Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

#218
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/03/2021 | 08:19 uur
Een onderstel op rups.....  SHORAD beperkt zich immers niet tot omstandigheden die voor wieltjes prima zijn.

Aangezien de rest van gevechts ondersteunende apparaten ook niet allemaal rups zijn kan deze ook wiel. Natuurlijk is rups beter. Maar het zal op de boxer komen. Hij hoeft niet direct achter de tanks aan en precies te komen waar zijn gaan. Boxer is zeer mobiel, het is geen 1988 meer ;) .
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#217
X-band voor NL ?
De NL Pruttels waren ook uitgerust met X-band en de Duitse Gepard met S-band

@AJ.... de verschillen tussen X en S band en wat beter is ? kun jij beter inschatten... weet jij waarom NL toen met de Pruttel voor X-band heeft gekozen ?   nauwkeurigheid en betere beeldvorming ?

CitaatVariants
Germany
Search radar: S band, 15 km range
Tracking radar: Ku band, 15 km range
Laser rangefinder

Netherlands
Search radar: X band, 15 km range
Tracking radar: X/Ka band, 13 km range
https://en.wikipedia.org/wiki/Flakpanzer_Gepard

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 04/03/2021 | 06:01 uur

Daarna volgt de vraag welk onderstel we willen of dat we kiezen voor meerdere onderstellen; Boxer, CV-90 of een compleet ander platform.

Een onderstel op rups.....  SHORAD beperkt zich immers niet tot omstandigheden die voor wieltjes prima zijn.

Parera

#215
Citaat van: Huzaar1 op 03/03/2021 | 23:22 uur
Dat ziet er goed uit en is iets waar NL naar zoekt.

Nu maar hopen dat we die mistrals ook kunnen wisselen voor stingers of we moeten er een aparte logistiek bij opzetten. Beide keuzes kosten extra geld, het van de plank product moet aangepast worden of de aankoop, opleiding en onderhoud van een nieuw raket systeem.

Maar misschien zijn ze bij Rheinmetall al zo slim geweest om ook andere MANPADS mee te nemen in de ontwikkeling van het systeem zodat het een breder pakket aan potentiele export klanten heeft. Aan de andere kant hebben ze met MBDA Deutschland natuurlijk de mistrals in eigen hand.

Daarna volgt de vraag welk onderstel we willen of dat we kiezen voor meerdere onderstellen; Boxer, CV-90 of een compleet ander platform. Ik moet zeggen dat ze bij Rheinmetall niet stil zitten wat betreft de skyranger en er in de afgelopen maanden veel vernieuwingen zijn doorgevoerd en de ontwikkeling snel gaat.

Toevoeging In het artikel staat al dat ook andere raket systemen in te passen zijn.

De radar is recent getest volgens het artikel heeft een bereik van 20 km, ik heb geen verstand van SHORAD maar dat moet genoeg zijn voor dit systeem lijkt mij. Zo niet kunnen we er altijd nog een apart radar voertuig aan koppelen met een grotere radar (GM-200 of de land variant van de NS-50). Dit concept ziet er goed uit maar als ik het artikel lees moet er ook nog een hoop ontwikkeld worden zoals de X-band tracker (op verzoek van de klant) en het belangrijkste van alles is dat dit op papier er goed uitziet maar in de praktijk nog als 1 systeem getest moet worden.

Huzaar1

Dat ziet er goed uit en is iets waar NL naar zoekt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Bedankt, AJ, zie wat ik vergat, de  extensie (jpg) mee te nemen.

Parera

Citaat van: pz op 03/03/2021 | 20:54 uur
Rheinmetall Air Defence unveils its Skyranger 30

Eerste foto van de nieuwe Skyranger 30module. Het lukt me helaas niet om een foto in te kopieren, deze truc lukt me nog niet. (tips?)

https://www.edrmagazine.eu/rheinmetall-air-defence-unveils-its-skyranger-30

Dat ziet er goed uit, ik zeg kopen... kopen...kopen.

A.J.

#211
Citaat van: pz op 03/03/2021 | 20:54 uur
Eerste foto van de nieuwe Skyranger 30module. Het lukt me helaas niet om een foto in te kopieren, deze truc lukt me nog niet. (tips?)

De locatie van de foto tussen de zg. "img tags" zetten:

[img]https://www.edrmagazine.eu/wp-content/uploads/2021/03/Rheinmetall-Skyranger-30_01.jpg[/img]


pz

#210
Rheinmetall Air Defence unveils its Skyranger 30

Eerste foto van de nieuwe Skyranger 30module. Het lukt me helaas niet om een foto in te kopieren, deze truc lukt me nog niet. (tips?)

https://www.edrmagazine.eu/rheinmetall-air-defence-unveils-its-skyranger-30



A.J.

Citaat van: Tempest technican op 01/02/2021 | 21:07 uur
Je ben denk ik niet de enige Harald. Ik vind het nog steeds een mooi systeem.
Zijn er ook boeken geschreven over de inzet van de Nederlandse Pruttels? Ben zeer benieuwd naar de ervaring van de gebruikers en de algemene verhalen.

Nederland heeft de Pruttel nooit ingezet in een inzetgebied. Als Covid het weer toelaat moet je het museum op de Peel maar eens bezoeken daar staat nog een complete Pruttel binnen.

En anders ff een rondje Googlen.

Hier een goed stuk over de geschiedenis/ invoering van de Pruttel.
En hier een mooi stuk over de MLT/PLT, de simulatiesystemen, overigens is die hele site zeker de moeite waard. "Geschiedenis van (TNO) defensie- en veiligheidsresearch sinds 1927"

En verder Youtube.

En als je specifieke vragen hebt stel ze maar, ik ben stukscommandant en instructeur PRTL en later Cheetah geweest. Ik heb jarenlang met dat apparaat gewerkt.

StrataNL

De grotere elevatiehoek van onze CV90 MLU biedt ook meer mogelijkheden in die rol.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#207
Citaat van: Tempest technican op 01/02/2021 | 21:07 uur
Je ben denk ik niet de enige Harald. Ik vind het nog steeds een mooi systeem.
Zijn er ook boeken geschreven over de inzet van de Nederlandse Pruttels? Ben zeer benieuwd naar de ervaring van de gebruikers en de algemene verhalen.

In de CV90 topic werd de Luftvärnskanonvagn (lvkv) 9040 ook al vermeld. Mooi systeem met ook een Thales radar. Kan weinig vinden over de ps-95 radar


Zou wel interessant zijn wat voor CV90 systeem men kan maken in deze tijd. De 9040 die er nu is stamt nog uit 2000.
Kanon technologie weet ik niet als je echt grote verbeteringen kan maken. Op het gebiedt van sensoren denk ik wel.

Die CV9050 lvkv is een prachtig voertuig maar het kanon is inderdaad gewoon een Bofors 40 mm L70 kanon.  Het aantal rounds dat in de toren beschikbaar is in mijn ogen veel te laag  met slechts 24 ( 3*8 stuks houders) en nog eens 24 in een ready to use magazijn. Totaal is er plek voor 234 rounds in het gehele voertuig. Als je de vuursnelheid van de L70 bekijkt met 300 schoten per minuut bekijkt dan ben je in theorie binnen 1 minuut door al je munitie heen.

En over de radar heb ik het volgende gevonden

Citaat
Radar PS95
Type: Radar
Altitude Max: 3505 m
Range Max: 14.8 km
Altitude Min: 0 m
Range Max: 14.8 km
Range Min: 0.2 km
Generation: Early 1990s

Ik denk dat de NL defensie industrie op zich zelf met een prachtige CV90 bases SPAAG kan ontwikkelen en daarbij gebruik maken van de Duitse kennis o.a. van de Skyranger toren die in ontwikkeling is.  Maar ook geheel zelfstandig moeten we dit kunnen maar ik denk alleen niet dat het wenselijk is. Maar misschien kan Thales NL samen met Rheinmetall en Van Halteren wel een NL toren ontwikkelen met (extra) Thales NL sensoren en het (wapen) systeem van de Skyranger.

vlincent

Je ben denk ik niet de enige Harald. Ik vind het nog steeds een mooi systeem.
Zijn er ook boeken geschreven over de inzet van de Nederlandse Pruttels? Ben zeer benieuwd naar de ervaring van de gebruikers en de algemene verhalen.

In de CV90 topic werd de Luftvärnskanonvagn (lvkv) 9040 ook al vermeld. Mooi systeem met ook een Thales radar. Kan weinig vinden over de ps-95 radar


Zou wel interessant zijn wat voor CV90 systeem men kan maken in deze tijd. De 9040 die er nu is stamt nog uit 2000.
Kanon technologie weet ik niet als je echt grote verbeteringen kan maken. Op het gebiedt van sensoren denk ik wel.


Harald

Citaat van: A.J. op 01/02/2021 | 15:06 uur
Ik... Misschien is het wel "mijn" pruttel geweest... 8)

Die Stinger upgrade is overigens wel eens getest door de Duitsers maar had voor ons niet echt meerwaarde aangezien wij altijd gecombineerd met de Stinger optraden. De complete groep bestond ook uit de PRTL met bediening, een Stingerploeg en de "rust" ploeg. Negen man in totaal.

Foto is van een Pruttel uit Jordanië, wellicht hebben zij wel voor deze upgrade gekozen na onze verkoop ?

Ik vind het nog steeds doodzonde dat ze allemaal verkocht zijn voor een appel en een ei ... :'(