Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 23/06/2023 | 00:14 uur
Alle gekheid op een stokje. Is dit niet precies wat de Belgen eigenlijk hadden moeten aanschaffen?

Jazeker het alternatief  de AW101 zou ook goed gekund hebben.

https://www.militaryfactory.com/aircraft/compare-aircraft-results.php?aircraft1=705&aircraft2=1020&Submit=Compare+Aircraft

Huzaar1

Alle gekheid op een stokje. Is dit niet precies wat de Belgen eigenlijk hadden moeten aanschaffen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#776
Citaat van: Ace1 op 22/06/2023 | 14:19 uur
Hoe kan het dat de  Caracal 8 personen meer kan vervoeren dan de Cougar als ik naar de afmetingen op Wikipedia kijk zie ik toch wel een verschil van bijna 4 meter dus hoe betrouwbaar is die link die je gepost hebt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS532_Cougar

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC725

Ik had weinig tijd vanmiddag en heb dat snel gepost, betrouwbaarheid niet gecheckt.  Maar hierbij de twee info pagina's zoals ze op de website van Airbus Helicopters staan.

H215M (Cougar) Brochure (.pdf)


H225M (Caracal) Brochure (.pdf)


Hieruit blijkt dat de H225M Caracal een klein slagje groter is dan de H215M Cougar / Super Puma.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 22/06/2023 | 14:19 uur
Hoe kan het dat de  Caracal 8 personen meer kan vervoeren dan de Cougar als ik naar de afmetingen op Wikipedia kijk zie ik toch wel een verschil van bijna 4 meter dus hoe betrouwbaar is die link die je gepost hebt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS532_Cougar

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC725





8 extra maar dat zal zonder bepakking zijn

Ace1

Citaat van: Parera op 22/06/2023 | 13:41 uur
Qua afmetingen zijn ze gelijk (zonder refueling capaciteit), maar het lege gewicht van Caracal is 550 kg hoger dan die van de Cougar en er kan 700 kg extra gewicht mee genomen worden. Daarnaast vliegt de Caracal 10 km/h sneller en een kleine 200 km verder. De cabine afmetingen zijn hetzelfde, maar de Caracal kan 5000 kg aan de haak mee dragen en de Cougar 500 kg minder.


https://www.helicopassion.com/fr/03/puma02.htm

Hoe kan het dat de  Caracal 8 personen meer kan vervoeren dan de Cougar als ik naar de afmetingen op Wikipedia kijk zie ik toch wel een verschil van bijna 4 meter dus hoe betrouwbaar is die link die je gepost hebt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS532_Cougar

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC725

silvester herc

Citaat van: Parera op 22/06/2023 | 13:41 uur
Qua afmetingen zijn ze gelijk (zonder refueling capaciteit), maar het lege gewicht van Caracal is 550 kg hoger dan die van de Cougar en er kan 700 kg extra gewicht mee genomen worden. Daarnaast vliegt de Caracal 10 km/h sneller en een kleine 200 km verder. De cabine afmetingen zijn hetzelfde, maar de Caracal kan 5000 kg aan de haak mee dragen en de Cougar 500 kg minder.


https://www.helicopassion.com/fr/03/puma02.htm
Ok bedankt Parera voor de info!

Parera

Citaat van: silvester herc op 22/06/2023 | 13:29 uur
Eigenlijk gewoon een vraagje is de CARCAL net zo groot als de Cougar of groter wat is het capaciteit verschil buiten dat hij natuurlijk veel moderner is en bij getankt kan worden in de lucht  ben al een beetje aan het zoeken geweest maar kan nog niks vinden over de grote van de cabine ??

Qua afmetingen zijn ze gelijk (zonder refueling capaciteit), maar het lege gewicht van Caracal is 550 kg hoger dan die van de Cougar en er kan 700 kg extra gewicht mee genomen worden. Daarnaast vliegt de Caracal 10 km/h sneller en een kleine 200 km verder. De cabine afmetingen zijn hetzelfde, maar de Caracal kan 5000 kg aan de haak mee dragen en de Cougar 500 kg minder.


https://www.helicopassion.com/fr/03/puma02.htm

silvester herc

Eigenlijk gewoon een vraagje is de CARCAL net zo groot als de Cougar of groter wat is het capaciteit verschil buiten dat hij natuurlijk veel moderner is en bij getankt kan worden in de lucht  ben al een beetje aan het zoeken geweest maar kan nog niks vinden over de grote van de cabine ??

Parera

Citaat van: Harald op 22/06/2023 | 08:31 uur
:big-smile: mijn voorkeur is nog steeds met camo



Dat kunnen we combineren!

Terug naar de jaren '90 en '00's met de Fokker 50 en C-130's in camo :angel:


Alle gekheid op een stokje, ik verwacht dat ze gewoon saai grijs gaan worden of inderdaad de huidige camo van een deel van de cougars.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Master Mack op 22/06/2023 | 07:24 uur
Zo is het wel een mooie dikke bak. Donker grijs. Heel mooi.

:big-smile: mijn voorkeur is nog steeds met camo


Master Mack

Zo is het wel een mooie dikke bak. Donker grijs. Heel mooi.

Parera

Vanaf de Paris Airshow, een foto van de nieuwe Hongaarse H225M met H-force bewapening. Een mooi voorproefje van hoe onze toekomstige SOF heli's er uit (kunnen) gaan zien! Ik ben voorstander van een donkere kleur voor onze H225M's.



https://twitter.com/GarethJennings3/status/1670451101508698112

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 20/06/2023 | 18:04 uur
Nou, wees niet verrast als er nog wat bekendmakingen van behoefteb en orders volgen na deze aanbesteding. De budget allocatie t.b.v. SOCOM heli capaciteit voorziet in meer dan alleen het toestel.

Overigens heb je ook 70mm geleide projectielen die in de missile pod passen. Aan zulke zaken heeft SOCOM wel behoefte kan ik me voorstellen. Er gaan nog wel wat dingen volgen en het houdt niet op bij een MAG of .50 in de deur.

Maargoed, als het aan SOCOM lag schaften we speederbikes, enkele lightsabets en AT-ST's aan.  :cute-smile:

Gelukkig zijn er meer mogelijkheden dan (on-)geleide 70 mm raketjes.


4x Hellfire (of vergelijkbaar)

Maar ook SPIKE  ATGM's zijn recent nog getest (vanaf H145M), maar ook LWT's en exocet antischeepsraketten (of NSM) behoren tot de opties.