Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron

Gestart door Ace1, 24/04/2018 | 21:23 uur

is het een goed idee om een vijfde C-130 Hercules te kopen voor het 336 squadron?

Ja
15 (71.4%)
Nee
5 (23.8%)
Geen Mening
1 (4.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Poll gesloten: 08/05/2018 | 21:43 uur

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 21:53 uur
Ik zie liever 4 nieuwe hercs in J uitvoering (wellicht dat de Britten en nog een paar voor weinig verpatsen) aangevuld met 2 jonge C-17 occasions.
Als je nu in je transport capaciteit wil gaan invesreren zou ik idd ook gaan voor de J versie en niet meer gaan voor de oudere versie. De USAF wil zijn Hercs upgraden met nieuwere motoren en props en winglets, waardoor ze nog zuiniger zijn en meer vermogen, dus meer laadcapaciteit in gewicht.
Eventueel 2de hands J's of KC-130J's welke je kunt voorzien van extra pakketten,  zoals Harvest Hawk e.d

C-17's binnen de KLU zou erg mooi zijn, transport capaciteit heb je snel tekort. Zeker gezien we die AN124 de eerste tijd kunnen vergeten en dus daar geen gebruik van kunnen maken. Zal in de toekomst wel vaker gebeuren.

andré herc

De RAF heeft 10 C-130J's in de aanbieding er zijn er geloof ik al een paar zo goed als van verkocht en de USAF hebben nog wel een paar heel wat jongeren C-130H's in de aanbieding ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 21:53 uur
Ik zie liever 4 nieuwe hercs in J uitvoering (wellicht dat de Britten en nog een paar voor weinig verpatsen) aangevuld met 2 jonge C-17 occasions.
Dan zal je snel moeten zijn ;D een groot gedeelte is al verkocht en wordt klaargemaakt voor aflevering/is al geleverd?
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 21:57 uur
Ik snap jou punt maar dan heb je ook nieuwe spare parts, nieuwe simulator nodig en opleidingen voor de bemanningen en onderhoudspersoneel nodig. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het 336 squadron eigenlijk 6 C-130's wil bij de vervanging van de huidige 4 C-130's en ze moeten op dit moment te vaak nee zeggen omdat ze niet voldoende capaciteit hebben. Overigens krijgen de 4 C-130 H's van de Klu in de toekomst dezelfde propellers als de C-130 J.
Uitbreiding zal zeker welkom zijn, kan me voorstellen dat deze magere vloot het zeker niet aankan met het schrappen van de DC-10 en F50's.
Maar is het niet handiger om uitbreiding pas in te voeren bij de vervanging van de huidige hercs en nu al het geld in de huidige projecten te steken ipv weer wat nieuws op te starten. Al snap ik dat een extra herc uit de boneyard een goede bang-for-the-buck keuze is.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

JdL

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 21:46 uur
Lees even de link door en bekijk de foto's even aub?

http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14314&cor=y
Zal wel aan mij liggen, ik zie op de foto's gewoon een oude herc met weinig vlieguren die een tijdje in de boneyard heeft gestaan. Volgens beschrijving  avionica pakket aanpassen naar eisen van de enduser en zitten er op de foto's nog de oude klokjes in de stuurhut.
Maar ik hoor graag wat deze herc zo bijzonder maakt. ;D
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 21:53 uur
Ik zie liever 4 nieuwe hercs in J uitvoering (wellicht dat de Britten en nog een paar voor weinig verpatsen) aangevuld met 2 jonge C-17 occasions.

Ik snap jou punt maar dan heb je ook nieuwe spare parts, nieuwe simulator nodig en opleidingen voor de bemanningen en onderhoudspersoneel nodig. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het 336 squadron eigenlijk 6 C-130's wil bij de vervanging van de huidige 4 C-130's en ze moeten op dit moment te vaak nee zeggen omdat ze niet voldoende capaciteit hebben. Overigens krijgen de 4 C-130 H's van de Klu in de toekomst dezelfde propellers als de C-130 J.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik zie liever 4 nieuwe hercs in J uitvoering (wellicht dat de Britten en nog een paar voor weinig verpatsen) aangevuld met 2 jonge C-17 occasions.

Ace1

Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 21:43 uur
Dit bedoel ik, zal vast het een en ander moeten gebeuren voordat alles hetzelfde is als onze vier hercs, geupgraded of niet.

Lees even de link door en bekijk de foto's even aub?

http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14314&cor=y

JdL

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 21:40 uur
moet je deze dan wel voorzien van dezelfde configuratie als de andere 4 C-130's.
Dit bedoel ik, zal vast het een en ander moeten gebeuren voordat alles hetzelfde is als onze vier hercs, geupgraded of niet.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1

Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 21:34 uur
Als de vervanging voor de Herc op 2030 staat, heeft het dan wel nut om nu nog een kist erbij te kopen en te modificeren naar dezelfde standaard als de huidige 4 stuks. Eer dat je zover bent is het minstens halverwege 2020 dus dan heb je misschien een krappe 10 jaar service terwijl legacy C-130H er in de rest van de wereld langzaamaan uit gegooid wordt.

Kun je ook lezen deze kist is al gemoderniseerd en kan direct vliegen alleen moet je deze dan wel voorzien van dezelfde configuratie als de andere 4 C-130's. Je overdrijft dat  legacy C-130H eruit worden gegooid. En heb je de moeite genomen om de foto's die op de link staat te bekijken?

Tweedehands Herculessen voor Nederland

De luchtmacht koopt zijn werkpaarden niet nieuw, maar tweedehands. Het Britse Marshall Aerospace lapt de Hercules-transporttoestellen op en levert ze vliegklaar af.

Op het vliegveld van het Engelse Cambridge staan twee viermotorige transporttoestellen van het type Lockheed Martin C-130H Hercules, in verregaande staat van demontage. Maar ze zijn verre van afgeschreven, de Nederlandse luchtmacht heeft de vliegtuigen aangeschaft en volgend jaar worden ze opgeleverd. Technici strippen de kisten tot op de laatste bout, testen alle onderdelen en installeren nieuwe cockpitapparatuur. ,,We kunnen ze nooit zo restaureren dat er nul vlieguren op de meter staan", zegt Eddie MacLean van Marshall Aerospace, ,,maar we garanderen dat je er 5.000 vlieguren mee kunt maken voordat ze weer een grote beurt nodig hebben."

Ter vergelijking: de twee Herculessen die de luchtmacht sinds 1994 in dienst heeft, zetten per jaar gemiddeld 650 vlieguren op de teller. Aanschaf van een tweedehands vliegtuig kan uit: een nieuwe Hercules kost 60 miljoen euro, voor een gemoderniseerde occasion die nog ten minste twintig jaar meekan, moet minder dan 40 miljoen euro worden neergeteld.

Het familiebedrijf Marshall Aerospace stamt uit 1909 en heeft een personeelsbestand van ongeveer 1.500. Het is behalve in de luchtvaart ook actief in vervoer over de weg. De helft van de gebouwen op het fabrieksterrein naast het vliegveld, dat in zijn geheel in handen is van Marshall, is gloednieuw. Maar ook de bakstenen hangars, waarop nog de vage camouflagevlekken uit de Tweede Wereldoorlog zijn te herkennen, galmen van gehamer en het ratelen van poptangen. Behalve de door Nederland gekochte Herculessen staat er ook anderhalf dozijn Britse, Deense, Oostenrijkse en Belgische toestellen van hetzelfde type.

De Nederlandse Hercules-toestellen zijn respectievelijk gebouwd in 1978 en 1984 en hebben bij de Amerikaanse marine dienst gedaan als vliegende commandopost. De toestellen waren voorzien van een bijna 10 kilometer lange antenne die achter de romp aan werd gesleept. Met behulp van deze vliegtuigen kon de president van de VS in de Koude Oorlog bevelen geven aan de ondergedoken onderzeeboten met kernraketten wanneer alle andere communicatiemogelijkheden verbroken zouden zijn, bijvoorbeeld door kernexplosies. Deze Herculessen luisterden naar de naam Tacamo (Take Charge And Move Out). De Amerikanen vervingen de propellervliegtuigen begin jaren negentig door omgebouwde Boeing-verkeersvliegtuigen met straalmotoren.

De Tacamo-toestellen hoefden gedurende hun operationele leven slechts rondjes boven de oceaan te vliegen en niet, zoals veel andere Herculessen, met zware ladingen vanaf bonkige landingsbanen te opereren. Dat maakt, zegt MacLean, dat de Tacamo's 'rustige' vliegtuigen zijn.

Ze zijn zo'n vijftien jaar geleden gestald op het reusachtige vliegtuigkerkhof Davis-Monthan in de woestijnstaat Arizona, waar de warme droge lucht roest en ander vliegtuigverval remt. Op het parkeerterrein voor vliegtuigen staan daar bijna 5.000 toestellen, variërend van reusachtige B-52- bommenwerpers tot experimentele onbemande verkenningsvliegtuigen. De Tacamo-versie heeft voordelen, maar voor het ombouwen tot transportvliegtuig zijn er ook nadelen. Zo moet de installatie voor de antenne worden gesloopt en een laadvloer worden ingebouwd.

De vraag lijkt gerechtvaardigd: waarom haalt niet iedere westerse luchtmacht Herculessen uit de mottenballen? Zo eenvoudig ligt dat volgens MacLean niet. ,,Er zijn duizenden Herculessen gebouwd, maar er is vooral vraag naar de schaarser, robuuste H-versie." De Tacamo is er daar een van. ,,De producent van de Herculessen, Lockheed Martin, koopt waar mogelijk de occasions op en zorgt ervoor dat ze niet meer de markt opkomen." Dat is ook de reden dat veel landen argwanend kijken wanneer de Australische luchtmacht de acht C-130 H's in de verkoop gooit. Die toestellen vliegen al bijna dertig jaar.

https://www.nrc.nl/nieuws/2007/07/19/tweedehands-herculessen-voor-nederland-11361318-a955708

JdL

Als de vervanging voor de Herc op 2030 staat, heeft het dan wel nut om nu nog een kist erbij te kopen en te modificeren naar dezelfde standaard als de huidige 4 stuks. Eer dat je zover bent is het minstens halverwege 2020 dus dan heb je misschien een krappe 10 jaar service terwijl legacy C-130H er in de rest van de wereld langzaamaan uit gegooid wordt.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1

Bij toeval kwam ik een website tegen waarop een C-130 H Hercules te koop staat met heel weinig vlieguren. Deze C-130 H komt net als de 2 laatste C-130's van het  336 squadron van de Amerikaanse marine vandaan en heeft weinig landingen uitgevoerd en nog nooit een harde landing gehad en nog nooit op een dirty strip geland. Deze C-130 zou een goede aanvulling zijn voor het C-130 bestand van het  336 squadron.

Voor dat ik deze topic startte heb ik eerst overleg gehad met A.J. of er een topic van gemaakt kon worden en hij vond het geen probleem.

Description

THIS AIRCRAFT HAS THE LOWEST HOURS, (EBH)   CYCLES AND SEVERITY FACTOR RATINGS OF ANY C-130H IN THE WORLD. AIRCRAFT FUSELAGE TOTAL TIME EQUIVALENT BASELINE HOURS SINCE FACTORY NEW (EBH) : 2,680 HRS -- BECAUSE OF ITS MISSION HISTORY. NO DAMAGE OR ACCIDENT HISTORY, NO HARD LANDINGS AND NO UNPAVED SURFACE LANDINGS SINCE NEW. FURTHERMORE, THIS AIRCRAFT HAS NEVER BEEN OPERATED AS CARGO, LOGISTICS OR TACTICAL PLATFORM.

LOCKHEED MARTIN C-130H, SERIAL NUMBER 4932, HAS RECENTLY COMPLETED ITS PHASE ONE (1) HEAVY PDM AND UPGRADE PROGRAM AT THE ONLY LOCKHEED MARTIN C-130 SERVICE CENTER IN NORTH AMERICA, AND IS AVAILABLE FOR IMMEDIATE SALE.

PHASE TWO (2) (LAST PHASE) WILL BE THE EXTERIOR PAINTING OF THE AIRCRAFT, THE SELECTION OF THE POWER PLANT AND THE AVIONICS EQUIPMENT, ALL IN ACCORDANCE WITH THE PREFERENCE OF THE EVENTUAL BUYER (ULTIMATE END USER).

ALL REQUIRED SPECIAL INSPECTIONS (SP) AND STRUCTURAL INSPECTIONS (ST) HAVE BEEN COMPLETED.

ALL TIME CHANGES AND ON CONDITION COMPONENTS (ALL REMOVABLE PARTS) HAVE ZERO (0) TIME SINCE OVERHAUL AND/OR ARE FACTORY NEW.

NO MAJOR SCHEDULED INSPECTIONS OR COMPONENTS REPLACEMENTS WILL BE REQUIRED FOR THREE (3) YEARS / 2400 FLIGHT HOURS (FH).

THIS AIRCRAFT WAS PLACED IN DEEP PRESERVATION STORAGE IN THE U.S. DESERT FOR A NUMBER OF YEARS. THIS IMPECCABLE HERCULES WAS ONLY AND EXCLUSIVELY OPERATED AS A COMMUNICATION PLATFORM, AND NEVER AS A CARGO, LOGISTIC, TRANSPORT OR TACTICAL AIRCRAFT, IT NEVER HAD A CARGO FLOOR.

OUR AIRCRAFT WILL BE DELIVERED WITH A CARGO FLOOR, A DUAL RAILING CARGO HANDLING SYSTEM AND A COMPLETE 92 SEAT OPERATIONAL PARATROOP SYSTEM. AIR FORCE (END-USER) OPTIONS TO BE DELIVERED WITH THE AIRCRAFT WILL BE POWER PLANT AND AVIONICS.

IT IS THE ONLY VERY LOW TIME/CYCLE C-130H MODEL FOR SALE WORLDWIDE WITH AN EQUIVALENT BASELINE HOURS (EBH) OF 5,154 HOURS SINCE FACTORY NEW AND 2,129 LANDINGS (CYCLES).

CENTER WING REMAINING SERVICE LIFE IS 39,846 HOURS, AND OUTER WINGS REMAINING SERVICE LIFE IS 54,846 HOURS. IT HAS OVER 30 YEARS OF STRUCTURAL LIFE REMAINING AND A DOCUMENTED LOCKHEED MARTIN CERTIFICATION OF ALL EBH AND SF (SEVERITY FACTOR) AND SLA (SEVERITY LIFE ANALYSIS) AS OF 11/ 2014.

A COMPLETE BROCHURE AND SPECS SHEET FOR THE AIRCRAFT IS AVAILABLE, AS WELL AS VARIOUS OPTIONS THAT A CANDIDATE AIR FORCE CAN UNDERTAKE ON ITS OWN.

FINANCING IS AVAILABLE AND CAN BE COORDINATED WITH LIONHEART INTERNATIONAL, INC.

WE ALSO HAVE AVAILABLE FOR IMMEDIATE SALE THREE (3) LOW TIME/ LOW SEVERITY FACTOR (MEP) C-130H CENTER WINGS IN U.S. DESERT DEEP STORAGE.
Airplane time state   FUSELAGE TOTAL TIME EQUIVALENT BASELINE HOURS SINCE FACTORY NEW (EBH) : 2,680 HRS.

AIRCRAFT TOTAL LANDINGS (CYCLES) : 2,129

CENTER WING REMAINING SERVICE LIFE : 39,846 HRS

OUTER WINGS REMAINING SERVICE LIFE : 54,846 HRS
Interior   NO ACCIDENT OR DAMAGE HISTORY OF ANY KIND
Exterior   NO ACCIDENT OR DAMAGE HISTORY OF ANY KIND
Remarks   THE LOCKHEED C-130 HERCULES AIRCRAFT IS CATEGORIZED ON THE U.S. MUNITIONS LIST (USML) OF THE INTERNATIONAL TRAFFIC IN ARMS REGULATIONS (ITAR) AND, THEREFORE, IS SUBJECT TO CONTROL UNDER THE ARMS EXPORT CONTROL ACT (AECA).   

PLEASE BE AWARE THAT ANY SALES
AND/OR EXPORTS WILL BE MADE ONLY IN FULL
COMPLIANCE WITH APPLICABLE U.S.LAWS.

THE SALE, EXPORT OR SUBSEQUENT TRANSFER
OF THIS AIRCRAFT IS SUBJECT TO PRIOR APPROVAL BY THE UNITED STATES GOVERNMENT.

ANY SALE, EXPORT OR SUBSEQUENT TRANSFER  OF THIS AIRCRAFT IS CONTINGENT UPON RECEIPT OF THE NECESSARY U.S. GOVERNMENT AUTHORIZATION.   

THIS IMPECCABLE AND VERY UNIQUE C-130H HERCULES AIRCRAFT HAS ''NO ACCIDENT OR DAMAGE HISTORY OF ANY KIND''


http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14314&cor=y