Geluidsproblematiek rondom NL-vliegbases

Gestart door andré herc, 22/09/2010 | 22:03 uur

Nikehercules

Citaat van: NOS op 07/10/2022 | 22:59 uur
"Ik stond voor mijn voordeur de boodschappen binnen te halen en toen kwam er zo'n scheurijzer zeer laag over ons heen, waardoor mijn trommelvlies is beschadigd"

Lekker bezig NOS. Gewoon kritiekloos overtikken zo'n onzincitaat.


Sparkplug

Forse stijging klachten over F-35 bij Volkel: 'Zelfs bellen lukt niet meer'

NOS Nieuws•Vandaag, 16:57

Sinds het nieuwe gevechtstoestel F-35 vanaf vliegbasis Volkel vliegt, wordt er vaker geklaagd over geluidsoverlast. Dat blijkt uit de klachtencijfers die Omroep Brabant heeft opgevraagd. De straaljager maakt meer geluid dan het vorige toestel van de luchtmacht, de F-16.

Eind juni kwamen de eerste F-35's aan op de vliegbasis. Vanaf juli begonnen ze met vliegen. Behalve op Volkel, staan er ook al toestellen in Leeuwarden.

"Zojuist grepen we naar ons hoofd om de oren dicht te drukken, want het lawaai is echt enorm. Dit grijpt ons naar de keel", meldt een klager.

"De F-35 maakt meer geluid. Dat weten we en dat zien we nu dus ook terug in het aantal klachten", zegt een woordvoerder van de vliegbasis.

Trommelvlies beschadigd

Al voordat de toestellen in Volkel kwamen waren er zorgen. Op de ochtend van de aankomst was er nog een demonstratie van mensen die bang waren voor geluidsoverlast en impact op het klimaat.

In de maanden juli, augustus en september kreeg de vliegbasis Volkel twee keer zoveel klachten binnen als in dezelfde periode vorig jaar. Bijna allemaal gaan ze over te veel geluid. Er zijn volgens Omroep Brabant ook mensen die meer dan één klacht indienden. Maar ook los van hen is het aantal klachten enorm gegroeid.

Vooral vanuit Veghel, Uden, Mill en Odiliapeel komen veel klachten. "Ik stond voor mijn voordeur de boodschappen binnen te halen en toen kwam er zo'n scheurijzer zeer laag over ons heen, waardoor mijn trommelvlies is beschadigd", schrijft iemand uit Veghel aan Defensie.

Vergaderingen stoppen

"Vandaag is weer zo'n voorbeeld dat ik mijn werk vanuit huis niet kan doen", zeg iemand uit Uden. "Ramen zitten dicht, m'n huis is goed geïsoleerd. Maar er zijn continue geluiden van vliegtuigen vanuit de vliegbasis Volkel. Ik moet mijn vergaderingen stoppen omdat ik mensen niet kan horen en zij mij niet kunnen verstaan."

De basis voert elk half jaar een gesprek met belanghebbenden, onder wie omwonenden, over de klachten. En als er bijvoorbeeld veel klachten binnenkomen over een bepaalde vliegbeweging, kan het zijn dat routes worden aangepast, zegt de woordvoerder. Ook als er uitvaarten zijn in Volkel, en de vliegbasis weet dat, wordt daar rekening mee gehouden.

Een minuut lang herrie

Iemand uit Grave zegt voor het eerst een klacht te hebben ingediend bij de vliegbasis. "Voorheen vond ik het indrukwekkend als de straaljagers overkomen. Ze maken alleen nu veel meer lawaai. Ik moet zelfs mijn online vergadering pauzeren. Het duurt ongeveer een minuut, die oorverdovende herrie, waardoor ieder gesprek stokt."

Nu zijn er nog zeven F-35's gestationeerd op vliegbasis Volkel. Dat worden er in de loop van het jaar tien en in 2024 moeten het er dertig zijn.

In Friesland, waar al langer wordt gevlogen met de nieuwe gevechtsvliegtuigen, loopt een proef hoe defensie de geluidsoverlast kan beperken.

https://nos.nl/artikel/2447436-forse-stijging-klachten-over-f-35-bij-volkel-zelfs-bellen-lukt-niet-meer
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Natuurvergunning Leeuwarden: "Minder vluchten met F-35"

Leonard van den Broek 17/01/2022


Nederlandse F-35A, landend op Leeuwarden © Leonard van den Broek

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft een natuurvergunning afgegeven voor de vliegbasis Leeuwarden. Vanwege nabijgelegen natuurgebieden, zoals de Waddenzee en de Groote Wielen, is er voor de vliegactiviteiten vanaf de basis een 'vergunning Wet natuurbescherming' nodig.

In de verleende vergunning zijn beperkingen opgesteld op het gebied van stikstofuitstoot en geluidsoverlast. De stikstofemissie door vluchten zal met meer dan de helft afnemen, vergeleken met het verleden. Uitstoot door grondgebonden activiteiten zal zelfs nog meer afnemen, tot minder dan een tiende van de eerdere situatie. Voornaamste reden hiervan is de komst van de F-35. Omdat motoronderhoud niet meer op Leeuwarden plaatsvindt, is proefdraaien van de motoren in de 'test cell' niet langer nodig. Hierdoor wordt de stikstofuitstoot fors minder.

Veel omwonenden klagen dat de F-35 meer lawaai maakt dan de F-16. Metingen lijken dit te bevestigen. In de afgegeven natuurvergunning staat: "Het F-35-jachtvliegtuig produceert meer geluid dan de F-16. Dit heeft tot gevolg dat er binnen de bestaande geluidszone ook minder F-35 vliegbewegingen passen dan van de F-16."

Ook zonder deze natuurvergunning was te verwachten dat het aantal vluchten zou afnemen, met de komst van de F-35. Vorige week arriveerde op de vliegbasis Leeuwarden de vijftiende en laatste F-35 voor het Leeuwarder 322 squadron. Zo'n twintig jaar geleden beschikte de Friese basis over twee squadrons met een veertigtal F-16's.

https://www.upinthesky.nl/2022/01/17/natuurvergunning-leeuwarden-minder-vluchten-met-f-35/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Vliegbasis Leeuwarden start onderzoek hoe geluidsbelasting F-35 te verminderen

Nieuwsbericht | 16-12-2021 | 14:30

Het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) onderzoekt de mogelijkheden om de geluidsbelasting van de F-35 op Vliegbasis Leeuwarden terug te brengen. Dat gebeurt op verzoek van de commandant van de vliegbasis, kolonel Henk Doorten.

Omwonenden ondervinden veel hinder door de vliegoperaties van het jachtvliegtuig. Dat blijkt uit gesprekken met hen en met de AuditCommissie van het Permanent Geluidsmeetnet, in deze rol de belangenhartiger van de omwonenden. Vooral bij de start en landing van het toestel is het geluid hinderlijk.

Doorten: "We kunnen het geluid niet wegnemen, maar we kunnen wel onderzoeken hoe we de hinder omlaag kunnen brengen. Daarmee hoop ik de balans tussen onze vliegbewegingen en de leefbaarheid in de omgeving te herstellen."

Vliegprocedures optimaliseren

De NLR gaat nu samen met 322 Squadron de huidige vliegprocedures optimaliseren om de hinder te verminderen. Dat gebeurt met gebruik van eigen data en die van het geluidsmeetnet Deze procedures worden in de simulator getest en daarna in het echt uitgeprobeerd.

De geoptimaliseerde profielen worden vervolgens voorgelegd aan de Commissie Overleg en Voorlichting Milieu (COVM), waar ook vertegenwoordigers van dorpen en gemeenten in zitten. Het COVM is het orgaan dat een voorkeur kan uitspreken welke van de geoptimaliseerde procedures de vliegbasis in de toekomst gaat gebruiken.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/12/16/vliegbasis-leeuwarden-start-onderzoek-hoe-geluidsbelasting-f-35-te-verminderen
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Ros op 16/06/2021 | 15:27 uur
Hoe dit zo ? Mensen gaan gewend raken aan het geluid ? In de komende jaren groeit het aantal toestellen nog en het aantal vliegbewegingen zullen ook toenemen. Ik verwacht dat de weerstand tegen het toestel en het geluid alleen maar toe gaat nemen. Met als gevolg dat de politiek in gaat grijpen om de stemmers te paaien.

Nou omdat er in principe maar 1 sqn op Leeuwarden gaat komen, waar ik zit midden tussen de driekhoek Eindhoven, De Peel en Volkel loop ik de kans dat er in mijn omgeving meer reuring gaat komen, ook zal ik af en toe hun Belgische collega's horen als die boven de Noordzee gaan oefenen of op QRA gaan

A.J.

#233
Citaat van: Sparkplug op 25/05/2021 | 10:41 uur

Een F-35 boven het Friese Jelsum. Beeld Reyer Boxem

Omwonenden van vliegbasis Leeuwarden worden hoorndol van overscherende gevechtsvliegtuigen. De basiscommandant hoopt de geluidsoverlast ietsje te kunnen verlagen. 'Maar het blijven straaljagers.'

Misschien, dacht Gerard Veldman uit Jelsum vijf jaar geleden, misschien wennen we wel aan het geluid van de F-35. Zoals dat met de F-16 ook was gebeurd. Het was op het moment dat de eerste F-35, het nieuwe gevechtsvliegtuig van de luchtmacht, over zijn dorp vloog. "Maar niks gewenning. Het geluid van de F-35 is harder, en het dreunt veel langer door."

Zeurpiet Gerard Veldman moet je niet al te serieus nemen, die jankt en zeurt al decennia... Hier in een artikel uit 1994:



Eerst woonde meneer in Cornjum maar omdat hij zo'n hekel aan vliegbasis Leeuwarden had is hij maar verhuisd naar een stek nog dichter bij vliegbasis Leeuwarden (Jelsum):



Niet teveel aandacht geven die zeurpiet.

Edit: En oh ja, in de jaren '80 is er nog sprake geweest van afbraak van huizen in de omliggende dorpen vanwege de geluidsoverlast, daar zijn de bewoners inclusief dhr Veldman natuurlijk tegen in het geweer gekomen, met succes... Self inflicted damage wordt dat ook wel genoemd.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 16/06/2021 | 15:27 uur
Hoe dit zo ? Mensen gaan gewend raken aan het geluid ? In de komende jaren groeit het aantal toestellen nog en het aantal vliegbewegingen zullen ook toenemen. Ik verwacht dat de weerstand tegen het toestel en het geluid alleen maar toe gaat nemen. Met als gevolg dat de politiek in gaat grijpen om de stemmers te paaien.

Mensen gaan wennen, normalisering van het leven, weer vaker van huis. Als jij dit zegt zal hoogstwaarschijnlijk het tegenovergestelde gaan gebeuren. Zit snor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Umbert op 16/06/2021 | 12:45 uur
Ik denk als je over 5 jaar hetzelfde onderzoek doet er een heel andere uitkomst is.

Hoe dit zo ? Mensen gaan gewend raken aan het geluid ? In de komende jaren groeit het aantal toestellen nog en het aantal vliegbewegingen zullen ook toenemen. Ik verwacht dat de weerstand tegen het toestel en het geluid alleen maar toe gaat nemen. Met als gevolg dat de politiek in gaat grijpen om de stemmers te paaien.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 16/06/2021 | 12:28 uur
Geluidsoverlast in Friesland flink toegenomen door F-35

https://nos.nl/artikel/2385231-geluidsoverlast-in-friesland-flink-toegenomen-door-f-35

F-35 verstoort het leven van Friezen: stress, slapeloosheid, en visite onmogelijk

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1067292-f-35-verstoort-het-leven-van-friezen-stress-slapeloosheid-en-visite-onmogelijk

Denk dat een deel van het probleem is dat 'het geluid' in een ander deel van het hoorbare frequentie spectrum zit waar de hoorder eerder de F16 hoorde, heb daar zelf ervaring mee met de nieuwe MRTT die hoor ik ook veel duidelijker dan de 'KDC10', heb ook enige ervaring met de F35 en vindt vooral het stofzuiger geluid dat de F35 maakt in de final een geluid wat in mijn ogen vooral overlast kan geven rondom de basis. Ik denk als je over 5 jaar hetzelfde onderzoek doet er een heel andere uitkomst is.
Maar geloof best dat als je nu thuiswerker bent agv de covid je soms onaangenaam verrast bent als je een vliegtuig hoort overkomen, die je normaal niet hoorde als je op kantoor bent.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Grote verschillen bij geluid F-35: overlast kan omlaag, volgens deskundige

01 jun 2021 - 06:51

Defensie moet nog flink aan de bak om de overlast door het geluid van de F-35 omlaag te brengen. Dat blijkt uit onderzoek van Rein Muchall, deskundige op het gebied van vliegtuiggeluid.

Muchall is al veertig jaar lang betrokken bij de geluidsoverlast door vliegtuigen en de bestrijding daarvan. Hij deed dat jarenlang voor de gemeente Amsterdam en later voor zijn eigen bureau. Muchall heeft gekeken naar de eerste metingen van de F-35 door het geluidsnet dat is aangelegd rondom de vliegbasis Leeuwarden. Dat geluidsnet meet hoeveel lawaai de opvolger van de F-16 maakt.

Wat komt uit uw onderzoek naar voren?

"Die F-35 maakt per vlucht veel meer lawaai. We praten over verschillen van 5 decibel bij starts, en van 12 decibel bij landingen. Dat is natuurlijk wel een heel groot probleem.

Ik heb uitgerekend hoe ver je terug zou moeten om de normen niet te overschrijden. Je zou terug moeten naar 38% vluchten van het aantal dat nu gebruikt wordt met de F-16. Dat is natuurlijk een enorme hap uit de vliegmogelijkheden. Dus Defensie zal er alles aan doen om dat te voorkomen."

Welke mogelijkheden heeft Defensie daartoe?

"Een voor de hand liggende oplossing is proberen om stiller te vliegen. Al is stil misschien niet het goede woord, als je een passage hebt van 120 decibel. Uit die metingen blijkt dat vijf procent van de vluchten, zeker bij de starts, buitengewoon lawaaiig zijn, tot 120 decibel. Er is ook een bepaald percentage starts waar dat rond de 100 decibel zit. Je kunt je afvragen: kun je niet altijd vliegen met starts van 100 decibel?

Datzelfde geldt bij de landing. Dus kun je niet zodanig trainen, dat het gemiddelde een flink stuk zakt? Het lijkt mij dat dat mogelijk is. Er zit zó'n groot verschil tussen de luidste en de stilste, daar moet gewoon techniek achter zitten hoe je dat voor elkaar krijgt."

Hoe komt het dat de F-35 meer lawaai maakt?

"Die F-35 is een stuk zwaarder, meer massa. Dan heb je natuurlijk ook meer power nodig om ermee te vliegen, op te stijgen en andere acties.

Een andere verklaring die ik heb genoemd, maar niet gedeeld wordt door Defensie: omdat dit toestel bepaalde stealtheigenschappen moet hebben, bestaat de romp uit een groot aantal vlakke vlakken. Het toestel is niet heel mooi rond, zoals de F16 bijvoorbeeld. Door al die vlakken is de luchtweerstand veel slechter en daardoor heb je veel meer power nodig om in de lucht te blijven."

Wat was de eerste reactie van Defensie op uw bevindingen?

"Ik heb uit die hoek niet zo gek veel commentaar gehoord. Hun houding is meer: laten we eerst eens aanhoren wat die Muchall te vertellen heeft. Dan gaan we erover nadenken en kijken of hij vergissingen heeft gemaakt of er onduidelijkheden zijn. Ze hebben zich, wat dat betreft, heel rustig gehouden."

Omwonenden zijn kritisch, onder andere over de geluidsisolatie van hun huizen. Die zou niet genoeg zijn tegen het geluid van de F-35.

"Daar bestaat inderdaad de vrees, omdat dat ding zoveel meer lawaai maakt, dat zij ook veel meer herrie in huis gaan krijgen. Het blijft natuurlijk wel een feit: als Defensie zegt dat ze normen niet gaan overschrijden, dan zal de geluidsbelasting in de woningen ook niet toenemen."

Muchall heeft zijn bevindingen inmiddels gedeeld met de auditcommissie Permanent Geluidsmeetnet Vliegbasis Leeuwarden, met daarin onder meer omwonenden en vertegenwoordigers van Defensie. Defensie heeft eerder al aangegeven om er alles aan te doen om binnen de geldende geluidsnormen te blijven.

Muchall wijst erop dat 2022 een cruciaal jaar wordt in de beoordeling van het geluid van de F-35 en het effect op de omgeving. Door de coronacrisis is er in 2020 en 2021 veel minder gevlogen.

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1061396-grote-verschillen-bij-geluid-f-35-overlast-kan-omlaag-volgens-deskundige
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Vallend stucwerk, huilende kinderen en een doodgetrapt kalf: F-35's drijven Friese dorpen tot wanhoop

Reportage Vlieglawaai


Een F-35 boven het Friese Jelsum. Beeld Reyer Boxem

Omwonenden van vliegbasis Leeuwarden worden hoorndol van overscherende gevechtsvliegtuigen. De basiscommandant hoopt de geluidsoverlast ietsje te kunnen verlagen. 'Maar het blijven straaljagers.'

Karin De Mik22 mei 2021, 13:06

Misschien, dacht Gerard Veldman uit Jelsum vijf jaar geleden, misschien wennen we wel aan het geluid van de F-35. Zoals dat met de F-16 ook was gebeurd. Het was op het moment dat de eerste F-35, het nieuwe gevechtsvliegtuig van de luchtmacht, over zijn dorp vloog. "Maar niks gewenning. Het geluid van de F-35 is harder, en het dreunt veel langer door."

De eerste vijf maanden van dit jaar kwamen zeshonderd klachten over vlieglawaai van de F-35 binnen bij Defensie. Op de vliegbasis Leeuwarden zijn nu tien van deze straaljagers gestationeerd. Er komen er vijftien. Het vliegveld ligt ten noordwesten van Leeuwarden en wordt omringd door de dorpen Marsum, Ingelum, Stiens, Jelsum, Britsum en Koarnjum. De meeste klagers wonen hier al jaren. Ze zijn gewend aan de gevechtsvliegtuigen, en aan het lawaai. Hun woningen zijn over het algemeen goed geïsoleerd.

Toch leidt het lawaai van het nieuwe toestel regelmatig tot overlast. Een boze inwoner van Marssum ("al 22 jaar buurman van vliegbasis") schrijft dat de beide keren dat er een F-35 over zijn straat vloog het verse stucwerk van het plafond viel. "Ik klaag nooit, maar dit is de druppel." Anderen meldden kinderen die 'compleet in paniek' of 'angstig wakker worden', 'inclusief overgeven'. "We zijn anderhalf uur bezig geweest om ze in slaap te krijgen." Trillende ramen en bloempotten, pijn in de oren, een kalf dat doodgetrapt werd door bange koeien, het 'hels kabaal' en de 'lage dreun' van deze 'rotdingen' is 'totaal absurd'. Het lawaai nadert de pijngrens, vindt weer een ander. Het aantal klachten over geluidsoverlast van de F-35 verdubbelde vorig jaar. "Maar er zijn veel meer mensen die er last van hebben. Klagen doet maar vijftien procent", weet Geert Verf van Dorpsbelang Marsum.

Na de komst van de F-35 in 2019 is er op verzoek van omwonenden een permanent geluidsmeetnet rond de basis aangelegd: vijftien microfoons monitoren het lawaai. Op de website van dit meetnet laat Verf zien hoe de meters uitslaan als er een F-35 landt. "Deze produceert 109 decibel geluid. Dat is 20 decibel meer dan een F-16. Een F-35 produceert evenveel lawaai bij de landing als vijftien F-16's".

Het blijven straaljagers

"Best heftig", vindt basiscommandant kolonel-vlieger Henk Doorten de klachten. Betreurenswaardig ook. Het grotere aantal klagers komt mogelijk mede doordat mensen door corona meer thuiswerkten, stelt hij. Hij geeft toe dat de F-35 meer geluid produceert bij start en landing dan zijn voorganger. "Maar het blijven straaljagers." En Defensie heeft een taak in de landsverdediging. Omdat er minder F-35's zijn op de vliegbasis en er minder mee gevlogen wordt, blijft het gemiddelde geluid vrijwel hetzelfde, zegt hij.

Dat bestrijdt Sietske Inberg, die nabij de basis aan de rand van Leeuwarden woont. Zij is vooral bezorgd om de 'piekbelasting' van de F-35. "Die kan gevaarlijk zijn voor je oren, vooral bij kinderen." Doorten moedigt verder onderzoek naar geluidspieken en het verband met gehoorschade overigens aan, zegt hij. "Als dat er is, zou je bijvoorbeeld met stoplichten kunnen aangeven wanneer er vliegtuigen landen."

Gerard Veldman meent dat het vlieggedrag van de piloten debet is aan veel geluidsoverlast. "Rustig landen en opstijgen zou al helpen." Als er vier toestellen in een groepje komen aanvliegen maken ze vaak nog een doorstart voordat ze landen." Die 'circuitlanding' kun je inderdaad vervangen door de toestellen een voor een naar de landingsbaan te laten vliegen, zegt Doorten: "Dan heb je minder uitschieters." De basiscommandant denkt dat de geluidsoverlast nog wel wat verminderd kan worden. Bijvoorbeeld door bij het opstijgen de naverbrander te gebruiken. "Hierdoor kan het toestel sneller hoogte maken en vliegt het hoger over Marsum. Daar is dan minder geluidshinder, maar andere dorpen kunnen mogelijk meer overlast ervaren. Het is dus complex."

https://www.trouw.nl/binnenland/vallend-stucwerk-huilende-kinderen-en-een-doodgetrapt-kalf-f-35-s-drijven-friese-dorpen-tot-wanhoop~bfd69262/?referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2F
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 21/04/2021 | 20:46 uur
In de Peel klagen over Volkel? ;D

Gewn idee exact welke regio. Ik kreeg de telefoon. Gewoon terugbellen  8)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 21/04/2021 | 20:39 uur
Voor regio de peel heb ik een tijdje de klachtenafhandeling gedaan. Dat was feest.

In de Peel klagen over Volkel? ;D

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 21/04/2021 | 19:33 uur
Een telefoontje of mailtje per dag... Nou, dat is me toch een hele grote groep...

Voor regio de peel heb ik een tijdje de klachtenafhandeling gedaan. Dat was feest.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"