Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 03/10/2018 | 18:53 uur
Als je met de ATR-72 een Exocet kunt lanceren net zoals met de Atlantique 2, misschien krijg je de Fransen dan om.

Leuk voor de Middellandse zee en kustgebieden.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 03/10/2018 | 18:26 uur
Of toch iets maatje ATR-72, zoals hun Italiaanse collega's. Die hebben niet gewacht op een Atlantique vervanger van Airbus.

Als je met de ATR-72 een Exocet kunt lanceren net zoals met de Atlantique 2, misschien krijg je de Fransen dan om.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 10:38 uur
Naar mijn mening zou Airbus deze kist gewoon zelf moeten ontwikkelen als eigen initiatief want er is markt voor deze kist maar Frankrijk komt niet eerder kijken dan 2030 - 2040 voor de Atlantic's te vervangen. Als Airbus zolang wacht is een groot deel van de nu aanwezige markt al gevuld met P8's of andere toestellen want de concurrentie zit niet stil.
Als Airbus het niet doet binnen "afzienbare tijd" dan moet airbus het niet meer doen.
En voor de Fransen wordt het dan een lekker duur ding... Nog liever extra betalen voor een Airbus MPA dan bij de Amerikanen aankloppen.
Of toch iets maatje ATR-72, zoals hun Italiaanse collega's. Die hebben niet gewacht op een Atlantique vervanger van Airbus.

Parera

#37
Citaat van: Sparkplug op 03/10/2018 | 10:32 uur
Hoe kun je die nu vergeten, terwijl ze 15 jaar bij de MLD hebben gevlogen?  ;)  ;D
Die dingen zijn van voor mijn tijd  ;D


Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/10/2018 | 10:34 uur
Het is dan ook handiger om een civiel toestel aan te passen voor militair gebruik, de civiele kisten zijn ontworpen met het oog op efficiëntie en met name voor een groot uithoudingsvermogen (bereik incl. mee te voeren nuttige lading).

Dus waarom het wiel 2 x uitvinden als in dit geval civiel de betere basis oplossing biedt?
Natuurlijk kan je wel bepaalde dingen beter doen als je vanaf niks begint met een militaire kist maar tegenwoordig is dit gewoon de standaard. Dit gaat ook niet veranderen verwacht ik tenzij we weer in een groot wereldwijd conflict komen. Aan de andere kant maakt het de toestellen ook op gebied van onderhoud een stuk goedkoper omdat de onderdelen in grote hoeveelheden beschikbaar zijn. Ik heb er niks op tegen zolang het maar geen compromis kist word waarbij dingen uit budgettaire redenen worden over gelaten.

Naar mijn mening zou Airbus deze kist gewoon zelf moeten ontwikkelen als eigen initiatief want er is markt voor deze kist maar Frankrijk komt niet eerder kijken dan 2030 - 2040 voor de Atlantic's te vervangen. Als Airbus zolang wacht is een groot deel van de nu aanwezige markt al gevuld met P8's of andere toestellen want de concurrentie zit niet stil.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#36
Het is dan ook handiger om een civiel toestel aan te passen voor militair gebruik, de civiele kisten zijn ontworpen met het oog op efficiëntie en met name voor een groot uithoudingsvermogen (bereik incl. mee te voeren nuttige lading).

Dus waarom het wiel 2 x uitvinden als in dit geval civiel de betere basis oplossing biedt?

Sparkplug

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 10:27 uur
Aja, op een of andere manier vergeet ik altijd de Atlantique's dat die bestaan hebben. Zal wel zijn omdat het Frans is.  :angel:

Hoe kun je die nu vergeten, terwijl ze 15 jaar bij de MLD hebben gevlogen?  ;)  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 03/10/2018 | 10:01 uur
De P-2 Neptune was de laatste dedicated designed MPA vanaf land v.w.b. Amerika. De Atlantic/Atlantique 2 is ook een dedicated designed MPA.
Aja, op een of andere manier vergeet ik altijd de Atlantique's dat die bestaan hebben. Zal wel zijn omdat het Frans is.  :angel:

Sparkplug

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 09:51 uur
Dat was me even ontschoten, ik dacht eigenlijk dat de P3 nog een vanaf tekentafel ontwikkeld militair toestel was. Dan was de P-2 Neptune de laatste Westerse/Amerikaanse MPA die dus vanaf niks ontwikkeld is en die vloot voor het eerst in 02-1945.

De P-2 Neptune was de laatste dedicated designed MPA vanaf land v.w.b. Amerika. De Atlantic/Atlantique 2 is ook een dedicated designed MPA.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/10/2018 | 18:29 uur
De al oude P3 Orion is ook een afgeleide van een burger kist.

Dat was me even ontschoten, ik dacht eigenlijk dat de P3 nog een vanaf tekentafel ontwikkeld militair toestel was. Dan was de P-2 Neptune de laatste Westerse/Amerikaanse MPA die dus vanaf niks ontwikkeld is en die vloot voor het eerst in 02-1945.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 03/10/2018 | 09:20 uur
Het is eigenlijk het ultieme voorbeeld, samen kunnen we eigen capaciteiten behouden, maar als we binnen Europa niet samenwerken zal alles verloren gaan.

Correct, daarom vind ik dit een project wat moet slagen en resulteren in een gelijkwaardige P8 evenknie. Het zelfde geldt voor FCAS, blijkt het een droom, dan luidt dit ook het vermoedelijke einde in van het Europese vermogen om autonoom een gevechtsvliegtuig te ontwikkelen.

Harald

Sono-Flash: Thales New Dual Mode Passive Active Sonobuoy  ( interessant ! , ook voor NL NH90 )

Thales is working on a new sonobuoy system, the Sono-Flash, that will combine both active and passive modes in a single buoy. This was unveiled to us during a trip to the Thales site of Brest (Brittany, Western France) ahead of the Euronaval show. Sonobuoys are typically deployed by maritime patrol aircraft (MPA) or maritime helicopters for anti-submarine warfare.

.../...

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2018/euronaval-2018/6532-sono-flash-thales-new-dual-mode-passive-active-sonobuoy.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 02/10/2018 | 18:26 uur
Nee maar ook de P-8 is geen vanaf tekentafel ontwikkelde kist voor MPA. Dat is iets dat tegenwoordig bijna niet meer gebeurd in het Westen helaas.

De al oude P3 Orion is ook een afgeleide van een burger kist.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 02/10/2018 | 18:21 uur
Dit is toch allemaal weer burger geneuzel? Is dit een dedicated ontworpen kist?
Nee maar ook de P-8 is geen vanaf tekentafel ontwikkelde kist voor MPA. Dat is iets dat tegenwoordig bijna niet meer gebeurd in het Westen helaas.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 02/10/2018 | 18:21 uur
Dit is toch allemaal weer burger geneuzel? Is dit een dedicated ontworpen kist?

Nee en alleen de Japanse P-1 is een dedicated MPA design.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Dit is toch allemaal weer burger geneuzel? Is dit een dedicated ontworpen kist?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"