Marine naar ‘Africa Partnership Station’

Gestart door hdevreij, 10/09/2009 | 16:19 uur

KapiteinRob

Hoewel min of meer erkend kritisch volger van MINDEF, deel ik Elzenga z'n mening niet. Het kan best zijn dat er op wat hoofkwartieren en vooral -kantoren enkele heren en een verdwaalde dame e.e.a. handenwrijvend zitten te volgen, maar ik vind het nu eenmaal wat te ver gezocht. De tijd zal het leren......

Lex

Maw, de doelstelling om de betrokken West-Afrikaanse landen op maritiem gebied "hoger" op te leiden, is verkeerd omdat het oliemaatschappijen ten goede komt? Dat is mijn interpretatie van jouw reactie.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 00:50 uur
Dat fungeren als handel- en industriepromotieplatform in buitenlandse havens is helaas helemaal waar, maar gebeurt verder openlijk en al decennia. Ik vind het zeker geen KM-taak om op die wijze voor de Nederlandse economische belangen bezig te zijn. Maar om nu te insinueren dat de JWIT (indirect) wellicht "wat belangen van oliemaatschappij aan het behartigen is" terwijl daar geen enkele aanwijzing voor is......
terwijl jij daar geen enkele aanwijzing voor ziet!!..ik dus wel...misschien nog eens bij pagina 1 beginnen hier..wat werd er toen ook genoemd in het artikel van MINDEF?...ik heb het direct benoemd daarna..precies...en laat ik daar in de verdere berichtgeving nou helemaal niks meer over lezen... je zou bijna denken dat ze bij MINDEF ook het Defensieforum lezen ;)

Elzenga

#65
Citaat van: Lex op 28/10/2009 | 00:43 uur
Het is je goed recht. Maar ... heb jij niet in een zeer ver verleden ooit geschreven dat je je moet focussen op macro .... instede van micro?  :angel:
Het gaat hier om het feit dat landen aan de West kust van Afrika de gelegenheid wordt aangeboden om Maritieme lessen te volgen, opdat het nivo daar op een hoger peil gebracht wordt.
Laat dit nu juist om de macro-politiek gaan ;)... namelijk het veilig stellen van oliebronnen nu die de komende decennia steeds schaarser worden en steeds meer landen, met name die in Azië, daar steeds meer en dringende behoefte aan krijgen en meer hun best doen die te verkrijgen...en daarvoor heel wat harde valuta kunnen neerleggen (verdient met onze staatsobligaties en consumentenuitgaven)...en ook steeds meer militaire middelen opbouwen om die desnoods te beveiligen...dan kan het geen kwaad als je als land alvast wat vriendschappelijke contacten opbouwt met lokale marines en hun middelen en niveau wat helpt verhogen...ook meteen handig om zo de lokale middelen te versterken als lokale protestgroepen (in Nigeria inmiddels strijdgroepen..die vooral Shell nogal dwars zitten) niet zo happy zijn dat al die oliedollars vooral de lokale elite en het regime plus hun vrienden verder verrijkt/corrumpeert en de rest van de bevolking niet bereikt en die in armoede achter laat....waar dan onze "hulp-industrie" zich weer over kan ontfermen...

Ik geloof gerust dat de gemiddelde marineman aan boord met goede intenties zijn kennis overdraagt...maar de politieke beslissers in Den Haag zijn met meer bezig dan dat...en dat is meer dan een vermoeden..;)

KapiteinRob

Dat fungeren als handel- en industriepromotieplatform in buitenlandse havens is helaas helemaal waar, maar gebeurt verder openlijk en al decennia. Ik vind het zeker geen KM-taak om op die wijze voor de Nederlandse economische belangen bezig te zijn. Maar om nu te insinueren dat de JWIT (indirect) wellicht "wat belangen van oliemaatschappij aan het behartigen is" terwijl daar geen enkele aanwijzing voor is......

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 00:39 uur
Ik vind het wat ver gezocht. Nog even en vanuit de dock van de JWIT worden er proefboringen gedaan.....
ver gezocht? wat doen dan al onze marine-schepen in landen over de hele wereld, waar dan vervolgens een economische missie of andere delegatie aan Ministers, staatssecretarissen, ambtenaren en afvaardiging van het Nederlandse bedrijfsleven aan boord komen dineren, lunchen of borrelen met hun collega's uit het gastland?. Wat zijn dan al die contracten waar bijv. de Amerikanen voor een lucratief olie-contract de lokale krijgsmacht een jarenlang trainingsprogramma aanbiedt of een aardige partij hardware met leuke korting? En Nederland precies hetzelfde doet (gezien onze lucratieve wapenhandel)...treedt binnen in de wereld die Ma...handelspolitiek heet...

Lex

Citaat van: Elzenga op 28/10/2009 | 00:27 uur
Ik maak denk ik met recht stemming hier ja...omdat ik zeer twijfel aan het "humanitaire" en wat onschuldig gepresenteerde "oefen" karakter van deze missie gezien de olievelden-ontwikkelingen in de regio en de bekende nauwe band tussen de Nederlandse Regering en Shell.
Het is je goed recht. Maar ... heb jij niet in een zeer ver verleden ooit geschreven dat je je moet focussen op macro .... instede van micro?  :angel:
Het gaat hier om het feit dat landen aan de West kust van Afrika de gelegenheid wordt aangeboden om Maritieme lessen te volgen, opdat het nivo daar op een hoger peil gebracht wordt.

KapiteinRob

Ik vind het wat ver gezocht. Nog even en vanuit de dock van de JWIT worden er proefboringen gedaan.....

Elzenga

#60
Citaat van: Lex op 27/10/2009 | 23:58 uur
Sorry, maar deze opmerking riekt naar stemmingmakerij. Als je het topic er op naleest, dan zijn ook andere landen trainees geweest a/b JWIT.
Ik maak denk ik met recht stemming hier ja...omdat ik zeer twijfel aan het "humanitaire" en wat onschuldig gepresenteerde "oefen" karakter van deze missie gezien de olievelden-ontwikkelingen in de regio en de bekende nauwe band tussen de Nederlandse Regering en Shell. Ook niet toevallig doet een Amerikaans olieconcern een bod op 1 van de grote te exploreren olievelden van Ghana daar. Waar de Chinezen met de buit leken/lijken weg te lopen omdat zij meer bieden voor ook de rest van Ghana... Heb ik er moeite mee dat deze oliebelangen zo worden behartigd? nee..zo werkt dat nu eenmaal in deze wereld..waar ik wel moeite mee heb is dat men dat wederom niet gewoon eerlijk zegt...en het verbloemt onder de mom van dit soort ondersteunende "oefeningen"... althans dat is mijn sterke vermoeden. Net zoals men het bij de invasie van Irak deed voorkomen dat het om democratie en mensenrechten ging...   


Lex

Citaat van: Elzenga op 27/10/2009 | 23:39 uur
Welke nationaliteit hadden die trainees ook al weer aan boord van de Johan de Witt?....Tja..
Sorry, maar deze opmerking riekt naar stemmingmakerij. Als je het topic er op naleest, dan zijn ook andere landen trainees geweest a/b JWIT.
Zie o.a. :
Citaat van: Lex op 21/10/2009 | 20:58 uur

During the visit, the APS team will conduct engagements both afloat and ashore and embark Sierra Leone students for a four-week, at-sea training program.

Citaat van: Lex op 21/10/2009 | 21:01 uur

While in Monrovia, Johan de Witt will also continue in the training of 46 African maritime professionals from Ghana, Senegal and Sierra Leone who are currently deployed on board the Dutch ship receiving instruction in courses such as maritime law enforcement, small boat operations, boat maintenance and repair, medical procedures, damage control, and computer operations.

Elzenga

#58
Citaat van: Kapitein Rob op 27/10/2009 | 22:19 uur
En? Dat betrof toch niet-defensiespullen en had dus niet op het defensiebudget hoeven drukken.
Met je eens...al doet een doos kralen en wat spiegeltjes het dezer dagen niet meer zo in die contreien ;) om lucratieve handel veilig te stellen...

Best verhelderend om je eens te verdiepen in de olieprojecten daar..krijg je toch een heel ander beeld van dit soort zogenaamde "oefeningen" daar...
o.a.
http://article.wn.com/view/2009/10/13/Ghana_favours_China_bid_on_Jubilee_oil_field/
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601072&sid=aPDJFzHpEJ84

Uit die laatste..
"Royal Dutch Shell Plc is looking at opportunities in Ghana, Regional Vice President for Exploration and Production in Africa, Babs Omotowa, said in an interview in Cape Town today. He declined to be more specific. Dow Jones reported on June 18 that Shell may buy Kosmos' stake in Jubilee."

Welke nationaliteit hadden die trainees ook al weer aan boord van de Johan de Witt?....Tja..

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 27/10/2009 | 22:00 uur
dan had er een apart vrachtschip mee gemoeten om alle voer- en vaartuigen mee te nemen die daar werden afgeleverd....

En? Dat betrof toch niet-defensiespullen en had dus niet op het defensiebudget hoeven drukken.

Elzenga

Citaat van: Lex op 27/10/2009 | 22:03 uur
Citaat van: Elzenga op 27/10/2009 | 22:00 uur
...voor de lust van Somalië. 
lust??  :mad:
;D tja...als je al lang single bent wil je wel eens dingen door elkaar halen ;)

Lex


Elzenga

#54
Citaat van: Kapitein Rob op 27/10/2009 | 21:44 uur
Waarom moet ik nou aan de Tydeman denken? Of desnoods aan de Luymes en de Snellius?
dan had er een apart vrachtschip mee gemoeten om alle voer- en vaartuigen mee te nemen die daar werden afgeleverd....Al was dat relatief mogelijk wel een stukje goedkoper geweest en had de Johan de Witt kunnen rondvaren waar wij hem beide het liefst zien..voor de kust van Somalië.