De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 12:22 uur
Dat de FRISC open en bloot is heeft redenen, met boarden van schepen zit een cabine alleen maar in de weg.

Dit dus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Harald op 23/01/2020 | 12:26 uur
Als je het plaatje bekijkt bij het twitter bericht van de ondertekening van de samenwerking tussen DMO en Damen voor de ESB, dan lijkt het wel erg op een type boot als een CB90 of type Metal Shark.

Klopt, echter suggereer je in je eerste bericht dat de ESB de FFI is en dat is niet zo, er is nog vrijwel niks openbaar bekend daarvan.
Kan best zijn dat de FFI overeenkomsten zal hebben met de ESB, maar misschien ook wel helemaal niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

RTB

Ik neem aan dat de 26 FFI's vervangers zijn voor de 26 FRISC-en van SATG. Dus dat de overige FRISC-en op Aruba en op de OPV's gewoon behouden blijven.

Harald

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 12:18 uur
De ESB is een apart project, komen er maar één of twee van. Metalshark heeft hier niks mee te maken en is een totaal andere boot.

Als je het plaatje bekijkt bij het twitter bericht van de ondertekening van de samenwerking tussen DMO en Damen voor de ESB, dan lijkt het wel erg op een type boot als een CB90 of type Metal Shark.


StrataNL

Citaat van: Harald op 23/01/2020 | 11:19 uur
Zullen misschien ook niet helemaal weg gaan en wel ingebruik blijven.

FFI zien als vervanger voor bepaald gebruik/ missies.

FRISC is wel open en bloot, FFI meer beschermd.
Alleen al tegen weer en wind en het water.
Dat de FRISC open en bloot is heeft redenen, met boarden van schepen zit een cabine alleen maar in de weg.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Parera op 23/01/2020 | 10:10 uur
Het zijn rubberboten en geen staal daarom gaan ze ook minder lang mee.
Onzin, de boordrhibs zijn een stuk ouder en doen het ook nog prima. Nogmaals de meeste FRISC's zijn nog geen 10 jaar oud.

De CB90 is overigens ook niet van staal mar aluminium, net als onze LCVP's.

Citaat van: Harald op 23/01/2020 | 11:13 uur
Ze worden door DMO ; Expeditionary Survey Boat genoemd.

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1108035269788397569

Contract met Damen is reeds getekend, misschien wel een afgeleid van de Metal Shark 40D.
Matal shark en Damen zijn geen onbekenden van elkaar en hebben ook een samenwerkingsverband voor levering van 13 stuks schepen gebaseerd op Damen's Stan Patrol 2606.

De ESB is een apart project, komen er maar één of twee van. Metalshark heeft hier niks mee te maken en is een totaal andere boot.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/01/2020 | 11:09 uur
Ik geloof er helemaal niks van dat we de FRISCS eruit doen.  Dingen zijn te belangrijk en te mobiel.
Zullen misschien ook niet helemaal weg gaan en wel ingebruik blijven.

FFI zien als vervanger voor bepaald gebruik/ missies.

FRISC is wel open en bloot, FFI meer beschermd.
Alleen al tegen weer en wind en het water.

Harald

Ze worden door DMO ; Expeditionary Survey Boat genoemd.

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1108035269788397569

Contract met Damen is reeds getekend, misschien wel een afgeleid van de Metal Shark 40D.
Matal shark en Damen zijn geen onbekenden van elkaar en hebben ook een samenwerkingsverband voor levering van 13 stuks schepen gebaseerd op Damen's Stan Patrol 2606.

Metal Shark 40 Defiant / US Navy 40 PB   (ontwikkeld voor de USN, metal shark is geen onbekende voor de KM)
https://www.metalsharkboats.com/40defiant/
https://www.youtube.com/watch?v=C9JTer4S4V0

Huzaar1

Ik geloof er helemaal niks van dat we de FRISCS eruit doen.  Dingen zijn te belangrijk en te mobiel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 09:49 uur
Tja, het gros van de FRISC's is nog geen 10 jaar oud. Ja er is behoefte aan een CB90 achtig type, ook met de komst van het Fleet Marine squadron, maar voorlopig blijven in ieder geval een deel van de FRISC's gewoon varen denk ik.

Volgens de nota worden ze tussen 2022 - 2024 toch echt al vervangen. Het zijn rubberboten en geen staal daarom gaan ze ook minder lang mee.

Ik verwacht ook dat de nieuwe boten van een CB-90 achtig type gaan zijn en dat we ook de LCVP's vervangen door dezelfde klasse.

StrataNL

Tja, het gros van de FRISC's is nog geen 10 jaar oud. Ja er is behoefte aan een CB90 achtig type, ook met de komst van het Fleet Marine squadron, maar voorlopig blijven in ieder geval een deel van de FRISC's gewoon varen denk ik.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2020 | 16:53 uur
Duidt aub. Snap er niets van. Wie zegt wat en waarom is dit in hemelsnaam in het frans?
;D ;D ;D :big-smile: ;)

Letterlijke google vertaling :

De NL Navy overweegt de vervanging van zijn 48 FRISCs met 26 toekomstige Fast interceptors (FFI) door 2024, met een optionele 26 voor "geallieerde naties"

Zou die FFI, een CB90 achtig vaartuig zijn, waar we hier op DF over gesproken hebben, eventueel een Damen type

Iets zoals deze Stan 1605


Parera

#1056
Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2020 | 16:53 uur
Duidt aub. Snap er niets van. Wie zegt wat en waarom is dit in hemelsnaam in het frans?

Dit is van een van de redacteuren van Navalnews.com en daarom is dit in het Frans ( Franstalige Belg )

Ik ga er vanuit dat dit verhaal dus vanuit de Belgische geruchten molen komt.

En hierbij de bijdrage van google translate

CitaatDe marine 🇳🇱 is van plan zijn 48 FRISC's te vervangen door 26 Future Fast Interceptors (FFI) tegen 2024, + 26 optioneel voor "geallieerde landen"

➡️ Moeilijk om een ​​nauwere marine-bondgenoot te vinden dan de 🇧🇪 (#BENESAM)

Eed Behoefte aan een FRISC-supplement uitgedrukt door #SORegt

Huzaar1

Duidt aub. Snap er niets van. Wie zegt wat en waarom is dit in hemelsnaam in het frans?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Zojuist zag ik dit voorbij komen op Twitter:

CitaatLa Marine 🇳🇱 envisage le remplacement de ses 48 FRISC par 26 Future Fast Interceptors (FFI) à l'horizon 2024, + 26 en option pour des "nations alliées"

➡️Difficile de trouver plus proche allié naval que la 🇧🇪 (#BENESAM)

➡️Besoin pour un complément FRISC exprimé par le #SORegt

Via @nthn_gn

48 Friscs worden dus 26 Future Fast Interceptors (FFI) met een optie voor 26 voor partner landen. Ik zeg Belgie & Duitsland.