Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Flyguy


Ace1

#407
Citaat van: yelloow op 02/09/2012 | 01:36 uur
Het is dan ook gelul, de scheepsromp van het OPV is volkomen anders dan die van het M-fregat. Het OPV is minder lang maar toch breder. Ook logisch omdat het M-fregat een compleet ander soort schip is.

Je kunt met Cad rekken zonder dat je extra spanten hoef te gebruikenen en je kunt een scheepsromp zonder problemen inkorten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#406

Flyguy

#405
Het ziet er allemaal veelbelovend uit. Ik heb gehoord dat het een serie betreft van 4-6, er eventueel met Belgie samengewerkt zal worden (zij zouden misschien later een schip kopen omdat de M's korter in dienst zijn bij hun tegen die tijd), het schip zou mogelijk op de LCF romp gebaseerd zijn met "meer stealth eigenschappen", de klasse over een goed bewapeningspakket zou voldoen, de klasse zou in 2 types gesplitst kunnen worden b.v. 4 ASW en 2 S of L(?) varianten (ik weet niet precies wat dat in zou houden ik noem maar wat), het ontwerp zou geen SIGMA variant betreffen maar wel eigenschappen van dat ontwerp meenemen, de klasse is iig beter in ASW dan de LCF'en. Het zou een eigen ontwerp zijn (no way dat DSNS de order naar het buitenland zou laten gaan) maar wel met samenwerking wat betreft het ontwerpen (mogelijk duitsland of belgie maar er werd ook gesproken over Spanje of GB). Ik moet jullie waarschuwen dat niets van deze info zeker is.

De beste man man met wie ik sprak kon niet zeker zeggen wat voor sensor pakket er zou komen, maar met 'de jongens van thales' hoefden we ons geen zorgen te maken.

Ik voorzie wel helaas de gewoonlijke (zware) uitstellingen van het project als de economie en houding t.o.v. defensie tegen 2015-2020 nog niet zijn verbeterd, niets is zeker. We kunnen tegen die tijd ook gewon met een serie extra opv's zitten van 6000ton.


Wishful thinking  :angel:
http://i302.photobucket.com/albums/nn82/Vossiej/GOCC-Class.png

yelloow

Het is dan ook gelul, de scheepsromp van het OPV is volkomen anders dan die van het M-fregat. Het OPV is minder lang maar toch breder. Ook logisch omdat het M-fregat een compleet ander soort schip is.

Ace1

Citaat van: Strata op 02/09/2012 | 00:23 uur
Hoe kom je daar bij?

Vraag maar aan Poleme, die zegt dat.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 01/09/2012 | 20:28 uur
De OPV´s hebben de scheepsromp van het M Fregat.

Hoe kom je daar bij?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 01/09/2012 | 20:18 uur
Combineer her Duitstalige bericht met: Re:Opvolging M fregatten « Antwoord #438 Gepost op: Vandaag om 12:10 » en het geprek van Ace1 en ondergetekende met R&D medewerker van DSNS en er ontstaat een aardig beeld.

Wat mij wel uitermate nieuwsgierig maakt naar de eerste conceptontwerpen...

Ik ga ervan uit dat men de scheepsromp van de LCF gebruikt om kosten te besparen. De OPV´s hebben de scheepsromp van het M Fregat.
Ook de denen gebruiken de scheepromp van een Absalon  voor de Iver Huitfeldt Fregatten om kosten te besparen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 01/09/2012 | 20:01 uur
Slechte zaak.

Ik hoop acht niet dat het zo'n soort F-125 gedrocht gaat worden.
Zoiets zou ik voor 2 schepen inderdaad niet erg vinden als het echt een meerwaarde had t.o.v. kleinere, goedkopere schepen maar ik zou graag een groter fregattenbestand zien als 6 schepen.

Nu zou drie types natuurlijk ook geen ramp zijn, 4 LCF's, 2 grote fregatten en een stel M2.0's. Maar dan zou ik wel gaan voor iets met echt toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld bij die Absalon klasse, die maakt van zijn grootte gebruik om een dok in te bouwen wat dan weer handig is voor commando's en het 'enteren' van gekaapte schepen.

Combineer her Duitstalige bericht met: Re:Opvolging M fregatten « Antwoord #438 Gepost op: Vandaag om 12:10 » en het geprek van Ace1 en ondergetekende met R&D medewerker van DSNS en er ontstaat een aardig beeld.

Wat mij wel uitermate nieuwsgierig maakt naar de eerste conceptontwerpen...


IPA NG

Slechte zaak.

Ik hoop acht niet dat het zo'n soort F-125 gedrocht gaat worden.
Zoiets zou ik voor 2 schepen inderdaad niet erg vinden als het echt een meerwaarde had t.o.v. kleinere, goedkopere schepen maar ik zou graag een groter fregattenbestand zien als 6 schepen.

Nu zou drie types natuurlijk ook geen ramp zijn, 4 LCF's, 2 grote fregatten en een stel M2.0's. Maar dan zou ik wel gaan voor iets met echt toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld bij die Absalon klasse, die maakt van zijn grootte gebruik om een dok in te bouwen wat dan weer handig is voor commando's en het 'enteren' van gekaapte schepen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#398
Hier nogmaals het openingsartikel van dit topic (31 pagina's terug)

Re:Opvolging M fregatten

« Antwoord #1 Gepost op: 20/02/2011 | 14:08 uur »

--------------------------------------------------------------------------------

Volgens onderstaand Duits bericht zou Nederland begonnen zijn met de ontwikkeling van een nieuw type fregat om de 2 M-klasse fregatten in 2020 en 2022 te vervangen.
Het fregat zou ongeveer even groot worden als de LCF's, maar met een kleinere bemanning en zonder de Standard Missiles, alhoewel er wel een Mk41 VLS op zou komen.

Iemand die de bron van dit bericht kent?

NIEDERLANDE

Die niederländische Marine hat die Entwicklung eines neuen Fregattentyps eingeleitet.

Geplant sind offenbar zwei Schiffe, die in etwas mehr als zehn Jahren die derzeit noch im Bestand befindlichen Fregatten VAN AMSTEL und VAN SPEJK (KAREL DOORMAN-Klasse) ersetzen sollen.

Eine ab 2011 zu beginnende Modernisierung soll diese beiden Anfang der 90er Jahre gebauten Schiffe noch bis zum Zulauf der Neubauten in Dienst halten. Nach ersten, noch vagen Informationen sollen die als Mehrzweckschiffe für "Multi-Role Operations" ausgelegten neuen Fregatten etwa 6.000 ts verdrängen. Damit kämen sie größenmäßig den Zerstörern der DE ZEVEN PROVENCIEN-Klasse gleich, sollen sich in ihren operativen Fähigkeiten aber eher an den deutlich kleineren (3.300 ts) KAREL DOORMAN orientieren. Die elektronische Ausrüstung wird sicher von Thales Nederland kommen. Bei der Bewaffnung gilt ein Standard-Vertikalstartsystem (ähnlich VLS Mk41) für verschiedene Flugkörper als wahrscheinlich. Bei den Flugabwehr-FK dürfte man sich mit ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile, mittlere Reichweite) bescheiden; im Gegensatz zu den DE ZEVEN PROVENCIEN Zerstörern, die mit SM-2 die Fähigkeit zu großräumiger Luftraumverteidigung um einen Verband und (begrenzt) Abwehr ballistischer Raketen haben.

Derzeit wird noch das Konzeptdesign entwickelt. Üblichen zeitlichen Abläufen folgend, könnte etwa 2016 ein erstes Schiff in Auftrag gegeben und 2020 in Dienst gestellt werden; das zweite dann etwa zwei Jahre später folgen. Übrigens: ein hoher Grad von Automatisierung soll die Besatzung auf 100 bis 140 Mann (KAREL DOORMAN 154 Mann) begrenzen und so helfen, über den Faktor Personal Betriebskosten zu sparen. Bei Kriegsschiffen ist dies allerdings immer problematisch. Sicher lässt sich viel Personal (z.B. bei Schiffsbetriebsanlagen) durch moderne Computertechnik ersetzen, auf Kriegsschiffen sind der Personalreduzierung allerdings Grenzen gesetzt. So wird z.B. in einem Gefecht die Bekämpfung von Schäden zur Fortsetzung des Kampfes oder zum bloßen Überleben auf absehbare Zeit nicht automatisierbar sein, und Schiffsicherungspersonal muss sich nun einmal aus der "Masse Mensch" der Besatzung generieren.



IPA NG

#397
De systemen?

Zoals de M maar dan vernieuwd dus een VLS met de ESSM, stealth versie van de 76mm en de Goalkeeper is onderhand wel aan vervanging toe dus 1* RAM en 1* Millenium gun is misschien een goede combo? Of zou ESSM en twee kanonnen beter zijn? Misschien een stuk of 4 Hitroles en wat torpedo's, overstappen op de MU90 lijkt mij verstandiging net als het inruilen van de Harpoon voor de RBS-15 (standardisatie met Gripen :angel:).

Tijdens een update kunnen de wapens van de LCF's dan ook vervangen worden samen met de aanschaf van die extra VLS cellen.

Voor de rest lijkt mij Smart-S voldoende? Of iets van een iMast? Ik ben verder niet zo thuis in dat sensor gebeuren.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 01/09/2012 | 19:16 uur
Mij ga je echt niet vertellen dat een grote SIGMA duurder is als een LCF achtig ding. Het gaat er om wat je er mee wilt doen.

Is een LCF achtig ding een modulair ontwerp? Nee.
Het zo'n ding meer materiaal nodig? Ja.
Wordt zo'n ding volgepropt met allerlei nutteloze eigenschappen? Ja.
Moet zo'n ding van de grond af ontworpen worden? Ja.

Bouw een SIGMA met daarop een 76mm, enkele VLS modules voor ESSM en mogelijk ASROCK, een paar torpedo lanceerders, een stuk of 8 ASM's, wat lichte wapens, CIWS, een hangaar voor een heli met het formaat van een NH-90 en dus een landingpad en klaar.

Geen containerposities, geen waterkanonnen, geen vrachtruimte of weet ik veel.

Natuurlijk is het LCF aanzienlijk duurder dan een Sigma, de prijs zit sterk in de systemen. Als ik jou verhaal beluister dan kan het oude S FF zo weer ingevoerd worden (12 stuks  :angel:)

De MFF opvolger krijgt geen C faciliteiten en geeen SM2 en voor zover ik het begrijp wordt het een echt M-NG (zou jou moeten aanspreken)

IPA NG

Mij ga je echt niet vertellen dat een grote SIGMA duurder is als een LCF achtig ding. Het gaat er om wat je er mee wilt doen.

Is een LCF achtig ding een modulair ontwerp? Nee.
Het zo'n ding meer materiaal nodig? Ja.
Wordt zo'n ding volgepropt met allerlei nutteloze eigenschappen? Ja.
Moet zo'n ding van de grond af ontworpen worden? Ja.

Bouw een SIGMA met daarop een 76mm, enkele VLS modules voor ESSM en mogelijk ASROCK, een paar torpedo lanceerders, een stuk of 8 ASM's, wat lichte wapens, CIWS, een hangaar voor een heli met het formaat van een NH-90 en dus een landingpad en klaar.

Geen containerposities, geen waterkanonnen, geen vrachtruimte of weet ik veel.

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#394
Citaat van: Ace1 op 01/09/2012 | 18:52 uur
Citaat van: Harald, de R&D medewerker van DNS die vertelde er ook bij dat een schip van 6000 ton 5 a 10% goedkoper is met bouwkosten, Jurrien Visser kan dit bevestigen, die was er zelf ook bij.
/quote]

De bouw is goedkoper, de inzet kan langduriger (immers er kan meer brandstof en victualiën mee), onderhoud is goedkoper (wellicht geldt dat niet voor de "tjet") , modificatie zijn door de extra ruimte gemakkelijker en het comfort voor de bemanning kan hoger (ook gezien de steeds kleinere bemanningen)

IPA NG: Ik zie het probleem niet voor een nieuw ontwerp, immers de Sigma's stammen ruim uit de vorige eeuw en de M vervangers (if ever) zullen pas hun intrede doen na 2020.

Ik kan me voorstellen dat het basis ontwerp ook zal dienen als LCF opvolger (die vraag heb ik gesteld bij DSNS, hier werd echter geen antwoord op gegeven).

Wellicht wishful thinking: 2 series.

Serie 1, M vervanger: 4NL+2B, serie 2, LCF vervanger: 4NL