Turkse wapens in opkomst

Gestart door Jooop, 03/05/2013 | 12:26 uur

Jooop

Citaat van: Elzenga op 06/05/2015 | 22:15 uur
De Kaplan20 schijnt primair voor export te zijn lees ik...het Turkse leger zit nog vrij goed in moderne IFVs...

Ik heb vandaag tijd gezien om met de vertegenwoordiger van FNSS te praten, toffe man (ex militair). We hebben het lang en breed over de Kaplan gehad en het ziet er goed uit.

De vertegenwoordiger is ook apetrots, ze zien de Kaplan als een mogelijk replacement voor de vele M113 varianten van het Turkse leger en natuurlijk een goed export articel voor derden die hun verouderde M113's willen vervangen.

Turkije zou ook een APC/IFV tender hebben lopen, hiervoor heeft FNSS een ander tracked in petto die ze nog geheim houden en ze schijnen ook een light tank the hebben ontworpen dat ook nog niet word geintroduceerd.

Elzenga

Citaat van: Ros op 06/05/2015 | 22:05 uur
KMW is van oudsher een goede en betrouwbare partner voor vele landen op defensiegebied. Ook de Turken zullen naar de visie en ontwerpen van KMW hebben gekeken. De kosten van de Kaplan zal Turkije niet echt wakker van liggen. Zij hebben een budget die er mag zijn en al jaren geleden een plan ingezet om de krijgsmacht volledig te vernieuwen/moderniseren.

De prestatie van het apparaat is even afwachten maar gelet op de koers die de Turken hebben ingezet is daar heel goed naar gekeken en zou het best eens mee kunnen vallen.

Dat Rheinmetall er ook wel wat in ziet om samen te gaan werken, zegt natuurlijk ook wel het nodige.
De Kaplan20 schijnt primair voor export te zijn lees ik...het Turkse leger zit nog vrij goed in moderne IFVs...

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 06/05/2015 | 20:43 uur
Ik kan mij best voorstellen dat moslimstaten bij Turkije wapens gaan bestellen of kopen. zodat men niet meer van Eu landen, de VS en Rusland afhankelijk is.
Als Turkije ze dezelfde veiligheids- of "steun"garanties biedt als de EU-landen, VS of Rusland wel misschien. Het markt-aanbod wordt in ieder geval steeds breder met al die landen die nu een grotere eigen defensie industrie kennen.

Ros

#48
Citaat van: Huzaar1 op 06/05/2015 | 21:49 uur
Nou ja, jawel. KMW heeft bijvoorbeeld nog steeds de leidende rol. De gehele wereld kijkt daarnaar door haar ontwerpen, hierdoor speelt het zichzelf heel wat meer in de picture. Ik ben ook benieuwd naar de prestaties van vooral de Kaplan. Ook productiekosten. Zoals ik al aangaf, als ik bekijk hoe dat ding eruit ziet is vormgeving nogal belangrijk geweest. Al die gebroken stukken in het ontwerp, enorm complicerende factor.
Erg netjes en erg duur, of erg show en no go.

KMW is van oudsher een goede en betrouwbare partner voor vele landen op defensiegebied. Ook de Turken zullen naar de visie en ontwerpen van KMW hebben gekeken. De kosten van de Kaplan zal Turkije niet echt wakker van liggen. Zij hebben een budget die er mag zijn en al jaren geleden een plan ingezet om de krijgsmacht volledig te vernieuwen/moderniseren.

De prestatie van het apparaat is even afwachten maar gelet op de koers die de Turken hebben ingezet is daar heel goed naar gekeken en zou het best eens mee kunnen vallen.

Dat Rheinmetall er ook wel wat in ziet om samen te gaan werken, zegt natuurlijk ook wel het nodige.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 06/05/2015 | 21:20 uur
Zou het ook mogelijk zijn dat de Turken gewoon licentie´s kopen van een bepaald defensieprodukt kopen om deze zelf te mogen produceren?
Rheinmetall en het Turkse MKEK gaan in ieder geval samenwerken.

IDEF 2015: Rheinmetall of Germany and Turkey's MKEK Sign Memorandum of Understanding for Joint Cooperation

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/163400/rheinmetall-teams-with-turkey%E2%80%99s-mkek-for-land-systems.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 06/05/2015 | 21:33 uur
In de business die zich richt op het fabriceren van wapens om mensen mee om zeep te helpen zeggen woorden als onwaardig en schaamteloos niet veel. En de uitstraling/smoel/design van een wapen doet ook niet ter zake . Het gaat om de prestatie. Als dit aan de wensen en eisen van de klant voldoet zal het iedereen worst zijn hoe het apparaat er uit ziet en dat het lijkt op het ontwerp van een ander.

Nou ja, jawel. KMW heeft bijvoorbeeld nog steeds de leidende rol. De gehele wereld kijkt daarnaar door haar ontwerpen, hierdoor speelt het zichzelf heel wat meer in de picture. Ik ben ook benieuwd naar de prestaties van vooral de Kaplan. Ook productiekosten. Zoals ik al aangaf, als ik bekijk hoe dat ding eruit ziet is vormgeving nogal belangrijk geweest. Al die gebroken stukken in het ontwerp, enorm complicerende factor.
Erg netjes en erg duur, of erg show en no go.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 06/05/2015 | 18:51 uur
Het is een echte defensie industrie onwaardig. Een beetje schaamteloos en als organisatie creëer je daarmee een imago en beeld. Is niet altijd evenvoordelig. Zelfs Herstal is nog vernieuwender, het heeft ook een betere reputatie.
Ik ben benieuwd naar de prestaties van de voertuigen, ze beloven heel wat.

In de business die zich richt op het fabriceren van wapens om mensen mee om zeep te helpen zeggen woorden als onwaardig en schaamteloos niet veel. En de uitstraling/smoel/design van een wapen doet ook niet ter zake . Het gaat om de prestatie. Als dit aan de wensen en eisen van de klant voldoet zal het iedereen worst zijn hoe het apparaat er uit ziet en dat het lijkt op het ontwerp van een ander.

Ace1

Citaat van: Jooop op 06/05/2015 | 21:09 uur
Nog meer copy inspiratie op de IRIS SL van de Turkse Roketsan

Zou het ook mogelijk zijn dat de Turken gewoon licentie´s kopen van een bepaald defensieprodukt kopen om deze zelf te mogen produceren?

Jooop

Nog meer copy inspiratie op de IRIS SL van de Turkse Roketsan





http://defence-blog.com/?p=5308



Ace1

Citaat van: Sparkplug op 06/05/2015 | 19:02 uur
Gezien al deze voertuigen is het wel duidelijk waar Turkije naar toe wil.

Zie ook de link over het volgende bericht:
Turkey to End Import Dependence of Defense Industry by 2023

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/163413/turkey-wans-to-be-self_sufficient-in-weapons-by-2013.html

Ik kan mij best voorstellen dat moslimstaten bij Turkije wapens gaan bestellen of kopen. zodat men niet meer van Eu landen, de VS en Rusland afhankelijk is.

Sparkplug

Gezien al deze voertuigen is het wel duidelijk waar Turkije naar toe wil.

Zie ook de link over het volgende bericht:
Turkey to End Import Dependence of Defense Industry by 2023

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/163413/turkey-wans-to-be-self_sufficient-in-weapons-by-2013.html


A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 06/05/2015 | 14:33 uur

Bij mijn weten is het niet verboden om te kijken naar producten van een ander en de goede eigenschappen mee te nemen in  je eigen ontwerp/product.
Het wiel opnieuw uitvinden om iets te ontwerpen en te bouwen alleen om je uniek te maken in de markt kost klauwen met geld en veel tijd.  Slimme jongens, die Turken. Als wij plannen en geld hebben om wat te kopen zou het niet verkeerd zijn om eens in Turkije te gaan kijken.


Het is een echte defensie industrie onwaardig. Een beetje schaamteloos en als organisatie creëer je daarmee een imago en beeld. Is niet altijd evenvoordelig. Zelfs Herstal is nog vernieuwender, het heeft ook een betere reputatie.
Ik ben benieuwd naar de prestaties van de voertuigen, ze beloven heel wat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

@Elzenga, JOOOP,
thanks, interessant voertuig.

Met 20 ton best een lichtgewicht, en dan ook nog amphibisch maken en willen uitrusten met een 120mm is denk ik best ambitieus.

dudge

Citaat van: Ros op 06/05/2015 | 16:03 uur
De productietechnieken zijn al volledig uitontwikkeld en beschikbaar dus de Turken kunnen deze voertuigen, bij wijze van spreken, aan de lopende band bouwen.

Natuurlijk kan het gebouwd worden.
Dat kon de Konigstiger ook, echter, een simpeler productieprocess is doorgaans een sneller en goedkoper productieprocess.
Niks mis met complexiteit aan een voertuig toevoegen, maar dan moet het wel wat opleveren. Dus is in dit geval de vraag, wat levert het op.?


Ros

De productietechnieken zijn al volledig uitontwikkeld en beschikbaar dus de Turken kunnen deze voertuigen, bij wijze van spreken, aan de lopende band bouwen.