Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 14/03/2011 | 18:13 uur
De keuze voor al dan niet gasturbines hangt vooral af van de kosten die daarbij komen (o.a. verbruik, maar ook gearbox aanpassing) en dan kom je bij de samenstelling: CODLAG, CODOD, CODAD, CODOG enz.

Een diesel rendeert economischer wanneer deze draait aan een vast toerental.
Om trager/sneller te gaan wijzig je dan de spoed van de schroefbladen.
Dit gaat echter enkel op tot aan een bepaalde snelheid en vanaf dan moet het toerental omhoog om sneller te blijven gaan.

Om een hoog acceleratievermogen te hebben kom je volgens mij automatisch bij gasturbines uit.

Prijzen? Afhankelijk van Gearbox + aantal schroefassen + type schroefbladen + aantal motoren / gasturbines + onderhoudscontract + vaartypes (snel, traag, economisch - constant, (zeer) variabel, afwisselend)... veel parameters dus...

In dit ligt zie ik graag de (huidige) combinatie van diesel voor kruisvaart en gasturbine voor hoofdvaart.

ARM-WAP

De keuze voor al dan niet gasturbines hangt vooral af van de kosten die daarbij komen (o.a. verbruik, maar ook gearbox aanpassing) en dan kom je bij de samenstelling: CODLAG, CODOD, CODAD, CODOG enz.

Een diesel rendeert economischer wanneer deze draait aan een vast toerental.
Om trager/sneller te gaan wijzig je dan de spoed van de schroefbladen.
Dit gaat echter enkel op tot aan een bepaalde snelheid en vanaf dan moet het toerental omhoog om sneller te blijven gaan.

Om een hoog acceleratievermogen te hebben kom je volgens mij automatisch bij gasturbines uit.

Prijzen? Afhankelijk van Gearbox + aantal schroefassen + type schroefbladen + aantal motoren / gasturbines + onderhoudscontract + vaartypes (snel, traag, economisch - constant, (zeer) variabel, afwisselend)... veel parameters dus...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/03/2011 | 17:30 uur
Citaat van: Poleme op 14/03/2011 | 16:12 uur
28 knopen op diesel karren?   Jazeker, uit de Absalon is een luchtverdedigings fregat ontwikkeld die 2x zoveel motor vermogen heeft en deze vaart haalt.
Lijkt me een goede opzet dan....maar enig idee hoe dat prijstechnisch uitpakt in vergelijking met een schip met wel mix van diesels en gasturbine(s)?

Wat betent een mix van diesels (ipv diesel en gasturbine) voor de acceleratie?

Als voorbeeld: het oude S fregat: op hoofdvaartgasturbines (van 0 kts naar 32 kts in 90 seconden)

Elzenga

Citaat van: Poleme op 14/03/2011 | 16:12 uur
28 knopen op diesel karren?   Jazeker, uit de Absalon is een luchtverdedigings fregat ontwikkeld die 2x zoveel motor vermogen heeft en deze vaart haalt.
Lijkt me een goede opzet dan....maar enig idee hoe dat prijstechnisch uitpakt in vergelijking met een schip met wel mix van diesels en gasturbine(s)?

Poleme

#236
Citaat van: Kapitein Rob op 09/03/2011 | 23:19 uur
Citaat van: jurrienvisser op 09/03/2011 | 23:16 uur
Yep... en dan weet je nu al wie er als (hofleverancier) winnaar uit de bus komt....
Zolang ze "de voortstuwing" maar elders kopen.......  :P
'Ook voor deze SMJ hebben ze gips.'  
Aan alle aparte voortstuwing componenten van het LCF schort het niet.  Hoewel General Electric gasturbines levert die betrouwbaarder zijn dan de Rolls Royces tegen een iets hoger peut consumptie.
De schroefasjes hebben regelmatig problemen door een tekort schietende integratie van de voorstuwing componenten en de romp.
Dus je moet de bouwmeester op zijn kop geven SMJ 'kruidenier'.
Tja, men vond dat de diesel karretjes op het M-fregat ook te kort schoten.  Dit werd opgelost door de spoed van de schroeven aan te passen.    Een oplossing voor de LCF schroefassen is er (nog( niet.   De voortijdig slijtende Paxman generators worden hopelijk wel vervangen door iets beters.

28 knopen op diesel karren?   Jazeker, uit de Absalon is een luchtverdedigings fregat ontwikkeld die 2x zoveel motor vermogen heeft en deze vaart haalt.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.


Elzenga

Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:53 uur
28 knopen op diesels?  :angel:
deal!!...twee NH-90s aan boord bij elke beetje missie...LCPs en of Damen interceptors aan boord op het flexdek. Moderne bewapening en sensor-outfit. Niet te kleine bemanning. Kostenvoordeel behalen door ZP als basis te gebruiken. Niet te lang wachten met invoering...en liever meer dan 2.

Ja hier kan ik wel lekker op slapen ;D...in ieder geval tot de 18e...daarna :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:53 uur
Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:51 uur
Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:48 uur
Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:37 uur
Mijn advies aan jouw is vaar maar eens een week (of twee) mee op een eenheid die deel neemt aan diverse oefeningen ASW, AAW en ASUW en je zult begrijpen dat snelheid en acceleratievermogen wel degelijk van groot belang is in slagkracht, in overlevingskansen en in flexabiliteit!
Dat hoeft niet, want dat heb ik al lang (jaren!) gedaan, ook in de 'good old days' toen er nog echt ASW, AAW en ASuW werd beoefend.  8)
Mooi....goed om te horen.... dan zijn we het simpelweg niet met elkaar eens, wie weet komen we tot een kompromis.
28 knopen op diesels?  :angel:

Als deze diesel dan ook het acceleratie vermogen heeft... en een eindsnelheid van 30 kts... dan kan ik me daar in vinden.  :big-smile:

agentdreutel

Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:51 uur
Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:48 uur
Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:37 uur
Mijn advies aan jouw is vaar maar eens een week (of twee) mee op een eenheid die deel neemt aan diverse oefeningen ASW, AAW en ASUW en je zult begrijpen dat snelheid en acceleratievermogen wel degelijk van groot belang is in slagkracht, in overlevingskansen en in flexabiliteit!
Dat hoeft niet, want dat heb ik al lang (jaren!) gedaan, ook in de 'good old days' toen er nog echt ASW, AAW en ASuW werd beoefend.  8)
Mooi....goed om te horen.... dan zijn we het simpelweg niet met elkaar eens, wie weet komen we tot een kompromis.
28 knopen op diesels?  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:48 uur
Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:37 uur
Mijn advies aan jouw is vaar maar eens een week (of twee) mee op een eenheid die deel neemt aan diverse oefeningen ASW, AAW en ASUW en je zult begrijpen dat snelheid en acceleratievermogen wel degelijk van groot belang is in slagkracht, in overlevingskansen en in flexabiliteit!
Dat hoeft niet, want dat heb ik al lang (jaren!) gedaan, ook in de 'good old days' toen er nog echt ASW, AAW en ASuW werd beoefend.  8)
Mooi....goed om te horen.... dan zijn we het simpelweg niet met elkaar eens, wie weet komen we tot een kompromis.

agentdreutel

Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:37 uur
Mijn advies aan jouw is vaar maar eens een week (of twee) mee op een eenheid die deel neemt aan diverse oefeningen ASW, AAW en ASUW en je zult begrijpen dat snelheid en acceleratievermogen wel degelijk van groot belang is in slagkracht, in overlevingskansen en in flexabiliteit!
Dat hoeft niet, want dat heb ik al lang (jaren!) gedaan, ook in de 'good old days' toen er nog echt ASW, AAW en ASuW werd beoefend.  8)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#229
Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:17 uur
Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:06 uur
Laten we er voor waken dat de eerste de beste Dhow of drugsboot een fregat  voor blijft...
Alsje graag een half etmaal achter een drugboot aan wil jagen om vervolgens te constateren dat deze in de territoriale wateren van een land verdwijnt waar je niet op kunt treden, be my guest. Ik had allang mijn helikopter ingezet om met een paar welgemikte schoten de motoren van de drugboot uit te schakelen.

Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:06 uur
30+ kts vind ik om diverse redenen weselijk, al was het maar om de flexibiliteit. de slagkracht en de overlevingskansen van het schip te behouden...
Slagkracht heeft niets te maken met snelheid. Wel de capaciteit om je raket of granaat, of desnoods een compagnie mariniers, op de juiste plek te krijgen. En overlevingskansen zijn meer afhankelijk van je zelfverdedigingsmiddelen dan van je accelleratievermogen. Flexibiliteit is, als ik het juist inschat wat jij voor ogen heb, gebaat bij een hoge kruissnelheid. Met gasturbines kun je wel hard varen, maar niet zo ver. En je tanker houdt je echt niet bij  ;)

Ik kan mij niet herinneren dat er in het S, L, GW tijdperk problemen waren met het bij houden van wel of geen tanker...natuurlijk is de kruissnelheid aangepast op een economische snelheid (laten we zeggen 18 kts) en op de snelheid van het langzaamst varende schip in je eenheid (eskader).

(en ik heb toch echt 8 jaar operationeel rond gevaren en heel veel scenario's meegemaakt waarbij de gemiddelde transit snelheid ligt/lag op 18 kts)

Het gaat er om dat je voldoende extra power te beschikking hebt op het moment dat het (om welke reden) wenselijk of noodzakelijk is...!

Mijn advies aan jouw is vaar maar eens een week (of twee) mee op een eenheid die deel neemt aan diverse oefeningen ASW, AAW en ASUW en je zult begrijpen dat snelheid en acceleratievermogen wel degelijk van groot belang is in slagkracht, in overlevingskansen en in flexabiliteit!

Elzenga

Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:17 uur
Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:06 uur
Laten we er voor waken dat de eerste de beste Dhow of drugsboot een fregat  voor blijft...
Alsje graag een half etmaal achter een drugboot aan wil jagen om vervolgens te constateren dat deze in de territoriale wateren van een land verdwijnt waar je niet op kunt treden, be my guest. Ik had allang mijn helikopter ingezet om met een paar welgemikte schoten de motoren van de drugboot uit te schakelen.
Of een LCP of Damen interceptor uitgezet vanaf het flexdek van je ZP+ die er met 40 tot 60 knopen achteraan knalt...of de boel opvangt en arresteert als de heli de boel tot stoppen heeft gebracht.
Citaat van: agentdreutel op 11/03/2011 | 00:17 uur
Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:06 uur
30+ kts vind ik om diverse redenen weselijk, al was het maar om de flexibiliteit. de slagkracht en de overlevingskansen van het schip te behouden...
Slagkracht heeft niets te maken met snelheid. Wel de capaciteit om je raket of granaat, of desnoods een compagnie mariniers, op de juiste plek te krijgen. En overlevingskansen zijn meer afhankelijk van je zelfverdedigingsmiddelen dan van je accelleratievermogen. Flexibiliteit is, als ik het juist inschat wat jij voor ogen heb, gebaat bij een hoge kruissnelheid. Met gasturbines kun je wel hard varen, maar niet zo ver. En je tanker houdt je echt niet bij  ;)
Amen!!  :angel:

Elzenga

Citaat van: yelloow op 11/03/2011 | 00:02 uur
Welke experts heb jij dat horen vertellen Elzenga. Op de Opsschool wordt de studenten van de CCO opleiding toch wel degelijk iets anders verteld. En daar lopen toch wel de echte experts rond.
Dus alle marines die hun moderne fregatten een snelheid van 25+ meegeven zijn amateurs dan? Ik bestrijd bepaalde voordelen van een hoge snelheid helemaal niet...ik vind die alleen...in het hele plaatje aan scenario's en afwegingen gezien...niet voldoende groot om de hogere kosten te rechtvaardigen. En dat is een afweging die blijkbaar elders ook zo wordt gemaakt. 

agentdreutel

Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:06 uur
Laten we er voor waken dat de eerste de beste Dhow of drugsboot een fregat  voor blijft...
Alsje graag een half etmaal achter een drugboot aan wil jagen om vervolgens te constateren dat deze in de territoriale wateren van een land verdwijnt waar je niet op kunt treden, be my guest. Ik had allang mijn helikopter ingezet om met een paar welgemikte schoten de motoren van de drugboot uit te schakelen.

Citaat van: jurrienvisser op 11/03/2011 | 00:06 uur
30+ kts vind ik om diverse redenen weselijk, al was het maar om de flexibiliteit. de slagkracht en de overlevingskansen van het schip te behouden...
Slagkracht heeft niets te maken met snelheid. Wel de capaciteit om je raket of granaat, of desnoods een compagnie mariniers, op de juiste plek te krijgen. En overlevingskansen zijn meer afhankelijk van je zelfverdedigingsmiddelen dan van je accelleratievermogen. Flexibiliteit is, als ik het juist inschat wat jij voor ogen heb, gebaat bij een hoge kruissnelheid. Met gasturbines kun je wel hard varen, maar niet zo ver. En je tanker houdt je echt niet bij  ;)