Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Ace1

Citaat van: Poleme op 26/07/2024 | 23:02 uurToen de Naval Group op 15 maart '24 de Walrus vervanging aanbesteding won. Waren ze bij IHC opvallend terughoudend voor wat betreft eventuele productie deelname in de Walrus vervanging. Door personeel schaarste betekend eventuele participatie ook niet meer werk, maar verdringing van andere orders.

In juni '24 verklaarde IHC functionarissen in lokale kranten echter dat zij mee gaan bouwen aan het Orka casco.  Maar ruim beschouwd kan productie van bijvoorbeeld leidingen werk ook geïnterpreteerd worden als werkzaamheden aan het casco.

In de herfst van 2015 werd er een flinke ontslag ronde aangekondigd.  Terwijl daarvoor al meerdere kleinere personeel inkrimpingen hadden plaatsgevonden.  In dat najaar meldde de IHC directie ook al dat ze de productie zoveel mogelijk naar het buitenland gingen verplaatsen.  Want NL was te duur.  Alleen het meest complexe werk zou in NL blijven.  Dit plan werd onlangs in juni '24 nog eens publiekelijk aangekondigd.
 Het werkelijke probleem bij IHC is echter dat de organisatie een waterhoofd heeft met vele exorbitant betaalde nep functies. 

De reparatie en nieuwbouw hellingen van IHC de Merwede gingen in de verkoop en kwamen in handen van Neptune Shipyards.  Neptune Shipyards werd opgericht door voormalig stucadoor Andries de Kok.  Zoon Martin zwaait inmiddels met de scepter.  Andries begon met de bouw van polyester speed-jachten.  Besloot tot diversificatie door onder andere een werf op te kopen die vooral multi-cats (zelf voortgedreven werk pontons) en sleep/duw werk pontons bouwde.  Later werd dat uitgebreid naar offshore schepen en sleepboten.  Groeide dus als kool. 
Terwijl IHC in maart 2023 haar meest winstgevende dochter onderneming IQIP (funderingstechniek) verkocht om zo haar totale schuldenlast te kunnen verlagen.
Door de vele reorganisaties en inkrimpingen zijn de beste werknemers van IHC vertrokken.  In de lente van 2020 zag de overgrote meerderheid van de overblijvers het niet meer zitten.  De IHC organisatie is een opgewarmd lijk. 

Eigenlijk bedoelen we hetzelfde alleen heb ik het op een nettere manier verwoord.

Poleme

Citaat van: silvester herc op 23/07/2024 | 21:07 uurWat ik van insite informatie weet IHC gaat vanaf 2027 Marine  schepen bouwen  het zal vermoedelijk wel om de hulpschepen zijn dat zij hij er niet bij dat Neptune de casco bouw gaat doen zal mij niks verwonderen mijn zoon heeft ook bij IHC Krimpen gewerkt moest er na de zoveelste reorganisatie de werf verlaten en heeft ook nog voor Neptune gewerkt en bij de Merwede ook aan de MRV Canterbury geerkt als hij de kans krijgt wil hij weer terug naar de casco bouw vooral hoopt hij weer aan Marine schepen te werken want daar kan men ook aardig grote schepen bouwen al is het afwachten of de casco bouw niet  weer richting het buitenland veverdwijnt!!
Toen de Naval Group op 15 maart '24 de Walrus vervanging aanbesteding won. Waren ze bij IHC opvallend terughoudend voor wat betreft eventuele productie deelname in de Walrus vervanging. Door personeel schaarste betekend eventuele participatie ook niet meer werk, maar verdringing van andere orders.

In juni '24 verklaarde IHC functionarissen in lokale kranten echter dat zij mee gaan bouwen aan het Orka casco.  Maar ruim beschouwd kan productie van bijvoorbeeld leidingen werk ook geïnterpreteerd worden als werkzaamheden aan het casco.

In de herfst van 2015 werd er een flinke ontslag ronde aangekondigd.  Terwijl daarvoor al meerdere kleinere personeel inkrimpingen hadden plaatsgevonden.  In dat najaar meldde de IHC directie ook al dat ze de productie zoveel mogelijk naar het buitenland gingen verplaatsen.  Want NL was te duur.  Alleen het meest complexe werk zou in NL blijven.  Dit plan werd onlangs in juni '24 nog eens publiekelijk aangekondigd.
 Het werkelijke probleem bij IHC is echter dat de organisatie een waterhoofd heeft met vele exorbitant betaalde nep functies. 

De reparatie en nieuwbouw hellingen van IHC de Merwede gingen in de verkoop en kwamen in handen van Neptune Shipyards.  Neptune Shipyards werd opgericht door voormalig stucadoor Andries de Kok.  Zoon Martin zwaait inmiddels met de scepter.  Andries begon met de bouw van polyester speed-jachten.  Besloot tot diversificatie door onder andere een werf op te kopen die vooral multi-cats (zelf voortgedreven werk pontons) en sleep/duw werk pontons bouwde.  Later werd dat uitgebreid naar offshore schepen en sleepboten.  Groeide dus als kool. 
Terwijl IHC in maart 2023 haar meest winstgevende dochter onderneming IQIP (funderingstechniek) verkocht om zo haar totale schuldenlast te kunnen verlagen.
Door de vele reorganisaties en inkrimpingen zijn de beste werknemers van IHC vertrokken.  In de lente van 2020 zag de overgrote meerderheid van de overblijvers het niet meer zitten.  De IHC organisatie is een opgewarmd lijk. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 24/07/2024 | 21:23 uurDat kan ook een gekochte licentie worden van de Vector.

En dat is prima
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 24/07/2024 | 20:47 uurLaten we het hopen, want een extra klant voor de Vector is goed voor de NL industrie maar ook voor de NL defensie.

Dat kan ook een gekochte licentie worden van de Vector.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 24/07/2024 | 20:16 uurProberen en testen.

Citaat van: Ace1 op 24/07/2024 | 20:26 uurPercies als de Victor goed bevalt komt er wel een vervolg order op.

Laten we het hopen, want een extra klant voor de Vector is goed voor de NL industrie maar ook voor de NL defensie.

Ace1

#2273
Citaat van: Huzaar1 op 24/07/2024 | 20:16 uurProberen en testen.

Percies als de Vector goed bevalt komt er wel een vervolg order op.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 24/07/2024 | 14:15 uurMooi voor Defenture, maar deze aantallen zijn natuurlijk triest als je naar de overige recente Poolse aankopen kijkt.

Proberen en testen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: DiepFries op 24/07/2024 | 13:05 uurPoolse speciale eenheden van JW GROM willen ook de Vector. 2 plus optie voor 2.


https://milmag.pl/defenture-dla-jw-grom/

Mooi voor Defenture, maar deze aantallen zijn natuurlijk triest als je naar de overige recente Poolse aankopen kijkt.

DiepFries

Poolse speciale eenheden van JW GROM willen ook de Vector. 2 plus optie voor 2.


https://milmag.pl/defenture-dla-jw-grom/

Flyguy


Citaat van: Ace1 op 23/07/2024 | 22:51 uurZolang er geen D brief naar de tweede kamer is verzonden moet je niet alles geloven.

Pas als er een gelikte render op defensie.nl staat is het zo ver.

silvester herc

Citaat van: Ace1 op 23/07/2024 | 22:51 uurZolang er geen D brief naar de tweede kamer is verzonden moet je niet alles geloven.
OK

Ace1

Citaat van: silvester herc op 23/07/2024 | 22:33 uurMet o.a de hulpschepen zijn ze al in een verder gevorderd stadium wie ze gaat bouwen de scheepswerven moeten onderling samen werken IHC Defence is al volop op zoek naar personeel ze zijn al veel verder als wij denken !

Zolang er geen D brief naar de tweede kamer is verzonden moet je niet alles geloven.

Ace1

Investeringsproject «Vervanging hulpvaartuigen» en koploperproject «Maritiem Masterplan»

Het «Maritiem Masterplan» is een project van de maritieme sector en de Ministeries van IenW, EZK en Defensie, en heeft als doel om betrouwbare, concurrerende en modulaire klimaatneutrale schepen te ontwikkelen, te bouwen en in stand te houden.7 Defensie verwerft met het project «Vervanging hulpvaartuigen» acht vaartuigen met klimaatneutrale technologie en heeft daarmee een voorbeeldfunctie en voortrekkersrol voor het «Maritiem Masterplan».

Het Maritiem Masterplan krijgt financiering uit het Nationaal Groeifonds maar voor de bouw van de hulpvaartuigen ontvangt Defensie daaruit geen bijdrage. In 2022 heeft Defensie besloten de extra kosten van het klimaatneutraal maken zelf te financieren. Het totale projectbudget ligt in de bandbreedte tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard. De Nederlandse MMI gaat deze vaartuigen bouwen. De aard en omvang van het project bieden goede kansen voor brede samenwerking binnen de sector. Zoals vermeld in de B-brief zal Defensie de hulpvaartuigen aanbesteden bij de Nederlandse industrie met toepassing van artikel 346 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).8 De D-brief van dit project is voorzien voor 2025.

De acht nieuwe hulpvaartuigen hebben een gemeenschappelijk basisontwerp, maar krijgen uiteenlopende taken. Twee zeegaande vaartuigen zijn bedoeld voor hydrografische taken en de taken van het huidige torpedowerkschip. Twee andere zeegaande vaartuigen zijn bedoeld voor opleidingen en als ondersteuningsschip in de West. De vier overige vaartuigen zijn kleiner en zijn bedoeld voor duikwerkzaamheden. De acht vaartuigen zijn geschikt om te varen op zowel methanol als diesel en de vaartuigen zijn klimaatneutraal indien groen geproduceerde methanol wordt gebruikt. Groene methanol scheelt per jaar 13 kton minder CO2-uitstoot voor de acht vaartuigen gezamenlijk.

Dit project is innovatief omdat motoren met methanol-aandrijving voor dit type schepen nog niet zijn ontwikkeld. Defensie wordt hiermee launching customer voor deze technologie. Daarnaast gaat de leverancier niet alleen de schepen bouwen maar deze ook onderhouden. Dit vermindert de onderhoudstaken van de Koninklijke Marine en bij marineschepen is dat nog niet eerder op deze schaal gebeurd.

Defensie neemt samen met de kennisinstellingen MARIN en TNO en enkele marktpartijen deel aan het door EZK financieel gesteunde project MENENS. Dit project test in een fieldlab op zee een schip met diesel- en methanolaandrijving, de Fugro Pioneer. De Nederlandse Defensie Academie (NLDA) voert in dit kader samen met de TU Delft onderzoek uit naar twee verschillende types methanolmotoren en de integratie van deze motoren in het energiesysteem van een schip. De kennis uit het MENENS-project zorgt voor de benodigde technologie en beperkt de risico's voor Defensie en de industrie. Het project van de hulpvaartuigen kan de MMI een belangrijke impuls geven op het gebied van klimaatneutrale technologie en kan daarmee haar internationale marktpositie versterken.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27830-423.html

silvester herc

Citaat van: Ace1 op 23/07/2024 | 21:48 uurHet is een tender waarop scheepswerven kunnen inschrijven , wat inhoudt de goedkoopste scheepsbouwer die krijgt de order. De persoon die jouw insite informatie gaf heeft waarschijnlijk niet begrepen dat IHC mee wilt doen aan de tender? IHC maakt verlies en de andere 3 scheepswerven maken winst. Wat voor les kunnen we daaruit trekken? Bij Damen, Thecla Bodewes Shipyards en Neptune Marine is de eigenaar zelf de directeur en die nemen snellere beslissingen om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen en deze bedrijven doen ook aan overnames.er


https://marineschepen.nl/nieuws/Rond-vervanging-hulpvaartuigen-is-het-stil-140223.html
Met o.a de hulpschepen zijn ze al in een verder gevorderd stadium wie ze gaat bouwen de scheepswerven moeten onderling samen werken IHC Defence is al volop op zoek naar personeel ze zijn al veel verder als wij denken !

Ace1

#2264
Citaat van: silvester herc op 23/07/2024 | 21:07 uurWat ik van insite informatie weet IHC gaat vanaf 2027 Marine  schepen bouwen  het zal vermoedelijk wel om de hulpschepen zijn dat zij hij er niet bij dat Neptune de casco bouw gaat doen zal mij niks verwonderen mijn zoon heeft ook bij IHC Krimpen gewerkt moest er na de zoveelste reorganisatie de werf verlaten en heeft ook nog voor Neptune gewerkt en bij de Merwede ook aan de MRV Canterbury geerkt als hij de kans krijgt wil hij weer terug naar de casco bouw vooral hoopt hij weer aan Marine schepen te werken want daar kan men ook aardig grote schepen bouwen al is het afwachten of de casco bouw niet  weer richting het buitenland veverdwijnt!!

Het is een tender waarop scheepswerven kunnen inschrijven , wat inhoudt de goedkoopste scheepsbouwer die krijgt de order. De persoon die jouw insite informatie gaf heeft waarschijnlijk niet begrepen dat IHC mee wilt doen aan de tender? IHC maakt verlies en de andere 3 scheepswerven maken winst. Wat voor les kunnen we daaruit trekken? Bij Damen, Thecla Bodewes Shipyards en Neptune Marine is de eigenaar zelf de directeur en die nemen snellere beslissingen om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen en deze bedrijven doen ook aan overnames.


https://marineschepen.nl/nieuws/Rond-vervanging-hulpvaartuigen-is-het-stil-140223.html