Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Rheinmetall's Lynx KF41 Infantry Fighting Vehicle downselected for Australian's Land400 Phase 3 program (en toen waren er nog maar twee kandidaten over)

Rheinmetall is pleased to confirm the Lynx KF41 Infantry Fighting Vehicle (IFV) has been selected by the Commonwealth of Australia to compete in the Risk Mitigation Activity (RMA) trials for the $15 billion LAND 400 Phase 3 program.

Lynx KF41 is a next generation tracked, networked and highly protected IFV which meets the stringent military requirements of LAND 400 Phase 3. The Australian Army needs a networked, protected and enabled IFV for close combat - to close in and defeat an enemy in the most dangerous and lethal environments for Australian soldiers.

Rheinmetall will deliver three Lynx IFVs to compete in RMA trials to be conducted in Australia. If successful, the Lynx IFV fleet will be manufactured in Queensland at Rheinmetall's new Military Vehicle Centre of Excellence at Redbank south west of Brisbane.

Rheinmetall Defence Australia Managing Director, Gary Stewart, said: "We welcome the Commonwealth's decision to select Lynx KF41 for the RMA trials and look forward to demonstrating the capability of our next generation infantry fighting vehicle."

"We believe Lynx is the best vehicle in its class for Australian needs and it sets new standards in protection, mobility, lethality and knowledge needed to survive and defeat any adversary," Mr Stewart said.

"Rheinmetall has developed this vehicle so it is positioned at an ideal level of maturity when Australia needs it to enter service in 2026 - and it has the inherent growth capacity and a growth path to extend these capabilities through its 40+ year life."

.../...

https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/public_relations/news/latest_news/index_21376.php
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oorlogsvis

Israel gaat alle M113 vervangen door de EITAN ...Pantserwiel IFV

The Eitan is an Israeli-made 8x8 armored vehicle personnel carrier which was unveiled on August 2016 by the Israeli Ministry of Defense. The vehicle is designed to replace the old fleet of M113 tracked armored personnel carrier in service with the Israeli Defence Forces (IDF) since many years. The Eitan is being developed by the Ministry of Defense Tank Administration in cooperation with the IDF Ground Forces. The vehicle was developed following of the lessons learned during the Gaza war Operation Protective Edge in 2014. It's a new vehicle based on scratch offering a new configurable multirole platform. The Eitan a new generation of wheeled combat vehicle which offers high mobility and firepower. According to the Israeli Ministry of Defense, the Eitan is one of the world's most advanced and protected wheeled combat vehicle. The vehicle will be ready for serial production in 2018 with an annual production rate of several dozen systems. In August 2019, Israeli Company Elbit Systems has announced that following a competitive bid, the Israeli Ministry of Defense (IMOD) selected Iron Fist Light Decoupled (IFLD), the Company's Active Protection System (APS), for the Israeli Defense Forces' (IDF) Eitan new eight-wheeled Armored Fighting Vehicle (AFV.

Variants:
- APC variant: equipped with a remotely operated .50 Cal machine gun
- IFV variant: equipped with a remotely operated turret mounting 30/40mm automatic cannon

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Parera op 03/09/2019 | 13:08 uur
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid maar die is niet zo ''stoer'' als het amfibische tintje en veel landen gaan alleen al voor dat stuk voor amfibisch.

Hoe staat het eigenlijk met onze capaciteit op het gebied van bruggen? We hebben de Leopard 1-brugleggende tank & Leguaan maar een capaciteit zoals de M3 Amphibious Rig of EFA heeft nederland naar mijn weten niet (meer) ? Is er binnen defensie geen behoefte aan dit soort materieel?
Amfibisch klinkt op papier heel leuk maar is in de praktijk eigenlijk de moeilijkste en gevaarlijkste optie met alle voorbereidingen, mitsen, maren, restricties, beperkingen waar je rekening mee moet houden. Een brugslag is dan de betere optie.

Een verdedigende / terugtrekkende partij zal zijn bruggen zo lang mogelijk intact houden.  Heeft men zich eenmaal helemaal teruggetrokken achter de water-scheiding, dan zal men pas bruggen onklaar gaan maken.
De aanvallende partij moet dus op andere manieren de waterscheidingen zien te nemen.  Voor hen en krijgsmachten met een offensieve doctrine is het dus logisch om veel voertuigen een amfibische vaardigheid te geven.

Maar een voertuig amfibisch voorbereiden en weer naar land optreden terugzetten, doe je niet in 5 a 10 minuten.  De ontwerpers kunnen nog zo creatief zijn met opblaasbare flanken en boeg-platen, allerlei listig draaibare schroeven of waterstraal aandrijvingen etcetera.  Het blijft een rechthoekig / kist vormig gepantserd landvoertuig.  En dat heeft dus niet dezelfde vaar eigenschappen als een motorboot, vlet of binnenvaart schip dat met 20 (stroomopwaarts), 25 tot ca. 30 km/u stroom-afwaarts probleemloos op een rivier vaart.   De Sovjets gingen tijdens de Koude Oorlog ervan uit dat 75 % van hun amfibische leger voertuigen op de (rivier)bodem zou eindigen.  Voor hen toen niet zo een probleem, want ze hadden enorme aantallen vtg.   Extra bepantsering kan al snel het einde van de amfibische vaardigheid betekenen, etcetera.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

We hebben spullen nodig waar we voor plannen. Iedereen heeft zijn eigen plannen. Misschien vervult iemand in de NATO die capaciteit. We hoeven niet alles in huis te hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/09/2019 | 15:20 uur
Ik weet niet wat je gemist hebt maar Nederland heeft niet lang geleden contracten afgesloten voor de Leopard2 bruggenlegger, en de genie beschikt over meerdere soorten brugslag materiaal en pontonniersbende. En amfibisch is echt niet hot in de militaire wereld, het is een ontwerp met veel te veel concessies vanaf de start. Enkel wanneer je er niet omheen kan is dat de optie.

Dus naast de Leopard1 bruggenlegger, die vrachtauto, beschikken de gevechtsbrigades over een jaar ook over deze:


Ik weet dat die contracten er zijn maar dit is handig voor bruggen op de kleinere rivieren maar die Leguan daarmee kan maximaal 40 m water overgestoken worden. En die pontons daar kan ik relatief weinig info over vinden, staan ook niet vermeld bij het materieel van de KL.

Onderstaande video uit 2013 is een van de weinige video's die ik kan vinden met die pontons, ik moet zeggen niet het meest mobiele binnen een eenheid al die vrachtwagens.
Maar ik ga er vanuit dat dit soort eenheden relatief simpel te ''plannen'' zijn waar ze nodig gaan zijn. En ze hoeven ook niet mee in de voorhoede, ook de manier waarop ze dit doen (1 voertuig over varen per keer) lijkt mij niet heel erg effectief.

Vanaf 1.40 min gaan ze over naar de pontons.




De pontons die op 1.40 te zien zijn is iets wat in mijn ogen vrij onhandig is voor een bewegende eenheid, de variant op 3.17 is dan weer wat handiger. Jammer genoeg is er maar weinig info van dit materieel te vinden.

Huzaar1

Ik weet niet wat je gemist hebt maar Nederland heeft niet lang geleden contracten afgesloten voor de Leopard2 bruggenlegger, en de genie beschikt over meerdere soorten brugslag materiaal en pontonniersbende. En amfibisch is echt niet hot in de militaire wereld, het is een ontwerp met veel te veel concessies vanaf de start. Enkel wanneer je er niet omheen kan is dat de optie.

Dus naast de Leopard1 bruggenlegger, die vrachtauto, beschikken de gevechtsbrigades over een jaar ook over deze:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/09/2019 | 07:41 uur
Tsjah, ik vind het nogal een nadeel voor die mogelijkheid. Ik zou eerder inzetten op brugslagmateriaal ipv het hele voertuig ineens zo hoog te moeten maken.

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid maar die is niet zo ''stoer'' als het amfibische tintje en veel landen gaan alleen al voor dat stuk voor amfibisch.

Hoe staat het eigenlijk met onze capaciteit op het gebied van bruggen? We hebben de Leopard 1-brugleggende tank & Leguaan maar een capaciteit zoals de M3 Amphibious Rig of EFA heeft nederland naar mijn weten niet (meer) ? Is er binnen defensie geen behoefte aan dit soort materieel?

Huzaar1

Tsjah, ik vind het nogal een nadeel voor die mogelijkheid. Ik zou eerder inzetten op brugslagmateriaal ipv het hele voertuig ineens zo hoog te moeten maken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 02/09/2019 | 23:49 uur
nee, met kanon.

:cute-smile: De IFV

Het schijnt een amfibische IFV te zijn voor het oversteken van rivieren in Polen, volgens de originele bron van de foto's zijn de Polen gestopt met de CV90 omdat het een ''oud ontwerp'' is. En het 120 mm kanon variant ding dat ze ooit gemaakt hebben was puur een concept zonder serieuze plannen van de polen.