Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Harald

Balt Military Expo 2018 Video Corage: Orka Submarine Programme

Navy Recognition's day 1 video coverage at the 15th Baltic Military Fair BALT-MILITARY-EXPO 2016 held in Gdansk, Poland. Orka submarine programme for the Polish Navy.

In this video, we are focusing on:
- TKMS 212CD Submarine
- Naval Group Scorpene submarine
- MBDA Naval Cruise Missile
- Saab Kockums A26 Submarine
- Lockheed Martin antennas for submarines

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 25/06/2018 | 14:36 uur
Het zij Duitsers. Overleven het wel. Ik denk dat de overheid dit ook niet ten onder zal laten gaan.

Dat realiseer ik me... maar op dit moment zullen potentiële TKMS die hun handtekening nog niet gezet hebben zeer vermoedelijk een (zeer) afwachtende houding aannemen.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/06/2018 | 14:04 uur
Eerst maar eens zien of TKMS de huidige problemen te bovenkomt... er ligt immers een aardig bommetje.

Het zij Duitsers. Overleven het wel. Ik denk dat de overheid dit ook niet ten onder zal laten gaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 25/06/2018 | 13:57 uur
In principe zijn zulke dingen waardeloos, folders vol fantastische verhalen.

Eerst maar eens zien of TKMS de huidige problemen te bovenkomt... er ligt immers een aardig bommetje.

Huzaar1

In principe zijn zulke dingen waardeloos, folders vol fantastische verhalen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#167
CitaatSchon gelten Polen und die Niederlande als weitere potenzielle Interessenten und Partner.

Blijkbaar hopen de Duitsers dus nog steeds op een Nederlands wonder. Verder interessant artikel om te lezen.
Polen word gezien als grootste partner, die word namelijk twee keer genoemd in het artikel.

Harald

Neue U-Boote für Deutschland und Norwegen
Umfassende Kooperation der Marinen und der Industrie
Björn Domaas Josefsen

https://deutsches-maritimes-institut.de/wp-content/uploads/2018/06/MF6-18S4.pdf

Ace1

Citaat van: Zeewier op 25/06/2018 | 01:30 uur
Kluitje + Riet = Australische boerenpummels. Ze vroegen het onmogelijke en boden een belachelijk bedrag. Nou dan worden je zakken leeg geklopt waar je bij staat. En zo mogelijk betaalt de Australische belastingbetaler de ontwikkelingskosten van ónze toekomstige onderzeeboten. Een 'Dutchman' oplichten zal de Fransozen minder makkelijk afgaan.

AUSTRALIA'S $50 billion Future Submarines were never going to have 90 per cent Australian content, French designers Naval Group have confirmed.

https://www.adelaidenow.com.au/news/south-australia/naval-group-sinks-hopes-of-90pc-aussie-content-in-future-submarines/news-story/3f32b13ba134365f38e7fe079571e641

Dit is een betaald artikel, kun je het even helemaal posten aub?

Zeewier

#164
Kluitje + Riet = Australische boerenpummels. Ze vroegen het onmogelijke en boden een belachelijk bedrag. Nou dan worden je zakken leeg geklopt waar je bij staat. En zo mogelijk betaalt de Australische belastingbetaler de ontwikkelingskosten van ónze toekomstige onderzeeboten. Een 'Dutchman' oplichten zal de Fransozen minder makkelijk afgaan.

AUSTRALIA'S $50 billion Future Submarines were never going to have 90 per cent Australian content, French designers Naval Group have confirmed.

https://www.adelaidenow.com.au/news/south-australia/naval-group-sinks-hopes-of-90pc-aussie-content-in-future-submarines/news-story/3f32b13ba134365f38e7fe079571e641

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 22/06/2018 | 13:22 uur
 
Ik verwacht dat we bij de walrus vervanging ook een zelfde actie gaan zien van Naval Group


Make my day... daarmee liggen ze er in Nederland per direct uit en de Duitsers hebben nog een "kleine" vertrouwenskwestie te slechten voordat überhaupt een willekeurige marine daar nog een bestelling plaatst.

Houden we ook 2 concurrenten over... een Spaanse werf en een Nederlands-Zweedse combinatie... wie zou er dan toch een voorsprong hebben?  :angel:

Parera

Citaat van: Alkmaar op 22/06/2018 | 13:08 uur
Ja, waarschijnlijk mogen de Australiërs gebruik maken van het Franse vliegdekschip en daar met hun onderzeeboten op landen.

;D ;D you made me smile.

Wat mij opvalt is dat ze het bij zowel de Belgische F-16 vervanging doen en ook bij de Canadese fregatten hebben geprobeerd.
Het heeft ze in Canada overigens het project gekost want men is direct uitgesloten van deelname hierdoor.
Ik verwacht dat we bij de walrus vervanging ook een zelfde actie gaan zien van Naval Group en misschien ook wel weer bij de Alkmaar vervanging via België.

Ik ben het persoonlijk 100% eens met het Canadese besluit om ze uit te sluiten van deelname bij zulke ''moves'' als we werken met een aanbesteding.
Het verklaard ook waarom Naval Group het zo goed doet op de export markt, waarschijnlijk worden er mooie beloftes gedaan en/of krijgen in bepaalde landen belangrijke mensen een centje onder de tafel geschoven.

Alkmaar

Citaat van: Parera op 22/06/2018 | 11:40 uur

En weer blijken de Fransen een dure partner, ik vraag me ook af of men hier buiten de aanbesteding om heeft aangeboden? iets wat schijnbaar gebruikelijk is bij Franse aanbestedingen.

Ja, waarschijnlijk mogen de Australiërs gebruik maken van het Franse vliegdekschip en daar met hun onderzeeboten op landen.

Parera

Ik zag het artikel ook en vond dat ook zeer opvallend, we wisten al dat niet het goedkoopste aanbod gekozen was. Maar dat het verschil zo idioot groot zou zijn had ik niet verwacht, die 30 miljard Aus Dollar is een goede 19 miljard euro.

Het winnende bod van DCNS's van 50 miljard AUD (32 miljard Euro) blijkt nu dus zo veel lager dan het 20 miljard AUD (13 miljard Euro) van TKMS.
Daarmee lijkt TKMS dus een redelijk normale prijs aangeboden te hebben als we kijken naar onze eigen plannen daar rekenen we met 800 - 1000 miljoen euro per stuk als realistisch.
En weer blijken de Fransen een dure partner, ik vraag me ook af of men hier buiten de aanbesteding om heeft aangeboden? iets wat schijnbaar gebruikelijk is bij Franse aanbestedingen.

Harald

SEA 1000 build costs again in the spotlight 
( ????  ... vreemd verhaal ... Franse aanbieding (gekozen) 50 miljard AUSD en Duitse aanbieding 20 miljard AUSD ... een verschil van 30 miljard AUSD..  :hrmph: )

The cost tendered by German SEA 1000 Future Submarine bidder ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) was revealed in the Senate this week, showing a disparity of $30 billion compared with Naval Group's proposition, which secured the contract to replace Australia's Collins Class submarines.

Centre Alliance senator Rex Patrick released the TKMS cost details, furnishing a letter from TKMS sent to Defence Minister Marise Payne reaffirming a previously made offer of "a fixed maximum cost of no more than $AU20 billion for the project" with all 12 submarines to be built in Australia.

The $20 billion offer from TKMS was first made to then-prime minister Tony Abbott in 2014 and again reaffirmed at the end of the competitive evaluation process. The German government also offered an open book audit of TKMS's price.

In April 2016, Naval Group was awarded the contract for the Future Submarine Program, beating out TKMS's bid plus Japan's Mitsubishi Heavy Industries (MHI) and Kawasaki Shipbuilding Corp's bid.

The contract for Naval Group to build the 12 new submarines under the SEA 1000 Future Submarines Program estimated to be worth $50 billion.

Costs of the SEA 1000 Future Submarine Project have been under intense scrutiny in the past few weeks, with the Australian Strategic Policy Institute calculating the $50 billion slated for the build of the vessels could reach $79 billion, while sustainment costs could be $124 billion in out-turned dollars.

Senator Patrick, a former submariner and defence contractor, said the price difference is of concern and is calling for more clarity on the reasons Naval Group's design was selected over TKMS's.

"The $30 billion price difference is quite startling and demands a comprehensive explanation," Senator Patrick said.

"Whether rightly or wrongly, the government secretly accepted a very large opportunity cost.

"That raises some very big questions. An extra $30 billion could have been committed to other Defence capabilities. It could be spent on civil infrastructure, health or education services, or further investment in science and technology.

"So why did the government choose Naval Group? And how was that decision arrived at given the very large cost difference between bids? That's $30 billion worth of questions that must be answered."

Speculation among industry suggests Defence preferred the French bid because of the potential acquisition of nuclear powered submarines in the future, as well as technical reasons including the option of the diesel-electric submarines using pump jet propulsion.

https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/2459-sea-1000-build-costs-again-in-the-spotlight

Alkmaar