Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#327
Citaat van: Harald op 22/11/2021 | 10:13 uur
New prelim. render and specs for the Damen FAC1604.
https://twitter.com/ChevalFrise/status/1461350027448651778/photo/1

ook te zien op de Damen site
https://www.damen.com/catalogue/defence-and-security/landing-crafts-2?view=models


;D

Hele grote blij!

Ik zie wel dat ze wat dingen aangepast hebben, zo is de top snelheid van 55 knopen veranderd naar 30 knopen en is het aantal troepen verhoogd van 15 naar 20 man.  Overigens spreekt de tekst in het sheet over 17 troepen maar zijn er 20 stoelen in getekend.

Zie hieronder de vergelijking tussen de FAC 1604 & de bekende CB-90 (niet op schaal). Het grootste verschil wat ik zag binnen in is dat de troepen bij de CB-90 langs de kant zitten en bij de FAC in een opstelling recht vooruit (zoals in de bus).



StrataNL

Citaat van: Parera op 02/11/2021 | 12:28 uur
Niks geheims aan hoor gewoon via pm gedeeld.

En met een klein beetje zoek werk is het makkelijk te vinden.
Waarom dan niet gewoon meteen het linkje plaatsen zodat iedereen het hier kan zien?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 02/11/2021 | 11:20 uur
Waarom zo geheimzinnig? Het is een openbare brochure, mogen we toch allemaal wel zien?

Niks geheims aan hoor gewoon via pm gedeeld.

En met een klein beetje zoek werk is het makkelijk te vinden.

StrataNL

Citaat van: Parera op 02/11/2021 | 06:53 uur
Ik had de link gedeeld met ace1 via PM ;)

Maar inderdaad dit was de bron.
Waarom zo geheimzinnig? Het is een openbare brochure, mogen we toch allemaal wel zien?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 01/11/2021 | 23:44 uur
Brochure van de LST100: https://res.cloudinary.com/damen-shipyards2/catalogue/defence-and-security/landing-ships/lst-100/product-sheet-landing-ship-transport-100.pdf

Ik had de link gedeeld met ace1 via PM ;)

Maar inderdaad dit was de bron.

Ik vind het een prachtig vaartuig maar ik denk nog steeds dat dit te zwaar is voor de FFI.

Lex

Citaat van: StrataNL op 01/11/2021 | 23:16 uur
Vind deze kop wel wat misleidend, die 55 knopen gaat over de 1102. Denk niet dat de nieuwe interceptor dat gaat halen. Zal eerder rond de 30-40kn zitten.
My fault?

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Lex op 01/11/2021 | 20:59 uur
Snelle onderschepper scheert straks met 55 knopen over de golven. 'Vervangen Frisc past in groter plan'
Vind deze kop wel wat misleidend, die 55 knopen gaat over de 1102. Denk niet dat de nieuwe interceptor dat gaat halen. Zal eerder rond de 30-40kn zitten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Kornet43 op 01/11/2021 | 18:07 uur


Ik zou wel dat .50 RWS machinegeweer wat hoger plaatsen, dat lijkt mij wel handig bij het debarkeren!
Is bewust gedaan denk ik, anders past ie niet meer in de davits.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Vuursteun komt van de grote bootjes voor die lui. Bootjes moeten afzetten en weer weg snellen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 01/11/2021 | 22:07 uur
Nu nog een mortier systeem erop he  :P
:hrmph: nu je het zo zelf te sprake brengt....  ;) best een goed idee
Hahaha .. :big-smile:

Huzaar1

Nu nog een mortier systeem erop he  :P
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Snelle onderschepper scheert straks met 55 knopen over de golven. 'Vervangen Frisc past in groter plan'

DEN HELDER
Defensie wil niet alleen een deel van de snelle-bootvloot vervangen, maar beschouwt dit plan als onderdeel van vernieuwing van de landingsvaartuigen voor mariniers. Voor die operatie wordt tien tot vijftien jaar uitgetrokken.
In een Kamerbrief over vervanging van dertien Frisc-boten en aanpassingen aan de overige vaartuigen, stelt minister Kamp: 'Defensie is voornemens in de komende tien tot vijftien jaar het huidige materieel voor amfibische landingen te vervangen. Daarbij gaat het om het lichte landingsvaartuig Frisc; het middelzwaar landingsvaartuig en het zwaar landingsvaartuig'.

De aanschaf van dertien boten die de Frisc moet vervangen, staat echter vooraan in de rij. Het Korps Mariniers wil snelle onderscheppers (interceptor) met bewapening die zo op een kust kunnen landen. Diverse fabrikanten hebben geschikte snelle boten in de aanbieding, stelt een onafhankelijk defensie-analist.

,,Als ik het zo lees dan wil defensie geen volledig nieuw vaartuig laten ontwikkelen maar een bestaand vaartuig aanpassen aan haar eisen", zegt hij. De Scandinavische combatboat 90 of Storebro 90e kan naar zijn mening dan een serieuze optie voor Nederland zijn.

Dichter bij huis zit Damen Shipyards. In Den Helder bestaat expertise met landingsvaartuigen en afgelopen jaar werd nog een nieuw type vaartuig afgeleverd voor de hydrografie in ondiep water. Damen bouwt daarnaast aan een lijn van uiterst snelle interceptors zoals de 1102 die met 55 knopen per uur over de golven scheert.

Eisen
,,Voor zover ik weet is er door defensie nog geen specifieke uitvraag gedaan", reageert woordvoerder Robin Middel van Damen op de vraag of de scheepsbouwer in de markt is voor de order. ,,Maar zodra die komt gaan we het natuurlijk serieus bekijken." Middel wijst er op dat eerst bekend moet worden wat de eisen zijn die aan boot en uitrusting gesteld gaan worden: ,,We hebben diverse snelle boten, maar het hangt echt af van waar defensie naar op zoek is."

Duidelijk is dat de nieuwe onderscheppers een stuk zwaarder en beter bewapend worden dan de huidige Frisc. Defensie wil boten waar je zo van op het land kan stappen. Bewindsman Kamp: 'Door de relatief grote V-vormige kiel is de huidige boot minder geschikt voor het landen op een strand. Hij is niet ideaal voor het snel in- en uitstappen van de meegenomen militairen terwijl de hoge boeg ook eerder wordt waargenomen door een tegenstander.'

De dertien nieuwe vaartuigen moeten geschikt zijn voor het opereren in zware omstandigheden zoals ruwe zee. Ze zijn bestemd voor de wereldwijd inzetbare speciale eenheden van het Korps Mariniers. Naast twee bemanningsleden biedt hij ruimte aan acht tot maximaal twaalf passagiers. Onderzocht wordt of door hybride aandrijving ook elektrisch - en dus stil - varen mogelijk wordt.

NHD, 01-11-2021, 19:45