Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Latest production award puts all Norwegian and UK Poseidons under contract

Norway and the UK have completed their orders for the Boeing P-8A Poseidon maritime multimission aircraft (MMA), the US Department of Defense (DoD) has disclosed.

A contract for all five aircraft for the Royal Norwegian Air Force (RoNAF) and the final four of nine aircraft for the UK Royal Air Force (RAF) was awarded to Boeing on 25 January. The USD2.46 billion Lot 10 production award also includes 10 additional Poseidons for the US Navy (USN) as the service continues towards its 120-aircraft programme of record.

As noted in the contract notification, the Norwegian portion of the award is valued at USD695 million while the UK's is valued at USD507 million (including national-specific 'SilverBlock' modifications, the nature of which have not been disclosed).

Norway is procuring the P-8A to replace the six ageing Lockheed Martin P-3C Orion maritime patrol aircraft (MPA) and three Dassault Falcon DA-20 Jet Falcon surveillance aircraft that are currently flown by the RoNAF. The overall programme is valued at NOK10 billion (USD1.17 billion), some of which will come from the country's intelligence services budget. All five P-8As are set to be delivered between 2022 and 2023.

The UK government announced its plans to buy nine P-8As in the Strategic Defence and Security Review (SDSR) in late 2015, and signed the formal order at the Farnborough International Airshow in July 2016. According to previous announcements the total cost of the procurement is valued at GBP3 billion (USD4 billion) over the next 10 years. Further to the aircraft, the UK government has disclosed that the procurement includes off-the-shelf purchases of unspecified weapons, sonar buoys, and other 'consumables'.

https://www.janes.com/article/86023/latest-production-award-puts-all-norwegian-and-uk-poseidons-under-contract

Parera

#83
Citaat van: JdL op 16/01/2019 | 17:02 uur
Scheelt dat de RAF door het SeeCorn programma al mensen op de P-8 had vliegen, ze zullen hierdoor eens stuk sneller hun capaciteiten kunnen opbouwen dan anders het geval geweest zou zijn.
Heeft Nederland eigenlijk na het afdanken van onze Orions ook mensen naar het buitenland gestuurd om kennis te behouden?

Voor zover ik weet is het personeel allemaal vertrokken of overgestapt naar de KLU op andere toestellen (C-130 / KDC-10) en een deel is misschien omgeschoold naar helikopter?
Een klein deel is ook overgestapt op de Fokker-50 & Fokker-60 MPA's voor de West maar ook deze toestellen zijn later weg bezuinigd. Er zit nog een klein aantal MLD'ers in de West die uit de MPA's komen maar die zijn nu onderdeel van de Dash-8 bemanningen van de KW-CARIB.

De MLD is officieel niet opgeheven maar slechts ''uit dienst gesteld'', het opnieuw in dienst nemen van deze eenheid is dus slechts een administratieve actie. Vervolgens zit je wel met het personeel en materieel maar daar is de oplossing ook slechts ''budget'' en wat tijd. :neutral:

Zoals in het Gulfstream vervangings topic ik ook al aangaf; Van mij mogen ze de MLD weer activeren en de NH-90's terug onder ''eigen vlag'' van de KM plaatsen en vervolgens ook 2 a 3 P-8 MPA's + de vervanger van de Gulfstream onder het V.S.Q. 320 of 321 plaatsen. En stationeer dan maar op Leeuwarden, omdat De Kooy niet past volgens mij qua baan met volledige belading.

JdL

Scheelt dat de RAF door het SeeCorn programma al mensen op de P-8 had vliegen, ze zullen hierdoor eens stuk sneller hun capaciteiten kunnen opbouwen dan anders het geval geweest zou zijn.
Heeft Nederland eigenlijk na het afdanken van onze Orions ook mensen naar het buitenland gestuurd om kennis te behouden?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

#80
Japan to develop EA aircraft based on C-2

Japan will embark on a program to develop an electronic attack capability. It will be introduced on the Kawasaki C-2 in fiscal year 2027.

There are also plans to develop an electronic attack variant of the P-1 for the Maritime Self-Defense Force.

Currently, the second C-2 prototype has been converted into an ELINT platform.

Japan's Self-Defense Forces to develop electronic attack aircraft to disrupt enemy radar and communications
http://the-japan-news.com/news/article/0005476105

Kawasaki RC-2

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 29/12/2018 | 12:22 uur
Eigenlijk gaat dit topic over de internationale ontwikkelingen op MPA gebied  :angel:

Oke oke  ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 29/12/2018 | 12:14 uur
Ik zou echt niet teveel energie in dit topic steken. MPA is iets voor later. Njet nu

Eigenlijk gaat dit topic over de internationale ontwikkelingen op MPA gebied  :angel:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Ik zou echt niet teveel energie in dit topic steken. MPA is iets voor later. Njet nu
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#75
Citaat van: Flyguy op 29/12/2018 | 11:20 uur
Op zee voldoen we redelijk aan de NATO eisen (op het zeer grote MPA puntje na dan), op land en in de lucht bij lange na niet. Denk dat Huzaar dat bedoelt. Dat verschil gaan ze nu in Den Haag rechttrekken en dan kijken we halverwege de jaren '20 welke opties er voor de KM gecashed kunnen worden; i.e. 2-4 extra fregatten, extra onderzeeboten etc. Voor MPA taken kijkt men nu ook heel erg naar drones die vanaf schepen zelf ingezet kunnen worden (lanceerinstallatie op de LPDs/CSS/JSS?), maar dat is nog heel erg conceptueel allemaal.


Alleen als het echt feest is binnenkort en we 7mjd erbij krijgen, gaan ook voor de KM alle remmen los qua aanbestedingen. Dan zullen er vast ook een paar bemande MPAs bijgeschreven worden links en rechts. Dat zie ik niet helemaal gebeuren, aangezien we nu al creatief gaan boekhouden om extra percentages eruit te knijpen...

Als de KM weer MPA's wenst dan is het aantal van de Noren een mooi voorbeeld, met 5 P-8's kunnen ze hun 6 P-3's vervangen. Voor Nederland zijn 4 a 6 toestellen een prima aantal om te voldoen aan onze NAVO taak. Voor de West moet een andere oplossing gezocht worden (naar mijn mening een kleiner en prop. toestel i.v.m. noodhulp). Als we nu kijken staat de A320 M3 gepland voor introductie vanaf 2035 zonder vertragingen, dus voor Nederland 2e helft jaren 30 moet geen probleem worden. Als we er vanuit gaan dat de komende 10 - 15 jaar de KL / KLU voorrang krijgt.

''MPA'' systemen die jij aangeeft vanaf dek gelanceerd zijn op dit moment veel te beperkt om operationeel gebruikt te worden. Een optie in de toekomst is misschien de Bell V-247 Vigilant, past in een hangaar op een fregat en moet 450 zeemijl combat radius krijgen. Vergeleken met de P-8 (1200 zeemijl) valt dit in het niets maar het voordeel is wel dat ze mobiel inzetbaar zijn vanaf allerlei schepen en ook voor meerdere taken ingezet kunnen worden.

Flyguy

#74
Op zee voldoen we redelijk aan de NATO eisen (op het zeer grote MPA puntje na dan), op land en in de lucht bij lange na niet. Denk dat Huzaar dat bedoelt. Dat verschil gaan ze nu in Den Haag rechttrekken en dan kijken we halverwege de jaren '20 welke opties er voor de KM gecashed kunnen worden; i.e. 2-4 extra fregatten, extra onderzeeboten etc. Voor MPA taken kijkt men nu ook heel erg naar drones die vanaf schepen zelf ingezet kunnen worden (lanceerinstallatie op de LPDs/CSS/JSS?), maar dat is nog heel erg conceptueel allemaal.


Alleen als het echt feest is binnenkort en we 7mjd erbij krijgen, gaan ook voor de KM alle remmen los qua aanbestedingen. Dan zullen er vast ook een paar bemande MPAs bijgeschreven worden links en rechts. Echter, dat zie ik niet helemaal gebeuren, aangezien we nu al creatief gaan boekhouden om extra percentages eruit te knijpen...

Parera

Citaat van: PieBie op 29/12/2018 | 11:10 uur
Haha, leuk  8)
De basis is een goed uitgerust leger. Wordt aan gewerkt, al gaat het voor iedereen te langzaam.
Voorbeeld: Voor mij is de basis dat elk schip zichzelf adequaat kan verdedigen, dus ook de JDW en consorten. De verdedigingsmiddelen van de NL-vloot (en nagenoeg alle westerse vloten) zijn om te janken. Goalkeeper kan zo het museum in, bereik je niets meer in hedendaags conflict. Ander voorbeeld: Queen Elisabeth-klasse. Je weet dat deze schepen target 1 in een conflict zijn, als je dan toch miljarden in 2 schepen stopt (en meeneemt met die F-35's), zorg dan net als bijv de Cavour voor een verdedigingslinie. Met 32 Aster-15 raketten bereik je al heel wat.

En inderdaad, vrije waterwegen is voor een handelsland als NL prio 1, MPA's is dus een basisbehoefte.

Wat je bedoeld is ''Distributed lethality'', vuurkracht op alle varende eenheden waaronder support en amfibie. Een mooi iets voor de vLPD's en ook voor de nieuwbouw schepen, helaas is er bij het CSS al flink gesneden in de mogelijkheden i.v.m. weinig budget. Maar dat is geen ramp als er in het ontwerp maar groei mogelijkheid zit.

Dat gaat ook op voor de vliegende en rijdende middelen, aankoop in basis met ruimte voor toevoegingen om toch zo snel mogelijk over onze basis capaciteit te beschikken.

Wat betreft MPA's moeten we ook niet vergeten dat informatie verzameling in de toekomst veel belangrijker word, zo kan je een MPA hebben rondvliegen boven IJsland en een reaper boven de Noordzee maar die reaper kan wel zijn info doorzenden naar de MPA waardoor er sneller gehandeld kan worden bij dreiging. Ook kan het in de toekomst misschien gebruikt worden voor het aansturen van maritieme operaties met de F-35 (anti-scheeps).

PieBie

#72
Citaat van: Zander op 29/12/2018 | 10:58 uur
De vraag die na bovenstaande reactie volgt is, wat is dan die basis? Voor mij is een onderzeedienst ook een basisbehoefte. Die MPA's idem.

Haha, leuk  8)
De basis is een goed uitgerust leger. Wordt aan gewerkt, al gaat het voor iedereen te langzaam.
Voorbeeld: Voor mij is de basis dat elk schip zichzelf adequaat kan verdedigen, dus ook de JDW en consorten. De verdedigingsmiddelen van de NL-vloot (en nagenoeg alle westerse vloten) zijn om te janken. Goalkeeper kan zo het museum in, bereik je niets meer in hedendaags conflict. Ander voorbeeld: Queen Elisabeth-klasse. Je weet dat deze schepen target 1 in een conflict zijn, als je dan toch miljarden in 2 schepen stopt (en meeneemt met die F-35's), zorg dan net als bijv de Cavour voor een verdedigingslinie. Met 32 Aster-15 raketten bereik je al heel wat. Een andere linie zijn die MPA's.

En inderdaad, vrije waterwegen is voor een handelsland als NL prio 1, MPA's is dus een basisbehoefte.

Parera

#71
Citaat van: MasterChief1971 op 29/12/2018 | 11:04 uur
Een P8 kost (kaal) €280 miljoen.
Dat is goedkoper dan welk modern fregat ook.
Ergo: het is goedkoper om de MARPAT weer op te richten dan om ug fregatten te kopen.
Nadeel van een MPA is dat ze niet kunnen blijven. Ander nadeel is dat ze geen LFAPS permanent in het water kunnen slepen.
Dus heb je beide nodig.
Permanent (ASW-)fregatten en heli's in de buurt en vooruitgeschoven en rondom MPA's.

Waarom? Omdat het aan het Oostgront wel eens fout kan gaan op de korte termijn en er dus versterkt moet worden. Én omdat NATO (inclusief de USN) niet genoeg escorteschepen heeft om bijvoorbeeld REFORGER adequaat te beveiligen. En dat is dan een oceaan die "van ons" is. Stel je voor dat je iets dergelijks moet doen om Japan, Zuid-Korea, Taiwan, India of Australië te helpen.

Heeft iemand de productieaantallen van Chinese combattanten en subs gezien....?

Overigens snap ik dat je eerst naar je onmiddellijke delta's kijkt voor je naar lange termijn gaat kijken.
Maar waar we met zijn allen weg van moeten blijven (en daar bedoel ik ook de OPCO-commandanten mee) is het spelletje wie er belangrijker is.
Prioritering is belangrijk, niet "jouw" KMD an sich.

+1 prijs is ongeveer 30 a 50% van een modern fregat (afhankelijk van waar je voor gaat). Ook operationeel vele malen goedkoper door maar 9 man (2+ 7) i.p.v. 100 voor de nieuwe fregatten.

En heel toevallig zag ik deze lijst voorbij komen; Alle Chinese schepen die in 2018 te water gelaten zijn.
Via twitter.com @dafengcao