maar :-)
Daarnaast was op moment van solliciteren de bezuiniging erg voelbaar en waren er mensen die dat kalenderjaar nog maar 2 keer waren opgekomen. 

Reken maar dat het verrot voelt om je kinderen elke keer bij je ouders te droppen voor een baan die je niet voor het geld moet doen.
Nu is er weer meer geld beschikbaar ( volgens mij)  en lijkt de schade te worden ingehaald.

Vraag de juiste vragen tijdens de voorlichting!
Zo is een meerdaagse oefening 'in het weekend' in mijn beleving heel at anders dan donderdagavond opkomen tot en met zaterdagavond. Steunverlening is ook vaak door de weeks:  dat houd in dat je wat moet regelen met je huidige werk EN je thuissituatie.
Het klopt zeker dat je het waarschijnlijk doet voor de steunverleningen. maar dat is geheel ieders keuze. Ook 'in rijtje staan bij Koningsdag' valt onder steunverlening en dat is toch weer wat anders dan de serieuze taken die nu soms voorbij komen.

En tja:  defensie staat bekend om strakke afspraken... en minder duidelijke. dus wat verplicht is?  laat het ons weten wanneer je dat ontdekt!
Nil volentibus arduum

Cody

Ik maak een vreugde sprong...Dat is precies wat ik wilde horen!
Voorlichting...ik kom er aan.

Oldenhave

Ten eerste sluit ik me aan bij Lex: ga gewoon naar een voorlichting, dan zie je ook misschien andere mensen die dezelfde vragen hebben. Daarbij ben je zelfs verplicht een voorlichting te hebben bijgewoond (dit vinken ze af) voordat je überhaupt mag solliciteren.

Voor het opleidings- en trainingsprogramma staat zo'n 240 uur per jaar per reservist. Doorgaans is het per maand 2-3 oefenavonden (van 1900 tot 2300), per maand 1 oefendag (zaterdag van 7 tot 18) en dan per kwartaal nog 1 of 2 keer een (lang) weekend meerdaagse oefening of schietweekend, waarbij je meestal donderdagochtend of -middag opkomt en zaterdagavond thuis bent. Los van inzet en steunverleningen is er op zondag nooit programma, en ook in juli en augustus en december is er meestal geen programma. Hiernaast zijn er steunverleningen, die variëren van een dag van 8 uur, tot bij uitzondering twee weken naar bijvoorbeeld Duitsland of Tjechië. 

De 240 uur training is min of meer verplicht: een enkele keer wegens werk, ziekte of overmacht moeten afzeggen is geen ramp. De steunverleningen en inzet doe je er bovenop, maar ik merk zelf dat er in mijn peloton enkelen zijn die nooit ergens aan meedoen, ofwel vanwege geen zin of het niet kunnen regelen met werk of thuis. Nu is een ieder zijn of haar situatie anders, maar uiteindelijk wordt je militair om ingezet te worden en dat houdt het ook leuk voor jezelf (want op steunverlening of inzet gaan is natuurlijk waar je het voor doet). Vraag jezelf dus ook af (ook met je werkgever) of je naast de oefendagen/avonden de vrijheid hebt om bijvoorbeeld een paar keer per jaar op steunverlening te gaan of zelfs inzet. Dit hoeft niet direct een week in de blubber in Polen te zijn, maar toch. Mijn vorige compagnie verwachtte van iedere reservist eigenlijk tenminste 1 steunverlening per jaar, en ik vind dat (uitzonderingen daargelaten) ook niet meer dan redelijk.

Kan je hier mee verder?

Lex

Citaat van: Cody op 27/11/2016 | 21:21 uur
..... Helaas is het ruim een uur rijden. Ik vind het zonde om daarheen te rijden als ik niet aan de wensen en eisen kan voldoen.
Ik zal hier kort over zijn. Als je echt wil en de mogelijkheden wil weten, dan kan dat uurtje nimmer en nooit zonde zijn. Ga ervoor!

Cody

Hallo iedereen,
Sinds kinds af aan heb ik altijd al een zwak gehad voor defensie. Toen ik 19 was heb ik de keuring met succes door lopen. Ik had toen der tijd een paard en moest een keuze maken. In dienst en paard verkopen of paard houden en niet in dienst. Ik koos voor het laatse en daar heb ik toch altijd spijt van gehad.

Inmiddels heb ik een gezin en kan ik fluiten naar een baan bij defensie...
Kort geleden kwam daar een lichtpuntje in, ik zag dat er dus de mogelijk is om parttime in dienst te kunnen en laat er een filmpje voorbij komen waarin een huismoeder vertelt over haar gecombineerde leven thuis en bij defensie.

Ik heb wel een parttime baan dus dat moet wel te combineren zijn. En mijn kind een dag of wat onderbrengen bij familie heb ik er wel voor over.

Ik weet dat er een bepaald aantal dagen is dat je verplicht bent te komen per jaar.
Maar hoe moet ik dat zien? Is dat 1x in de 1 a 2 weken een dag?
Ik ben op de hoogte van de opleiding voorafgaand.

Ik heb mij aangemeld voor de voorlichting. Helaas is het ruim een uur rijden. Ik vind het zonde om daarheen te rijden als ik niet aan de wensen en eisen kan voldoen.

Is er iemand die mij alvast iets kan vertellen?