Draft toekomst Belgische defensie

Gestart door Belgje, 05/05/2014 | 14:25 uur

Belgje

#1
In navolging van de toekomstvisie voor de Nederlandse defensie elders op dit forum besloot in in beperkte mate eenzelfde denkoefening te maken voor de Belgische defensie.

Marine:

Samen met Nederland programma's opzetten ter vervanging van de M-fregatten en de mijnenjagers. Qua aantallen worden deze allen 1 op 1 vervangen in de jaren 20. Ik zie nog net iets meer in 3 korvetten maar de schaalvoordelen van samenwerking met de Nederlandse marine zijn te groot om te negeren.
Dringende vervanging van de Godetia. Hier moet de keuze gemaakt worden tussen een kleine, simpele bevoorrader of een groter multifunctioneel schip (iets als de Nederlandse JSS, if not exact hetzelfde schip) Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste optie. Dit kan eventueel uitgerust worden met geavanceerde medische capaciteiten en transporthelicopters en op die manier snelle en doelgerichte disaster relief verzorgen. (En gefinancierd worden uit het OSW-budget)

Landmacht:

Behalve het afwerken van de reeds opgestarte uitrustingsprogramma's lijkt mij een heropwaardering van de artillerie (M777?) en een minimum aan MBT-capaciteit (een klein aantal Leopard 2A7) gewenst. Deze kunnen indien nodig worden toegevoegd aan de mediane brigade om zo een zware brigade te vormen.

Luchtmacht:

Vervanging van de F-16 door een generatie 4.5 fighter (Géén F-35). Persoonlijk lijkt mij de combinatie van F/A-18E-F en F/A-18G in voldoende aantallen met een lichte aanvalsjet zoals de Scorpion wel iets. Die laatste kan een belangrijke bijdrage leveren bij CAS terwijl we met de Growler een unieke capaciteit aan de Europese luchtmachten zouden toevoegen. Het A400m programma mag gewoon doorgaan en de aankoop van één of twee A330 MRTT maakt ons onafhankelijk qua in-air refueling (Range is een zwak punt van de F/A-18 Super Hornet) en bezorgt ons een mooie strategische transportcapaciteit. De rest van de 'witte vloot' wordt verkocht, de koning kan zelf een privé-jet bekostigen.

Medische dienst

Een speciaal commando wordt opgericht voor het snel verlenen van disaster relief in ontwikkelingslanden. Een soort B-fast, fase 2 waarbij het initiële team wordt opgevolgd door veldhospitalen en andere levensnoodzakelijke voorzieningen. Dit in samenwerking met de JSS van de marine en de transportcapaciteit van de luchtmacht. Dit project wordt deels gefinancierd door het OSW-budget.