Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 15/08/2013 | 22:02 uur
Het is geen ontwerpvan Damen dus het zal 'em denk ik niet worden, maar die imast erop is wel interessant.

Dat denk ik ook niet, al past deze wel in de veronderstelde +/- 6000 ton klasse.

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 15/08/2013 | 21:58 uur
Ik heb hier iets gezien wat bruikbaar is.


http://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/de/blohmvoss-klasse-mekor-600.html

Het is geen ontwerpvan Damen dus het zal 'em denk ik niet worden, maar die imast erop is wel interessant.

Ace1


Chrisis

Citaat van: Ace1 op 12/08/2013 | 17:32 uur
Wat is dit nu voor onzin je verward DSNS (Damen Schelde Naval Shipbuilding) en de Franse staatswerf DCNS door elkaar.

http://www.damennaval.com/

http://en.dcnsgroup.com/

Dat zal het zijn  :P

Ace1

Citaat van: mikemans op 12/08/2013 | 01:49 uur

Damen is een Frans bedrijf, de winst vloeit dus weg, geldt overigens ook voor Thales.

De productie van Damen ligt goeddeels in Roemenië.


Wat is dit nu voor onzin je verward DSNS (Damen Schelde Naval Shipbuilding) en de Franse staatswerf DCNS door elkaar.

http://www.damennaval.com/

http://en.dcnsgroup.com/

Chrisis

Citaat van: mikemans op 12/08/2013 | 01:49 uur

Damen is een Frans bedrijf, de winst vloeit dus weg, geldt overigens ook voor Thales.

De productie van Damen ligt goeddeels in Roemenië.


Sorry hoor, maar waar heb je deze immense wijsheid vandaan?

http://www.damen.com/en/about/a-family-history

Het geldt wel voor Thales Nederland behorend bij het Europees bedrijf  Thales ... actief in vele landen net zoiets als hoe BAE is opgebouwd.
En dat Thales Nederland daarbinnen weer een speciale rol vervuld op radargebied... moge duidelijk zijn. gezien bijvoorbeeld de adoptie van de SMART-L voor vrijwel alle nieuwe Fregatten en de Britse T-45 Destroyers.

mikemans

Citaat van: jurrien visser op 11/08/2013 | 10:55 uur
Ik mag hopen dat de KM bij DSNS blijft, een opdracht vergeven aan een buitenlandse werf lijkt misschien goedkoper, maar dan wordt een aardig deel van het geld buiten de Nederlandse economie om uit gegeven.... beetje jammer.


Damen is een Frans bedrijf, de winst vloeit dus weg, geldt overigens ook voor Thales.

De productie van Damen ligt goeddeels in Roemenië.

Ace1

#727
Overigens nog een voorbeeld van dezelfde scheepsromp.

Deense  Absalon klasse



Deense Iver Huitfeldt Klasse wat een evolutie  is van de Absalon klasse,
De Iver Huitfeldt Klasse is een Deense LCF.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 11/08/2013 | 11:22 uur
Daar kan ik me in vinden, als ik jou goed begrijp krijgen we dan een S en L Fregat van 6000 ton? Dat zal qa ontwerpkosten flink schelen als men dezelfde romp en voorstuwing gebruikt.


De MFF vervanger wordt +/- 6.000 ton, of de LCF opvolger de zelfde basis zal krijgen? Geen idee, maar dat zou m.i.  logisch zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 11/08/2013 | 11:06 uur
Dat mogen we hopen ...ben ook bang dat er helemaal geen vervanging komt. Maar goed het beste is wel als er natuurlijk een serie van 4 nieuwe fregatten wordt gebouwd, kunnen ze daarna als die af zijn aan de onderzeeboten beginnen !

Vier lijkt me een mooi getal, mooier als de Belgen dan ook 2 bestellen, dan hebben we het toch weer over een serie van zes (al zal dat wellicht wishfull thinking zijn).

De LCF's zijn na de MFF vervanger aan de beurt, immers, de eerste is in 2027 25 jaar in dienst van de KM dus ik kan me voorstellen dat het basis ontwerp van de nieuwe M zal dienstdoen als basis voor de nieuwe LCF's (na voorbeeld S en L).

Hopelijk worden de onderzeeboten vervangen door minimaal 4 exemplaren al lijkt het volledig uitgesloten dat deze in Nederland gebouwd zullen worden, misschien de afbouw en wellicht een inbreng in het ontwerp maar dan heb je het wel gehad.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 10/08/2013 | 18:16 uur
Ik hou het vooralsnog op 2 (hopelijk 4) fors bemeten fregatten waarin de opening van dit topic sprake van is, dus c.a. 6000 ton, schepen waarvan het basisontwerp wellicht ook dienst kan gaan doen als de opvolging van de LCF's

Daar kan ik me in vinden, als ik jou goed begrijp krijgen we dan een S en L Fregat van 6000 ton? Dat zal qa ontwerpkosten flink schelen als men dezelfde romp en voorstuwing gebruikt.





Overigens zijn de Fransen bezig met 3 varianten van het Fremm Fregat.

Een standaard M Fregat wat gewoon Fremm wordt genoemd



Een L versie van het Fremm Fregat wat Freda gaat genoemd worden



http://www.meretmarine.com/fr/content/marine-la-mature-unique-pourrait-faire-son-retour-avec-les-freda

En een FREMM ER  ((Extended Range )speciale luchtversie tegen Anti Ballistic Missile Defense



http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=644

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 11/08/2013 | 11:05 uur
Ik dank dat jij je vergist in de lobby en de belangen, m.i. blijft het in de toekomst gewoon DSNS.
Ik hoop het.

Oorlogsvis

Citaat van: Kapitein Rob op 10/08/2013 | 18:06 uur
Ik schat in dat er nadat ze in Vlissingen klaar zijn met het JSS, er plotsklaps een noodzaak komt de MFF's te vervangen. Maakt niet uit door wat, als het maar werk voor de vriendjes van DSNS (en in Hengelo) oplevert. Kwestie van een nieuwe "studie" en aangezien de VVD dan (als het tegenzit) nog regeert.....
Dat mogen we hopen ...ben ook bang dat er helemaal geen vervanging komt. Maar goed het beste is wel als er natuurlijk een serie van 4 nieuwe fregatten wordt gebouwd, kunnen ze daarna als die af zijn aan de onderzeeboten beginnen !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 11/08/2013 | 11:00 uur
Ach, de overheid laat 's lands trots gewoon lekker failliet gaat (in tegenstelling tot de Fransen, Britten, Italianen, Duitsers en Spanjaarden).
Fokker en DAF zijn goede voorbeelden. Alleen de Belgen zijn net zo kansloos als wij op dat gebied, onder het mom van EU regels.  :sick:

Als we op, het eerste gezicht (want misschien fyra-achtige praktijken), goedkoper fregatten kunnen kopen van DCNS en de politiek komt daar achter dan geven ze die order zo aan de Fransen hoor, let maar op.

Ik dank dat jij je vergist in de lobby en de belangen, m.i. blijft het in de toekomst gewoon DSNS.

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 11/08/2013 | 10:46 uur
Dat zal niet meer zo makkelijk zijn aangezien een nieuwe opdracht een normale aanbesteding zal worden. Met het projectvolume van het JSS is de laatste tranche van de afspraak met DAMEN ten aanzien van de overname der Koninklijke Schelde voldaan en is het monopolie voorbij.



Ook jij rept met enige regelmaat over "de vriendjes" die opdrachten krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat NL gewoon in Vlissingen blijft bestellen. Dat ze daar de handel vervolgens (voor een groot deel) uitbesteden vult dan nog meer de vriendjesportemonaie....