Defensie zet meer reservisten in

Gestart door Lex, 12/11/2009 | 18:01 uur

Enforcer

Citaat van: Thomasen op 04/04/2015 | 14:53 uur
Beveiligen en bewaken is wel degelijk erg saai werk, en voorkomen van routine is dan ook een van de grootste uitdagingen voor professionals in dit vak.

Inderdaad. Natuurlijk zijn een aantal scenario's trainen op een zaterdag wel leuk, maar je weet dat ze komen. Dat is wat anders als de sleur van een wachtdienst van 8-12 uur, waarin 99% van de tijd helemaal niks gebeurd en je in dat ene gevalletje er wel meteen goed moet bij staan.

dudge

Citaat van: Elzenga op 04/04/2015 | 13:50 uur
zie ik dus anders. Vak apart tegenwoordig. Vraagt zoveel kennis en kunde dat "op toerbeurt" niet meer voldoet..althans niet in alle gevallen. dreiging hiervan is aanzienlijk toegenomen. Vraagt alertheid en kennis om daar mee om te gaan.het doel van meer inzet reservisten is wel degelijk en vooral vanuit besparingsoogmerk. Duurdere vaste krachten vervangen door goedkope(re) reservisten.

Het maakt voor een Infanterist weinig uit of hij een MVCP opstelt of dat hij een checkpoint rond een basis bemand. Het meerendeel van de beveiliging van een basis is ook nog eens erg simpel werk, vanuit een OP de omgeving in de gaten houden, met maar weinig respons opties. Daarbij bleek het in Uruzgan ook nog wel eens prettig te zijn, komt een eenheid uit het veld is dat ze zien als rust. Niet iedereen is het daar mee eens, maar dat verschilt ook een beetje per eenheid.

En dan moeten we vredesbewaking niet vergeten, iets dat gewoon door DBBO gedaan wordt, nauwelijks door de kmar of natres oid.

Beveiligen en bewaken is wel degelijk erg saai werk, en voorkomen van routine is dan ook een van de grootste uitdagingen voor professionals in dit vak.

Elzenga

#49
Citaat van: Robert2 op 04/04/2015 | 12:33 uur
nee, het was niet bedoeld om de beveiligers in Nederland te kort te schieten, dat weet jij ook wel. Ik zie het gewoon niet gebeuren dat een infanterie eenheid gemotiveerd vier jaar lang a la dienstplichtigen stijl dat soort werk gaat uitvoeren. Het is ook zonde van het geld, want zoals ik al zei, de NatRes is er ook.
Zo lijkt het of een infanterie eenheid hiervoor wordt aangewezen. Terwijl het gewoon een eigen functie, vak en opleiding is. Wel met infanteristen-aspecten..omdat het echt beveiligen van een basis in Verwegistan meer is dan het controleren van iemands pas. Ook bij de KMar worden nu enkele nieuwe pelotons speciaal geworven voor specifiek de beveiligingstaak. Om de eenheden die daar nu voor worden ingezet te vervangen.

Mijn verwijzing naar grotere KMar rol binnen reservisten-pool is onderdeel van een groter verhaal en antwoord op dreigingsbeelden. Daarin past het vind ik wel goed.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 04/04/2015 | 12:07 uur
Allemaal waar, maar doorgaans oersaai. Zeker geen eenheid waar je met een infanterie achtergrond geplaatst wil worden. Dan lijkt het me zinvoller om de infanterie uit te breiden en deze taak daar neer te leggen (op toerbeurt).
zie ik dus anders. Vak apart tegenwoordig. Vraagt zoveel kennis en kunde dat "op toerbeurt" niet meer voldoet..althans niet in alle gevallen.
Citaat van: Nikehercules op 04/04/2015 | 12:07 uurEn wat ga je daar voor spannende dingen tegen doen?
dreiging hiervan is aanzienlijk toegenomen. Vraagt alertheid en kennis om daar mee om te gaan.
Citaat van: Nikehercules op 04/04/2015 | 12:07 uurDaar is ook nooit spraken van geweest. Defensie heeft haar vredesbewaking goeddeels  afgestoten richting de DBBO, een club waar voornamelijk (bewapende) burgers werken.
het doel van meer inzet reservisten is wel degelijk en vooral vanuit besparingsoogmerk. Duurdere vaste krachten vervangen door goedkope(re) reservisten.

Robert2

Citaat van: HAskHGP9 op 04/04/2015 | 12:38 uur
Vraag me af of dit wenselijk is. Wil je voor 's lands inzet van parate eenheden afhankelijk zijn van deeltijders die eerst moeten overleggen met hun "echte" werkgevers. Die mensen vervolgens weg halen bij hun ook wel serieuze baan, waardoor er in de "BV Nederland" weer evengoed een aantal gaten vallen, waarmee de gaten bij defensie dan gevuld worden?
Ik denk dat de politiek meer naar een Amerikaans over Brits model wil, maar dan zonder de financiën en de middelen. En dat gaat niet lukken, waardoor je straks met duizenden extra reservisten zit die niet de juiste uitrusting hebben voor hun taak.

Citaat van: HAskHGP9 op 04/04/2015 | 12:38 uur
Dan is nog de vraag hoe. Huidige reservisten voorzien in een taakstelling die voltijders niet hebben omdat de taak enerzijds te simpel en tegelijkertijd te tijdrovend is om er beroeps mee te belasten (natres) of omdat het gaat om civiele kennis die alleen bij civiele partners te vinden is. Prima!
Helemaal mee eens, al mag er nog wel gerichter getraind worden op het bewaken en beveiligen.

Citaat van: HAskHGP9 op 04/04/2015 | 12:38 uur
Een tijdje geleden is er een proef geweest om natressers op te werken tot painf. Na heel lang zoeken konden er slechts een paar gevonden die fysiek fit genoeg waren, én tijd genoeg vrij konden maken om de opleiding te volgen.
Sta ik niet van te kijken, persoonlijk irritatie puntje is sowieso dat de keuring strenger mag. Met name de leeftijd, er zitten sld/ kpls bij de NatRes die de pa van notabene m'n PC hadden kunnen zijn.

Het andere punt, tijd, sta ik niet van te kijken en dat is gewoon onmogelijk om te vragen van een reservist. Tenzij er door het Rijk voldoende middelen beschikbaar worden gesteld aan werkgevers.

Citaat van: HAskHGP9 op 04/04/2015 | 12:38 uur
M.a.w. een reservist die hetzelfde trucje kan als een parate eenheid, dat vraagt om een herinvoering van de dienstplicht (bv. één jaar voltijds te leen van de civiele baas en daarna een aantal jaar op reserve) of een geheel nieuw model. Ik zie het zo gauw niet gebeuren.  ;)
Ik ook niet, maar laten we dienstplicht o.i.d. vooral niet gaan invoeren. Zonde van het geld.

HAskHGP9

Citaat van: Robert2 op 03/04/2015 | 21:41 uur
Vaak wordt er denigrerend gedaan over de NatRes, wat ik weer jammer vind. Feit is wel dat de minister heeft gezegd dat er meer reservisten gaan komen om taken over te nemen. In de toekomst zou het dus best wel eens 10% van de taakstelling kunnen worden.

Vraag me af of dit wenselijk is. Wil je voor 's lands inzet van parate eenheden afhankelijk zijn van deeltijders die eerst moeten overleggen met hun "echte" werkgevers. Die mensen vervolgens weg halen bij hun ook wel serieuze baan, waardoor er in de "BV Nederland" weer evengoed een aantal gaten vallen, waarmee de gaten bij defensie dan gevuld worden?

Maar laten we aannemen dat dit een goed idee is.

Dan is nog de vraag hoe. Huidige reservisten voorzien in een taakstelling die voltijders niet hebben omdat de taak enerzijds te simpel en tegelijkertijd te tijdrovend is om er beroeps mee te belasten (natres) of omdat het gaat om civiele kennis die alleen bij civiele partners te vinden is. Prima!

Een tijdje geleden is er een proef geweest om natressers op te werken tot painf. Na heel lang zoeken konden er slechts een paar gevonden die fysiek fit genoeg waren, én tijd genoeg vrij konden maken om de opleiding te volgen.

M.a.w. een reservist die hetzelfde trucje kan als een parate eenheid, dat vraagt om een herinvoering van de dienstplicht (bv. één jaar voltijds te leen van de civiele baas en daarna een aantal jaar op reserve) of een geheel nieuw model. Ik zie het zo gauw niet gebeuren.  ;)

Robert2

nee, het was niet bedoeld om de beveiligers in Nederland te kort te schieten, dat weet jij ook wel. Ik zie het gewoon niet gebeuren dat een infanterie eenheid gemotiveerd vier jaar lang a la dienstplichtigen stijl dat soort werk gaat uitvoeren. Het is ook zonde van het geld, want zoals ik al zei, de NatRes is er ook.

Citaat van: Elzenga op 04/04/2015 | 11:29 uur
nu doe je toch alle beveiligers van Nederland te kort. Ik vind het een belangrijke functie...een vak apart...die net als menig andere baan ook zijn saaie kanten kent. Maar er zijn genoeg uitdagingen in te bouwen. Neem nu de nieuwe dreiging van UAVs of VBIEDs...

Algemene bewakingstaken tijdens crisis of evenementen of preventieve aanwezigheid lijken me prima taken voor reservisten. Maar dan wel onder KMar vlag wat mij betreft. Niet om fulltime functies binnen defensie te "vervangen"..
Onder de vlag van de Kmar.. Heb je enig idee hoe vaak de NatRes steun moet verlenen aan de brigades? Sinds de NatRes onder het bevel van de 3 brigade's is komen te vallen hebben ze er allemaal dankbaar gebruik van gemaakt. Van oefenvijand tot het bewaken en beveiligen van kampementen op oefeningen. Onder het bevel van de Kmar plaatsen zou geen goed idee zijn, laat zij nou maar hun ding doen. Zoals het nu opgezet is binnen de KL kan iedereen goed mee uit de voeten.

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 04/04/2015 | 11:29 uur
nu doe je toch alle beveiligers van Nederland te kort. Ik vind het een belangrijke functie...een vak apart...

Allemaal waar, maar doorgaans oersaai. Zeker geen eenheid waar je met een infanterie achtergrond geplaatst wil worden. Dan lijkt het me zinvoller om de infanterie uit te breiden en deze taak daar neer te leggen (op toerbeurt).

Voor een deel is dat nu al het geval.

Citaat van: Elzenga op 04/04/2015 | 11:29 uur
VBIEDs

En wat ga je daar voor spannende dingen tegen doen?

Citaat van: Elzenga op 04/04/2015 | 11:29 uur
Niet om fulltime functies binnen defensie te "vervangen"..

Daar is ook nooit spraken van geweest. Defensie heeft haar vredesbewaking goeddeels  afgestoten richting de DBBO, een club waar voornamelijk (bewapende) burgers werken.

Elzenga

Citaat van: Robert2 op 03/04/2015 | 21:41 uur
....
Erg makkelijk spreken dat het soms oersaai is. Ik weet wel zeker dat het niks is voor een beroeps die vier jaar lang daar voor gaat tekenen. De NatRes kan dit prima aan, een aanpassing in de opleiding en training zou hier in voldoen.
nu doe je toch alle beveiligers van Nederland te kort. Ik vind het een belangrijke functie...een vak apart...die net als menig andere baan ook zijn saaie kanten kent. Maar er zijn genoeg uitdagingen in te bouwen. Neem nu de nieuwe dreiging van UAVs of VBIEDs...

Algemene bewakingstaken tijdens crisis of evenementen of preventieve aanwezigheid lijken me prima taken voor reservisten. Maar dan wel onder KMar vlag wat mij betreft. Niet om fulltime functies binnen defensie te "vervangen"..

Robert2

Citaat van: HAskHGP9 op 02/04/2015 | 17:33 uur
Misschien ben ik wel een beetje cynisch ja...  ;)

Gaat me er niet om dat de natres geen nuttig werk doet. Er zijn best wat taken en inzetten die de natres doet. Heel nuttig, maar gewoon lang geen 10% van de taakstelling van defensie. En ik zie niet in waarom dat nuttige werk, wat al jarenlang met grote inzet gedaan wordt, nu zou betekenen dat het werk "overgenomen" wordt omdat er hier en daar gaten vallen in de beroepsorganisatie.

Neem nu de NSS. De wereldleiders worden niet "bewaakt door de natres". Die worden bewaakt door politie, kmar en ondersteunende diensten. In samenwerking met defensie en daaronder begrepen is de natres.

Alle hulde voor die inzet. Maar het gaat me gewoon te ver om te schrijven de natres "wereldleiders bewaakt". Dan doe je de organisaties en collega's die daar een veel grotere rol in speelden, tekort.
In dat opzicht heb je ook zeker gelijk en is het ook overdreven, dat ben ik met je eens. Je kan er alleen niet meer omheen draaien dat de NatRes ondertussen behoorlijk groot is geworden en evengoed haar sporen heeft verdiend met o.a. de NSS. Vaak wordt er denigrerend gedaan over de NatRes, wat ik weer jammer vind. Feit is wel dat de minister heeft gezegd dat er meer reservisten gaan komen om taken over te nemen. In de toekomst zou het dus best wel eens 10% van de taakstelling kunnen worden.

Citaat van: Elzenga op 02/04/2015 | 20:23 uur
vast oersaai soms ... maar tegelijkertijd ontzettend belangrijk werk. En gezien de terreur-dreiging in NL en andere dreigingen bij missies in het buitenland niet iets denk ik, dat je er even naast of bij doet of part-time doet.
Erg makkelijk spreken dat het soms oersaai is. Ik weet wel zeker dat het niks is voor een beroeps die vier jaar lang daar voor gaat tekenen. De NatRes kan dit prima aan, een aanpassing in de opleiding en training zou hier in voldoen.

Lex

Citaat van: Bobber op 02/04/2015 | 21:50 uur
Ik kan je blog niet vinden, maar ben benieuwd wat jij dan wel als toekomst ziet voor de RMT/natresser?
De blog: http://www.defensieforum.nl/Forum/viewblog.html;u=5206;id=95  ;)

Bobber

Citaat van: Elzenga op 02/04/2015 | 13:31 uur
Met dat laatste eens. Niet half half. Al zie ik voor de reservisten militaire taken (RMT) een hele andere toekomst (zie mijn blog) en zouden alleen de reservisten specifieke deskundigheid (RSD) wat mij betreft overblijven. In dat kader pleit ik ook voor invoering van "beroeps" beveiligers (IBCs).

Ik kan je blog niet vinden, maar ben benieuwd wat jij dan wel als toekomst ziet voor de RMT/natresser?

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 02/04/2015 | 19:26 uur
Ik denk dat je de IBC'en niet moet overschatten... Bewaken/beveiligen is voornamelijk oersaai, de motivatie onder die club liet vaak te wensen over. Je moet je afvragen of je beroeps infanterie-eenheden dedicated moet opzadelen met deze taak. Dat denk ik dus niet.
vast oersaai soms ... maar tegelijkertijd ontzettend belangrijk werk. En gezien de terreur-dreiging in NL en andere dreigingen bij missies in het buitenland niet iets denk ik, dat je er even naast of bij doet of part-time doet.


Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 02/04/2015 | 12:07 uur
Ik pleit daarom voor de heroprichting van de Infanterie Beveiligings Compagnien (IBCs), professionals op bewakingsvlak.

Ik denk dat je de IBC'en niet moet overschatten... Bewaken/beveiligen is voornamelijk oersaai, de motivatie onder die club liet vaak te wensen over. Je moet je afvragen of je beroeps infanterie-eenheden dedicated moet opzadelen met deze taak. Dat denk ik dus niet.