De luchtmacht van morgen

Gestart door Parera, 03/09/2018 | 12:44 uur

A.J.

Citaat van: Parera op 03/09/2018 | 12:44 uur
In navolging van de topics ''De landmacht van morgen'' & ''De marine van morgen'' kan natuurlijk een topic voor de KLU niet ontbreken.

Hier hetzelfde verhaal als in het Kmar topic, verzin eerst maar een fatsoenlijke OP waarmee de discussie gestart kan worden voor zover het niet in een lopend topic past.

A.J. Forumbeheer

Lynxian

Citaat van: Ros op 03/09/2018 | 14:31 uur
In ieder geval concentreren op de transport sector ten dienste van de NAVO/EU partners.  Het F-16/F-35 capaciteit is en blijft onvoldoende dus afschaffen die takenpakket. En paar kisten om het eigen luchtruim mee te controleren is voldoende.
Ja, close air support of luchtoverwicht, wie heeft 't nodig? Ik ben geen infanterist, dus zal 't mij wat boeien.  :sick:

Ik heb liever te weinig toestellen dan helemaal geen. In het eerste scenario heb je tenminste nog een kleine kans op luchtsteun, in dat tweede geval mag je zelf je boontjes zien te doppen. Gaat fijn worden zonder tanks of artillerie.

Wat de toekomst brengt weet niemand, maar vooralsnog lijkt het er wel degelijk op dat er binnen afzienbare tijd meer geld gaat naar defensie en dus ook meer naar toestellen. Deels dankzij Trump, want opeens lijkt binnen Europa het besef te komen dat er meer besteed moet worden aan defensie, nu de Amerikaanse steun niet meer vanzelfsprekend is. Vroeg of laat komt daar een opengetrokken portemonnee bij. Dit zou toch juist moeten aansluiten bij jouw wens tot meer Europa?

StrataNL

Citaat van: Parera op 03/09/2018 | 14:46 uur
Ik kijk ook naar de C-17's die in de jaren '30 voor een groot deel van de vloot aan het eind van hun leven komen. Ik weet niet tot wanneer het ''contract'' loopt voor die NATO C-17's maar ik neem aan dat die op termijn ook vervangen gaan worden. Als je het op die manier bekijkt zou het mogelijk interessant zijn om aan te sluiten bij het Duitse plan voor shared A400M capaciteit met 13 toestellen.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar zelfstandige capaciteit, eventueel dan aangevuld door gedeelde capaciteit voor bepaalde middelen die we niet altijd nodig hebben. Als het haalbaar is 4 C-130 vervangers + 2 strategische luchttransport kisten en als dat niet haalbaar is 4 C-130 vervangers + 2 gedeelde kisten.
Volledig gedeelde transport capaciteit moet je niet willen, op het moment dat je ze snel nodig hebt zoals laatst voor St. Maarten duurt het extra lang omdat er schema's vrijgemaakt moeten worden binnen de samenwerking. Een beperkte maar handzame eigen capaciteit zal je altijd willen hebben als land.
De A400M is geen capabele vervanger van de C-17, dat is duidelijk. Voor de rest eens.

Citaat van: StrategNL op 03/09/2018 | 15:04 uur
En hoe zie je wat betreft die KC-390 dat qua samenwerking en standaardisatie met onze directe bondgenoten binnen Benelux-, Europa- en NAVO structuren? Behalve Portugal is er geen enkel Europees of NAVO lidstaat die de KC-390 aanschaft (nog). Zou je een hele aparte opleidings- en logistieke keten moeten aanbrengen. Waar je bij de A400M en zelfs nieuwe C-130s gewoon kan aansluiten bij de grote structuren en ketens die er nu al zijn. Lijkt mij zonde van het geld.
Ik denk dat huidige C-130 gebruikers die hun kisten binnen nu en 15 jaar gaan vervangen en de A400M te groot en te duur vinden, voor de KC-390 gaan. Deze past precies in dat gat. Tegen die tijd (jaren 30) zullen er genoeg gebruikers zijn om bijv. opleiding etc. te delen. KC-390 met zelfstandige logistieke keten is alsnog goedkoper dan A400M's aanschaffen.




-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrategNL

Citaat van: Parera op 03/09/2018 | 13:21 uur
Doe wat je niet laten kan. Maar laten we dit topic niet in de eerste posts gaan vervuilen met andere onderdelen.
Een compliment aan jouw adres voor een goed initiatief lijkt mij geen vervuiling. ;) Wat vaker complimenten kan dit mooie forum best gebruiken. :angel:
Citaat van: Parera op 03/09/2018 | 13:21 uurWat betreft het vervangen van de C-130 waar discussie over was in het Belgische topic en de KC-390 word geopperd twijfel ik aan het toestel. Het is wel een interessant toestel maar om het alleen de huidige 4 C-130's te laten vervangen daar twijfel ik aan. Een combinatie van KC-390 met A-400M zou in mijn ogen heel goed mogelijk zijn met de kijk op een uitbreiding van de luchttransport capaciteit zouden 4 + 2 goed haalbaar zijn. Misschien kan defensie beginnen met Embraer voor de vervaging van de Gulfstream waaraan in 2020 begonnen word met instroom in 2022.
En hoe zie je wat betreft die KC-390 dat qua samenwerking en standaardisatie met onze directe bondgenoten binnen Benelux-, Europa- en NAVO structuren? Behalve Portugal is er geen enkel Europees of NAVO lidstaat die de KC-390 aanschaft (nog). Zou je een hele aparte opleidings- en logistieke keten moeten aanbrengen. Waar je bij de A400M en zelfs nieuwe C-130s gewoon kan aansluiten bij de grote structuren en ketens die er nu al zijn. Lijkt mij zonde van het geld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 03/09/2018 | 14:31 uur
In ieder geval concentreren op de transport sector ten dienste van de NAVO/EU partners.  Het F-16/F-35 capaciteit is en blijft onvoldoende dus afschaffen die takenpakket. En paar kisten om het eigen luchtruim mee te controleren is voldoende.

Je ben rancuneus he... toch vervelend dat je er naast zat en zit. Het aantal F35A zal ongetwijfeld verhoogd worden naar 50+ in het volgende decennium.

(tenzij er een politieke coalitie wordt gevormd zoals nu in Amsterdam, als dat het geval is, dan kan je de restanten van de krijgsmacht wit schilderen).

Parera

Citaat van: StrataNL op 03/09/2018 | 14:13 uur
Combinatie KC-390 en A400M? Waarom zou je dat doen, is niet logisch. Ga voor het één of het ander. De A400M is te duur als C-130 vervanger en voorziet voor een deel in de behoefte die Nederland al gedekt heeft met de C-17's. Waar de KC-390 eenzelfde kostenplaatje en afmetingen heeft als de C-130 familie tegen betere prestaties.

Ik kijk ook naar de C-17's die in de jaren '30 voor een groot deel van de vloot aan het eind van hun leven komen. Ik weet niet tot wanneer het ''contract'' loopt voor die NATO C-17's maar ik neem aan dat die op termijn ook vervangen gaan worden. Als je het op die manier bekijkt zou het mogelijk interessant zijn om aan te sluiten bij het Duitse plan voor shared A400M capaciteit met 13 toestellen.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar zelfstandige capaciteit, eventueel dan aangevuld door gedeelde capaciteit voor bepaalde middelen die we niet altijd nodig hebben. Als het haalbaar is 4 C-130 vervangers + 2 strategische luchttransport kisten en als dat niet haalbaar is 4 C-130 vervangers + 2 gedeelde kisten.

Citaat van: Ros op 03/09/2018 | 14:31 uur
In ieder geval concentreren op de transport sector ten dienste van de NAVO/EU partners.  Het F-16/F-35 capaciteit is en blijft onvoldoende dus afschaffen die takenpakket. En paar kisten om het eigen luchtruim mee te controleren is voldoende.
Volledig gedeelde transport capaciteit moet je niet willen, op het moment dat je ze snel nodig hebt zoals laatst voor St. Maarten duurt het extra lang omdat er schema's vrijgemaakt moeten worden binnen de samenwerking. Een beperkte maar handzame eigen capaciteit zal je altijd willen hebben als land.

Sparkplug

Citaat van: Ros op 03/09/2018 | 14:31 uur
Het F-16/F-35 capaciteit is en blijft onvoldoende dus afschaffen die takenpakket. En paar kisten om het eigen luchtruim mee te controleren is voldoende.

Dat is onzin. Dan zouden landen als België, Denemarken en Portugal met dezelfde capaciteit ook hun vloot moeten afstoten. De komende jaren worden heel wat jachtvliegtuigen vervangen. Het is niet zo dat landen als Duitsland, Frankrijk en Italië als voorbeeld alles even kunnen afdekken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DvdW

Citaat van: StrataNL op 03/09/2018 | 14:13 uur
Combinatie KC-390 en A400M? Waarom zou je dat doen, is niet logisch. Ga voor het één of het ander. De A400M is te duur als C-130 vervanger en voorziet voor een deel in de behoefte die Nederland al gedekt heeft met de C-17's. Waar de KC-390 eenzelfde kostenplaatje en afmetingen heeft als de C-130 familie tegen betere prestaties.
Mee eens, zie o.a. ook: https://www.popularmechanics.com/military/a22057/kc-390vs-c-130-super-hercules/
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

In ieder geval concentreren op de transport sector ten dienste van de NAVO/EU partners.  Het F-16/F-35 capaciteit is en blijft onvoldoende dus afschaffen die takenpakket. En paar kisten om het eigen luchtruim mee te controleren is voldoende.

StrataNL

Citaat van: Parera op 03/09/2018 | 13:21 uur
Wat betreft het vervangen van de C-130 waar discussie over was in het Belgische topic en de KC-390 word geopperd twijfel ik aan het toestel. Het is wel een interessant toestel maar om het alleen de huidige 4 C-130's te laten vervangen daar twijfel ik aan. Een combinatie van KC-390 met A-400M zou in mijn ogen heel goed mogelijk zijn met de kijk op een uitbreiding van de luchttransport capaciteit zouden 4 + 2 goed haalbaar zijn. Misschien kan defensie beginnen met Embraer voor de vervaging van de Gulfstream waaraan in 2020 begonnen word met instroom in 2022.
Combinatie KC-390 en A400M? Waarom zou je dat doen, is niet logisch. Ga voor het één of het ander. De A400M is te duur als C-130 vervanger en voorziet voor een deel in de behoefte die Nederland al gedekt heeft met de C-17's. Waar de KC-390 eenzelfde kostenplaatje en afmetingen heeft als de C-130 familie tegen betere prestaties.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrategNL op 03/09/2018 | 12:54 uur
Inderdaad! "De Koninklijke Marechaussee van morgen" dan ook maar doen meteen?
Doe wat je niet laten kan. Maar laten we dit topic niet in de eerste posts gaan vervuilen met andere onderdelen.


Wat betreft het vervangen van de C-130 waar discussie over was in het Belgische topic en de KC-390 word geopperd twijfel ik aan het toestel. Het is wel een interessant toestel maar om het alleen de huidige 4 C-130's te laten vervangen daar twijfel ik aan. Een combinatie van KC-390 met A-400M zou in mijn ogen heel goed mogelijk zijn met de kijk op een uitbreiding van de luchttransport capaciteit zouden 4 + 2 goed haalbaar zijn. Misschien kan defensie beginnen met Embraer voor de vervaging van de Gulfstream waaraan in 2020 begonnen word met instroom in 2022.

StrategNL

Citaat van: Parera op 03/09/2018 | 12:44 uur
In navolging van de topics ''De landmacht van morgen'' & ''De marine van morgen'' kan natuurlijk een topic voor de KLU niet ontbreken.
Inderdaad! "De Koninklijke Marechaussee van morgen" dan ook maar doen meteen?

Parera

In navolging van de topics ''De landmacht van morgen'' & ''De marine van morgen'' kan natuurlijk een topic voor de KLU niet ontbreken.