Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Parera

Citaat van: Harald op 18/09/2023 | 08:47 uurNSM Meets Future Operational Needs
https://monch.com/dsei-kongsberg-nsm/
 

leverbaar vanaf ca. 2026 / 27, deze NSM-SL is een prima optie naast de Tomahawk, voor de nieuwe onderzeeboten. Maar zouden ook in de huidige Walrussen gebruikt kunnen worden. 

Prima plan, meer keuze qua missies. Nog de IDAS er naast en onze subs hebben alles wat je als cdt wilt hebben.

Harald

NSM Meets Future Operational Needs
https://monch.com/dsei-kongsberg-nsm/

Citaatsubmarines may be fitted with NSM-SL.

Citaata submarine-launched anti-ship missile with land attack capability for the next generation of submarines, the NSM-SL offers a 200+km (>108nm) operational range.

leverbaar vanaf ca. 2026 / 27, deze NSM-SL is een prima optie naast de Tomahawk, voor de nieuwe onderzeeboten. Maar zouden ook in de huidige Walrussen gebruikt kunnen worden. 

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2023 | 13:58 uurIn Canada wordt gesproken over 12 boten... (met vergelijkbare eisen als die NL stelt, als men hier voor de Saab Damen boot kiest, dan biedt dat voor hun een boot 'van de plank'.

Canada heeft een soort van gigantische blinde vlek/oogklep op als het op onderzeeërs aankomt.

Wat je stelt klopt..ze willen praktisch dezelfde boten als wij. Maar geen Canadese official heeft ooit gesproken over samenwerking. Bizar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2023 | 13:58 uurIn Canada wordt gesproken over 12 boten... (met vergelijkbare eisen als die NL stelt, als men hier voor de Saab Damen boot kiest, dan biedt dat voor hun een boot 'van de plank'.
Mmhhhh, zou mooi (kunnen) zijn.
Maar de Canadezen en hun defensieaankopen... da's niet je dat.
Met allerlei programma's nemen ze rare/nare beslissingen die leiden tot meerkost/annulatie/materieel dat nog langer dienst moet doen.
Nu... ik gun SAAB/Damen wel zo'n vette contracten... zou een zeer mooi serie zijn.
En, wie weet, komen er nog een paar klanten bij.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 30/08/2023 | 16:42 uurJa geweldig!

NLD 4/6 boten
AUS 4/6/8 boten
CAN 4/6/8 boten

Dat zou samen de kans geven op 12 tot maximaal 22 boten uit 1 klasse, dat is een stevige serie. En op dat moment verwacht ik ook wel een of twee extra aanhakende partners.

In Canada wordt gesproken over 12 boten... (met vergelijkbare eisen als die NL stelt, als men hier voor de Saab Damen boot kiest, dan biedt dat voor hun een boot 'van de plank'.

Enforcer

Citaat van: Harald op 29/08/2023 | 16:43 uurhttps://gentleseas.blogspot.com/2023/08/4-new-ssks-better-than-5-collins-lotes.html

Interessante gedachte voor de onderzeeboot vervanging in Australie, in plaats van de 5/6 stuks bestaande Collins klasse boten een upgrade/MLU/LOTE te geven waardoor ze ca. nog 10 jaar mee kunnen, 4 nieuwe onderzeeboten bestellen gelijk aan de keuze welke NL gaat maken. Dus Australie koopt dan eenzelfde onderzeeboot als NL. Dit zou dan voor zowel Australie als Nederland een win-win situatie zijn en ook een win voor de betreffende werf welke de order krijgt, die kan dan 8  ipv 4 boten bouwen. 

Het budget voor de LOTE van de Collins klasse is 10 miljard AusDollar (6 miljard Euro) 

Onze 1e Walrus is gepland om vervangen te worden ca. 2032, met elk jaar een levering van een onderzeeboot, zou betekenen als Austalische levering na die van NL zou zijn, dat Australie begin 2040 4 stuks interim onderzeeboten tot de levering van de ARKUS nucl. onderzeeboten.

Kostentechnisch, maar ook in combinatie met de lengte van de gebruikstijd zou de aanschaf van nieuwe onderzeeboten, effectiever zijn.
LOTE kosten zijn gelijk aan aankoop nieuwe boten € 1,5 miljard per stuk voor 4 onderzeeboten.
instandhouding/gebruikstijd na LOTE => ca. 10 jaar. Nieuwe boten => ca. 30 jaar. 

LOTE = Life of Type Extension
COLLINS LIFE OF TYPE EXTENSION
https://www.asc.com.au/what-we-do/collins-life-of-type-extension-lote/


Dan ga ik er wel van uit dat de Franse bak wordt uitgesloten.

Kevon

Citaat van: Thomasen op 28/07/2023 | 12:28 uurEn doen ze dat uit de goedheid van hun hart of omdat we dat destijds bedongen hebben in de contracten?

Dit is omdat wij als originele leverancier omschreven staan in de NSN database.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 30/08/2023 | 15:59 uurStel je eens voor als de Canadezen eens normaal gaan doen en ook aansluiten voor 4 tot 8 stuks.

Maargoed, Canada is..tja Canada.


Ja geweldig!

NLD 4/6 boten
AUS 4/6/8 boten
CAN 4/6/8 boten

Dat zou samen de kans geven op 12 tot maximaal 22 boten uit 1 klasse, dat is een stevige serie. En op dat moment verwacht ik ook wel een of twee extra aanhakende partners.

Huzaar1

Stel je eens voor als de Canadezen eens normaal gaan doen en ook aansluiten voor 4 tot 8 stuks.

Maargoed, Canada is..tja Canada.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 29/08/2023 | 16:43 uurhttps://gentleseas.blogspot.com/2023/08/4-new-ssks-better-than-5-collins-lotes.html

Interessante gedachte voor de onderzeeboot vervanging in Australie, in plaats van de 5/6 stuks bestaande Collins klasse boten een upgrade/MLU/LOTE te geven waardoor ze ca. nog 10 jaar mee kunnen, 4 nieuwe onderzeeboten bestellen gelijk aan de keuze welke NL gaat maken. Dus Australie koopt dan eenzelfde onderzeeboot als NL. Dit zou dan voor zowel Australie als Nederland een win-win situatie zijn en ook een win voor de betreffende werf welke de order krijgt, die kan dan 8  ipv 4 boten bouwen. 

Het budget voor de LOTE van de Collins klasse is 10 miljard AusDollar (6 miljard Euro) 

Onze 1e Walrus is gepland om vervangen te worden ca. 2032, met elk jaar een levering van een onderzeeboot, zou betekenen als Austalische levering na die van NL zou zijn, dat Australie begin 2040 4 stuks interim onderzeeboten tot de levering van de ARKUS nucl. onderzeeboten.

Kostentechnisch, maar ook in combinatie met de lengte van de gebruikstijd zou de aanschaf van nieuwe onderzeeboten, effectiever zijn.
LOTE kosten zijn gelijk aan aankoop nieuwe boten € 1,5 miljard per stuk voor 4 onderzeeboten.
instandhouding/gebruikstijd na LOTE => ca. 10 jaar. Nieuwe boten => ca. 30 jaar. 

LOTE = Life of Type Extension
COLLINS LIFE OF TYPE EXTENSION
https://www.asc.com.au/what-we-do/collins-life-of-type-extension-lote/



Operationeel een verstandige keuze, maar dat gaat de (Australische) politiek nooit toegeven. Daarnaast heb ik zo mijn twijfels over of het haalbaar is voor de Aussies, ze willen altijd x% met hun eigen aanpassingen dus een identieke boot aan NL gaat al moeilijk worden. Daar in tegen als het ze wel lukt vraag ik me af of wij er echt van gaan profiteren want onze offerte aanvraag is voor 4 boten en niet voor 8. Mogelijk krijgt Australië wat korting door de schaalvergroting maar waarschijnlijk slaan wij de plank dan net mis.

Haalbaar ? Ik gok van niet maar als het wel zou gebeuren ben ik groot voorstander. Laat die Australiërs lekker een 4 a 6 tal SSN's bouwen maar daarnaast nog eenzelfde aantal SSK's behouden. 12 SSN's zijn überhaupt niet haalbaar naar mijn idee voor Australië .

Harald

https://gentleseas.blogspot.com/2023/08/4-new-ssks-better-than-5-collins-lotes.html

Interessante gedachte voor de onderzeeboot vervanging in Australie, in plaats van de 5/6 stuks bestaande Collins klasse boten een upgrade/MLU/LOTE te geven waardoor ze ca. nog 10 jaar mee kunnen, 4 nieuwe onderzeeboten bestellen gelijk aan de keuze welke NL gaat maken. Dus Australie koopt dan eenzelfde onderzeeboot als NL. Dit zou dan voor zowel Australie als Nederland een win-win situatie zijn en ook een win voor de betreffende werf welke de order krijgt, die kan dan 8  ipv 4 boten bouwen. 

Het budget voor de LOTE van de Collins klasse is 10 miljard AusDollar (6 miljard Euro) 

Onze 1e Walrus is gepland om vervangen te worden ca. 2032, met elk jaar een levering van een onderzeeboot, zou betekenen als Austalische levering na die van NL zou zijn, dat Australie begin 2040 4 stuks interim onderzeeboten tot de levering van de ARKUS nucl. onderzeeboten.

Kostentechnisch, maar ook in combinatie met de lengte van de gebruikstijd zou de aanschaf van nieuwe onderzeeboten, effectiever zijn.
LOTE kosten zijn gelijk aan aankoop nieuwe boten € 1,5 miljard per stuk voor 4 onderzeeboten.
instandhouding/gebruikstijd na LOTE => ca. 10 jaar. Nieuwe boten => ca. 30 jaar. 

LOTE = Life of Type Extension
COLLINS LIFE OF TYPE EXTENSION
https://www.asc.com.au/what-we-do/collins-life-of-type-extension-lote/


Harald

#7133
Citaat van: Master Mack op 15/08/2023 | 08:37 uurIsrael Launches New Submarine, First In World With Modern Missiles In Sail
The Israeli Navy is known for the secrecy surrounding its submarine force. 5 Dolphin-I/II class submarines are believed to carry nuclear-armed missiles. Now the latest boat, INS Drakon, has been quietly launched in Kiel, Germany. It appears to have new, larger, missiles.
H I Sutton  14 Aug 2023 Naval News

Misschien dat Duitsland door borduurt op dit ontwerp voor NLD. Mooi groot Sail.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/08/israel-launches-new-submarine-first-in-world-with-modern-missiles-in-sail/

De boten voor Israël zijn zeker interessant en idd die grote sail voor het plaatsen van een VLS systeem is goed bedacht.

Er zijn alwel foto's opgedoken van de nieuwe Israëlische onderzeeboot met de grote sail. Zie artikel can The Drive

https://www.thedrive.com/the-war-zone/new-israeli-submarines-big-sail-seen-in-images

Maar ik twijfel of een Duitse boot, de beste keuze zou zijn. Misschien zou bij het Zweedse ontwerp ook zo'n grote sail toegepast worden.

Master Mack

#7132
Israel Launches New Submarine, First In World With Modern Missiles In Sail
The Israeli Navy is known for the secrecy surrounding its submarine force. 5 Dolphin-I/II class submarines are believed to carry nuclear-armed missiles. Now the latest boat, INS Drakon, has been quietly launched in Kiel, Germany. It appears to have new, larger, missiles.
H I Sutton  14 Aug 2023 Naval News

Misschien dat Duitsland door borduurt op dit ontwerp voor NLD. Mooi groot Sail.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/08/2023 | 19:56 uurVooralsnog ga ik uit van een model waarbij de maten verscholen zitten in de Naam: 71m lang en een diameter van 8m (+), dan zit je wel zo ongeveer op een oceaan boot van 3.000 ton zonder VLS met een standaard bewapening incl. TLAM via de lanceerbuizen.


Daarnaast komt het ook overeen met de uitspraak van Saab ''grofweg 50% groter dan de Zweedse Blekinge klasse''. Dat zou qua tonnage uitkomen op +/- 2934 ton.

Huzaar1

Jep, maar er wordt nog geschoven in deze periode. Dus logisch dat het niet in steen geschreven staat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"