Opvolger C-130 Hercules

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 08/02/2019 | 22:42 uur

andré herc

#37
De Franse luchtmacht update zelfs hun H versie en houden die in dienst naast hun Hercules J versie dat zegt toch al meer dan genoeg...
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/02/2019 | 22:10 uur
Ligt het meest voor de hand. (al sluit ik A400M's uit de "overschotten" nog niet uit, maar betwijfel of de KLu wel dit type zit te wachten)
Klopt de KLU zit er niet op te wachten te veel problemen en te duur maar ja je weet het maar nooit met politiek Den Haag al moet het het roer om dus afwachten :cute-smile:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#35
Citaat van: DvdW op 09/02/2019 | 20:52 uur
"Gewoon" 6x C-130J Super Hercules nieuw bestellen en klaar. Niet zo moeilijk doen.... niet 2 verschillende types of gedoe met pallets etc...

Ligt het meest voor de hand. (al sluit ik A400M's uit de "overschotten" nog niet uit, maar betwijfel of de KLu wel dit type zit te wachten)

Parera

Citaat van: Ace1 op 09/02/2019 | 21:27 uur
Je bent toch geen familie van Elzenga?

:hrmph:

Nee, maar er zijn meerdere landen die hun order omlaag geschroefd hebben. Waarom proberen we daarvan niet te profiteren en een mooie prijs te krijgen voor die overbodige toestellen ?

Duitsland had er 60 besteld en gaat er slechts 53 in dienst nemen de overige 7 stuks staan als optioneel. Van die 53 willen ze er nog eens 13 opnemen in een partner programma met oost-Europese landen. Spanje had er 25 besteld en heeft er ook 13 uitgesteld naar levering voor 2025 - 2030. En ook het VK heeft er 25 besteld maar neemt er voorlopig ''minimaal 22'' af.

Dat betekend dat er nog zo'n 23 te veel staan en waarschijnlijk zijn die landen blij met een eventuele koper.

Lex

Citaat van: Ace1 op 09/02/2019 | 21:27 uur
Je bent toch geen familie van Elzenga?
Kunnen we dit buiten de discussie houden?

Ace1

Citaat van: Parera op 09/02/2019 | 21:03 uur
We kunnen ons voordeel opdoen met de A400M door de toestellen van Duitsland over te nemen die hebben er 6 a 13 meer besteld dan dat ze nu in dienst willen nemen. De kisten zijn splinternieuw en volgens mij nog niet eens gebouwd en Duitsland wil er vanaf dus misschien krijgen we een mooie prijs?

Je bent toch geen familie van Elzenga?

Ace1

Citaat van: Lex op 09/02/2019 | 20:47 uur
F50's? Is dat niet een beetje tempo doeloe?

Ik snap wat jij bedoelt Lex maar door wat extra C-295 toestellen ontlast je het 336 Squadron. De C-295 kan ingezet worden voor paradroppings. Ik kan mij 10 jaar geleden herinneren toen werd er door defensie een Skyvan ingehuurd voor paradroppings dat is hier op dit forum uitgebreid besproken en veel leden waren daar niet blij mee omdat de 2 C-130's niet beschikbaar waren.

Lex

Citaat van: Ace1 op 09/02/2019 | 20:26 uur
De orkaan Katrina die Sint Maarten heeft getroffen in september 2017 toont aan pallet wissel systeem ideaal is voor noodhulp.
Er worden hier een aantal zaken door elkaar gehaald.  :mad:
Katrina was in 2005 en heeft oa veel schade aangericht in New Orleans.
Irma was in 2017 en heeft oa St. Maarten aangedaan.

Parera

#29
Citaat van: Ace1 op 09/02/2019 | 20:51 uur
Ik ben alleen geen voorstander van de A400M. Mijn voorkeur gaat uit naar de  KC-390.
Dat heeft 2 reden.

Reden 1 kun je in de topic  A400M ontwikkelingen lezen.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=16633.570

Reden 2 als defensie tegen Brazilie zegt wij willen best 6 KC-390's kopen in ruil daarvoor willen een order bij Damen voor korvetten. En Portugal en Tsjechië doen mee aan de ontwikkeling van de KC-390 en kopen er ook de KC-390, daardoor voldoet de KC-390 aan de Navo eisen.

Dat zelfde heb ik bij de KC-390  ;) En ik vind dat we traditioneel moeten blijven met de propellers. Jammer genoeg werkt die deal niet zo op het moment dat Brazilië een aanbesteding uitschrijft.

Citaat van: DvdW op 09/02/2019 | 20:52 uur
"Gewoon" 6x C-130J Super Hercules nieuw bestellen en klaar. Niet zo moeilijk doen.... niet 2 verschillende types of gedoe met pallets etc...

Ik begrijp het punt van simpel houden maar ik heb het idee dat ook het ontwerp van de C-130 erg verouderd is. Het is dan wel een nieuw air frame maar dat is in de basis nog steeds hetzelfde ontwerp als dat in 1954 voor het eerst de lucht in ging. Daar heb ik bij de C-130J moeite mee, de VS denkt ook na over een vervanger maar die is voorlopig nog niet klaar anders was dat een goed alternatief geweest.

We kunnen ons voordeel opdoen met de A400M door de toestellen van Duitsland over te nemen die hebben er 6 a 13 meer besteld dan dat ze nu in dienst willen nemen. De kisten zijn splinternieuw en volgens mij nog niet eens gebouwd en Duitsland wil er vanaf dus misschien krijgen we een mooie prijs?

DvdW

"Gewoon" 6x C-130J Super Hercules nieuw bestellen en klaar. Niet zo moeilijk doen.... niet 2 verschillende types of gedoe met pallets etc...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ace1

Citaat van: Parera op 09/02/2019 | 20:30 uur
+1 ook hier is uitbreiding van de huidige capaciteit nodig.

Als je de 3 opties op prijs selecteert dan komt de A400M als duurste uit de bus maar dat is ook niet vreemd het is ook het grootste toestel.
- A-400M Atlas 175 miljoen Euro (volgens de Duitse Docu)
- C-130J Super Hercules 125 miljoen Euro (Tussen de 90 en 150 miljoen)
- KC-390 45 a 50 miljoen Euro

- C-295 25 miljoen Euro

Een vloot van 4 A400 + 4 C-295's kost dan ongeveer 800 miljoen + bij komende kosten voor parts, training en alle andere start kosten van een nieuwe kist.

Dan is het nog belangrijk om te kijken naar wat de toestellen kunnen daarbij neem ik ook de huidige C-130H's mee. Volgorde: C-130H | A-400M | C-130J | KC-390
MTOW: 70.445 | 141.000 | 74.393 | 81.000 kg
Payload: 17.250 | 37.000 | 19.050 | 26.000 kg
Cruise speed : 556 | 781 | 643 | 470 km/h
Ferry range : 7400 | 8700 | 5000 | 6130 km
+1
De A400M & C-295 zijn in mijn ogen een gouden combinatie en inderdaad de 4 oude Fokker 50 / 60 toestellen die zijn ook uitgefaseerd zonder vervanging. Ook daar is de KLU kleine maar belangrijke capaciteit verloren door (domme) bezuinigingen.

Ik ben alleen geen voorstander van de A400M. Mijn voorkeur gaat uit naar de  KC-390.
Dat heeft 2 reden.

Reden 1 kun je in de topic  A400M ontwikkelingen lezen.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=16633.570

Reden 2 als defensie tegen Brazilie zegt wij willen best 6 KC-390's kopen in ruil daarvoor willen een order bij Damen voor korvetten. En Portugal en Tsjechië doen mee aan de ontwikkeling van de KC-390 en kopen er ook de KC-390, daardoor voldoet de KC-390 aan de Navo eisen.



Parera

Citaat van: Lex op 09/02/2019 | 20:47 uur
F50's? Is dat niet een beetje tempo doeloe?

De Fokker 50 en 60's?
Dat waren prachtige hollandse kisten! Van mij mogen er wel C-295's komen in dit camo schema  :angel:


Lex

Citaat van: Ace1 op 09/02/2019 | 20:26 uur
Je kan met een pallet wissel systeem ook nog vips en Medische evacuatie  vervoeren in een C-295 dus 4 of 5 C-295 kunnen ook de F50's van de Klu vervangen
F50's? Is dat niet een beetje tempo doeloe?

Parera

#24
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/02/2019 | 19:53 uur
Ik zou willen inzetten op (minimaal) 6 nieuwe kisten uit de range: KC-390, C-130J of A400M. Met de 4 huidige Hercs komen wel al gierend tansportcapaciteit tekort.

+1 ook hier is uitbreiding van de huidige capaciteit nodig.

Als je de 3 opties op prijs selecteert dan komt de A400M als duurste uit de bus maar dat is ook niet vreemd het is ook het grootste toestel.
- A-400M Atlas 175 miljoen Euro (volgens de Duitse Docu)
- C-130J Super Hercules 125 miljoen Euro (Tussen de 90 en 150 miljoen)
- KC-390 45 a 50 miljoen Euro

- C-295 25 miljoen Euro

Een vloot van 4 A400 + 4 C-295's kost dan ongeveer 800 miljoen + bij komende kosten voor parts, training en alle andere start kosten van een nieuwe kist.

Dan is het nog belangrijk om te kijken naar wat de toestellen kunnen daarbij neem ik ook de huidige C-130H's mee. Volgorde: C-130H | A-400M | C-130J | KC-390
MTOW: 70.445 | 141.000 | 74.393 | 81.000 kg
Payload: 17.250 | 37.000 | 19.050 | 26.000 kg
Cruise speed : 556 | 781 | 643 | 470 km/h
Ferry range : 7400 | 8700 | 5000 | 6130 km

Citaat van: Ace1 op 09/02/2019 | 20:26 uur
De orkaan Katerina die Sint Maarten heeft getroffen in september 2017 toont aan pallet wissel systeem ideaal is voor noodhulp.

Je kan met een pallet wissel systeem ook nog vips en Medische evacuatie  vervoeren in een C-295 dus 4 of 5 C-295 kunnen ook de F50's van de Klu vervangen

https://www.airbus.com/defence/c295.html

+1
De A400M & C-295 zijn in mijn ogen een gouden combinatie en inderdaad de 4 oude Fokker 50 / 60 toestellen die zijn ook uitgefaseerd zonder vervanging. Ook daar is de KLU kleine maar belangrijke capaciteit verloren door (domme) bezuinigingen.

Ace1

#23
Citaat van: Parera op 09/02/2019 | 19:03 uur
C-295 heeft ook mijn voorkeur, enigste verschil met de C-27 is de iets grotere lading en het grotere afmeting van de cargohold.
Daar zit zeker een mooie oplossing, en inderdaad ook ideaal voor de West! In de regio meer dan genoeg samenwerkingsopties met de C-295 :
- Brazilië
- Canada
- Chili
- Ecuador
- Mexico

- De USA opereert nog 31 C-235 / HH-144's.

Voor de KW versies (4 stuks?) kunnen we gebruik maken van de aanpassingen die gedaan zijn voor de HH-144's van de USCG maar ook inplannen dat we ze relatief makkelijk kunnen ombouwen voor transport taken en MPA taken (te) voorzien van ASW/ASuW systemen. En de standaard transport versies zijn ook flexibel in te zetten als (troop) transport, MEDEVAC, SIGINT, VIP of refueling.

De orkaan Katrina die Sint Maarten heeft getroffen in september 2017 toont aan pallet wissel systeem ideaal is voor noodhulp.

Je kan met een pallet wissel systeem ook nog vips en Medische evacuatie  vervoeren in een C-295 dus 4 of 5 C-295 kunnen ook de F50's van de Klu vervangen

https://www.airbus.com/defence/c295.html