China-Russia is a match made in heaven, and that’s scary

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 22/05/2014 | 19:56 uur


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Chinese uithaal naar VS 'veelzeggend op moment van hoogspanning'

https://nos.nl/l/2464789 via @Nieuwsuur



jurrien visser (JuVi op Twitter)

"In a triangle with three countries, you don't want to be the one opposite the other two." Strengthened military ties between China and Russia trigger U.S. concerns. 

https://www.wsj.com/articles/china-russia-america-military-exercises-weapons-war-xi-putin-biden-11641146041?reflink=desktopwebshare_twitter via @WSJ


jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)


Huzaar1

Russen zijn daarom ook niet het probleem van de toekomst. Dat is China. Rusland is vooral een stoorzender hier. Ik hoop dat de EU dat ook inziet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Van de "moderne" technologie maken de Russen nog steeds niet veel. Ze zijn enorm afhankelijk van buitenlandse bedrijven die in Rusland filialen en produktielijnen openen.

Niemand zit te wachten in het buitenland op "Made in Russia" - behalve landen die niets willen doen met het Westen of die door het Westen bestempeld worden als undesirables en vanuit het Westen sowieso niets zouden geleverd krijgen.
China vult ook dat gat redelijk goed, getuige hun verkopen aan bv. Pakistan van fregatten.

Die energie-transitie zie ik ze ook wel missen... tenzij ze toch graantjes kunnen meepikken op vlak van (produktie-)technieken door bedrijven die filialen openen in Rusland. Maar zoiets hebben ze gewoon niet zelf in handen.
Vele bedrijven in de UK mogen van de overheid zelfs niet eens leveren aan Rusland, laat staan daar een filiaal of produktie op te starten.

Huzaar1

Ik weet niet of Poetin dit per direct fijn vindt. De Amerikaanse heroriëntatie dwingt natuurlijk de Chinezen maar ook de Russen tot het aanpassen van hun spel.

Het kan heel duur worden voor de Russen om mee te kunnen doen in powerplay daar. En als we de situatie nu bekijken is het echt niet perse een voordelig resultaat voor Rusland.

Ze zullen de energie transitie missen, evenals snelle ontwikkelingen die daaruit voortvloeien zoals efficiënte accu's en elektromotoren, energie bewuste systemen en hybride / elec aandrijvingen. Probleem was in de jaren 80 90 2000 niet zo groot maar zal door het ontbreken van technologische commerciële basis nu veel problematischer zijn. Hierin zullen ze de Chinaboys  nodig hebben. Ik denk dat dit de Russen drijft, de sino-soviet problematiek nog vers in het geheugen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 11/10/2021 | 09:55 uur
Een russische aanval op de EU zie ik njet gebeuren. Pure zelfmoord en weten ze ook. Russen zijn heer en meester in assymetrische onduidelijke 'oorlogsvoering'. Het zal zich allemaal niet heel duidelijk afspelen als het gebeurt maar tegen de tijd dat de onze vergadering over zijn staan overal al groene mannetjes en liggen de havens van de Baltische staten al vol Russen.

En tenslotte heeft niemand zin in lijkenzakken als het duidelijk is dat de russen fysiek uit de baltische staten moeten worden gewipt. Nieuwe status quo ontstaat snel zonder de VS in je rug.
Dat is nu net het probleem in Europa... de Amerikanen hebben al jaren duidelijk gemaakt dat zij zich zouden concentreren op de Pacific.
Leiders in Europa hadden de bui dus al moeten zien aankomen en daar wat aan doen. Dat laatste is dus niet gebeurt... men gniffelt wat over 'the Donald' zijn Strapatsen maar moet vaststellen dat 'America first' door Biden gewoonweg verdergezet wordt.

De Russen hoeven inderdaad niet eens de Baltics binnen te vallen. Het stikt er al van de etnische Russen... en met wat 'beinvloeden' kunnen de Russen het wel heel onaangenaam maken voor lokale politici. Met hun avontuur in de Krim en de Donbas hebben ze al duidelijk een lange neus gemaakt richting de EU...
Ze zijn dus goed in staat de Baltics te destabiliseren.
En wat gaan "wij" daaraan/daartegen ondernemen? Weinig effectief.
We zien nu al met 'het gasprobleem' dat de Russen in een prachtige positie zitten: zij heben iets dat wij nodig hebben  ;D

Ik zie gewoon niemand in een leidende positie in Europa (deelstaten én de EU) iets ondernemen om "Defensie" hoog op de agenda te zetten. En nog minder om er geld voor vrij te maken.
Poetin lacht zich gewoon een breuk.
En de grote Leiders in Beijing ook.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 10/10/2021 | 22:39 uur
Een aanval op Taiwan is wel een waarschijnlijk pad naar WO3. Best dus dat de Chinezen dat niet proberen.
China en Rusland gaan m.i. nooit echte bondgenoten worden. Kunnen dat soort regimes ook niet, cultuur is er niet naar. Maar een aanval op Taiwan met alle rotzooi die erbij komt kijken kan wel eens een Russische move op Litouwen opleveren bijvoorbeeld, kans dat de Europeanen zelfstandig terugslaan is een stuk kleiner nu de VS niet meer gegarandeerd komt helpen. Win-Win voor China en Rusland dus.

Een russische aanval op de EU zie ik njet gebeuren. Pure zelfmoord en weten ze ook. Russen zijn heer en meester in assymetrische onduidelijke 'oorlogsvoering'. Het zal zich allemaal niet heel duidelijk afspelen als het gebeurt maar tegen de tijd dat de onze vergadering over zijn staan overal al groene mannetjes en liggen de havens van de Baltische staten al vol Russen.

En tenslotte heeft niemand zin in lijkenzakken als het duidelijk is dat de russen fysiek uit de baltische staten moeten worden gewipt. Nieuwe status quo ontstaat snel zonder de VS in je rug.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#88
Citaat van: Ace1 op 10/10/2021 | 13:42 uur
Doet mij aan het Molotov-Ribbentroppact denken, kwestie van tijd dat de Chinezen zoiets opzeggen.


De vijand van mijn vijand is mijn (tijdelijke) vriend.

Er lijkt langzaam maar zeker momentum te ontstaan, en ik heb zo het idee dat wij hier in het westen niet blij van zullen worden.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 10/10/2021 | 13:42 uur
Doet mij aan het Molotov-Ribbentroppact denken, kwestie van tijd dat de Chinezen zoiets opzeggen.

Ik geloof niet dat China en Rusland vrienden blijven in de toekomst.
De Chinezen pakken het allemaal lekker rustig aan...
Vullen vacuums gecreerd door het westen (zie Afrika en nu Afghanistan...) bewegen stiletjes...
Kopen overal vanalles op en kopen belangen in (lucht-/en zee-)havens, bedrijven, vooral (hoog-)technologische...

Taiwan is een kwestie van tijd. Daar gaan ze het volgens mij toch nog eerst politiek proberen aan te pakken met lokale politici die het vuile werk opknappen... desnoods wat oproerkraaiers erbij, de boel wat destabiliseren. Militair zal echt wel op het laatste gebruikt worden.

En wat de Russen betreft... conventioneel gaan ze de Chinezen niet tegenhouden.
ofwel houden economische samenwerkingsakkoorden tussen beide landen stand...
ofwel komen er wat taktische nukes aan te pas.