Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 09/03/2023 | 18:56 uur
Ik kan me nog herinneren dat men in de jaren 90 tweedehandse Chinook C's van Canada overnam en de casco's naar 0 uren werden gebracht en dat deze de Chinooks naar de D configuratie  werden gebracht en voorzien werden van nieuwe motoren. Dus hoezo had er geen F  configuratie  voor de Chinooks kunnen plaats vinden?

De eerste zeven (D-061 - D-067) zijn inderdaad refurbished CH-47C. De volgende zes (D-101 - D-106) zijn nieuw gebouwde CH-47D.

Alles vanaf CH-47A kan via de versies -B/-C/-D naar de -F configuratie worden omgebouwd. Hetzelfde met UH-60A/-L/-V en AH-64A/-D Block II/-E. Het is maar net of men de portemonnee wil trekken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 09/03/2023 | 23:18 uur
Helikopters zijn erg kwetsbaar (geworden). En een luchtmobiele eenheid die bij inzet altijd direct 'omsingeld' is ook. Ik zie er de voordelen niet zo van in.

Een handjevol MANPAD kan je inzet behoorlijk laten mislukken.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 09/03/2023 | 23:15 uur
Ik lees zo nu en dan wel eens dat juist aan air assault binnen de NAVO een groot tekort is. Is 't nou nuttig of niet? Of is 't nuttig als aanvulling mits je de rest op orde hebt?

Helikopters zijn erg kwetsbaar (geworden). En een luchtmobiele eenheid die bij inzet altijd direct 'omsingeld' is ook. Ik zie er de voordelen niet zo van in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 09/03/2023 | 23:11 uur
Acht de kans ook klein dat er bij onze zuiderburen iets noemenswaardigs op poten wordt gezet op dit dossier. Sowieso vindt ik dergelijke capaciteit, hoe veelzijdig chinooks ook zijn... een verspilling van schaarse middelen.

Hoeveel luchtmobiele acties hebben wij nu ingezet op Afghanistan na. Redelijk beperkt. Kosten zijn hoog, en hun budget is klein. Met oog op komende oorlog die aardig conventioneel gericht is, had ik ze liever zien investeren in MLRS, of additionele capaciteiten die hun landmacht wat meer tanden zou geven.

Maargoed we gaan het zien, zodra de lichte heli aankoop daar is afgerond zullen ze de capaciteit hebben om hun inkopers en projectmanagers op de transport heli capaciteit te zetten.
Ik lees zo nu en dan wel eens dat juist aan air assault binnen de NAVO een groot tekort is. Is 't nou nuttig of niet? Of is 't nuttig als aanvulling mits je de rest op orde hebt?

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 09/03/2023 | 23:12 uur
Niet een beetje kort door de bocht dit? Kun je van de halve krijgsmacht zeggen...

Ik denk dat het luchtmobiele optreden alleen maar minder relevant is geworden in de afgelopen decennia. SOF optreden is wat anders dan een luchtmobiele brigade instandhouden. Maar dat is voor de Belgen wel weer relevant, zij gaan geen luchtmobiele brigade bijplussen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 09/03/2023 | 23:11 uur
---
Hoeveel luchtmobiele acties hebben wij nu ingezet op Afghanistan na. Redelijk beperkt. Kosten zijn hoog, en hun budget is klein. Met oog op komende oorlog die aardig conventioneel gericht is, had ik ze liever zien investeren in MLRS, of additionele capaciteiten die hun landmacht wat meer tanden zou geven.
----
Niet een beetje kort door de bocht dit? Kun je van de halve krijgsmacht zeggen...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Acht de kans ook klein dat er bij onze zuiderburen iets noemenswaardigs op poten wordt gezet op dit dossier. Sowieso vindt ik dergelijke capaciteit, hoe veelzijdig chinooks ook zijn... een verspilling van schaarse middelen.

Hoeveel luchtmobiele acties hebben wij nu ingezet op Afghanistan na. Redelijk beperkt. Kosten zijn hoog, en hun budget is klein. Met oog op komende oorlog die aardig conventioneel gericht is, had ik ze liever zien investeren in MLRS, of additionele capaciteiten die hun landmacht wat meer tanden zou geven.

Maargoed we gaan het zien, zodra de lichte heli aankoop daar is afgerond zullen ze de capaciteit hebben om hun inkopers en projectmanagers op de transport heli capaciteit te zetten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Ik verwacht dat er nu nog maar een kleine kans is dat onze zuiderburen voor de chinook gaan dit is toch wel een gemiste kans gezien hun defensie begroting ????

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 09/03/2023 | 18:56 uur
Ik kan me nog herinneren dat men in de jaren 90 tweedehandse Chinook C's van Canada overnam en de casco's naar 0 uren werden gebracht en dat deze de Chinooks naar de D configuratie  werden gebracht en voorzien werden van nieuwe motoren. Dus hoezo had er geen F  configuratie  voor de Chinooks kunnen plaats vinden?

Dit dus
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#720
Citaat van: Thomasen op 09/03/2023 | 16:01 uur
Maar wij moesten nieuwe kopen omdat het, o.a. door die cockpit, instandhouding niet te bewerkstelligen was.

Denk daarom ook wel logische keuze zo.

Ik kan me nog herinneren dat men in de jaren 90 tweedehandse Chinook C's van Canada overnam en de casco's naar 0 uren werden gebracht en dat deze de Chinooks naar de D configuratie  werden gebracht en voorzien werden van nieuwe motoren. Dus hoezo had er geen F  configuratie  voor de Chinooks kunnen plaats vinden?

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 09/03/2023 | 16:01 uur
Maar wij moesten nieuwe kopen omdat het, o.a. door die cockpit, instandhouding niet te bewerkstelligen was.

Denk daarom ook wel logische keuze zo.

Nee snap ik, maar dat lijkt me toch wel om te bouwen en te updaten voor een prijs die nog altijd lager ligt dan nieuw.

De Belgen kopen met een hele kleine portomonnee, en dit leek me daarin passen.

Schenking aan Oekraine had me ook wel wat geleken, maar v.d maat had daarover al aangegeven dat het type niet past in hun reportoir en gezien odhd en training het lastig wordt.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Misschien iets voor Belgie. Is iig betaalbaar voor ze.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Verouderde Chinook-transporthelikopters in de verkoop

Nieuwsbericht | 09-03-2023 | 12:22

Defensie is van plan om 6 verouderde Chinook-transporthelikopters te verkopen aan Billings Flying Service uit Montana in de Verenigde Staten. Het familiebedrijf is gespecialiseerd in brandbestrijding vanuit de lucht. Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat aan de Kamer.



Defensie stoot de toestellen van het type CH-47D af nu 20 nieuwe Chinooks van het type CH-47F MYII CAAS instromen. Ze zijn ondergebracht bij het Defensie Helikopter Commando.

Niet voor Oekra?ne

Van der Maat heeft overwogen de oude Chinooks over te dragen aan Oekra?ne, maar dat ligt volgens hem niet voor de hand. Ze beschikken over een specifieke cockpit, die alleen in Nederland en Singapore in gebruik is.

?Hierdoor is het lastig om opleidingen en trainingen te verzorgen in internationaal verband?, schrijft Van der Maat. ?Daarnaast bemoeilijkt de unieke cockpit toekomstige instandhouding en onderhoud, omdat samenwerking hierop in internationaal verband niet mogelijk is. Billings opereert al langer met CH-47D Chinook-helikopters, die door de Amerikaanse krijgsmacht zijn afgestoten.?

Binnen 3 maanden

Het gaat niet alleen om de verkoop van de helikopers, maar ook van reservedelen en toestel-specifieke testapparatuur. De interdepartementale Commissie Verkoop Defensie Materieel (CVDM) stemde in december al in met de verkoop van deze 6 Chinooks. Het streven is om het contract met Billings Flying Service in maart te tekenen door Domeinen Roerende Zaken van het Ministerie van Financi?n. De overdracht is op een nog nader te bepalen moment daarna.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/03/09/verouderde-chinook-transporthelikopters-in-de-verkoop
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Sparkplug

@dhcluchtmacht

CitaatIt's a wrap. Het werkpaard Chinook Delta CH-47D met
pensioen. Met de laatste trainingsvlucht & laatste
landing @VlbWoensdrecht komt een einde aan ruim 25
jaar inzet voor vrede & veiligheid met dit type
helikopter @Kon_Luchtmacht Onze taken zetten we
voort met CH-47F - CAAS 298sqn









https://twitter.com/dhcluchtmacht/status/1473736654091341830
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.