Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Lex

Interessante mogelijkheden. Opvallend is het feit dat twee van de vier mogelijkheden de Deense vlag voeren.  :angel:
Maar laat de eventuele keuze voor NL niet afhankelijk zijn van het aanbod, maar van hetgeen NL wil.

Harald

Als ik het zo snel bekijk dan heb je met de 16000 een echte AOR(H), bevoorrader en met de 19000 een  bevoorrader met extra's van een LPD.
Mijn voorkeur zou uit gaan naar de 19000.

Ace1

#4
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/06/2015 | 14:53 uur
De Logistic Support Vessel Replenisher 20000 en  de Logistic Support Vessel Supporter 19000 vind ik dan ook een interessante oplossing voor het tekort aan bevoorradingscapaciteit van de KM bij voorkeur in combinatie met minimaal 4 M fregat opvolgers.

Een 2e JSS zou wat mij betreft ideaal zijn al zie ik dat er niet van komen, een relatief eenvoudige AOR(H) is dan wellicht meer kansrijk (is blijkbaar ook een wens van Rob Verkerk, die dit publiekelijk uitsprak bij de officiële indiensstelling van het JSS)

Minpunt van de Logistic Support Vessel Replenisher 20000 is een maximale bereik van 6000 nautical miles en een maximale snelheid van 18 knopen. De Amsterdam heeft een maximale bereik van 13 440 nautical miles en maximale snelheid van 21 knopen.

Mijn voorkeur is de  Logistic Support Vessel Supporter 19000 of de Logistic Support Vessel Replenisher 16000

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3
Citaat van: Ace1 op 06/06/2015 | 14:42 uur
Een bevoorrader van 40000 ton vindt ik overdreven.



De Logistic Support Vessel Replenisher 20000 en  de Logistic Support Vessel Supporter 19000 vind ik dan ook een interessante oplossing voor het tekort aan bevoorradingscapaciteit van de KM bij voorkeur in combinatie met minimaal 4 M fregat opvolgers.

Een 2e JSS zou wat mij betreft ideaal zijn al zie ik dat er niet van komen, een relatief eenvoudige AOR(H) is dan wellicht meer kansrijk (is blijkbaar ook een wens van Rob Verkerk, die dit publiekelijk uitsprak bij de officiële indiensstelling van het JSS)

Ace1

#2
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/06/2015 | 14:10 uur
De volledige Damen Logistic Support Vessel Replenishers lijn

Logistic Support Vessel Replenisher 40000
Logistic Support Vessel Replenisher 20000
Logistic Support Vessel Supporter 19000
Logistic Support Vessel Replenisher 16000

Aangezien de KM met slechts 1 JSS, welke ook nog eens op ander vlakken ingezet zal worden dan als BOZ schip, een chronisch te kort heeft aan bevoorradingscapaciteit, hier vast een voorzet van Damen.

http://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel

Een bevoorrader van 40000 ton vindt ik overdreven.

De gegevens van de Amsterdam

De afmetingen en tonnage van de Amsterdam 165,84 x 22,00 m, diepgang 8,00 m 17040 ton
De maximale snelheid van de Amsterdam. 21 knopen

Bevoorradingscapaciteit:

Brandstof Diesel (F76) (verdeeld over 16 ladingtanks): 8750 ton
Brandstof AVCAT (F44): 1200 ton (In MJO 2003 is AVCAT Ladingtank 1 omgebouwd tot F76 tank)
Drinkwater (1 ladingstank): 142 ton
Voedselvoorraden (verdeeld over 1 droogproviandruim, 1 koelruim en 1 vriesruim): 1100 ton
Munitie (verdeeld over 5 ruimen): 350 ton

Bemanning

Eigen bemanning: 139 personen
Helicrew: 50 personen
Reserve: 20 personen
Totale accommodatie: 209 personen

Capaciteit Hangaar.

Vier lichte helicopters (Lynx) of Drie middelzware helikopters (NH90)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1
De volledige Damen Logistic Support Vessel Replenishers lijn

Logistic Support Vessel Replenisher 40000
Logistic Support Vessel Replenisher 20000
Logistic Support Vessel Supporter 19000
Logistic Support Vessel Replenisher 16000

Aangezien de KM met slechts 1 JSS, welke ook nog eens op ander vlakken ingezet zal worden dan als BOZ schip, een chronisch te kort heeft aan bevoorradingscapaciteit, hier vast een voorzet van Damen.

http://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel