Vliegen met een '104'

Gestart door Sparkplug, 26/11/2019 | 11:01 uur

Harald

https://www.telegraaf.nl/lifestyle/626498892/legendarische-f-104-g-starfighter-in-oude-glorie-hersteld-het-blijft-toch-je-kindje

Legendarische F-104G Starfighter in oude glorie hersteld: 'Het blijft toch je kindje'

Helaas kan ik het artikel niet delen ivm betaalmuur.

Maar ik heb de starfighter altijd al een indrukwekkend toestel gevonden.

Sleutelen aan een Starfighter


Op Vliegbasis Volkel sleutelt een groep enthousiastelingen aan een legendarisch vliegtuig, de F-104 Starfighter. ,,Taxiën? Waarom ga je er niet mee vliegen?"

In een uithoek van de Vliegbasis Volkel in Noord-Brabant staat een Duitse hangaar uit de Tweede Wereldoorlog. Vuistdikke muren met daarop een lichtgewicht dak. ,,Als er hier in de oorlog bommen vielen, vloog het dak eraf, maar bleven de muren staan. De Duitsers veegden de stukken bij elkaar en legden er een nieuw dak op", zegt Hans van der Werf over die tijd. De hangaar staat nu op de monumentenlijst.

Van der Werf knipt het licht aan. Daar staan ze dan: een F-104 Starfighter en een F-16 Fighting Falcon. Iconen uit de geschiedenis van de Koninklijke Luchtmacht. Het ene vliegtuig rank en slank, het andere toch wat hoekiger. De J-616 wordt ontdaan van alles en staat straks ergens op een paal te pronken. De D-8114 wordt juist aangekleed en wil hogerop. ,,Alles wat kan werken, werkt." Gaat-ie ooit nog vliegen? Van der Werf, politiek: ,,Het antwoord op die vraag zou ja kunnen zijn."

Fokker

De Starfighter is een bijzonder vliegtuig. Nu nog steeds, maar dat is het al helemaal in 1952 als de beroemde Lockheed-ontwerper Clarence L. 'Kelly' Johnson met de XF-104 op de proppen komt. Een revolutionair concept. Compleet anders dan alle andere jachtvliegtuigen.

Van de Lockheed F-104G Starfighter schaft de luchtmacht er 138 aan. Ze worden bij Fokker op Schiphol in elkaar gezet. Eind 1962 rollen de eerste twee Nederlandse toestellen van de productielijn. De straaljager kan zowel defensieve, offensieve als verkenningstaken uitvoeren. Op Volkel wordt de Starfighter tijdens de Koude Oorlog ingezet als tactische bommenwerper. Overigens zijn de verkoopmethoden van fabrikant Lockheed niet altijd even fris, wat in Nederland leidt tot de Lockheed-affaire en prins Bernhard zijn militaire uniform kost.

Vliegende kogel

De Starfighter is bij de luchtmacht nooit operationeel ingezet. Op misschien één keer na. De treinkaping bij De Punt in Drenthe werd in juni 1977 beëindigd door mariniers waarbij zes Starfighters met oorverdovend brullende naverbranders schijnaanvallen op de trein uitvoerden. Een van de Starfighterpiloten toen was Dick Berlijn, de latere bevelhebber van de Koninklijke Luchtmacht.

In november 1984 leek het voorbij. Met het overvliegen van de D-8258 sloot de Koninklijke Luchtmacht het hoofdstuk F-104G Starfighter. De "vliegende kogel" was dik twintig jaar in dienst geweest van de luchtmacht en werd vervangen door de F-16. Een paar afgedankte toestellen verdwenen naar musea of werden aangemerkt als poortwachter bij een vliegbasis. De rest viel ten prooi aan de slopershamer. Nooit zou er meer een Starfighter in Nederland vliegen. Totdat een groep enthousiastelingen, verenigd in de club "Historische Vliegtuigen Volkel" (HVV), in 2004 het plan opvatte om het legendarische toestel letterlijk van de grond te tillen. "Het was de bedoeling om er uiteindelijk mee te kunnen taxiën", vertelt Hans van der Werf. "Totdat de commandant van de vliegbasis tegen ons zei: "Taxiën? Waarom ga je er niet mee vliegen?"

https://www.terdege.nl/artikelen/sleutelen-aan-een-starfighter


Ace1

#14
Wil jij ook een Starfighter zien vliegen?

VOLKEL/VEGHEL | Al sinds 1999 is de werkgroep van de Historische Vliegtuigen Volkel (HVV) bezig met het maken van een lijn van alle vliegtuigen die een historische band hebben met Vliegbasis Volkel. De 25 vrijwilligers zijn druk bezig met het verzamelen en restaureren van vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Nu zijn ze bezig met een F-104G Starfighter, een gevechtsvliegtuig van Amerikaanse makelij, dat ons land meer dan twintig jaar beveiligde. De wens is om dit vliegtuig ooit weer in Brabant te zien vliegen, maar daar hangt een prijskaartje aan. Daarom is in 2018 gestart met de Stichting Dutch Starfighter Foundation (DSF) voor extra aandacht en financiële steun voor de restauratie van de Starfighter.

Theo Rombout, bestuurslid van stichting DSF, legt uit dat de restauratie van het gevechtsvliegtuig van historisch belang is voor de Nederlandse Luchtmacht: "De Starfighter is in Amerika ontworpen in het begin van de jaren vijftig, toen de vliegtuigfabrikant Lockheed na de Koreaanse oorlog constateerde dat de Amerikaanse luchtmacht behoefte had aan een onderscheppingsjager die heel hoog en heel snel kon. De Starfighter is in de late jaren vijftig doorontwikkeld tot een jachtvliegtuig dat voor meerdere soorten missies inzetbaar was. Dit was zo interessant dat vele NATO landen ze in grote aantallen inkochten, daarnaast stelde de VS ze ook in bruikleen beschikbaar om de NATO verder te versterken. In Nederland was de Starfighter van 1962 tot en met 1984 in dienst van de Koninklijke Luchtmacht en heeft mede de balans in stand gehouden tijdens de spanningen van de Koude oorlog. Daardoor is zo mogelijk nóg een wereldoorlog voorkomen."
"Het zou prachtig zijn voor vliegtuigliefhebbers om de Starfighter vliegwaardig in Volkel te kunnen bekijken", vervolgt Rombout. "Het is een stukje historie en een stukje techniek dat je bewaart en tevens een goede manier om de luchtmacht te promoten. De Starfighter heeft een unieke vorm met zijn lange romp en korte vleugels en een zeer karakteristiek, huilend motorgeluid. Vele oudgedienden en mensen die in de buurt van de vliegbasis woonden destijds herkennen het meteen."

Vliegen?
Het doel van de HVV wat betreft de Starfighter was om één toestel als poortwachter van Volkel te gebruiken en één toestel om mee te taxiën. Maar waarom enkel rijden als je er ook mee kunt vliegen? Of dat ook werkelijk gaat lukken is nog de vraag. Wel is het dankzij donateurs en sponsoren gelukt om bij S & S Turbine Services Ltd, Fort St John in Canada een motor te verkrijgen. Deze is door corona echter nog niet in Volkel. Hiermee zal rijden met de Starfighter zeker mogelijk zijn. Vliegen zal afhangen van het onderhoud en de autoriteiten. Andere sponsoren, die genoemd mogen worden zijn Bouwbedrijf van de Ven uit Veghel en Belas uit Uden, die asbestverwijdering hebben verzorgd.
Ondertussen heeft de werkgroep ook hoor gekregen van een tweezits Starfighter in Amerika, die zo'n 200.000 dollar kost. De wens is om een eenzitter en een tweezitter te hebben om mee te vliegen en nog een eenzitter "als sleutelkist", om mee op te leiden. "Het zou fantastisch zijn als dat zou lukken. Het was met een Noorse Starfighter gelukt om deze boven Leeuwarden te laten vliegen. Dat was prachtig. Mensen werden er zelfs emotioneel van."

Theiner ICT
Om deze dromen te verwezenlijken heeft HVV sponsoren en donateurs nodig in de vorm van geld, goederen of diensten. Daarvoor is stichting DSF in het leven geroepen; die een ANBI-status heeft. Dit maakt sponsor zijn belastingtechnisch interessant. Het Veghelse Theiner ICT verleent haar expertise aan de stichting. "Theiner geeft ons begeleiding op het gebied van ICT. Zij hebben een sharepoint omgeving ontwikkeld voor digitale opslag van al onze analoge informatie. Dankzij Theiner zijn onze technische boeken in een cloudomgeving geplaatst, waardoor alle vrijwilligers overal en altijd de technische literatuur kunnen raadplegen, wat het werk makkelijker en sneller maakt. Dat is verschrikkelijk waardevol", aldus Rombout.

https://www.kliknieuws.nl/regio/stadskrantveghel/171835/wil-jij-ook-een-starfighter-zien-vliegen-?fbclid=IwAR2dtrb1iLzQ4okuYuQxJrgdOtJA2MmX1bvxrmt0jkFE8VeL4hEg9J0rf6w

Harald

waaaauuuww heerlijk !... gauw weer op transport naar NL en verder bouwen ..  :big-smile:

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Grasshopper53


Sparkplug

Restauratie Nederlandse Starfighter als monument Koude Oorlog

Leonard van den Broek 25/04/2020

Op de vliegbasis Volkel werkt sinds 2015 een groep vrijwilligers aan de restauratie van een oude Lockheed F-104G Starfighter. 'Historische Vliegtuigen Volkel' (HVV) is samen met de 'Dutch Starfighter Foundation' (DSF) betrokken bij dit project. Up in the Sky sprak met één van de bestuursleden van de DSF, Michael de Boer.

Poortwachter

De Boer: "De HVV is in 2004 opgericht, maar bestaat al meer dan twintig jaar. De HVV is voortgekomen uit restauratieprojecten van een F-84 Thunderstreak en F-104 Starfighter. Deze toestellen werden gerestaureerd tot 'poortwachter' op de vliegbasis Volkel." De groep bestaat uit vrijwilligers, meest (ex-)luchtmachters, en is verbonden aan de traditiekamer van de vliegbasis Volkel. Langzamerhand ontstond ook het plan om een Starfighter terug te brengen naar 'operationele status', zoveel mogelijk werkend dus, liefst zelfs met motor.

Restauratie

De afgelopen jaren waren verschillende F-104's kandidaat hiervoor. Vaak bleek de technische en onderhouds-staat toch niet goed genoeg. In 2012 werd de D-8114 verkregen, in ruil voor een andere Starfighter. De D-8114 heeft jarenlang dienst gedaan als instructie-object bij de TU Delft. In 2008 werd het toestel overgebracht naar het Militair Luchtvaart Museum in Soesterberg. Na een uitgebreide onderhoudsinspectie is de HVV begonnen met de restauratie van de D-8114. De afgelopen jaren zijn de ambities steeds verder naar boven bijgesteld. Toen het toestel naar Volkel kwam, was er geen motor beschikbaar. Inmiddels zijn kabelbomen en het hydraulisch systeem gerepareerd en is het vliegtuig steeds meer in 'werkende' staat.

Straalmotor

"We waren al jaren op zoek naar een bruikbare J79 straalmotor voor de Starfighter. Begin vorig jaar gebeurde het onvoorstelbare: we kregen een motor aangeboden, door een bedrijf uit Canada! Het bleek te gaan om een nog ongebruikte ex-Nederlandse motor. Deze motor wordt nu volledig gereviseerd in Canada en komt dan naar Volkel." Een Starfighter met draaiende motor die kan taxiën, is een droom die nu langzaam dichterbij komt. "Het motorgeluid van de Starfighter roept bij veel liefhebbers bijzondere herinneringen op. Een huilende en rokende J79 van een Starfighter is echt iets unieks. Het zou fantastisch zijn om dat weer voor elkaar te krijgen."

Ambities

Groeiende ambities brengen ook groeiende kosten met zich mee. Dat was de voornaamste reden om de Dutch Starfighter Foundation (DSF) op te richten. Waar de HVV sterk verbonden is met de vliegbasis Volkel en de Koninklijke Luchtmacht, is de DSF een burgerstichting. "Daardoor kan de DSF aan fondsenwerving doen. De missie van de DSF is om de HVV financieel en anderszins te ondersteunen bij de restauratie en het in stand houden van een (vliegwaardige) F-104." Want vliegen met een Starfighter, dat zouden ze allerliefste willen.

Vliegen

Om technische redenen zal het moeilijk worden om met de D-8114 te gaan vliegen. "Voordat het vliegtuig naar Volkel kwam, zijn een aantal kabelbomen doorgeknipt. Bij de restauratie is dat allemaal gerepareerd, dat was echt een helse klus. Maar vliegen met een vliegtuig met gerepareerde kabelbomen mag eigenlijk niet. We zouden alle kabelbomen kunnen vervangen, maar dat kost veel tijd en veel geld." DSF heeft nu haar zinnen gezet op de aankoop van een tweede Starfighter. "In Amerika staat een tweezits TF-104G te koop. Deze is vliegwaardig, én heeft ooit in Nederland gevlogen bij de luchtmacht, als D-5810. We hopen nu voldoende fondsen bijeen te brengen om de D-5810 te kunnen aankopen."

Prijskaartje

Het prijskaartje van deze TF-104G is niet gering: 350.000 US dollar. Een flink bedrag, maar volgens De Boer is het zeker haalbaar: "Een vliegende 104, als herinnering en eerbetoon aan alle vliegers die tijdens de Koude Oorlog zijn omgekomen, dat zou toch geweldig zijn!"


Fraaie nachtopname van F-104G Starfighter D-8114 © HVV Historische Vliegtuigen Volkel

https://www.upinthesky.nl/2020/04/25/restauratie-nederlandse-starfighter-als-monument-koude-oorlog/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

DONDERDAG 18 JULI 2019, 20:00

Duizenden uren sleutelen om oude Starfighter de lucht in te krijgen: 'Alleen de motor ontbreekt nog'

VOLKEL - De droom is om het karakteristieke jankende geluid van de Starfighter weer te laten klinken boven Brabant. Maar dan moeten eerst alle onderdelen verzameld worden en daarna moet er nog duizenden uren gesleuteld worden in Volkel.

Als je de historische Duitse hangaar aan de rand van de vliegbasis binnen loopt, ruikt het naar olie en word je ondergedompeld in Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Hier wordt een Starfighter gerestaureerd, de voorloper van de F-16 en de nieuwe F-35, de Joint Strike Fighter.

De Starfighter was het werkpaard van luchtmacht tussen 1963 en 1984. De straaljager vloog veel boven Brabant vanaf Volkel en Eindhoven. Vierentwintig liefhebbers, allemaal met een luchtmachtverleden, zijn al bijna vijf jaar bezig het toestel opnieuw op te bouwen.

'Het komt allemaal terug'
Als oud-straaljagerpiloot Hans van der Werf in de cockpit kruipt en de stuurknuppel in zijn hand neemt, gaat hij terug in de tijd. "Ik heb tot 1984 ruim 2400 vlieguren in deze kist gemaakt en het voelt meteen weer vertrouwd. De snelheid, alle functies in het vliegtuig, het komt allemaal terug", zegt Hans.

"De Starfighter is zo ontworpen dat elke boer in Amerika het toestel kan repareren", zegt Ruud van der Horst, terwijl hij met zijn hoofd in een van de wielkasten zit te sleutelen. "Het is een soort raket met vleugels waar iemand voorop zit", vult Jeroen Keyner aan. Beiden zijn vliegtuigtechnici. Ze praten vol liefde over de techniek van het toestel.

Ontbrekend onderdeel
Het landingsgestel, de besturing van de vleugels en allerlei andere onderdelen aan het vliegtuig werken weer als vanouds., maar één belangrijk onderdeel ontbreekt er nog. "De motor", zegt Van der Werf lachend. "Er is een motor in Canada die we zouden kunnen krijgen, maar het kost tussen de dertig- en vijftigduizend euro om alles te regelen. Via de Dutch Starfighter Foundation proberen we het geld bij elkaar te krijgen", zegt Hans van der Werf.

"In Noorwegen hebben hebben ze een vliegende Starfighter. Dus als het daar kan, moet toch ook in Nederland kunnen."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3039891/Duizenden-uren-sleutelen-om-oude-Starfighter-de-lucht-in-te-krijgen-Alleen-de-motor-ontbreekt-nog


Ace1


Harald

Citaat van: Sparkplug op 26/11/2019 | 12:55 uur
Midden jaren 60 was de KLu z'n tijd al ver vooruit met nevelgrijs.

Ik moet zeggen dat ik de F-104 eigenlijk mooier vind in de groen/grijze camo ...  ;)


Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/11/2019 | 13:09 uur
En een heerlijk geluid, waar toen niet of nauwelijks over gemekkerd werd door het volk.

Bij vlb. Leeuwarden wordt al geklaagd sinds de Gloster Meteor. In najaar 1973 kregen ze het daar voor hun kiezen met de F-4E's van 32nd TFS vanwege werkzaamheden op vlb. Soesterberg. Twee keer de J79's  ;D (De geschiedenis van Vliegbasis Leeuwarden, NIMH).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 26/11/2019 | 12:55 uur
De F-104 heeft ook een mooi uiterlijk.

En een heerlijk geluid, waar toen niet of nauwelijks over gemekkerd werd door het volk.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 26/11/2019 | 12:29 uur
Zou super gaaf zijn om weer een vliegende F-104G te hebben in Nederland !

Ik vindt het 1 van de mooiste toestellen, bijna vliegende raket....  :big-smile: 

De F-104 heeft ook een mooi uiterlijk. Zeker de versies met de vergrootte staartvin (F-104G en alle daarvan afgeleide varianten).

Midden jaren 60 was de KLu z'n tijd al ver vooruit met nevelgrijs.


de Vliegende Hollander 11, woensdag 20 november 2019
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Zou super gaaf zijn om weer een vliegende F-104G te hebben in Nederland !

Ik vindt het 1 van de mooiste toestellen, bijna vliegende raket....  :big-smile: 


https://www.youtube.com/watch?v=M-2Sc8FvCiM


Sparkplug

Vliegen met een '104'

Enthousiastelingen Volkel werken aan luchtwaardige Starfighter

Met het overvliegen van de D-8258 in november 1984 sloot de Koninklijke Luchtmacht het hoofdstuk F-104G Starfighter. Definitief. Nou ja, totdat een groep enthousiastelingen op de Vliegbasis Volkel 15 jaar geleden het plan opvatte om nieuw leven in 1 van de legendarische toestellen te blazen. Zou dat mogelijk zijn voor 'Historische Vliegtuigen Volkel'? Om dat project – letterlijk – van de grond te krijgen, is vorig jaar ook de Dutch Starfighter Foundation opgericht. Samen sterk.

De Starfighter. Een bijzonder vliegtuig. Nu nog steeds, maar al helemaal in 1952 wanneer de beroemde Lockheed-ontwerper Clarence L. 'Kelly' Johnson met eerst de XF-104 op de proppen komt. "Het was zó'n revolutionair concept; een landmark in de ontwikkeling van militaire vliegtuigen." Aan het woord is Hans van der Werf (74), 11 jaar Starfighter-ervaring waarvan 6 als demovlieger op de 104 en voorzitter van de stichting Dutch Starfighter Foundation (DSF). "Het was compleet anders dan alle andere vliegtuigen die er toen waren. En vanaf de jaren '60 vloog de hele NAVO er mee."

Waarom niet vliegen?

Het verhaal van Historische Vliegtuigen Volkel (HVV) begint 20 jaar geleden. De toenmalige Plaatsvervangend Commandant Volkel Van Duren vindt dat er poortwachters op de basis moeten komen. Met instellingsbeschikking WG-HVV (Werk Groep Historische Vliegtuigen Volkel) wil hij 7 vliegtuigen (vooralsnog 3) tentoonstellen langs de Poortlaan. In 2004, is opvolger Mossinkhoff de grote motor hierachter. Naast de Poortlaan staat al jarenlang een F-104, maar die is er niet best aan toe. "Een clubje mensen is toen begonnen om 2 kisten uit Schaarsbergen op te knappen: een F-104G en een F-84F", geeft technisch specialist F-16 sergeant-majoor Theo van den Boomen (52) aan. "Ook ontstond het plan een cockpit van een F-104 in de traditiekamer van Volkel te zetten." Maar Van Duren keek destijds al verder: "Waarom gaan jullie er niet mee vliegen?" vroeg hij? "Dat was een goed plan,", gaat Van der Werf verder, "totdat we ontdekten dat de kist door corrosie een te slechte staat had. Je hoort vliegtuigen roesten, dat is het grote probleem."

Dan komt iemand met het idee op de Technische Universiteit Delft bij de D-8114 te kijken, die daar al sinds juni 1984 als sleutelkist dienstdoet. "We mochten er eerst alleen onderdelen uit halen, maar we keken met bewondering naar de staat van het vliegtuig", zegt Van den Boomen. "Die was zóveel beter dan van 'onze' D-8312, maar de D-8114 zou op termijn worden gesloopt. Toen hebben we een deal kunnen sluiten. Wij kregen de kist uit Delft en D-8312 werd gesloopt." Veel meer keuze uit Starfighters in Nederland was er ook niet. Van der Werf: "Het Nederlandse probleem is een slecht besef van historie. Bij velen komt het niet op om mobiel erfgoed zoals de F-104 te bewaren voor het nageslacht. Behalve bij een paar gekken zoals wij. Daarom kijken wij nu ook al naar F-16's."

Verknipt

Klein probleem: een paar weken voordat D-8114 van Soesterberg naar Volkel komt, is een aantal kabelbomen doorgeknipt in plaats van losgemaakt zoals het hoort. "Daarna zijn we 3 jaar lang bezig geweest ieder draadje uit die kabelbomen weer op de juiste manier te bevestigen", zegt Van den Boomen over het monnikenwerk. Dat is gelukt en ook alle andere werkzaamheden aan de kist vorderen, zodat-ie straks technisch 100 procent in orde is om te kunnen vliegen. Onderdelen zijn er genoeg voor de komende jaren. De oude Duitse Hangar waarin de HVV haar onderkomen vindt, puilt nog net niet uit, maar is zeer goed gevuld. En alles keurig geadministreerd en gefotografeerd.

Ondertussen doet de HVV nog meer dan alleen werken aan een luchtwaardige F-104. De vrijwilligers, enthousiaste mannen en 1 vrouw, hebben niet eens allemaal een luchtmachtachtergrond, maar zijn allemaal behept met het luchtmachtvirus. Ze knappen een F-16 op als poortwachter op de basis en prepareren de cockpit van de D-8256 voor de traditiekamer Typhoon. Maar het belangrijkste werk gaat ook verder. Om dat meer kracht bij te zetten, wordt een businessplan gemaakt, gericht het volledig technisch herstel van de 8114. Maar ook voor de aanschaf van een 2e toestel, een tweezitter om eveneens mee te gaan vliegen. Als 3e toestel voor training en opleiding is de Starfighter voorzien die op het luchtvaartcollege in Hoofddorp staat.

Tweezitters

Alles geregeld zou je zeggen. Bijna dan, want op de afgelopen Luchtmachtdagen blijkt dat de tweezittter die altijd in tiptop conditie was, door slecht beheer helaas ook corrosie heeft. Bovendien zijn daarvan enkele kabelbomen doorgesneden. Wat nu? Een zoektocht levert een ex-Nederlandse TF-104G in Amerika op (D-5810). Én, hij is te koop! Mét motor en een extra set vleugels. Kosten: $325.000. "Daarvoor zijn we nu dus aan het sparen", zegt Van der Werf. "Vliegen met een dual is technisch makkelijker want er zitten minder systemen in én je kan een 2e persoon laten meevliegen: voor training of een sponsor."

Want dan komt het commerciële verlengstuk van deze operatie om de hoek kijken, waarvoor de DSF wordt opgericht. Van der Werf: "We zijn een stichting zonder enige binding met de militaire organisatie. Want het geld komt niet vanuit Defensie, zoals bijvoorbeeld in Engeland bij de Battle of Britain Memorial Flight. Wij moeten er zelf voor zorgen."
Ruim 3 ton heb je niet zomaar bij elkaar. En nóg een uitdaging: een motor. Die is er ook nog niet voor de D-8114. Een oproep op Facebook geeft een verrassende uitkomst. "Tot onze stomme verbazing had het bedrijf S&S Turbine LTD in Canada er een aantal liggen", zegt Van der Werf. "Voor een deel uit Nederland ook nog! 'Zoek er maar 1 uit', lieten ze weten."

Papierwerk

Nog weer een probleempje: de ex-Nederlandse motor heeft geen papieren. 'Die moeten in Nederland zijn', geeft het bedrijf aan. Zoekwerk levert echter alleen op dat ze hoogstwaarschijnlijk bij de verhuizing van de Staf CLSK van Den Haag naar Breda zijn vernietigd. Daarom moet de motor opnieuw gecertificeerd worden, à €25.000. Dat gebeurt nu doordat een sponsor een deel van het bedrag renteloos aan de DSF leent. Na afbetaling is de motor dan van de DSF. "Die kan dan zo'n 400 uur vliegen", geeft Van der Werf aan. "Daarmee kunnen we jaren vooruit. We willen in ieder geval proberen met een draaiende motor op de Pilots Call van 28 mei staan."

Het ligt er echter aan wat de luchtmacht met een vliegwaardige F-104 wil. Vliegen zelf is geen probleem. Een CLSK-testvlieger mag er zo mee de lucht in. "Dat is bovendien goedkoper dan met een F-16 of F-35 en meer gewild", verkoopt Van der Werf zijn project met een glimlach. "Maar het zou ook als Red Air dienst kunnen doen. Technisch gezien is het toestel straks 100 procent. Alles staat of valt uiteindelijk met het behalen van de nodige certificeringen en kwalificaties. Het papierwerk is in deze moderne tijd erg belangrijk geworden.
Dit is een unieke kans een F-104 weer in de lucht te krijgen. En Starfighters zijn schaars. Als we dit nu niet doen, is het écht over met de kansen op een vliegende F-104 en hebben we straks alleen nog maar buitenkanten op palen."

"De doelstelling van de stichting Dutch Starfighter Foundation is het steunen van de groep Historische Vliegtuigen Volkel en het genereren van fondsen voor de restauratie het in stand houden van een vliegwaardige F-104", zegt DSF-penningmeester Theo Rombout. "Sponsors zijn er al wel, maar we zoeken er meer die helpen onze droom te verwezenlijken. Ook donateurs zijn meer dan van harte welkom; kleine en grote bijdragen, ze zijn allemaal belangrijk." De DSF is sinds vorig jaar door de Belastingdienst als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) én als Culturele ANBI aangemerkt, waardoor giften aftrekbaar zijn. Kijk voor meerinformatie op https://historicalfighters.com of op https://dutchstarfighterfoundation.nl/index.php.

de Vliegende Hollander 11, woensdag 20 november 2019

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2019/11/05_volkel
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.